| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] administratiekosten voor herrinering nota
administratiekosten voor herrinering nota
Hallo,
vandaag kreeg ik een schrijven van Eneco, dat ik de reeds toegezonden nota nog niet had voldaan met hierbij een herrineringsacceptgirokaart om deze alsnog te voldoen. Op zich niets vreemds aan de hand, door omstandigheden was ik inderdaad te laat met betalen van de de door Eneco gestuurde termijnnota.
Echter schoot mij in het verkeerde keelgat, dat Eneco opeens begint over administratiekosten van de door hun gestuurde herrinering ad € 10,- . Een niet gering bedrag! Dit bedrag was al vrolijk bijgeteld bij de nota die ik nog moets betalen. We hebben het hier dus over de 1e herrinering.
Ik ben het niet eens met de stellingname van Eneco, dat ik over een 1e herrinering adminstratiekosten moet betalen. Ik vraag mij zelfs af, of dit wettelijk is toegestaan? Wellicht dat iemand hier iets meer over kan vertellen?
Wat ik helemaal het toppunt vind, is het feit dat mij een ontsnapping wordt aangereikt om die € 10,- niet te hoeven betalen, door onmiddelijk een machtiging tot automatisch incasso af te geven. Dit is in mijn ogen pure chantage.
Zijn er meer mensen die dit is overkomen, hoe heb je hier naar gehandeld en mag dit allemaal zomaar?
Ik heb de nota inmiddels netjes betaald + de kosten. Ik wens liever geen automatische afschrijving door Eneco. Het niet betalen van de € 10,- zou mij evt op nog hogere kosten jagen. Dat is mij het ook niet waard.
groeten,
Rick
vandaag kreeg ik een schrijven van Eneco, dat ik de reeds toegezonden nota nog niet had voldaan met hierbij een herrineringsacceptgirokaart om deze alsnog te voldoen. Op zich niets vreemds aan de hand, door omstandigheden was ik inderdaad te laat met betalen van de de door Eneco gestuurde termijnnota.
Echter schoot mij in het verkeerde keelgat, dat Eneco opeens begint over administratiekosten van de door hun gestuurde herrinering ad € 10,- . Een niet gering bedrag! Dit bedrag was al vrolijk bijgeteld bij de nota die ik nog moets betalen. We hebben het hier dus over de 1e herrinering.
Ik ben het niet eens met de stellingname van Eneco, dat ik over een 1e herrinering adminstratiekosten moet betalen. Ik vraag mij zelfs af, of dit wettelijk is toegestaan? Wellicht dat iemand hier iets meer over kan vertellen?
Wat ik helemaal het toppunt vind, is het feit dat mij een ontsnapping wordt aangereikt om die € 10,- niet te hoeven betalen, door onmiddelijk een machtiging tot automatisch incasso af te geven. Dit is in mijn ogen pure chantage.
Zijn er meer mensen die dit is overkomen, hoe heb je hier naar gehandeld en mag dit allemaal zomaar?
Ik heb de nota inmiddels netjes betaald + de kosten. Ik wens liever geen automatische afschrijving door Eneco. Het niet betalen van de € 10,- zou mij evt op nog hogere kosten jagen. Dat is mij het ook niet waard.
groeten,
Rick
Re: administratiekosten voor herrinering nota
Beste Rick,
Of het klantvriendelijk is, is een tweede, maar op zich mag Eneco dit wel doen. Doordat jij niet op tijd betaald hebt, moet Eneco namelijk wel degelijk extra kosten maken om jou hieraan te herinneren. Ten eerste kan jouw betaling niet onder de juiste maand geboekt worden, ten tweede moeten ze een herinnering versturen, ten derde moet de administratie van Eneco tijd besteden aan jouw achterstallige betaling (loonkosten), enzovoorts. Natuurlijk, zulke kosten komen niet eens in de buurt van die € 10,-, maar ik kan me ook voorstellen dat die extra administratiekosten een soort afschrikking zijn. Waarschijnlijk zal het jou niet nogmaals gebeuren dat je je rekening niet op tijd betaalt
.
Bij het bedrijf waar ik werk (een uitgeverij van software) heb ik ook te maken met debiteurenadministratie. Nu sturen wij eerste en tweede herinneringen altijd via e-mail, dus dat gaat allemaal redelijk automatisch. Maar als ik ook nog een derde herinnering via post moet versturen, dan reken ik daar ook extra administratiekosten voor. Wij hebben dan immers al een maand of twee rente op de betaling misgelopen, ik moet al die herinneringen aanmaken en enveloppen vullen en we hebben dan ook gewoon extra portokosten. En dan verhaal ik dat dus inderdaad op de klant - na twee maanden en twee eerdere herinneringen is de maat gewoon vol.
