| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] afsluiten om incassokosten
-
Multiply86
afsluiten om incassokosten
Kan je afgesloten worden als je al je gewone facturen wel hebt betaald, alleen 2x 50 euro incassokosten niet en 2x 5 euro herinneringskosten?
Ik heb namelijk een brief ontvangen dat ik moet betalen, anders sluiten ze me af.
Ik krijg mijn loon over 1,5 week weer en kan dan betalen..maar nu kan ik ff geen 110 euro missen.
Ik had een betalingsregeling met channock chase, echter kreeg ik toen een groot bedrag(340 euro) terug en dat is verrekend met openstaande kosten. Toen liep ik nog met 1 achter en verder stonden alleen incassokosten open.
Channock chase bleef zeuren dat ik de regeling niet ben nagekomen..maar alle gewone maandelijkse facturen zijn nu betaald.
Ik heb namelijk een brief ontvangen dat ik moet betalen, anders sluiten ze me af.
Ik krijg mijn loon over 1,5 week weer en kan dan betalen..maar nu kan ik ff geen 110 euro missen.
Ik had een betalingsregeling met channock chase, echter kreeg ik toen een groot bedrag(340 euro) terug en dat is verrekend met openstaande kosten. Toen liep ik nog met 1 achter en verder stonden alleen incassokosten open.
Channock chase bleef zeuren dat ik de regeling niet ben nagekomen..maar alle gewone maandelijkse facturen zijn nu betaald.
Re: afsluiten om incassokosten
Als de case al aan een incassobureau was overgedragen, dan horen de incassokosten bij de totale rekening.Multiply86 schreef:Kan je afgesloten worden als je al je gewone facturen wel hebt betaald, alleen 2x 50 euro incassokosten niet en 2x 5 euro herinneringskosten?
Achteraan sluiten in de rij : daar is het vak voor mensen die eerst leuke dingen doen met hun geld en daarna denken verrek de rekeningen moet ik ook nog betalen,jammer hoor u wacht te lang dus neemt u dit risiko - bij sommige is het "chronisch"
-
Bob Schurkjens
Onredelijk toegerekende kosten hoef je niet te betalen, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Incassokosten
Of daar hier sprake van is kan ik niet beoordelen. Verreweg de meeste incassoboeren rekenen standaard veel te veel kosten. Meestal komen ze daar toch wel mee weg. Het is aan jou om deze kosten aan te vechten.
@snertjong: als je op dit forum niets zinnigs hebt te melden, kun je beter wegblijven.
Of daar hier sprake van is kan ik niet beoordelen. Verreweg de meeste incassoboeren rekenen standaard veel te veel kosten. Meestal komen ze daar toch wel mee weg. Het is aan jou om deze kosten aan te vechten.
@snertjong: als je op dit forum niets zinnigs hebt te melden, kun je beter wegblijven.
-
Multiply86
Haha tuurlijk joh..makkelijk he zon mening geven. Ik werk me rot om rond te komen en weer bij te zijn met al mn rekeningen. Ik ga nooit uit, ik heb al maanden geen nieuwe kleding oid gekocht..dus hou die onzin lekker voor je. Er zijn gewoon wat dingen gebeurd waardoor ik een tijdje wat minder te besteden had.
@Bob thanx.. zal wel ff kijken en betaal anders sowieso de helft dinsdag, de incasseerder komt toch eerst langs..de andere helft kan ik die week erna betalen.
Ben bezig met al mn schulden aan het wegwerken, dus wil ook niet dat er nog rekeningen blijven openstaan.
@Bob thanx.. zal wel ff kijken en betaal anders sowieso de helft dinsdag, de incasseerder komt toch eerst langs..de andere helft kan ik die week erna betalen.
Ben bezig met al mn schulden aan het wegwerken, dus wil ook niet dat er nog rekeningen blijven openstaan.
Iets meer informatie zou handig zijn om tot een goed advies te komen. Wat is de hoofdsom en hoe komen ze aan de twee keer?Multiply86 schreef:Kan je afgesloten worden als je al je gewone facturen wel hebt betaald, alleen 2x 50 euro incassokosten niet en 2x 5 euro herinneringskosten?
Als ze je willen dan doen ze het, of het mag is een ander verhaal. Allereerst aan buitenrechtelijke kosten, zoals de incassokosten zit in de praktijk een maximum wat ze mogen vragen. Dit is afhankelijk van de hoofdsom. Dan geld nog dat buitenrechtelijke kosten niet zomaar worden toegekend. De herinneringskosten ben volgens Voorwerk II niet verschuldigd. Als dit de reden is waarom men naar het incassobureau is gegaan ben je die kosten ook niet verschuldigd.
Voor zowel bedongen buitengerechtelijke kosten als vermogensschade (niet bedongen buitengerechtelijke kosten) geldt dat als de opdrachtgever aanspraak wil maken op een vergoeding van de kosten, dat er dan moet gaan om meer werk dat "een enkele (eventueel herhaalde) aanmaning, het enkel doen van een –niet aanvaard- schikkingsvoorstel, het inwinnen van eenvoudige inlichtingen of het op de gebruikelijke wijze samenstellen van het dossier. Een combinatie van (een) aanmaning(en) en het doen van (een) schikkingsvoorstel(len) of het daadwerkelijk voeren van schikkingsonderhandelingen kan wel tot toewijzing van buitengerechtelijke kosten leiden" (Rapport Voorwerk II)
Tot een hoofdsom van 250 euro is het maximum tarief voor buitengerechtelijke kosten max 37 euro. Dit wordt verhoogt met het BTW indien de eiser niet BTW-plechtig is, maar daar is hier geen spraken van. Verder moeten de twee schulden, aannemende dat deze bij dezelfde eiser horen, m.i. bij elkaar gevoegd worden.
