LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ACTIE: diefstal

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Mieke K.

ACTIE: diefstal

Ongelezen bericht door Mieke K. »

Vorige week kwam er bij mij een jongeman aan de deur met een Nuonactie. Ik zou bij overstappen naar nuon 100 euro retour krijgen. Tevens beweerde deze jongeman dat Nuon veel goedkopere tarieven zou hanteren dan Essent.
Ik heb de jongeman binnengelaten en in zijn bijzijn op internet gekeken of zijn beweringen juist waren. Zijn beweringen klopte niet, Nuon bleek zelfs betreffende vaste kosten duurder dan Essent.
Zodoende geen contract getekend, waarop de jongeman zijn vriendelijkheid liet varen.
Later bleek de portemonnee van mijn dochter spontaan verdwenen te zijn.
Ik heb inmiddels Nuon in kennisgesteld en hoop dat zij haar verantwoordelijkheid weet nemen. Blijkbaar betekende de ludieke nuon actie, dat ik op welke manier dan ook bestolen moest zien te worden.
Voor iedereen die dit leest, wil ik daarom het dringende advies geven, geen colporteurs in uw huis te laten. :evil:
Het is natuurlijk dom van mijzelf dat ik niet om legitimatie heb gevraagd.
Tevens ben ik zeer benieuwd of anderen gelijksoortige ervaringen hebben meegemaakt.

coramora

Re: ACTIE: diefstal

Ongelezen bericht door coramora »

Ik heb inmiddels Nuon in kennisgesteld en hoop dat zij haar verantwoordelijkheid weet nemen
Heb je aangifte gedaan bij de politie!! Dat lijkt mij een eerste vereiste! Volgens mij is de deurverkoper namelijk zelf verantwoordelijk voor zijn daden en niet zijn werkgever!

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Om van het gedrag van een rotte appel (die zelfs nog toegaf dat z'n kosten hoger waren dan van de concurrent en je op die manier ook niet bestolen heeft) gelijk zogenaamd nuon beleid te maken is erg flauw

Aangifte doen is inderdaad het enige juiste; of zou die portefeuille "gewoon" zoek geraakt zijn......
Je weet het soms niet met die kinderen....
(even in dezelfde trant als Mieke)

Nuon kan overigens geen verantwoordelijkheid nemen als niet duidelijk is of deze colporteur inderdaad een dief is; dat is ter beoordeling van justitie om dat uit te maken.

Mieke K.

Aangifte doen helpt!!
We hebben net een telefoontje van de politie gehad, dat de betreffende jongeman opgepakt is.
Pasjes en rijbewijs van dochter bleek hij nog op zak te hebben. Geld en portomonnee bleken verdwenen.

Ik ben zeer benieuwd of we nog een reactie krijgen van Nuon. Je mag toch verwachten dat zij haar personeel aan een screening onderwerpt en geen dieven op pad stuurt.

We zijn werkelijk verbijsterd! Maar goed werk van de politie!

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Het hoeft geen Nuon verkoper te zijn. Immers u hebt geen legitimatiebewijs gevraagd.
Ik slimme ziel kan ook aan uw deur staan en zeggen dat ik voor Nuon werk of van Nuon ben met een blahblah verhaal en vervolgens proberen binnengelaten te worden om mijn slag te kunnen slaan.
Zolang er niet om een legitimatiebewijs gevraagd is kun je dus niet onomwonden beweren dat het een Nuon medewerker geweest is.

Verder maken leveranciers ook veel gebruik van ingehuurde externe bureau's die tbv de leverancier door-to-door verkoop/werving doen. Zij screenen die mensen en niet de Nuon. In dat geval is het dus niet de Nuon maar desbetreffend bureau dat de verantwoordelijkheid is.

Tot slot:
In ieder bedrijf heb je helaas dieven, ondanks de screening. Om dan een bedrijf een plakker op te plakken zoals u doet, ook ik heb daar moeite mee.

Mieke K.

Uw reactie bevreemd mij zeer.
Het lijkt bijna of u het normaal vindt, dat wij bestolen zijn.

Tot op heden heb ik ook nog nooit mensen in mijn huis gelaten en zal het vanzelfsprekend vanaf nu ook nooit meer doen.