Kortom: als jij je rekening niet op tijd betaalt, dan heeft een bedrijf binnen redelijke grenzen het recht om een extra gemaakte kosten bij jou in rekening te brengen. Wat die extra kosten in het geval van Eneco zijn kan ik niet beoordelen, maar ik weet wel dat je bij de meeste bedrijven niet al te lang in gebreke kunt blijven.
Of het klantvriendelijk is, is een tweede, maar op zich mag Eneco dit wel doen. Doordat jij niet op tijd betaald hebt, moet Eneco namelijk wel degelijk extra kosten maken om jou hieraan te herinneren. Ten eerste kan jouw betaling niet onder de juiste maand geboekt worden, ten tweede moeten ze een herinnering versturen, ten derde moet de administratie van Eneco tijd besteden aan jouw achterstallige betaling (loonkosten), enzovoorts. Natuurlijk, zulke kosten komen niet eens in de buurt van die € 10,-, maar ik kan me ook voorstellen dat die extra administratiekosten een soort afschrikking zijn. Waarschijnlijk zal het jou niet nogmaals gebeuren dat je je rekening niet op tijd betaalt
Bij het bedrijf waar ik werk (een uitgeverij van software) heb ik ook te maken met debiteurenadministratie. Nu sturen wij eerste en tweede herinneringen altijd via e-mail, dus dat gaat allemaal redelijk automatisch. Maar als ik ook nog een derde herinnering via post moet versturen, dan reken ik daar ook extra administratiekosten voor. Wij hebben dan immers al een maand of twee rente op de betaling misgelopen, ik moet al die herinneringen aanmaken en enveloppen vullen en we hebben dan ook gewoon extra portokosten. En dan verhaal ik dat dus inderdaad op de klant - na twee maanden en twee eerdere herinneringen is de maat gewoon vol.
Kortom: als jij je rekening niet op tijd betaalt, dan heeft een bedrijf binnen redelijke grenzen het recht om een extra gemaakte kosten bij jou in rekening te brengen. Wat die extra kosten in het geval van Eneco zijn kan ik niet beoordelen, maar ik weet wel dat je bij de meeste bedrijven niet al te lang in gebreke kunt blijven.
Ik heb dezelfde brief van Eneco gehad. Hun handelswijze staat verwoord in de meest recente versie van hun algemene voorwaarden.
De betalingstermijn die Eneco hanteert bedraagt 14 dagen. Helaas is het zo dat Eneco stelselmatig antidateert, waardoor ik ook alle facturen een week na de door hun vermelde verzenddatum ontvang en er effectief een betalingstermijn van 7 dagen resteert. Ik heb Eneco daar al meerdere malen op gewezen, maar meer dan algemene antwoorden krijg ik er niet op. Automatische incasso is voor mij sowieso geen optie omdat ik niet per maand maar per 4 weken betaald krijg, ik moet dus altijd een beetje schuiven met de rekeningen (die overigens dus altijd binnen 4 weken betaald worden). Een betalingstermijn van (effectief) 7 dagen vind ik belachelijk kort. Eneco zou zich m.i. de administratieve rompslomp van herinneren en manen kunnen besparen door ófwel de post (en facturen) correct te dateren, ófwel een "normale" betalingstermijn van 28 à 30 dagen aan te houden, zoals bij de meeste bedrijven gebruikelijk is.
Overigens zijn de bedrijven zélf de grootste wanbetalers, en ook Eneco betaalde de teruggave op mijn jaarafrekening één dag ná de door henzelf gehanteerde vervaldatum.
De betalingstermijn die Eneco hanteert bedraagt 14 dagen. Helaas is het zo dat Eneco stelselmatig antidateert, waardoor ik ook alle facturen een week na de door hun vermelde verzenddatum ontvang en er effectief een betalingstermijn van 7 dagen resteert. Ik heb Eneco daar al meerdere malen op gewezen, maar meer dan algemene antwoorden krijg ik er niet op. Automatische incasso is voor mij sowieso geen optie omdat ik niet per maand maar per 4 weken betaald krijg, ik moet dus altijd een beetje schuiven met de rekeningen (die overigens dus altijd binnen 4 weken betaald worden). Een betalingstermijn van (effectief) 7 dagen vind ik belachelijk kort. Eneco zou zich m.i. de administratieve rompslomp van herinneren en manen kunnen besparen door ófwel de post (en facturen) correct te dateren, ófwel een "normale" betalingstermijn van 28 à 30 dagen aan te houden, zoals bij de meeste bedrijven gebruikelijk is.
Overigens zijn de bedrijven zélf de grootste wanbetalers, en ook Eneco betaalde de teruggave op mijn jaarafrekening één dag ná de door henzelf gehanteerde vervaldatum.
