LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Anode verplicht dubbel tarief

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
coen_

Anode verplicht dubbel tarief

Ongelezen bericht door coen_ »

In april 2010 heb ik via de site gaslicht.com een 3 jarig abonnement afgesloten voor de levering van groene stroom bij Anode op basis van 'n enkeltarief structuur.
In maart dit jaar ontving ik een brief van Anode waarin werd aangegeven dat ik verplicht ben over gezet naar dubbeltarief afrekening in verband met regeling IC063 die voor iedereen in Nederland zou gelden. Zie hieronder
De netbeheerders en de overheid hebben besloten om vanaf 1 januari 2011 alle kWh-meters die voorzien zijn van een dubbel telwerk ook te berekenen als een dag en een nacht tarief. Tot januari jl. werd dat voor u behandeld alsof het een enkel telwerk was. U ontving van ons dan ook stroom op basis van enkeltarief.

Wat houdt deze verandering concreet voor u in?
Vanaf 1 januari 2011 ontvangt u geen enkel tarief meer, uw tarief is nu opgebouwd uit een dag- en nachttarief. Het dagtarief bereken we op basis van uw stroomverbruik op werkdagen tussen 7:00 uur en 23:00 uur. Het nachttarief is gebaseerd op uw verbruik van 23:00 uur tot 7:00 uur, weekenden en op nationale feestdagen. We hanteren uiteraard hetzelfde tarievenblad als toen u uw enkeltarief vastzette. We verwachten geen al te grote gevolgen voor deze omzetting, maar als u voor de zekerheid toch uw voorschotbedrag wilt verhogen, neemt u dan contact met ons op.

Wij vinden het vervelend u dit te moeten melden, u had tenslotte niet voor niets gekozen voor enkeltarief. We proberen de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Mocht u nog vragen hebben, dan zullen wij die graag voor u beantwoorden.
Navraag bij mijn netbeheerder levert niets op, zij geven aan dat ik inderdaad nu dubbel tarief (piek/dal) betaal, maar dat dit desgewenst kan worden gewijzigd wanneer ik 'n tariefstructuurwijziging indien. Anode geeft vervolgens aan dat zij hiervan nog nooit heeft gehoord en dat dit echt voor iedereen in NL zal gelden per 1 januari 2011.

Zie ook de link naar het document van NEDU (Nederlandse Engergie Data Uitwisseling) waar naar wordt verwezen.
http://www.edsn.nl/docs/Issue/ic063_pro ... n_v1.0.pdf

Een prototype voorbeeld: kastje naar de muur?

CaptainSlow

Re: Anode verplicht dubbel tarief

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Raar verhaal.
Als dit voor heel Nederland zou gelden zoude de kranten er vol van gestaan hebben en zou je ook bij Google vele hits gehad hebben.

koeloejoek

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Jij bepaald wat je afneemt niet een leverancier die voor jou gaat beslissen wat je wel en niet mag tenzij je een overeenkomst hebt afgesloten waarin duidelijk staat dat zij dit voor u bepalen..lijkt mij...

En waaruit blijkt dat je "groene" stroom krijgt, ik ben altijd heel voorzichtig met dit soort dingen en denk er het mijne van.
Ik zie het zo hoe meer mensen "groene" stroom aanvragen hoe hoger de bonussen van de directeuren, want het is een erg lucratief business.... :shock: maar dit even terzijde..

Als het echt en probleem vormt gewoon weggaan naar een andere leverancier... :mrgreen:

coen_

Anode geeft aan dat zei hier niets over te zeggen hebben en dat 't beleid is dat door de netwerkleveranciers is bepaald.

koeloejoek

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Maar jij bepaald wat je afneemt toch? niet een ander zal even lekker worden zeg...tenzij je daarvoor een overeenkomst hebt (kleine lettertjes) afgesloten....lijkt mij..

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Zijn de tarieven voor jou nu hoger of niet?
Ik kan dat namelijk uit jou bericht niet opmaken.

Als de tarieven niet hoger zijn zie ik het probleem niet zo.

Wellicht levert een dubbel tarief zelfs voordelen voor je op.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De wijziging waarover Anode het heeft, heeft alleen te maken met het capaciteitstarief van de aansluiting en heeft niet te maken met je verbruikt. Het heeft te maken met het verschil tussen netwerkbeheerder en energieleverancier.

De netwerkbeheerder kan niet weten of iemand met een dubbele meter ook werkelijk dag/nacht tarief heeft afgesproken met de energieleverancier. Het kan nl. zijn dat je wel twee draaiende meters hebt, maar dat je met de energieleverancier gewoon één tarief hebt afgesproken. En dat je dus voor dag- en voor nachtstroom de zelfde prijs betaalt. Die afspraak gaat buiten de netwerkbeheerder om.

Maar voor de netwerkkosten (voor de netwerkbeheerder) gaat er wel een onderscheid komen tussen de kosten van een aansluiting met een dubbele meter en een aansluiting met een enkele meter. In elk geval krijgen die een verschillende code; het zou best kunnen dat het capaciteitstarief voorlopig nog gelijk is. Omdat de netwerkbeheerder niet weet wat jij met je energieleverancier afspreekt, gaan de kosten voor die aansluiting afhankelijk worden van of dubbel tarief mogelijk is of niet. En dus niet of je ook werkelijk dubbel tarief hebt afgesproken met de leverancier.

