LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Absurde jaarafrekening NUON + met je kop tegen de muur lopen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jaapjagt

Absurde jaarafrekening NUON + met je kop tegen de muur lopen

Ongelezen bericht door jaapjagt »

Hallo Allemaal
Absurde eindejaarafreking van de Nuon gehad in januari, geen gehoor bij de klantenservice. Veroorzaakt door een jaartje groene stroom bij de Shell. Mijn advies aan een ieder: Ga nooit met twee energiebedrijven in zee !!
Ik plak mijn verhaal zoals opgetekend aan de NUON hieronder. Da's het makkelijkst. Tot dusver krijg ik hierover met de NUON geen contakt behalve de automatische antwoorden dat er spoedig (nou ja spoedig) antwoord zal volgen.

---------------------------------------------

Geachte Nuon Customer Care

Hiermee wil ik protesteren tegen de absurde eindejaarsafrekening die ik heb mogen ontvangen

Ik heb er inmiddels telefonisch contakt over gehad met Mvr O, maar zij kon niets voor me doen.

Het verhaal:

Geheel 2004 tot 8 september heb ik groene stroom betrokken bij de Shell, en betaald uiteraard.
Op de eindejaarsafrekening van de NUON wordt vervolgens doodleuk mij ongeveer het gehele jaar 2004 aan Groene stroom in rekening gebracht. Dit wordt, om het simpel te houden, verrekend met een verbruik van welliefst 3325 kWh, vanaf 8 september tot 9 december. (1100 kWh per maand !)
De beginmeterstand van 8 september is geschat staat er op de eindejaarsafrekening.
Hij komt ongeveer overeen met de beginstand van de Transport Continu van 31 dec 2003 (33258)

1: Ik heb in oktober ook al eindeloos gebeld met zowel Shell als Nuon over de werkelijke standen op 8 september. Dit wegens een foute afrekening door de Shell en een absurd hoge inschatting door de Nuon.

2: Ik ben de Nuon niet meer kWh verschuldigd dan de eindstand (9 dec) minus beginstand (8 sept)
= 36746 - 35877 = 869 kWh * ? 0,060842 = € 52,87. Dit ipv de € 202,30 nu berekend.

3: Hier kan men niets meer aan doen zegt men bij klantenservice. Het is dus de reinste diefstal in mijn ogen !! Want nergens in de toekomst zal dit bedrag mij ook maar enigszins terugbetaald worden. De mevrouw bij klanteservice stelde voor dat e.e.a. wel via de Shell terugbetaald zou zijn, niets is minder waar.

4: Ik begrijp trouwens niet dat er bij de Nuon met geschatte meterstanden gewerkt wordt op een eindejaarsafrekening als de meterstanden bekend zijn.

5: Als gevolg van deze diefstal wordt tevens op basis van deze absurde gegevens mij een nieuw termijn in de maag gesplitst van liefst ? 265 per maand. Want ik zal in 2005 toch een kleine 10,000 kWh gaan gebruiken. En er is NIEMAND bij de Nuon die bij zichzelf denkt dat er waarschijnlijk wat scheef zit op het moment dat zo?n stukje huisvlijt de deur uitgaat.

6: Het enige wat men bij klantenservice kon doen was mijn maandtermijn aanpassen. terwijl er 15 jaar geschiedenis van ons verbruik bekend is, wordt aan de hand van een opsommingslijstje @ 10 cent per minuut mij alle apparatuur in huis gevraagd. Ik krijg 4 bladzijden eindejaarsfsrekening, maar men kan mij geen realistische maandtermijn voorstellen zonder die flauwekul. Daarbovenop wordt van mij verwacht dat ik het bedrag voor januari (€ 265) toch maar even ophoest.

7: Ik hoop en verwacht dat e.e.a. zeer spoedig uitgezocht en herberekend wordt

Bvd

nuon medewerker

Re: Absurde jaarafrekening NUON + met je kop tegen de muur lopen

Ongelezen bericht door nuon medewerker »

hierbij even een reactie op de door u genoemde punten

1) u geeft aan dat de shell hier een fout maakt, hier kan nuon dus niets aan doen

2) u bent nuon niets meer schuldig dan de eindstand minus de eindstand van shell op het moment van switch (anders ontstaat er een gat)
een switch gebeurd altijd aan de hand van geschatte standen
(als u het hier niet mee eens bent mail dat dan naar de DTE, zij hebben deze regels opgezet)

3) dit is geen diefstal, dit is een bedrijf die het beleid van de regering moet uitvoeren. ook wij zijn aan regels gebonden
als de eindstand van shell de beginstand van nuon is dan betaald u inderdaad nooit te veel