Het kan nog gekker, Nuon corrigeerde vorig jaar zonder dat ik dat wist mijn eindafrekening (gelukkig in mijn voordeel) waardoor ik een tegoed kreeg bij Nuon en zij nog iets moesten incasseren. Waarom dit niet op 1 factuur verrrekend kan worden is me een raadsel.Overigens zijn de bedrijven zélf de grootste wanbetalers, en ook Eneco betaalde de teruggave op mijn jaarafrekening één dag ná de door henzelf gehanteerde vervaldatum.
Die incasso werd zelfs al gedaan voordat ik de factuur kreeg zodat ik niet eens wist wáárom ze incasseerden, met het bedrag wat ik van hen terugkreeg kwamen ze 6 weken later eens aankakken.
hee ron58
het is meestal normaal bij de nuon dat ze er zolang over doen om geld wat je terugkrijgt terug te storten maar owee als je moet betalen bij de nuon dan moet je t zo snel mogelijk doen anders zijn ze weer boos, pfff
maar je had het er ook over waarom ze dat niet op 1 nota kunnen zetten tja das heel moeilijk voor de nuon vandaar dat ze er maar 2 brieven van maken hahah
maar je heb wel je geld wel gekregen begrijp ik???
het is meestal normaal bij de nuon dat ze er zolang over doen om geld wat je terugkrijgt terug te storten maar owee als je moet betalen bij de nuon dan moet je t zo snel mogelijk doen anders zijn ze weer boos, pfff
maar je had het er ook over waarom ze dat niet op 1 nota kunnen zetten tja das heel moeilijk voor de nuon vandaar dat ze er maar 2 brieven van maken hahah
maar je heb wel je geld wel gekregen begrijp ik???
Ja hoor, en omdat ze volgens mij een fout maakten in mijn voordeel heb ik maar niet geklaagd dat het iets langer duurdemaar je heb wel je geld wel gekregen begrijp ik???
maarja tis bij ieder bedrijf zo dat ze met betalen laat zijn en als je geld moet betalen dat je t liefst eerder gister dan vandaag betaald, kijk naar de belastingdienst das hetzelfde probleem.
groetjes
@ Kiz
Wat mij betreft sturen ze helemaal geen acceptgiro. Die gaat bij mij toch direct de versnipperaar in. Met Internet bankieren zet ik de betaling klaar voor rond de 15e van de maand. Op de overschrijving zet ik mijn verbruiksnummer en om welke maand het gaat en dat is het.
Dit doe ik zo vanaf mei 2006 toen ze opeens een euro per acceptgiro in rekening gingen brengen en tot op heden (nog) geen probleem mee gehad.
Is dit misschien ook een optie voor jou?
Hebben zij op tijd hun centen en jij hebt geen gezeur. Iedereen blij toch?
PS.
Ik tap niet bij Eneco maar bij Nuon maar dat zou toch geen verschil mogen maken.
Automatische incasso is bij mij ook geen optie.Automatische incasso is voor mij sowieso geen optie
Wat mij betreft sturen ze helemaal geen acceptgiro. Die gaat bij mij toch direct de versnipperaar in. Met Internet bankieren zet ik de betaling klaar voor rond de 15e van de maand. Op de overschrijving zet ik mijn verbruiksnummer en om welke maand het gaat en dat is het.
Dit doe ik zo vanaf mei 2006 toen ze opeens een euro per acceptgiro in rekening gingen brengen en tot op heden (nog) geen probleem mee gehad.
Is dit misschien ook een optie voor jou?
Hebben zij op tijd hun centen en jij hebt geen gezeur. Iedereen blij toch?
PS.
Ik tap niet bij Eneco maar bij Nuon maar dat zou toch geen verschil mogen maken.
Dat kan ik wel doen, maar mijn salaris komt dus niet op een vast moment per maand, omdat ik per 4 weken betaald wordt. Ik betaal mijn rekeningen op de dag dat mijn salaris is bijgeboekt (en dat is dus altijd binnen 4 weken).Met Internet bankieren zet ik de betaling klaar voor rond de 15e van de maand
Bij deze wijze van betalen krijgt u nog steeds maandelijks een acceptgirokaart. De extra kosten voor deze maandelijkse acceptgiro zult u straks ook terugzien bij uw jaarfactuur.Met Internet bankieren zet ik de betaling klaar voor rond de 15e van de maand. Op de overschrijving zet ik mijn verbruiksnummer en om welke maand het gaat en dat is het.
Vanuit uw optiek mag u dan maandelijks automatisch middels internetbankieren betalen, maar bij deze betalingswijze is en blijft de leverancier afhankelijk van de consument. De leverancier is namelijk niet gemachtigd om maandelijks zelf het termijnbedrag van uw bankrekeningnr. af te schrijven.
Met andere woorden, straks dus niet verbolgen zijn over de administratiekosten die u toch in rekening worden gebracht!
