Fiesiekus schreef:Dat zijn de algemene voorwaarden, die inderdaad gewijzigd kunnen worden, overigens moet er bij de kennisgeving (van wijziging) gemeld worden: "In de kennisgeving wijst de leverancier de contractant op de mogelijkheid de overeenkomst op te zeggen. En dat zie ik ook niet in het bericht van de TS.
Verder gaat het om het leveringscontract dat is gesloten tussen leverancier Anode en de contractant. Daarin staat de keuze van de afnemer, i.e. enkel tarief. Maak mij niet wijs dat door een wijziging in de algemene voorwaarden, de afnemer in één keer laag-->hoogtarief krijgt. Over laag-hoog tarief staat ook niets in die algemene voorwaarden, even aangenomen dat ik de meest recente versie heb gezien op de site van Anode.
Het bericht van TS bestaat uit een citaat van de brief en niet de integrale tekst van de brief. Dat de kennisgeving al dan niet vermeld is in dit schrijven is slechts speculeren.
Daarnaast is dit niet echt relevant. TS kan zijn rechten ontlenen aan deze algemene voorwaarden in combinatie met zijn individuele contract en eventuele specifieke voorwaarden. Het al dan niet vermelden van de mogelijkheid tot opzeggen mag dan wellicht slordig zijn, maar meer dan dit is het niet.
Hierbij de integrale tekst van Artikel 19 van de algemene voorwaarden:
Artikel 19 Wijziging van de algemene voorwaarden en de tarieven
19.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, kunnen deze algemene voorwaarden door de Leverancier worden gewijzigd. Wijzigingen van de algemene voorwaarden en tarieven worden tenminste 10 kalenderdagen vóór inwerkingtreding bekend gemaakt.Wijzigingen treden in werking op de in de bekendmaking vermelde datum.
19.2 Bekendmaking vindt plaats door middel van een persoonlijke kennisgeving of door middel van een algemene kennisgeving op de internetsite van de leverancier of in één of meer binnen Nederland verspreide dag- of weekbladen, met dien verstande dat ingeval van een tariefstijging altijd uiterlijk binnen één maand na inwerkingtreding van de stijging een persoonlijke kennisgeving plaatsvindt. In de kennisgeving wijst de leverancier de contractant op de mogelijkheid de overeenkomst op te zeggen.
19.3 Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds bestaande Leveringsovereenkomsten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
Het betreft hier geen wijziging van de algemene voorwaarden zoals je zegt, maar een bepaling in de algemene voorwaarden die de leverancier de kans geeft om eenzijdig de tarieven te wijzigen onder de genoemde kennisgeving.
Of de termijnen in acht zijn genomen kan ik niet zeggen. TS heeft het over een brief van maart 2011 waarin staat dat de tarieven per 1-1-2011 zullen worden aangepast. Dat zal de leverancier natuurlijk niet zomaar kunnen doen gezien de termijnen genoemd in de algemene voorwaarden (voorafgaande kennisgeving).