LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afgekeurde geisers

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gast

afgekeurde geisers

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben boos. Witheet eigenlijk. In mijn huis heb ik 2 geisers. Eentje beneden in de keuken en eentje op de 2e etage voor de douche. Daar betaal ik netjes ieder jaar huur voor (Eneco). Eens in de zoveel jaar krijg ik twee brieven met daarin 2 verschillende datums om de geisers te komen schoonmaken. Kost je een half uur om duidelijk te maken dat die twee in een keer schoongemaakt kunnen worden. Jaar na jaar...maar daar gaat het in dit geval niet om. Het begon wel met de schoonmaakbeurt door Eneco.

Beide geisers zijn van begin jaren 70 en werden afgekeurd en vervangen. Geen probleem want die oudjes zien er na 35 jaar ook niet meer uit natuurlijk. Beneden in de keuken was het geen probleem. Die geiser zit in een keukenkastje met zo'n gezaagd gat aan de bovenkant. Helaas kwam er meer water in mijn kastje terecht dan in de gootsteen maar dat mag de pret niet drukken. Daar kwamen vier verschillende monteurs voor terug. Tel uit je winst. Kastje verziekt en vier dagen kwijt want tijdstip plannen kan niet bij Eneco. Maar goed. Probleem ligt bij geiser twee boven. Daar zit ook nog een keuken en de nieuwe geiser is iets breder dan de oude. Past wel gewoon tussen de koof maar meneer de slimme monteur (vier keer terugkomen omdat een nieuwe geiser blijft lekken) zegt dat ik de koven moet weghalen anders plaatst hij de geiser niet. EN ik moest even een verklaring tekenen dat ik kies voor een onveilige situatie. Nou mooi niet! Die onveilige situatie bestaat al meer dan 30 jaar hoor. Geiser in een keukenkastje is mijns inziens een stuk gevaarlijker. Ik moet toegeven, ik ben een vrouw en ook nog blond. Dus meneer Eneco vertrekt en laat de afgekeurde geiser hangen en ik teken een papiertje waarop staat dat ik weiger te tekenen. We zijn nu 5 maanden en woedende telefoongesprekken verder. Eneco levert niet de goede maat want er bestaan maar twee maten. Ja dag! Simpel naar de site van Bosch en daar staat gewoon mijn maat geiser, de goedkoopste zelfs. Ik zal dus zelf een geiser moeten aanschaffen en laten bevestigen. Oke, moet dan maar. Eneco heeft de gore moed mij een servicecontract aan te bieden! Ik eis mijn betaalde geld terug maar dat doen ze niet. Ze keuren dus je geiser af, laten hem hangen, zeggen dat je je keuken maar moet afbreken en laten je gewoon betalen voor dat ding.

Zo, woede is er weer een beetje uit. Mijn vraag is eigenlijk...kan dit nou zomaar? Het gaat zo tegen mijn gevoel in.

Gast

Re: afgekeurde geisers

In 30 jaar zijn de voorschriften en inzichten wel ietwat veranderd.
Zijn ze toch al een tijd aardig coulant tegen je geweest :)

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik neem aan dat je in een koophuis woont? Anders zou je verhuurder wellicht kunnen zorgen voor nieuwe geisers (bijvoorbeeld de woningcorporatie).

Je bent niet verplicht bij Eneco te huren, je kan ook de gouden gids pakken en daar een installateur uit halen. Let er wel op dat die is aangesloten bij de UNETO, zodat je als er een geschil is dit kan voorleggen bij de SGC, www.sgc.nl

Gast

Ik neem aan dat je in een koophuis woont? Anders zou je verhuurder wellicht kunnen zorgen voor nieuwe geisers (bijvoorbeeld de woningcorporatie).

Je bent niet verplicht bij Eneco te huren, je kan ook de gouden gids pakken en daar een installateur uit halen. Let er wel op dat die is aangesloten bij de UNETO, zodat je als er een geschil is dit kan voorleggen bij de SGC, www.sgc.nl
Woning corporaties huren en/of verhuren geen geisers.
De geiser word verhuurt aan de 1ste bewoner van het huis(of dit nu een koop of huur woning is).
Wanneer deze vertrekt neemt de woningbouw de huur overeenkomst stilzwijgend over totdat er een nieuwe bewoner is, en deze neemt hem dan ook weer over van de woningbouw.
Tenzij de 1ste bewoner de huur op zegt van de geiser bij de energieleverancier.
Voor deze constructie is destijds gekozen om mensen niet onnodig op kosten te jagen ivm plaatsen en verwijderen van de warmwater-voorziening.
De huur van de geiser word nm niet door de woningcorporatie geint maar door de energieleverancier .
Je huurt nm een woning zonder een warmwatervoorziening( bij cv combiketels is dat anders)
Als je vervolgens een geiser gaat huren bij de eneco en deze heeft maar 2 in hun assortiment dan bent u daaraan gebonden tenzij je zelf een geiser koopt en (laat)installeren.
In 30 jaar zijn een boel regels en dergelijke veranderd.
In het oude situatie ging het om bestaand apparaat en zijn niet alle nieuweregels van toepassing.
Nu zou dus een nieuw apparaat worden geinstalleert de moet dan voldoen aan de huidige regelgeving en niet van 30 jaar terug :!:

Gast

Ik begrijp best dat er in 30 jaar een hoop anders is geworden. Waar het mij om gaat is dat Eneco de geisers afkeurt. We hadden hier net die explosie gehad in Den Haag en in de buurt een paar gevallen van koolmonoxyde doden door oude slechtwerkende geisers. Ze keuren ze dus af en laten ze vervolgens gewoon hangen. Willen dat je een verklaring tekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor eventuele lekken. Blijven huur doorberekenen want of ze nou wel of niet afgekeurd zijn, betalen zal je. Met je meedenken is er niet bij hoor. Ik vind het best prettig geen omkijken te hebben naar dat soort dingen en huur liever een geiser met goed onderhoud dan dat ik er zelf voor moet zorgen. Maar een afgekeurd apparaat laten hangen!? De meneer van de service afdeling is erg honds. Hij baalde er al van dat hij vijf keer iemand heeft moeten sturen. Tja...wat kan ik daar aan doen? Als een monteur zijn werk niet goed doet en niet eens een geiser zonder lekken kan aansluiten...tjonge jonge. Zijn klantvriendelijkheid bestaat uit het aanbieden van een servicecontract als ik zelf geisers koop en dus door hen laat onderhouden. Ik kan niet eens zeggen "val dood met je geisers" want als ik niet vlug zorg voor een vervangende lig ik zelf met mijn pootjes omhoog.

Ik ga dus geisers kopen en Eneco kan de boom in.

Gesloten