Ook bij een salarisuitbetaling per 4 weken is een automatisch incasso prima te regelen. Als u aangeeft dat een afschrijving steeds medio van de maand plaatsvindt, (tussen de 12-20e) gaat dit uitstekend. Reken de 4 weken loonuitbetalingen maar eens op jaarbasis uit en bekijk ze. Bij mij gaat dit in iedergeval uitstekend bij deze zelfde loon uitbetaling.
Mijn reactie Shine, was op een relaas van Kiz.
Hij constateerde dat Eneco stelselmatig antidateert.
Daardoor vind hij dat de betalingstermijn wordt verkort.
Omdat hij zijn inkomsten per vier weken ontvangt is automatische incasso geen optie voor hem.
Ook voor mij is een automatische incasso geen optie zij het om een heel andere reden.
Daarom leg ik uit hoe ik het doe.
Ik wacht niet tot ik een acceptgiro ontvang voor de maandelijkse betaling en leg uit dat ik met internetbankieren de betaling reeds lang van te voren heb klaarstaan.
Ik vermeld er nog bij dat ze van mij het toesturen van een acceptgiro achterwege mogen laten omdat ik die toch in de papierversnipperaar doe.
Dan kom jij met deze reactie:
Verder schrijf je:
Voor problemen zoek ik een oplossing zoals ik die aan Kiz voorstel.
En waarmee komt hij terug? Juist, met een probleem!
Het kan dus weer niet.
OK, denk ik dan. Blijf lekker doorgaan zoals je gewend was.
Blijven de herinneringen gewoon binnenkomen en kun je hier weer komen vertellen hoe waardeloos of Eneco zijn administratie in elkaar heeft zitten.
En inderdaad Shine, ik krijg op mijn eindafrekening per acceptgiro één euro in rekening gebracht. Had ik ook vermeld in mijn reactie.
Wat is het probleem?
Hoor je mij er over klagen?
Ik heb geen problemen. Dat is niet toevallig. Ik los problemen op en ouwehoer niet zoveel.
Daarom leef ik met een
Hij constateerde dat Eneco stelselmatig antidateert.
Daardoor vind hij dat de betalingstermijn wordt verkort.
Omdat hij zijn inkomsten per vier weken ontvangt is automatische incasso geen optie voor hem.
Ook voor mij is een automatische incasso geen optie zij het om een heel andere reden.
Daarom leg ik uit hoe ik het doe.
Ik wacht niet tot ik een acceptgiro ontvang voor de maandelijkse betaling en leg uit dat ik met internetbankieren de betaling reeds lang van te voren heb klaarstaan.
Ik vermeld er nog bij dat ze van mij het toesturen van een acceptgiro achterwege mogen laten omdat ik die toch in de papierversnipperaar doe.
Dan kom jij met deze reactie:
Moet je niet eens bij Pearle langs?Bij deze wijze van betalen krijgt u nog steeds maandelijks een acceptgirokaart.
Verder schrijf je:
Maak je geen zorgen. Je zult mij bij deze "Klaagmuur van Nederland" niet horen klagen.Met andere woorden, straks dus niet verbolgen zijn over de administratiekosten die u toch in rekening worden gebracht!
Voor problemen zoek ik een oplossing zoals ik die aan Kiz voorstel.
En waarmee komt hij terug? Juist, met een probleem!
Het kan dus weer niet.
OK, denk ik dan. Blijf lekker doorgaan zoals je gewend was.
Blijven de herinneringen gewoon binnenkomen en kun je hier weer komen vertellen hoe waardeloos of Eneco zijn administratie in elkaar heeft zitten.
En inderdaad Shine, ik krijg op mijn eindafrekening per acceptgiro één euro in rekening gebracht. Had ik ook vermeld in mijn reactie.
Wat is het probleem?
Hoor je mij er over klagen?
Ik heb geen problemen. Dat is niet toevallig. Ik los problemen op en ouwehoer niet zoveel.
Daarom leef ik met een
Uw kribbige reactie naar mijn adres dat ik bij pearle langs zou moeten gaan getuigt van wel een héél erg kort lontje uwerzijds.
In uw schrijven wekt u namelijk de indruk (omdat u het niet duidelijk in uw schrijven hebt vermeld) geen administratiekosten te -hoeven- betalen. Letterlijk schrijft u
En alleen dat wilde ik toch even ter attentiepuntje onder de aandacht brengen. Is het niet voor u persoonlijk bedoeld, dan wel voor de andere lezers.
Iemand moet zelf weten hoe hij zijn termijnbetalingen realiseert. Maar ik blijf het ongeloofwaardig vinden dat een automatische incasso geen optie zou zijn bij een 4 wekelijske loon uitbetaling. Dat zou betekenen dat minimaal de helft van de nederlandse bevolking noodgedwongen per acceptgiro zou moeten gaan betalen.