4) nogmaals, dit is verplicht onder de regels van de DTE

5) maandbedragen worden ingeschat op basis van het gebruik van het vorrige jaar
we kijken niet verder terug omdat u door aanschaf van nieuwe apperatuur hoger uit kan komen
daarom word alleen naar het laatste jaar gekeken
nota's worden automatisch gemaakt (u bent de eerste die het resultaat leest) en daarom worden deze gewoon verstuurt
u heeft toch niet de illusie dat nuon voor 3 miljoen klanten handmatig de nota aanmaakt

6) dit is de correcte handelswijzen en dit is dan ook meteen uitgevoerd
de collega kan een in rekening gebracht termijnbedrag niet aanpassen en vraagt u dan ook de eerste termijn wel te voldoen (had ik ook gedaan)
de verbruikerslijst is een lijst waarop wij kunnen aanvinken welke apperatuur u in huis heeft (geschiedenis zegt niet altijd alles, als u een waterbed en een zonnebank aanschaft dan moet ik dat wel weten om een inschatting te maken)
het telefoontje naar nuon heeft u 2ct per minuut gekost (nieuwe prijs)

7 alleen als uw eindstand is geschat of als de switchstand niet overeenkomt met de eindstand van shell
anders is de nota gewoon correct

als ik zo hoor dan heeft u een probleem gehad met shell wat pas nu naar voren komt.
u heeft daarna nuon gebeld om dit op te lossen en mijn collega heeft dus meteen met u gekeken naar uw maandbedrag en dit aangepast
wat ik me afvraag is waar het probleem ligt

fouten worden gemaakt maar het gaat om de oplossing
en in dit geval heeft mijn collega correct gehandeld

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo,

Waarom wordt er door NUON hier na één dag gereageerd, en via de gewone route helemaal niet ?

U snapt het probleem niet, en leest dat ik OOK problemen met de Shell had, en dat dat dan maar het hele probleem is. IS NIET WAAR.
Ik betaal het hele jaar door groene stroom aan de Shell, en de Nuon wil ook dat ik het hele jaar stroom aan de Nuon betaal, wat natuurlijk absurd is. Dat zie je wel aan waar ze me voor aanslaan voor 2005, nl 10,000 kWh. en bijna 270 euro / maand. Dat komt omdat ze DAN WEL opeens de datum van september 2003 gaan inzien, dus voor drie maanden stroom bij de Nuon heb ik wel heel veel stroom "gebruikt". Wat er dus fout zit is dat ze de meterstand van eind 2003 gebruiken als leidraad voor drie maanden stroom, die meterstand gebruiken als jaarafrekening (dat is fout, ze horen de beginstand van september te gerbuiken)

Het moment van switch (Shell --> Nuon) was september 2004, ze slaan me aan voor een switchpunt van dec 2003, want daar hadden ze (wonder boven wonder) ook nog een meterstand van. In Dec 2003 ben ik juist naar de Shell gegaan..Ik betaal als alles volgens hun plannetje gaat dus twee keer stroom over 2004. EN DAT IS HET VERHAAL, en daar dring ik niet mee door bij de NUON.

En ik vindt het een beetje bezwaarlijk om, als ik duidelijk genaaid wordt in deze, ook nog te moeten lezen dat de Nuon goed zit. U mag me ook uitleggen waarom ik 4 maanden (!!!) niets te horen krijg van de Nuon, is dat ook de schuld van de Shell ??

Jaap

nuon medewerker

Ongelezen bericht door nuon medewerker »

als u voor een andere eindstand bent afgerekend op uw jaarnota van shell dan zien we dat graag
als u uw jaarnota faxt met uw klantnummer (van nuon) er bij dan kunne we dat de volgende dag in het systeem opzoeken
als u dan belt kunnen we het aanpassen aan de hand van deze bewijzen

ik kijk regelmatig op dit forum om te helpen
verder ben ik 5 dagen in de week 8 uur per dag aan de telefoon te vinden bij nuon
0900-0808

Gast

verder ben ik 5 dagen in de week 8 uur per dag aan de telefoon te vinden bij nuon
0900-0808
Wat doe je dan met die 2 uur ADV? :twisted:

pechvogel

Ongelezen bericht door pechvogel »

geachte nuon medewerker.

ik ken diverse mensen bij nuon! ik heb als zelfstandig installatie bedrijf veel te maken met nuon.

wat jij schetst is ten dele waar.

uiteraard zijn er mensen die er een potje van maken en het aan hun
zelf te wijten hebben.

toch heb ik een geval waarvan ik voor 200% !! zeker weet dat het aan
nuon ligt.

deze meneer had een bedrijf waarbij hij veel stroom afnam(geinstalleerde
hoofdzekering 3x83A) daarna ging hij over op 3x25A .

