LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afrekening Eneco verrassing over 3 jaar! €1.000

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
woutlips

Afrekening Eneco verrassing over 3 jaar! €1.000

Ongelezen bericht door woutlips »

Kreeg afrekening van Eneco binnen. Woon sinds 1996 in nieuwe modern geïsoleerde eengezinswoning. Betaal sinds die tijd keurig energienota. En geef meterstanden op. Meestal liepen de jaarafrekeningen gald met betaalde voorschotten. En wat blijkt..krijg nu afrekening binnen met "correctie over de afgelopen 3 jaar". De meterstanden die Eneco gebruikt had voor afrekeningen zouden gebaseerd zijn op door hun toegepaste schattingen. Wordt verteld dat dit op eerdere afrekeningen gestaan heeft. En idd. er staat een bekend sterretie bij. Waarom schattingen destijds terwijl stand bekend was? En is Enenco gerechtigd om ineens meer da € 1.000 euro in rekening te brengen aan normaal huishouden, met de vermelding dat dit zo even van de rekening wordt afgeschreven?! Mijn beleving is afgerekend is afgerekend en is Eneco fout bezig door mij nu een enorme rekening te presenteren met terugwerkende kracht over een aantal jaren. Graag advies of ik dit moet betalen of niet!

Suzanne78

Re: Afrekening Eneco verrassing over 3 jaar! €1.000

Ongelezen bericht door Suzanne78 »

Wij hadden vorig jaar precies hetzelfde. Altijd de meterstanden doorgegeven, vorig jaar ineens een eindafrekening, of we even 1100 euro bij wilden betalen. Ons maandbedrag was verhoogd van 149 naar 289.
Ze beweerden dat er nooit meterstanden waren binnengekomen dus hadden ze ons verbruik al die jaren geschat.
"Gelukkig" krijgen we nu 800 euro terug, maar we hebben wel een jaar elke maand 289 euro moeten overmaken EN die 1100 nog wat euro.
Er valt vrees ik niets aan te doen, behalve een kopietje maken voortaan van je meterstanden kaart met de datum dat je het hebt opgestuurd.

Stelletje (@*#&$&^& bij Enenco.
Succes.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Je kunt je maandbedrag toch gewoon aanpassen naar wat je wil

LuckyShirt

Ongelezen bericht door LuckyShirt »

Ik zou de rekening nog eens goed nakijken. Ik heb hetzelfde gehad, werd ook gezegd dat het door schattingen van meterstanden kwam, maar na 4 maanden briefwisseling, een onterechte afsluiting en nog diverse bezoeken aan Eneco, blijkt het niet aan de meterstanden te liggen.

Eneco is bij mij drie jaar vergeten diverse verontreinigingsheffingen in rekening te brengen. Alleen zullen ze dat nooit op de factuur vermelden.

Als ze mij een factuur sturen met we zijn dit dat vergeten in rekening te brengen, is het voor mij al een stuk duidelijker.

Gast

DUH!
Als je de meterstanden toch weet, zie je toch ook op de factuur dat ze niet koppen!
En je ziet toch ook de tekst SCHATTING op de factuur staan.

Of je nu achteraf moet betalen? UUUUHM.....even kijken hoor......
Eneco geeft op de factuur al aan dat het om een schatting gaat.....Jij leest laat staan contoleert je factuur niet......Je hebt hierdoor 3 jaar lang te weinig betaald aan Eneco........WAT DENK JE ZELF?????

Gast

Zeg maar je denkt toch niet dat mensen hun factuur na gaan lopen kijken!
Daar hebben we het energiebedrijf voor hoor! Voor mij is alleen belangrijk wat er onder de streep staat; zolang ik maar niet bij hoef te betalen is het voor mij goed en anders sleep ik ze voor de geschillencommissie want die gasten doen het toch altijd fout :twisted:

Mohawkmarcje

Ongelezen bericht door Mohawkmarcje »

Ja, het zou enorm schelen als klanten hun rekening eens zouden lezen; scheelt een heleboel vragen, en het voorkomt van dit soort vervelende verrassingen.

Gast

Is wel zo dat voor de duidelijkheid van de rekening het aantal meelifters flink uitgedund zou moeten worden; maar daar wordt, in ieder geval by Nuon, al aan gewerkt geloof ik :idea:

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Essentieel is of je zélf je meterstanden hebt doorgegeven de afgelopen jaren en hoe vaak Eneco dat zelf heeft gedaan via degene die voor Eneco de meterstanden opneemt (huis aan huis).

Uit eerdere uitspraken van de Kantonrechter is gebleken dat energieleveranciers minstens 1 keer per 3 jaar zélf de meterstanden moeten noteren om dit soort ellende te voorkomen.

Heeft Eneco dat nagelaten dan sta je in elk geval een stuk sterken.

woutlips

Ongelezen bericht door woutlips »

Kijk aan deze reactie heb ik wat ! Bedankt heer Schurkjes!
De reacties van "Gast" zijn duidelijk van Eneco zelf...

Gast

De reacties van "Gast" zijn duidelijk van Eneco zelf...
Standaard dooddoener in dit forum..........