Ik denk dat hier eerder onwillendheid aan de orde is dan wat anders.
Wil je geen herinneringen ontvangen, zorg dan gewoon dat je op tijd betaald. In iedergeval binnen de gestelde verlooptermijn. Per slot van rekening is voor het betalen middels acceptgirokaart zelf gekozen en draagt u dus ook zelf de verantwoordelijkheid.
Kortom Trapito, onze denkwijze en advisering is daarin eensluidend.
In uw schrijven wekt u namelijk de indruk (omdat u het niet duidelijk in uw schrijven hebt vermeld) geen administratiekosten te -hoeven- betalen. Letterlijk schrijft u
Omdat u het maandelijks per internetbankieren automatisch overmaakt. zal niet de eerste keer zijn dat de consument daardoor in de veronderstelling is dat hij/zij dan geen administratiekosten hoeft te betalen. (lees her en der de verschillende topics maar eens door)Dit doe ik zo vanaf mei 2006 toen ze opeens een euro per acceptgiro in rekening gingen brengen en tot op heden (nog) geen probleem mee gehad.
En alleen dat wilde ik toch even ter attentiepuntje onder de aandacht brengen. Is het niet voor u persoonlijk bedoeld, dan wel voor de andere lezers.
Iemand moet zelf weten hoe hij zijn termijnbetalingen realiseert. Maar ik blijf het ongeloofwaardig vinden dat een automatische incasso geen optie zou zijn bij een 4 wekelijske loon uitbetaling. Dat zou betekenen dat minimaal de helft van de nederlandse bevolking noodgedwongen per acceptgiro zou moeten gaan betalen.
Ik denk dat hier eerder onwillendheid aan de orde is dan wat anders.
Wil je geen herinneringen ontvangen, zorg dan gewoon dat je op tijd betaald. In iedergeval binnen de gestelde verlooptermijn. Per slot van rekening is voor het betalen middels acceptgirokaart zelf gekozen en draagt u dus ook zelf de verantwoordelijkheid.
Kortom Trapito, onze denkwijze en advisering is daarin eensluidend.
Beste Shine,
Wederom zou ik je willen adviseren om toch eens bij Pearle binnen te gaan.
Dat jij vind dat ik een kort lontje heb is je goed recht net zo goed dat ik mag vinden dat jij eens moet overwegen om een brilletje aan te schaffen.
Tussen beide meningen zit echter een verschil.
Jij kan niet aantonen dat ik een kort lontje heb en ik kan wel aantonen dat jij niet goed leest.
Komt er nog een:
Automatisch verzin je er zelf bij.
Een overschrijving die ik met Internetbankieren in zit te kloppen is verre van automatisch. Gewoon ouderwets handwerk maar wel op moderne apparatuur met moderen middelen.
Dat jij daarom denkt dat ik die extra euro niet hoef te betalen komt omdat je iets leest wat er niet staat en daardoor de verkeerde conclusie trekt.
Als ik je vervolgens daar op wijs raak je gepikeerd en verwijt dat mijn lontje te kort is.
En zo gaat het telkens bij deze "Klaagmuur van Nederland"
De fout ligt altijd bij de ander.
Men leest niet goed, vervolgens komt de werkelijkheid niet overeen met de fantasieën die men heeft en daar gaan we:
Zijn het oplichters, uitbuiters, klantonvriendelijke hufters... vult u rustig aan.
Zo, dat moest ik even kwijt.
Ga ik nu mijn lontje weer laten aangroeien
(met een wijntje erbij als dat mag)
Wederom zou ik je willen adviseren om toch eens bij Pearle binnen te gaan.
Dat jij vind dat ik een kort lontje heb is je goed recht net zo goed dat ik mag vinden dat jij eens moet overwegen om een brilletje aan te schaffen.
Tussen beide meningen zit echter een verschil.
Jij kan niet aantonen dat ik een kort lontje heb en ik kan wel aantonen dat jij niet goed leest.
Komt er nog een:
Dat heb ik dus niet geschreven.Omdat u het maandelijks per internetbankieren automatisch overmaakt.
Automatisch verzin je er zelf bij.
Een overschrijving die ik met Internetbankieren in zit te kloppen is verre van automatisch. Gewoon ouderwets handwerk maar wel op moderne apparatuur met moderen middelen.
Dat jij daarom denkt dat ik die extra euro niet hoef te betalen komt omdat je iets leest wat er niet staat en daardoor de verkeerde conclusie trekt.
Als ik je vervolgens daar op wijs raak je gepikeerd en verwijt dat mijn lontje te kort is.
En zo gaat het telkens bij deze "Klaagmuur van Nederland"
De fout ligt altijd bij de ander.