Gewoon ff contact opnemen dat je over 1,5 week die 110 euro betaald. Geen energiebedrijf die je dan afsluit. Als je dat tenminste niet al vaker beloofd hebt en niet bent nagekomen.
Energiebedrijven sluiten niet graag af. Is extra werk, betekent een hoop gedoe en er moet ook weer heraangesloten worden. Helaas is het echter zo dat wanbetalers vaak structureel niets van zich laten horen.
Energiebedrijven sluiten niet graag af. Is extra werk, betekent een hoop gedoe en er moet ook weer heraangesloten worden. Helaas is het echter zo dat wanbetalers vaak structureel niets van zich laten horen.
-
renegade66
laat me raden je hebt een probleem met NUON, gezien de extra kosten.
renegade66 schreef:laat me raden je hebt een probleem met NUON, gezien de extra kosten.
ik ben tevreden over nuon
effe voor TS , ken je anders het bedrag niet lenen van familie of vrienden, of doen zoals hierboven al gezegd effe bellen dat je over 1,5 week het geld wel hebt, sterkte.
-
Multiply86
Ik ben verder ook tevreden over Nuon hoor...alleen dit is ff vervelend.
Zal morgen wel bellen, de 20ste krijg ik zorg en huurtoeslag..dus dan kan ik het betalen. 22ste krijg ik mn loon.
Zal morgen wel bellen, de 20ste krijg ik zorg en huurtoeslag..dus dan kan ik het betalen. 22ste krijg ik mn loon.
-
renegade66
ik vraag me alleen wel af of die incassokosten wel terecht zijn? ook een energiebedrijf o.i.d hebben zich toch aan rapport voorwerk II te houden? anders hebben de topics over de extreme incasso kosten van de incassobureau's ook totaal geen zin!!!!
-
Multiply86
De kosten zijn in rekening gebracht over termijnfacturen van 28 euro!! belachelijk dus. Maar k kijk net in mijn nuon en nu staat er dat al die facturen kwijtgescholden zijn..terwijl ik zaterdag dus die brief heb ontvangen.. Apart..ga morgen wel eens bellen.
-
adSolvendum
Helaas hoeft een incasso onderneming zich niet aan rapport Voor-werk II te houden, het is geen wetgeving.renegade66 schreef:ik vraag me alleen wel af of die incassokosten wel terecht zijn? ook een energiebedrijf o.i.d hebben zich toch aan rapport voorwerk II te houden? anders hebben de topics over de extreme incasso kosten van de incassobureau's ook totaal geen zin!!!!
En evenzo helaas wordt dit in stand gehouden door de zgn. 'wanbetalers' welke dan toch maar teveel betalen om van het hele gedoe af te zijn, en een aangekondigde rechtsgang of, zoals in dit geval, afsluiting te voorkomen.
De oplossing is simpel.
Bepaal de hoofdsom van de vordering (bij meerdere, optellen).
Zoek op wat de buitengerechtelijke kosten zijn (bijvoorbeeld hier).
Als er wettelijke rente in het spel is, reken deze na (bijvoorbeeld hier).
Tel dit alles bij elkaar op, en betaal dit.
Stel de schuldeiser (of diegene die de vordering int) hiervan op de hoogte, dus wat u betaalt (vordering, buitengerechtelijke kosten volgens Voor-werk II, en eventuele rente), en verzoek om voor het eventuele restant tot dagvaarding over te gaan.
Hiermee heeft u aan uw verplichtingen voldaan zoals een rechter ze ook zal zien, en voorkomt u dat de meerdere inspanningen van de schuldeiser eventueel door een rechter als vergoedenswaardig zullen worden geacht (u heeft immers onderbouwd aangegeven deze niet te zullen gaan betalen, meerwerk is dus zinloos, men had meteen tot dagvaarding over moeten gaan, maar hier was geen reden voor).
Voor de dapperen met een vordering boven de 250 euro, bij het eerste contact met een incasso buro kunt u dit kunstje ook uithalen, en stellen dat de simpele opbouw van een debiteuren- en vorderings-dossier plus het ontvangen briefje de dubbele redelijkheidstoets bij een rechter niet zullen doorstaan, en dat u bereid bent 37 euro aan buitengerechtelijke kosten te betalen. Vervolgens verzoeken voor het restant te dagvaarden.
Let wel, dit is geen advies, hiermee begeeft u zich op glad ijs.
De gemiddelde stagiaire zal, bij een goed opgesteld briefje, hierin mee gaan en het dossier sluiten. De doorgewinterde incasso-mens daarentegen zal er zorg voor dragen dat de dubbele redelijkheids toets wel wordt doorstaan, en u dagvaarden. U zult dan verliezen.
-
Vattenfall Webcare
- verified
Geachte Multiply,
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er een bedrag openstaat dat u op dit moment niet kunt voldoen.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.
Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Linda
Nuon Webcare
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er een bedrag openstaat dat u op dit moment niet kunt voldoen.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.
Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Linda
Nuon Webcare
Het simpele antwoord is trouwens : NeeMultiply86 schreef:Kan je afgesloten worden als je al je gewone facturen wel hebt betaald, alleen 2x 50 euro incassokosten niet en 2x 5 euro herinneringskosten?
Je kan niet afgesloten worden als alleen de incassokosten openstaan. Je kan alleen worden afgesloten op niet betaalde termijn en/of jaarfacturen.
-
adSolvendum
Tenzij het betaalde wordt gebruikt om eerst de kosten en / of rente te voldoen, wat meestal het geval is. Dan blijft er een deel van de hoofdsom openstaan.