dit loopt nu 2 jaar~!~hij heeft meer dan 30 brieven geschreven,40 !! faxen en talloze(100!!) telefoontjes.

nuon is niet in staat om het op te lossen.

omdat ik geen naam mag noemen van het ex bedrijf (vindt k jammer)
weet ik de reden van dit (wat ik noem) kinnesinne.

dit gebeurt nl om een speciale reden express!!

u kunt als nuon medewerker hier geen weerwoord op geven ,om als ik u zijn klantnummer zou geven u zult zien dat dat in u systeem geblokkeerd is! sterker nog bij de DTE kan ik op zijn adres zelfs geen aansluiting zien.

dit betekent dat van hogerhand is ingegrepen!!

jammer! maar ja een monopolist als nuon krijgt later toch de kous op zijn kop.

ik heb ook het artikel gelezen in ons bedrijfsnieuws over dhr van halderen.

inderdaad is in zijn betoog ook de overheid vwb prijsstellig de grote boosdoener omdat.r de nuon in de marge 1 a 1/12/ cent overhoudt waarvoor ze alles moeten doen.

door allerlei heffingen en regels (DTE)is de nuon aan strikte regelgeving gebonden.

dat neemt niet weg dat u uw computer systeem op order moet houden.

dus geen vreemde en uiterst grote rekeningen.

per saldo gebruikt een gemiddeld gezin ongeveer 3800/4200 kw per jaar bij een aansl waarde van 1x40A (nieuwe aansl waarde)

vrgr

pechvogel

Gast

Hallo Nuon medewerker

Even na alle tussendoortjes: Ik wil best kijken of ik e.e.a. doorgefaxed kan krijgen, ik wil ook wel een klantnr achterlaten zodat uzelf kan kijken.

Ik kan op de site geen faxnr vinden, ik wou registreren voor inzage in jaarafrekening, ze laten je alles invullen en zeggen dan dat het nog niet klaar is.....

Ik hoor het wel, ik wil van deze ellende af, ik ben nog dik 150 euro verschuldigd, ruwweg berekend.
Ik heb trouwens alles al eens een keer opgestuurd, daar kreeg ik alleen een standaarbrief op terug (februari)

Nou ben ikzelf nogal scherp op dit soort dingen, maar ik vraag me af hoeveel mensen goed van vertrouwen hiermee het schip in gaan, helemaal gezien de duidelijkheid van de huidige eindafrekeningen (niet)

Mijn mail is [email protected]

Gast

maar ik vraag me af hoeveel mensen goed van vertrouwen hiermee het schip in gaan, helemaal gezien de duidelijkheid van de huidige eindafrekeningen (niet)
Nuon doet dit ook niet met opzet dus als iemand het schip in gaat door de rekening niet te controleren dan heeft die persoon dit aan zichzelf te wijten.
Op het moment dat Nuon de klacht niet correct behandeld is dit Nuon natuurlijk wel aan te rekenen :idea:

Gast

Ik vindt het opmaken van een einafrekening op 4 blaadjes A4 de duidelijkheid niet ten goede komen, en het opsplitsen van bv een gasrekening in 5 of meer (?) onderdelen, met alle belastingen, extra belastingen, vastrechten en transportkosten en belastingen op vastrechten en transportkosten en btw tarief zus en btw tarief zo de duidelijkheid niet ten goede komen, nee.

Ik ben echt uren bezig geweest om alles uit te puzzelen, tezamen met de gegevens van het jaar daarvoor, de tussenafrekening van de Shell, enz enz. Ik vindt dat de eindgebruiker niet opgezadeld moet worden met alle componenten en kosten van een M3 gas, daar is niemand mee gediend. En ik geloof dat heel veel ellende tegenwoordig komt doordat er zoveel poeha bij komt kijken, en als er 2 leveranciers bezig zijn, dat de een de Kw levert, en de ander de transportkosten, om maar een dwarsstraat te noemen. De bedrijven zelf snappen het nl niet meer, zo erg is het geworden.

Als ik een kar vol boodschappen bij de supermarkt haal, krijg ik toch ook geen eindeloze specificaties van inkoop, verkoop, commissie, opslag, transport, btw, vermogenbelasting, kvk en reclame kosten op mijn kassabonnetje ?

Ik vermoed zelfs dat e.e.a. opzettelijk zo ondoorzichtig wordt gemaakt...zo sceptisch ben ik inmiddels.

Jaap

Gast

Ik vermoed zelfs dat e.e.a. opzettelijk zo ondoorzichtig wordt gemaakt...zo sceptisch ben ik inmiddels
Waarom zou de overheid - die er immers voor ons belang is - dit doen?
Gewoon klagen bij degene die hiervoor verantwoordlijk is:
www.dte.nl

Gesloten