Daarom krijg je de situatie dat de netwerkbeheerder de kosten van een dubbele meter rekent, terwijl de energieleverancier misschien maar één tarief rekent, als dat voor jou voordeliger is (en als je dat hebt afgesproken). In jou geval lijkt het er op dat je energieleverancier geen zin heeft om die mogelijkheid te bieden en gaan ze je ongevraagd ook de verbruikstarieven van een dubbele meter geven. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het blijft voor de energieleveranciers ook na deze wijziging gewoon mogelijk om met maar één verbruikstarief te rekenen.

coen_

Ik betaal nu automatisch ook 'n piek & daltarief en aangezien mijn vrouw overdag thuis is en we 3 kleine kinderen hebben kost dit me naar verwachting enkele honderden euro's per jaar extra.
Ik kan ook niet 's avonds om 23:00 uur nog 'n wasmachine aanzetten, want dan is heel 't huis wakker. Nu ben ik dus genoodzaakt om tegen hoog tarief elektriciteit te verbruiken.

Weet iemand waar ik kan aankloppen om dit juridisch te laten uitzoeken, alvorens een rechtbijstandverzekering in te schakelen?

tufima

Contract opzeggen bij Anode en een andere leverancier zoeken? Kan je mooi profiteren van acties...

superklaver

Ongelezen bericht door superklaver »

wat ik begrijp is dat ts voor een enkeltarief heeft gekozen, maar door de verandering vanuit anode nu automatisch dag en nacht tarief heeft. dit terwijl ts hier niet voor gekozen heeft. Klopt dit?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

coen_ schreef: Weet iemand waar ik kan aankloppen om dit juridisch te laten uitzoeken, alvorens een rechtbijstandverzekering in te schakelen?
Als zij de contractvoorwaarden wijzigen, dan heb je het recht om het contract zonder boete op te zeggen. Dus stap gewoon over naar een andere leverancier waar je nog wel gewoon voor één tarief kunt kiezen.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

superklaver schreef:wat ik begrijp is dat ts voor een enkeltarief heeft gekozen, maar door de verandering vanuit anode nu automatisch dag en nacht tarief heeft. dit terwijl ts hier niet voor gekozen heeft. Klopt dit?
Dat is inderdaad merkwaardig. Als je kiest voor één tarief, kan dan nooit van z'n levensdagen worden omgezet naar een dubbel (piek/dal) tarief zonder dat je dat zelf wilt.

Hier klopt iets niet. Bovendien is het piektarief hoger dan de kWh-prijs bij één tarief. Tijd voor een melding bij een toezichthouder?

tufima

Fiesiekus schreef:Dat is inderdaad merkwaardig. Als je kiest voor één tarief, kan dan nooit van z'n levensdagen worden omgezet naar een dubbel (piek/dal) tarief zonder dat je dat zelf wilt.

Hier klopt iets niet.
Onzin, dat kan wel.

Geeft TS overigens wel de vrijheid om boetevrij op te stappen...

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook hier geldt weer: meten is weten. Aan aannames als "ik ga honderden euro's per jaar extra betalen" heb je helemaal niets. Honderden euro's zal ook zeker niet het geval zijn.

Waarom bekijk je niet je verbruik bij Anode en voer je dat in in een prijsvergelijker als http://www.gaslicht.com

Eerst de standen over 2010 apart invullen (hoog en laag). Daarna optellen en invullen als enkel. Grote kans dat er een zeer gering verschil is in kosten. Zo is het verschil tussen 2000 kwh enkele meter en 1000 dag plus 1000 nacht maar liefst 6 euro per jaar.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 16 mei 2011 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus

tufima schreef:Onzin, dat kan wel.
Hoe dan?

tufima

Fiesiekus schreef:
tufima schreef:Onzin, dat kan wel.
Hoe dan?
Algemene voorwaarden.....

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens Consuwijzer kun je trouwens gewoon kiezen; raar verhaal van Anode.

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... ingstarief

CaptainSlow

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Waar iedereen in de reacties aan voorbijgaat is het feit dat Anode volgens TS beweert dat heel Nederland verplicht aan de dubbele meter is, en dat al vanaf 1 januari van dit jaar.
Nou, ik heb nog gewoon een enkele meter, van een verplichting is op internet niets te vinden en ook die regeling die met een nummer genoemd wordt is niet terug te vinden.

Fiesiekus

tufima schreef:
Fiesiekus schreef: Hoe dan?
Algemene voorwaarden.....
Welke algemene voorwaarden? Welke specifieke voorwaarde?

Ik lees:"Het is mogelijk dat een meter beschikt over 2 telwerken waarvan er maar 1 actief is. Het 2de telwerk staat stil (inactief). Deze aansluiting behoudt zijn E1A-profiel.

Zeg dat maar tegen Anode!

Zie ook:
kweenie schreef:In jou geval lijkt het er op dat je energieleverancier geen zin heeft om die mogelijkheid te bieden en gaan ze je ongevraagd ook de verbruikstarieven van een dubbele meter geven. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het blijft voor de energieleveranciers ook na deze wijziging gewoon mogelijk om met maar één verbruikstarief te rekenen.

Fiesiekus

@tufima: waar blijf je nou met je enkel --> dubbeltarief voorwaarden?

Gesloten