Men leest niet goed, vervolgens komt de werkelijkheid niet overeen met de fantasieën die men heeft en daar gaan we:
Zijn het oplichters, uitbuiters, klantonvriendelijke hufters... vult u rustig aan.
Zo, dat moest ik even kwijt.
Ga ik nu mijn lontje weer laten aangroeien
misschien dat uw lezen dan ook ietsje beter kan?!En alleen dat wilde ik toch even ter attentiepuntje onder de aandacht brengen. Is het niet voor u persoonlijk bedoeld, dan wel voor de andere lezers.
U zegt uw overschrijving er handmatig in te kloppen, maar tevens schrijft u ook dat:
Internetbankieren is idd éérst iets zelf handmatig invoeren. U hebt de betaling ruimschoots van te voren klaarliggen met vermoedelijk de daaraan gegeven instelling dat hij op de 15e van de maand overgeschreven dient te worden. Waarmee ik overigens nu niet zelf de invulling geef dat u dit middels een maandelijkse automatisch herhaalinstelling realiseert. Dit laatste ter toevoeging om weer een misvatting te voorkomen.(..) dat ik met internetbankieren de betaling reeds lang van te voren heb klaarstaan.
De wijze van internetbankieren, zeker wanneer een daaraan gegeven instelling gegeven wordt dat een termijnbetaling maandelijks op een aangegeven datum herhaald dient te worden, wordt door nogal wat consumenten beschouwd en beleefd als ook een vorm van automatisch overmaken cq incasseren. En ze derhalve onterecht vaak in de veronderstelling verkeren dat er dan geen administratiekosten mee gemoeid gaan.
En alléén dat wilde ik, aan de hand van uw schrijven, even verduidelijken naar ook het bredere lezende publiek.
Weten u en ik hoe het werkt, hoeft dat zeker niet te gelden voor breed lezend nederland. En dan vind ik uw persoonlijk gerichte opmerking over het pearlbrilletje maar een vreemde manier van communiceren.
Afijn, dit kinderachtige gemuggezift vind ik nu wel best. De kern van het gegeven is nu wel duidelijk.
Alles zo eens gadegeslagen even twee dingen;
Antidateren is strafbaar. Maak hier dan ook werk van indien je daar schade van ondervindt.
Het automatich incasseren heet zo omdat er geen mens aan te pas komt.
Giraal verkeer of Bank verkeer is leuk, doe ik zelf met andere zaken, maar voor de energieleverancier of zorgverzekering b.v. houdt dit in dat er toch administratieve handelingen dienen te worden verricht. Let wel... ik ben het niet eens dat daar sinds vorig jaar ineens de klant voor op moet draaien. Hier moet onze minister iets tegen doen of wij moeten stelselmatig deze kosten weigeren en het op een rechtzaak uit laten draaien.
Wie meent hierin het voortouw?
Over korte lontjes gesproken, soms reageren we allemaal wel eens wat feller omdat ons onrecht wordt aangedaan.
Antidateren is strafbaar. Maak hier dan ook werk van indien je daar schade van ondervindt.
Het automatich incasseren heet zo omdat er geen mens aan te pas komt.
Giraal verkeer of Bank verkeer is leuk, doe ik zelf met andere zaken, maar voor de energieleverancier of zorgverzekering b.v. houdt dit in dat er toch administratieve handelingen dienen te worden verricht. Let wel... ik ben het niet eens dat daar sinds vorig jaar ineens de klant voor op moet draaien. Hier moet onze minister iets tegen doen of wij moeten stelselmatig deze kosten weigeren en het op een rechtzaak uit laten draaien.
Wie meent hierin het voortouw?
Over korte lontjes gesproken, soms reageren we allemaal wel eens wat feller omdat ons onrecht wordt aangedaan.
Beste Shine,
Sta ik helemaal achter. Ik reageer op waar ik niet achter sta.
Houd goede moed, ik ben niet boos op je maar wederom lees je niet goed.
Ik heb dus niet geschreven dat ik op de 15e van de maand betaal maar rond de 15e.
Dat kun je muggeziften vinden maar doordat jij niet goed leest trek je verkeerde conclusies. Ik maak dus helemaal geen gebruik van een herhaalinsteling, ik doe dus 12 maal een overschrijving op een moment dat het mij (mijn saldo) dat goed uit komt en ook het energiebedrijf er geen last van heeft.
Ik heb geen herhaalinstelling, ik schrijf niet over een herhaalinstelling en ik wil geen herhaalinstelling.
En omdat er keer op keer niet wordt gelezen wat er staat, adviseer ik, (dat moet niet hoor) om eens bij de opticiën langs te gaan.