Dora

Ongelezen bericht door Dora »

Hallo,

Zoals ik het lees gaat het om een correctie van drie jaar. Het klopt dat het netwerkbedrijf een keer per drie jaar langs moet komen om de meterstanden na te kijken. Dit is sinds de vrije markt zo.
Een nota maken is verantwoordelijkheid van het energiebedrijf maar de klant is ook verantwoordelijk voor het nakijken ervan. Bovenstaand is weer een goed voorbeeld, klant belt niet als hij/zij geld terug krijgt of weinig moet bijbetalen maar gaat wel bellen als blijkt dat de klant veel moet bijbetalen.
Je kunt toch zelf zien of de standen kloppen of niet? Natuurlijk is het erg als je dit niet doet en daardoor ineens een hoog voorschot krijgt waardoor je nu wel veel geld terugkrijgt, maar waar je maanden voor "krom" hebt moeten liggen. Het is alleen niet eerlijk om het energiebedrijf de schuld ervan te geven. Je had zelf ook kunnen kijken!

Hoe is Eneco aan deze standen gekomen? Zijn ze zelf langsgeweest?

Groeten!

Mohawkmarcje

Ongelezen bericht door Mohawkmarcje »

Tja, soms is het onmogelijk om meterstanden door te nemen (kl niet thuis, meters ingebouwd, toegang geweigerd, etc). Dan wordt het lastig natuurlijk. Niettemin moeten er toch eens door de bedrijven meterstanden worden opgenomen. Let wel: de klant heeft ook de verplichting om de bedrijven de gelegenheid toe te geven!

Wat de nota's betreft: een beetje beter opletten kan geen kwaad, lieve mensen! Lees de nota goed, het is dan een op cijferwerk, maar ZO onduidelijk is het nou allemaal ook niet.

rila

Ongelezen bericht door rila »

Sinds april 2003 verblijft mijn tante permanent in een verleeghuis. Man reeds overleden.September 2003 verklaring van verblijf in verpleeghuis gestuurd naar eneco, gemeentehuis en alle andere instanties waarvoor dit nodig is. Kabel televisie opgezegd. Huis staat sinds december 2004 te koop. Huis staat leeg sinds Juni 2003 Af en toe laat ik de pomp van de c.v. lopen.
Eindafrekening van ENECO r.dam over 2004: 1498 euro!!
Je kunt brieven sturen copieen erbij doen van reeds eerder gestuurde brieven, ze doen net of ze gek zijn!!! En nu maar met de rechtsbijstands verzekering aan de slag. Kijken of een advocaat wel helpt.

Gast

mijn verbruik is 3 jaar geschat. met als gevolg dat ik 3 jaar bij moest betalen (76 euro) dit jaar netjes alles doorgegevn (wat ik nu daus voortaan maar niet meer doe) moet nu volgens de nota 401 euro bij betalen! ( betaal per maand 59.00 euro ) dus ik bel eneco op. zegt die mevrouw dat mijn nota niet klopt. ik moet nu 901 bijbetalen. 1 telefoontje kost mij dus 500 euro! volgend jaar laat ik hem wel weer schatten kost mij een stuk minder.

bleumoon

Ongelezen bericht door bleumoon »

slordi en nog eens slordig

alle energie bedrijven hebben geen goed gekwalificeerd personeel in huis en er word heel veel langs mekaar gewerkt,maar dat is de bureuacratie he.

er is maar een oplossing voor dit probleem, net zoals vroeger elke week een maneke langs sturen en dat wat je verbruikt hebt betalen handje contantje weer minder werklozen,want zo als het nu gaat is van de zotte.

teveel mensen in de problemen met die instanties.

harrie112

Ongelezen bericht door harrie112 »

Volgens DTE moet het bedrijf dat de aansluiting verzorgt 1x per 3 jaar zelf de meterstanden opnemen. Dit gebeurt echter niet altijd. Maar als je het meterstandenkaartje thuisgestuurd krijgt kun je bij Eneco op de site de standen doorgeven. Klik dan ook zeker op "bevestigingsmail" sturen dan heb je tenminste nog enig bewijs van wat je hebt doorgegeven. Als je het kaartje gewoon op de post doet, maak er dan eerst een copie van. Als je nog verder op de site van Eneco rondkijkt dan kun je ook doorklikken naar de meetdienst. Daar staan alle voorwaarden van de DTE waar aan het bedrijf en de apparatuur moet voldoen. Die 3 jaar staan daar ook. Het grote probleem bij Eneco is de administratie, ik wacht al 2,5 maanden op correctie van foutief geschatte meterstanden. Bellen doe ik niet meer, ik stuur faxen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wellicht een tip:

www.energiebond.nl

Pipootje

Ongelezen bericht door Pipootje »

MENSEN KIJK JE NOTA NA!!!

BIJ DE KASSA BIJ DE SUPERMARKT KIJK JE TOCH OOK OF ER GOED IS AFGEREKEND. NOTA NIET NAGEKEKEN NIET MEER PIEPEN.

Ja en dan moet je meer bijbetalen, je verbruikt het toch? Mensen doen maar alsof ze recht hebben op gratis energie en water enzo! Klaag klaag en het wordt steeds duurder, bla bla

LUISTER IN AFRIKA HEBBEN ZE GEEN STROMEND WATER EN ELEK!!!!!!!!!

Gesloten