Waarom ik deze jongeman wel binnen liet, had juist met de naam Nuon te maken. (Ik heb de betreffende jongeman inderdaad niet om zijn ID gevraagd, maar hij had zeker zeer origineel ogende papieren van Nuon bij zich.)
Nuon is naar mijn idee een gerenomeerd bedrijf. Het is zodoende logisch dat ik om een reactie van deze firma heb gevraagd. Mocht achteraf blijken, dat deze jongeman niet door Nuon op mijn dak is gestuurd, dan zal ik hier zeker melding van maken. Tot op heden ziet het er echter nog steeds naar uit dat Nuon een dievengilde op mijn pad heeft gestuurd. De schade valt bij ons nog mee, maar je moet er niet aandenken als deze jongeman hetzelfde had verricht bij bijvoorbeeld een oud dametje die nog het een en ander aan (spaar) geld op haar rekening had gehad. Zodoende lijkt mij een waarschuwing om mensen niet in een huis te laten, zelfs als het lijkt dat zij van een gerenommeerde firma komen, niet misplaatst. ( U mag daar anders over denken).

Zolang bedrijven hun ingehuurd personeel niet duidelijk screenen, lijkt het mij handig, dat zij het bij de telefonische verkoop te houden, welk trouwens vaak ook hinderlijk is.

Shine

Nee, natuurlijk zeg ik niet dat het normaal is bestolen te worden. Door wie dan maar ook. U moet mij geen woorden in de mond gaan leggen.

Maar klaarblijkelijk bent u niet in staat de wederreactie goed te lezen t.av. personeel dat in dienst is/wort genomen van een (willekeurig) bedrijf maar schuift dit vervelende voorval af op de Nuon als geheel bedrijf als zijnde schuldige.
U maakt er nu al een dievengilde van!!! Kom kom zeg!!
Overigens is het ook goed mogelijk dat in dit voorval de gelegenheid de dief heeft gemaakt. Waarmee ik dit gedrag en voorval zeker niet goed praat!

De politie is degene die u terugkoppeling moet en ook heeft gegeven. Wilt u dus weten of deze jongeman een Nuon medewerker was adviseer ik u contact op te nemen met de politie. Zij kunnen u hierover informeren. Niet de Nuon. Immers, u hebt tegen deze jongman aangifte gedaan en niet tegen de Nuon het bedrijf.
Mocht het een Nuon medewerker zijn, zal alleen personeelszaken van deze aanhouding weten. En personeelszaken weet niet dat u met de Nuon hierover gebeld hebt. Verwacht dus geen terugkoppeling van de Nuon.

Trouwens, ik oog ook héél betrouwbaar en kan makkelijk aan orgineel Nuon papier komen.
De waarschuwing is op haar plaatst maar kan ook met een andere toon neergezet worden.

Ali Bensalah

de Nuon als geheel bedrijf als zijnde schuldige.
U maakt er nu al een dievengilde van!!! Kom kom zeg!!
Ik ben het ook niet eens met de typering dievengilde als het over NUON als geheel gaat maar aan de andere kant mag NUON zich dit ook wel weer aantrekken.
Als ze betrouwbaar over willen komen zullen ze ook betrouwbaar personeel langs de deuren moeten laten gaan. Niet alleen mensen die van andermans spullen af kunnen blijven - die heb je er overal en bij elk bedrijf tussen zitten en ook gelegenheid maakt de dief zoals Shine al zegt - maar ook die eerlijke informatie kunnen geven en niet op provisie jacht zijn.
Daarvoor zullen ze volgens mij eerst de prijzen een eind moeten verlagen anders is er geen hond die in echt transparante info van de Nuon trapt.

Maar......eerst maar eens nagaan of het echt iemand namens Nuon is geweest en dan kan je ze weer aan de schandpaal gaan nagelen hier op het forum 8)
(als het inderdaad het geval is - en hij veroordeeld wordt door de politierechter?(en niet door een of andere bezoeker van een forum) - krijg je hoogstwaarschijnlijk gewoon netjes excuses van ze :) )

Shine

Hoe goed de screening ook is .... Zelfs binnen de beroepensector van politieagent heb je er af en toe een rotte appel tussen zitten.
Met andere woorden, 100% garantie kan nooit gegeven worden.

Het vervelende van die provisiewerkers, is dat dit vaak gebeurd bij ingehuurde externe bedrijven die door-to-door werken. De medewerkers van dit soort externe ingehuurde bedrijven hebben totaal geen feeling met het bedrijf waarvoor ze worden uitgezonden. Immers, de volgende week werven ze weer klanten voor een ander bedrijf.
Voor dit soort personen geldt inderdaad veelal: hoe sla ik snel mijn slag, dan heb ik weer mijn provisie binnen.
Overigens vindt je dit niet alleen binnen de energiesector maar ook in andere bedrijfssectoren. (denk bijv. aan verzekeringen)

Niet iedereen kiest altijd voor de laagste prijs. Sommigen voelen zich prettiger bij een bedrijf dat al jarenlang bestaat en dus het klappen van de energielevering kent. Zij betalen voor het stukje zekerheid graag ietsje meer. Anderen daarentegen gaan gewoon voor de goedkopere. Maar soms kan die goedkoop ook een duurkoop zijn.
Als ik het aantal klachten naast elkaar zet dan komen de gesettelde bedrijven zoals een Essent, Nuon er betrekkelijk goed vanaf met hun miljoenen klanten. Oxxio, NEM staan al geruime tijd aan de top met het aantal klachten. Zeker als je bekijkt hoeveel aangeslotenen ze hebben.
Ze spannen echt de kroon deze twee.