Daar hoef je je niet voor te schamen, ik draag ook een bril (van Pearle
) maar als je nu vindt dat je daar nog niet aan toe bent lees dan de tekst zoals die er staat en verzin er niet iets bij wat een ander niet heeft gezegd of heeft geschreven.
Verder ben ik niet boos op je, ik houd van je maar je moet wel lezen wat er staat en de tekst niet verdraaien zoals jij denkt dat het bedoeld zal zijn.
Als je twijfelt, vraag dan hoe iemand het bedoeld.
Je kan ook zeggen: Ik begrijp uit uw verhaal ...., is dat juist?
Dan gaat de ander het (hopelijk) uitleggen.
De kans is ook groot dat je nooit meer iets op terug hoort want dat is in het Radar-forum ook heel gebruikelijk.
Fijne avond.
Kus!
Had ik gelezen hoor.dan wel voor de andere lezers.
Sta ik helemaal achter. Ik reageer op waar ik niet achter sta.
Houd goede moed, ik ben niet boos op je maar wederom lees je niet goed.
Ik heb dus niet geschreven dat ik op de 15e van de maand betaal maar rond de 15e.
Dat kun je muggeziften vinden maar doordat jij niet goed leest trek je verkeerde conclusies. Ik maak dus helemaal geen gebruik van een herhaalinsteling, ik doe dus 12 maal een overschrijving op een moment dat het mij (mijn saldo) dat goed uit komt en ook het energiebedrijf er geen last van heeft.
Ook in dit stukje gaat je fantasie weer zijn gang.De wijze van internetbankieren, zeker wanneer een daaraan gegeven instelling gegeven wordt dat een termijnbetaling maandelijks op een aangegeven datum herhaald dient te worden, wordt door nogal wat consumenten beschouwd en beleefd als ook een vorm van automatisch overmaken cq incasseren.
Ik heb geen herhaalinstelling, ik schrijf niet over een herhaalinstelling en ik wil geen herhaalinstelling.
En omdat er keer op keer niet wordt gelezen wat er staat, adviseer ik, (dat moet niet hoor) om eens bij de opticiën langs te gaan.
Daar hoef je je niet voor te schamen, ik draag ook een bril (van Pearle
Verder ben ik niet boos op je, ik houd van je maar je moet wel lezen wat er staat en de tekst niet verdraaien zoals jij denkt dat het bedoeld zal zijn.
Als je twijfelt, vraag dan hoe iemand het bedoeld.
Je kan ook zeggen: Ik begrijp uit uw verhaal ...., is dat juist?
Dan gaat de ander het (hopelijk) uitleggen.
De kans is ook groot dat je nooit meer iets op terug hoort want dat is in het Radar-forum ook heel gebruikelijk.
Fijne avond.
Kus!
@Cesar,
Mag ik je ook een kleine voorgeschiedenis vertellen?
Eerder was het heel normaal dat je per acceptgiro betaalde.
Ook toen waren aan dat systeem veel administratieve handelingen.
De kosten daarvan waren verwerkt in hun prijzen.
Toen werd de automatische incasso geïntroduceerd.
Ging je met een automatische incasso betalen dan kreeg je korting.
Inmiddels is het overgrote deel van de klanten aan de automatische incasso en wie nu nog voor een acceptgiro kiest moet een euro extra betalen.
Nu mag ik het verkeerd zien maar ik heb toch echt het idee dat ik nu die kosten twee keer betaal. Één keer omdat deze al in de prijsstelling zit verwerkt en nu dus nog een keer omdat ik hun niet tot mijn bankrekening toelaat.
Wat ik mij afvraag, kan ik nu ook een euro in rekening brengen bij mijn werkgever omdat ik niet zelf elke maand mijn salaris van zijn rekening mag plukken?
Tja, en wat de energiebedrijven betreft, die hebben nogal een reputatie. De Consumentenbond heeft er de handen vol aan gehad.
Zelfs minister Brinkhorst heeft die bedrijven al eens tot orde moeten roepen.
Van de NUON al eens een pagina grote advertentie in de krant gelezen met hun excuus over de janboel die ze er van hebben gemaakt.
Ik dus geen automatische incasso, maar dat had je natuurlijk al begrepen.
Ik betaal wel een euro extra. Als ik op dit forum lees wat een ellende ze hebben als het verkeerd gaat dan is het mij die 13 euro per jaar wel waard.
Groet,
Ben ik met je eens maar mag ik dan eens vragen, voor de meteropname zijn ook (administratieve) handelingen nodig. Ga ik daar dan straks ook voor betalen als bijvoorbeeld de directie ontevreden is over de bonus?..... houdt dit in dat er toch administratieve handelingen dienen te worden verricht.
Mag ik je ook een kleine voorgeschiedenis vertellen?
Eerder was het heel normaal dat je per acceptgiro betaalde.
