Niet waar Jim, de Nuon was mijn nieuwe (oude) leverancier, het is een heel ingewikkeld verhaal, maar die eindafrekening was zoals ie was, en ik had NOOIT mijn geld teruggehad. Een eindaferkening is een eindafrekening, die wordt niet het volgend jaar nog's bekeken. Als er met foute begin en eindcijfers gewerkt wordt en op basis van verkeerde tijdstippen schattingen voor het volgens jaar worden gemaakt ben je in de aap gelogeerd. Ga me alsjebliegt niet uitleggen hoe mijn eigen situatie was, dat begrijp ik zelf beter dan jij...
Ok, ik heb wat snel conclusies getrokken zonder de situatie te kennen.
Ik doe mijn uitspraken gebaseerd op het feit dat iets schatten *bij een switch* niet zo'n heel erg probleem is, aangezien verschillen op de volgende jaarrekening worden rechtgetrokken (die dan van de andere leverancier komt).
stel:
vorige jaarstand: 2000
geschatte switchstand: 4000
werkelijke switchstand: 3500
volgende jaarstand: 5000
Met de geschatte standen betaal je 2000 aan je oude leverancier en 1000 aan je nieuwe. Totaal 3000. Met de werkelijke stand was dat niet anders geweest, alleen de verdeling was anders: 1500 voor de oude en 1500 voor de nieuwe.
Er kunnen allerlei complicaties optreden, maar uiteindelijk zul je niet zomaar een kwh of m3 dubbel betalen. Je betaalt hoogstens niet helemaal het correcte tarief. En over voorschotten doe ik al helemaal geen uitspraak, want dat die in deze situatie niet zullen kloppen staat vast.
Maar let wel, dit is een algemeen verhaal. Jouw specifieke situatie kan anders zijn, maar dat ontkracht nog niet meteen het algemene verhaal.
Op het prijskaartje van een pot pindakaas in de winkel staat toch ook niet alle import prijzen van de pindas, de verpakkingskosten, de BTW, het aandeel van de drukkerij van het label enz enz ??
Was energie maar zo simpel als een pot pindakaas. Je hebt niet slechts met een supermarkt te maken, maar met drie verschillende bedrijven: je leverancier, je netbedrijf en je meetbedrijf. Met alle drie de bedrijven heb je een overeenkomst. En als het aan de overheid ligt gaat dit onderscheid nog veel duidelijker worden.
Bovendien weet de overheid dan zelf ook nog vier verschillende soorten energiebelastingen te heffen dan wel terug te geven, en om dat controleerbaar te maken moet je die ook wel apart weergeven.