LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Btw teruggave zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
city

Btw teruggave zonnepanelen

Ongelezen bericht door city »

Graag uw bevindingen voor het volgende:

In december van afgelopen jaar (na Kerstmis) ontving ik van Hesi Inst. Techniek BV Heerlen
het bericht dat wij, over de in 2012 aangekochte zonnepanelen, het betaalde BTW-bedrag zou kunnen terugkrijgen.
Omdat een en ander kort dag was, de vereiste formulieren moesten voor eind 2017 in bezit van de belastingdienst zijn, zou Hesi ons helpen met de aanvraag.
Wij waren inderdaad in december in Heerlen waar wij prima geholpen werden in een prettige sfeer met het invullen van deze formulieren. Toen viel ook ons oog op een folder inzake een stimuleringsregeling betreffende o.a. de aanschaf van zonnepanelen.

Nu moet ik erbij zeggen dat het BTW-bedrag waarvoor wij naar Heerlen gingen de aanschaf van “slechts” drie panelen betrof. Er werd ook meegedeeld dat het terug te krijgen BTW-bedrag E121,- zou bedragen. Ik begrijp ook dat voor niks enkel de zon opgaat, maar van een te betalen bedrag aan Hesi voor de te nemen moeite hoorden wij toen niets. Mij kwam een en ander over als een klantvriendelijke reactie van het bedrijf voor oude klanten.

Op 6 april jl. ontving ik een brief van de belastingdienst waarin stond dat wij E271,- aan terug te ontvangen omzetbelasting zouden ontvangen of dat dit zou worden verrekend. Het was mij toen nog niet duidelijk waarom dat bedrag E271,- zou zijn , omdat er sprake was geweest van E120,- zoals mij door Hesi meegedeeld was. Een en ander werd mij wel duidelijk toen er E 120,- daadwerkelijk naar mij werd overgemaakt door Hesi en na telefonisch contact met deze firma bleek dat er E150,- aan kosten mee gemoeid waren.
Dat bedrag was heel “normaal” voor dergelijke dienstverlening werd mij gezegd. Afgezien van het feit of dit zo is (wie weet dit?) , vind ik dat, in dit geval, een teruggave van E121,- en een kostenpost van E150,- onevenredig hoog is. Buiten proporties zogezegd. Bovendien hebben wij aansluitend ook nog een opdracht van 7 extra panelen gedaan die op 9 april jl. werden geplaatst. Als ik bovendien geweten had dat dit E150,- zou kosten had ik de aanvraag zelf gedaan.
Gezien deze feiten vond ik niet dat Hesi een bedrag van E150,- meende te moeten innen.
Ik ben dan ook van mening dat je een oude klant met een nieuwe opdracht zeker niet een kostenpost van E150,- moet aansmeren onder het mom dat dit business as usual is en dat dit gold voor alle klanten. Volgens mij moeten zeker klanten die een vervolgopdracht plaatsen niet op een dergelijke manier “beboet” worden.

Op mijn brief werd echter negatief geantwoord. Er wordt gezegd dat de kosten voor aanvraag bij de Belastingdienst voor iedereen hetzelfde zijn en dat wij ook van de sores met de Belastingdienst af zijn.Bovendien zeggen zij dat ze voor ons de teruggave van de BTW over de 7 nieuwe panelen “gratis” afhandelen. Zodoende zouden zij slechts E75 aan ons berekenen.
Een en ander zou ook ivm de korte tijdspanne (enkele dagen tussen Kerstmis en 2018 geregeld moeten zijn) en personeel dat hiervoor ingezet moest worden, kosten met zich meegebracht hebben.
Kortom, ik ben het nog steeds niet eens met de beslissing van Hesi. Bovendien blijkt de brief die ik als antwoord heb ontvangen, boordevol fouten te staan. Een cursus Nederlands voor de schrijver zou niet misplaatst zijn, maar dit terzijde.

Lady1234

Re: Btw teruggave zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er worden werkzaamheden voor u verricht. Het aanmelden als ondernemer. Het doen van aangifte voor de btw. Het vragen van vrijstelling voor vervolgaangiften.

U had simpel na kunnen gaan op hoeveel teruggave u recht had. Dat is de betaalde btw min een stukje forfait. U had er ook zelf voor kunnen gaan zitten achter uw laptop. Formulieren stonden op internet.

En dat zou allemaal gratis voor u moeten gebeuren?

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

city schreef:....
Ik ben dan ook van mening dat je een oude klant met een nieuwe opdracht zeker niet een kostenpost van E150,- moet aansmeren onder het mom dat dit business as usual is en dat dit gold voor alle klanten. Volgens mij moeten zeker klanten die een vervolgopdracht plaatsen niet op een dergelijke manier “beboet” worden.
....
De kennelijke financiële tegenvaller lijkt uw beleving wat te kleuren.
Als u van mening was dat een 'fee' niet gepast was, dan had u dat op dat moment moeten zeggen.
Daarvoor was het allereerst wel noodzakelijk om na te gaan of, en zo ja welke, kosten gemoeid waren met dit aanbod, met deze dienstverlening.
U heeft dat verzuimd te doen (omdat e.e.a. u overkwam 'als een klantvriendelijke reactie van het bedrijf voor oude klanten') of u heeft relevante informatie destijds over het hoofd gezien. Dat laatste is niet onwaarschijnlijk, want u heeft kennelijk een papier getekend om het bedrijf te machtigen de teruggave te regelen. Wat stond daar nog meer op?