Ook toen waren aan dat systeem veel administratieve handelingen.
De kosten daarvan waren verwerkt in hun prijzen.
Toen werd de automatische incasso geïntroduceerd.
Ging je met een automatische incasso betalen dan kreeg je korting.
Inmiddels is het overgrote deel van de klanten aan de automatische incasso en wie nu nog voor een acceptgiro kiest moet een euro extra betalen.
Nu mag ik het verkeerd zien maar ik heb toch echt het idee dat ik nu die kosten twee keer betaal. Één keer omdat deze al in de prijsstelling zit verwerkt en nu dus nog een keer omdat ik hun niet tot mijn bankrekening toelaat.
Wat ik mij afvraag, kan ik nu ook een euro in rekening brengen bij mijn werkgever omdat ik niet zelf elke maand mijn salaris van zijn rekening mag plukken?
Tja, en wat de energiebedrijven betreft, die hebben nogal een reputatie. De Consumentenbond heeft er de handen vol aan gehad.
Zelfs minister Brinkhorst heeft die bedrijven al eens tot orde moeten roepen.
Van de NUON al eens een pagina grote advertentie in de krant gelezen met hun excuus over de janboel die ze er van hebben gemaakt.
Ik dus geen automatische incasso, maar dat had je natuurlijk al begrepen.
Ik betaal wel een euro extra. Als ik op dit forum lees wat een ellende ze hebben als het verkeerd gaat dan is het mij die 13 euro per jaar wel waard.
Groet,
@Shine: leg mij 'ns uit hoe je een 4-weken betaling het hele jaar door tussen de 12e en de 20e laat plaatsvinden? Alleen in de periodes 4 t/m 7 vindt bij ons betaling uit tussen de 12e en de 20e.(tussen de 12-20e)
Ik hoef niet noodzakelijkerwijs een acceptgiro te ontvangen om te kunnen betalen, er zijn wel andere manieren om er voor te zorgen dat ik over een betalingskenmerk beschik. Eneco brengt er overigens -tot op heden- geen apart bedrag voor in rekening, en tot het moment dat Eneco de betalingstermijn van 30 naar 14 dagen aanpaste kreeg ik ook nooit een herinnering, omdat ik altijd binnen 28 dagen betaal.
"vroegah" toen de acceptgirokaarten nog blauw waren bestond er nog niet zoiets als "automatische incasso. Het is dus eerder een kwestie van "niet voor automatische incasso gekozen".Per slot van rekening is voor het betalen middels acceptgirokaart zelf gekozen
je wordt er ook verantwoordelijk voor gehouden te zorgen voor "voldoende saldo" op je rekening. Dat wordt wat lastig als allerhande bedrijven op een door hen gekozen tijdstip vrijelijk over mijn saldo kunnen beschikken dat 1x in de 4 weken wordt aangevuld. Nog even afgezien van het feit dat bij een miscasso het 3 werkdagen duurt voordat je saldo weer terug is geboekt en jij de tussenliggende 3 werkdagen maar moet zien hoe je je rekeningen, boodschappen enz. betaalt.en draagt u dus ook zelf de verantwoordelijkheid.
Overigens betrof mijn reactie inderdaad het bekorten van de betalingstermijn van 30 naar 14 dagen door Eneco, samen met het feit dat ik hun rekeningen pas een week later ontvang (gedateerd op de 28e ontvang ik meestal pas rond de 5e van de maand). Effectief heb ik dan nog precies een week om te betalen vóórdat Eneco herinneringen gaat sturen.
Als de energie bedrijven korting geven hoorde je niemand, maar nu ze het andersom doen wel, dus slechte marketing!
Ik geef als webwinkel ook geen verzendkosten, maar korting voor afhalen, veel meer tevreden klanten, dus als ze dat eens overnemen!
Iedereen wil korting en niemand wil extra betalen en als ik dus gratis bezorgde is het produkt gewoon iets te duur, en afhalen korting loopt soms wel erg goed, nu al 40% afhalers, en die halen dan vaak ook meer dan een ding, of met familie en zo...

Ik geef als webwinkel ook geen verzendkosten, maar korting voor afhalen, veel meer tevreden klanten, dus als ze dat eens overnemen!
Iedereen wil korting en niemand wil extra betalen en als ik dus gratis bezorgde is het produkt gewoon iets te duur, en afhalen korting loopt soms wel erg goed, nu al 40% afhalers, en die halen dan vaak ook meer dan een ding, of met familie en zo...
Dat neemt nog steeds mijn bezwaren tegen automatische incasso niet weg. En ook voor een korting ben ik dus niet bereid mijn betalingsverkeer over te laten aan het moment dat het een bedrijf uitkomt het incassobestandje per telebanking te versturen.Als de energie bedrijven korting geven hoorde je niemand