| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aansluitkosten stroom / water koophuis
-
Simone1991
Aansluitkosten stroom / water koophuis
Hallo
Ik en mijn vriend hebben een huis gekocht. Helemaal blij toen we de sleutel kregen, alleen nog 'even' de stroom aansluiten aangezien die was afgesloten.. Nou blijkt dat de stroom van buitenaf is afgesloten. Bij Enexis betaal je aansluitkosten die 650 euro bedragen!! Hier moest ik even van slikken.. De stroom is bij de andere bewoner afgesloten om een of andere reden? En nu moeten wij voor deze kosten opdragen... Kunnen ze deze kosten zomaar bij ons opleggen? Heb net even op internet gekeken voor de kosten van het water wat ook is afgesloten.. Deze kosten komen op 113 euro. Bij de verkoop is nooit verteld of de stroom en water van binnen of buitenaf is afgesloten. Hier zit blijkbaar nog al een verschil in.. Dus mijn vraag is.. Kan dit zomaar? Alvast bedankt voor reactie!
Ik en mijn vriend hebben een huis gekocht. Helemaal blij toen we de sleutel kregen, alleen nog 'even' de stroom aansluiten aangezien die was afgesloten.. Nou blijkt dat de stroom van buitenaf is afgesloten. Bij Enexis betaal je aansluitkosten die 650 euro bedragen!! Hier moest ik even van slikken.. De stroom is bij de andere bewoner afgesloten om een of andere reden? En nu moeten wij voor deze kosten opdragen... Kunnen ze deze kosten zomaar bij ons opleggen? Heb net even op internet gekeken voor de kosten van het water wat ook is afgesloten.. Deze kosten komen op 113 euro. Bij de verkoop is nooit verteld of de stroom en water van binnen of buitenaf is afgesloten. Hier zit blijkbaar nog al een verschil in.. Dus mijn vraag is.. Kan dit zomaar? Alvast bedankt voor reactie!
Re: Aansluitkosten stroom / water koophuis
Ga naar de verkopende makelaar en vertel dat er onverwachte en verborgen kosten zijn. Heb je ook een aankoopmakelaar? Dan kan je die om hulp vragen.Simone1991 schreef:Hallo
De afsluiting is gedaan voordat jullie de woning kochten, grote kans dat dit een failissement was of wanbetaling.
Check dit echt even want als dit wegens wanbetaling is van de oude bewoner dan wordt je kosteloos heraangesloten in de straat omdat JIJ de wanbetaler niet bent.
De kosten hiervoor zullen vervolgens achterhaald worden bij de oude bewoner.
Hier ook gehad en alles werd gefixed door Enexis, helemaal SUPER!
Check dit echt even want als dit wegens wanbetaling is van de oude bewoner dan wordt je kosteloos heraangesloten in de straat omdat JIJ de wanbetaler niet bent.
De kosten hiervoor zullen vervolgens achterhaald worden bij de oude bewoner.
Hier ook gehad en alles werd gefixed door Enexis, helemaal SUPER!
-
Josephien12
Dat was vroeger inderdaad een coulancebeleid. Nu zijn de zaken veel strikter geregeldWubo schreef:.... want als dit wegens wanbetaling is van de oude bewoner dan wordt je kosteloos heraangesloten in de straat omdat JIJ de wanbetaler niet bent.
Van de website van Enexis:
In geval van TS is de reden weggenomen: een nieuwe afnemer. De kosten daarvoor zullen gewoon in rekening worden gebracht.Enexis sluit weer aan als de reden van afsluiten is weggenomen. Houd er rekening mee dat wij de kosten voor af- en heraansluiten bij de verbruiker of eigenaar in rekening brengen.
En op zich is dat te verdedigen: Immers, u koopt een huis (waarschijnlijk gedwongen verkoop) met een afgesloten energievoorziening. Dat kunt u weten op het moment dat u het huis koopt. Wilt u de voorziening weer werkende krijgen dient u daarvoor de geldende kosten moeten betalen. Dat het huis is afgesloten wegens wanbelating doet verder niet ter zake.
-
Leo The Emperor
Dat is de vraag. In openingspost staat niks hieroverjosephien12 schreef:Immers, u koopt een huis (waarschijnlijk gedwongen verkoop) met een afgesloten energievoorziening. Dat kunt u weten op het moment dat u het huis koopt
Als u het huis normaal op de vrije markt via een verkoopmakelaar koopt, mag u ervan uit gaan dat het huis is aangesloten op het electriciteitsnet. De makelaar had u dan behoren te wijzen op het feit dat het huis is afgesloten van de nutsvoorzieningen.
Mocht dat niet gebeurt zijn dan kunt u de verkopende partij wel degelijk aansprakelijk stellen voor de heraansluitkosten.
Hier lijkt te staan dat de makelaar wel degelijk heeft vertelt dat het huis is afgesloten van de nutsvoorzieningen, alleen niet op welke wijze.simone1991 schreef:Bij de verkoop is nooit verteld of de stroom en water van binnen of buitenaf is afgesloten. Hier zit blijkbaar nog al een verschil in..
Mocht dat zo zijn dan had TS zelf onderzoek moeten doen naar de kosten van een heraansluiting en kan ze nu niet reclameren
-
stofzuigertje
Als je een koopwoning tijdelijk verhuurde aan iemand met groene vingers dus
Wiet betaald het dan?
Ja, de plantages komen vaker voor en de makelaars weten het ook niet altijd van die binnen of buiten afgesloten woningen...
Ze noemen zich deskundig maar gaan wel vaker de fout in.
Wiet betaald het dan?
Ja, de plantages komen vaker voor en de makelaars weten het ook niet altijd van die binnen of buiten afgesloten woningen...
Het lijkt mij dat een makelaar met een simpel telefoontje bij het netwerkbedrijf de informatie omtrent de afsluiting, buiten of binnen, kan opvragenstofzuigertje schreef:Als je een koopwoning tijdelijk verhuurde aan iemand met groene vingers dus
Wiet betaald het dan?
Met betrekking tot de situatie van de afsluiting: Diegene die de aansluiting op zijn naam heeft is verantwoordelijk en aansprakelijk en het netwerkbedrijf zal hem de nodige facturen toezenden. Hierdoor kan het netwerkbedrijf niet 2x kosten in rekening brengen. D.w.z. normaliter niet aan iemand die hiermee niets te maken heeft en vraagt om heraansluiting. Maar er moet wel werk verricht worden om het pand weer aan te sluiten. Mogelijk dat er nog geen uniforme afspraken zijn over het omgaan met zo'n situatie en dat de netwerken hier verschillend mee omgaan. En als het netwerkbedrijf diegene die verantwoordelijk is voor de afsluiting niet kan traceren, wat herhaaldelijk voor komt, zou het mogelijk kunnen zijn dat de nieuwe aanvrager toch geconfronteerd wordt met de kosten voor heraansluiting.