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Enerzijds slordig dat Hesi Techniek geen melding heeft gemaakt van hun kosten.
Echter, bedenk ook dat je € 0 Euro terugontvangen zou hebben over de 2012 zonnepanelen, als Hesi juliie daar niet op gewezen zou hebben. Gewoonweg omdat jullie dat niet wisten. Ook kennis is geld waard.

Uiteindelijk is de 'buit' verdeeld met een verdeling van ongeveer 60%-40%. Dat is niet super maar ook niet slecht.

tttlocke

arvandongen schreef:Enerzijds slordig dat Hesi Techniek geen melding heeft gemaakt van hun kosten. ....
Hoe weet je dat zo zeker?

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

de administratie om BTW terug te vragen voor 3 panelen is hetzelfde als voor 30.
Alle aanbieders van zonnepanelen bieden (tegenwoordig) gelijk met de offerte de service aan om de administratie daarvoor te regelen, en die werkzaamheden kosten in de regel een 100-150,-, tenminste dat is wat ik zoals langs zie komen.
verder staat alle info op de site van de belastingdienst, inclusief heldere uitleg en links naar de te gebruiken formulieren. Een kind kan de was doen..

arvandongen

tttlocke schreef:
arvandongen schreef:Enerzijds slordig dat Hesi Techniek geen melding heeft gemaakt van hun kosten. ....

:D
Weet ik niet zeker. Even uitgegaan van een correcte en volledige openingpost.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:Er worden werkzaamheden voor u verricht. Het aanmelden als ondernemer. Het doen van aangifte voor de btw. Het vragen van vrijstelling voor vervolgaangiften.

U had simpel na kunnen gaan op hoeveel teruggave u recht had. Dat is de betaalde btw min een stukje forfait. U had er ook zelf voor kunnen gaan zitten achter uw laptop. Formulieren stonden op internet.

Het gaat niet om al dan niet gratis, het gaat om verzwegen kosten.

tttlocke

16again schreef:
Lady1234 schreef:Er worden werkzaamheden voor u verricht. Het aanmelden als ondernemer. Het doen van aangifte voor de btw. Het vragen van vrijstelling voor vervolgaangiften.

Het gaat niet om al dan niet gratis, het gaat om verzwegen kosten.
Daar moet dan wel sprake van zijn. Dan kunnen we het daar over hebben.

Lady1234

En uiteindelijk bleek die haast dus ook nog eens helemaal niet nodig.

tttlocke

arvandongen schreef:
tttlocke schreef:

:D
Weet ik niet zeker. Even uitgegaan van een correcte en volledige openingpost.
Zelfs dat rechtvaardigt niet jouw conclusie.

Uit de openingspost is de meest verregaande tekst op dit punt: ' maar van een te betalen bedrag aan Hesi voor de te nemen moeite hoorden wij toen niets'.

arvandongen

Lees de gehele openingspost nog eens goed.

Het hele verhaal gaat over het feit dat vooraf geen kosten afgesproken waren en dat ze niet begrepen dat ze E 271 terug zouden krijgen waarvan er slechts E120 uitgekeerd werd OMDAT Hesi kosten in rekening bracht à E 150 wat pas na een telefoongesprek ACHTERAF duidelijk werd.

city

Ongelezen bericht door city »

Ok, ik heb het begrepen! Ik had misschien beter moeten informeren naar event. kosten vooraf. Maar omdat het kort dag was (na Kerst pas bericht en de formulieren moesten VOOR 2018 ingeleverd zijn had ik daar geen tijd meer voor. Ik had eea natuurlijk ook zelf kunnen invullen, maar geen tijd meer daarvoor. Enkel gehoord dat ik E120 terug aan btw zou krijgen, maar geen melding van kosten. Ook waar: Als Hesi niets gedaan had , had ik ook niks gekregen. Ik dacht bovendien dat een vervolgopdracht ook wel iets waard zou zijn: niet dus.Dus ik neem mijn verlies/fout of hoe je het wil noemen. Desondanks: geen prettige herinnering aan dat bedrijf. Hun antwoordbrief getuigt ook niet van klantvriendelijkheid. Discussie beeindigd, bedankt voor de kritiek. Weer iets geleerd!

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hebben ze bij Hesi wel een slechte beurt gemaakt.

Lady1234

Maar u had dus nog alle tijd gehad als u de persberichten daarover had gelezen.

Maar ook de teruggave over de nieuwe panelen wilde u blijkbaar niet zelf doen.

Gesloten