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

NUON en screening????

Ik weet dat dit NUON geen enkele colporteur screent op zijn/haar verleden.

Nog net geen half jaar geleden een donkergekleurde jongeman aan de deur (na 7 uur) die een "gratis"beveiligingsproduct van het NUON wilde slijten.
Mijn zoon herkent die stem vanuit de woonkamer en vroeg mij: "Is het een donkere jongen?"
Toen ik dit beaamde bleek diezelfde jongeman wegens diefstallen ontslagen te zijn bij het tuincentrum waar mijn zoon werkt.

Trouwens, ook in andere zaken heb ik al gemerkt dat dit NUON maling heeft aan normen en waarden (nietwaar Hetty ?)

Grootvader

Ali Bensalah

Niet iedereen kiest altijd voor de laagste prijs
Maar daar mikken de deur aan deur verkopers vaak wel op. :!: Vraagt de klant dan door dan blijkt dat Nuon niet goedkoper is en beginnen ze over de zogenaamde betrouwbaarheid van Nuon.

Nou zullen de bewoners van de Achterhoek en de Bommelerwaard daar andere verhalen over kunnen vertellen maar over het algemeen is dat ook wel zo. Door de forse sommen geld die de gevestigde orde achter de hand heeft zijn zij in staat zich redelijk onafhankelijk te maken van producenten door zelf te gaan of blijven produceren.

Echte concurrentie is er dus niet. Zodra een nieuwkomer een te grote speler gaat worden kan hij door de gevestigde orde de nek om worden gedraaid. Of hij moet zichzelf verkopen aan een nog grotere speler zoals Oxxio die in Centrica is opgegaan.
(en wat ook likkebaardend staat af te wachten tot de splitsing -productie/netwerkbedrijf -een feit is zodat ze Nuon op kunnen kopen).

Nu maakt dat verder voor de huis-aan-huis verkoop niet uit; blijven allemaal plaatboeven zolang er op provisie wordt gewerkt.
En de een gaat er iets verder in dan de ander :roll:

Mieke K.

Ik heb inmiddels mijn rechtsbijstandverzekering geinformeerd ivm de aansprakelijkheidsstelling van de gestolen spullen.

Het blijkt dat deurverkoop bij de wet tegenwoordig verboden is. De jongeman was zodoende buiten de diefstal om, zowieso al strafbaar bezig.
Tot op heden nog niets van Nuon vernomen. Ook wanneer mocht blijken dat de jongeman misbruik heeft gemaakt van de naam Nuon, had ik toch op z'n minst een reactie van Nuon verwacht.
Blijf zodoende afwachten.

Ali Bensalah

Het blijkt dat deurverkoop bij de wet tegenwoordig verboden is
:?: :?: :?: :?:
Denk dat jij of je rechtsbijstandverzekeraar een beetje kort door de bocht gaat Mieke.

Deurverkoop of colportage is gewoon toegestaan mits aan de volgende voorwaarden voldaan word
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=424

Maar misschien bedoel jij iets anders?

Shine

Toen ik dit beaamde bleek diezelfde jongeman wegens diefstallen ontslagen te zijn bij het tuincentrum waar mijn zoon werkt
Eens een dief, altijd een dief?

1). Het kan zijn dat het tuincentrum geen aangifte heeft gedaan (is niet uniek), waardoor bij de screening niet naar boven komt dat deze jongeman een strafblad.

2). Door-to-door verkopers zijn vaak in dienst van EXTERNE bedrijven, die vervolgens hun verkoopdiensten leveren t.b.v de organisatie die deze externe dienstverlening heeft ingehuurd. Zij zijn daarmee dus verantwoordelijk voor de uitvoer van de screening en niet het bedrijf die gebruik maakt van deze dienstverlening.
Trouwens, ook in andere zaken heb ik al gemerkt dat dit NUON maling heeft aan normen en waarden (nietwaar Hetty ?)
?
Ik weet dat dit NUON geen enkele colporteur screent op zijn/haar verleden.
Uit welke bron weet u dit?

Shine

NMa roept op om ervaringen met energiewerving te melden

Zie:
http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... _te_melden

Goed lezen, een link naar het klachtenformulier zit in dit artikel ingesloten.
Ik zou zeggen, invullen dan maar.

Gesloten