LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Budgetenergie factureert buiten contractperiode

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
michiel6479

Budgetenergie factureert buiten contractperiode

Ongelezen bericht door michiel6479 »

Per 15-3-2013 is de levering gestart via budgetenergie en is mijn contract met de Nuon beeindigd.
Op 1 April wordt een afschrijving gedaan van Eur.414,= (2 maanden à Eur.207,= per mnd) voor de maanden Maart en April.

Eerst heb ik de eindafrekening van de Nuon erbij gepakt en daarop staat duidelijk te lezen dat Nuon per 14-3-2013 het contract heeft beeindigd en dus ook tot en met 14-3 heeft gefactureerd. Dat klopt dus.

Toen de klantenservice van Budgetenergie gebeld. Uitgelegd dat volgens hun bevestiging mijn contract met hun per 15-3-2013 is ingegaan en zij wel per 1-3-2013 zijn begonnen met factureren. Uitgelegd dat buiten het feit dat ik in de periode 1-3 t/m 14-3 ik geen contract had bij hun en zij dus over die periode wettelijk gezien niet eens mogen factureren , heb ik ook uitgelegd dat ik dus de periode 1-3 t/m 14-3 nu dubbel heb betaald, zowel aan de Nuon , als aan Budgetenergie.

Reactie van Budgetenergie: Dit klopt meneer. Om te voorkomen dat aan het einde van de looptijd u niet teveel bij hoeft te betalen doen wij dit. Tevens is de looptijd van het contract 12 maanden en geen 11 maanden.

Mijn reactie: Mevrouw, rekent u met mij mee? mijn contract loopt van 15-3-2013 tot 14-4-2013. Dit zijn toch echt 12 maanden en geen 11 maanden. Zoals u nu heeft gefactureerd heb ik op 14-4-2013 12,5 maanden betaald en iet 11,5.

Reactie Budgetenergie:.............stilte......Dit klopt meneer. Wij zullen dan ook bij de eindafrekening deze periode 1-3-2013 tot 14-3-2013 met u verrekenen.

Mijn reactie: Krijg ik dan deze Eur. 103,50 welke ik een jaar lang teveel vooruit heb betaald met rente terug?

Reactie budgetenergie: Nee meneer, dat doen wij niet. In onze voorwaarden staat dat wij altijd vooruit een volle maand vooruit incasseren.

Mijn reactie: Mevrouw, u KUNT geen bedragen in rekening brengen over een periode waarin ik geen overeenkomst met Budgetenergie had! Te weten 1-3-2013 tot 14-3-2013.

Reactie Budgetenergie: Kijkt u in onze voorwaarden meneer, daar staat alles duidelijk in.....

Conclusie.......Ik ben er weer ingetuint. Ik wist het diep van binnen al, dit gaat weer fout. Het is overigens al tekenend dat Budgetenergie er voor kiest het contract aan te laten vangen midden in de maand terwijl ze er ook gewoon voor kunnen kiezen dit per de eerste van de maand te doen, de datum waarop zij altijd de voorschotfactuur incasseren. Maar Budgetenergie schijnt ook erg bedreven te zijn geld uit je zak te kloppen.

Wie heeft deze ervaring ook met budgetenergie?

sspithoven

Re: Budgetenergie factureert buiten contractperiode

Ongelezen bericht door sspithoven »

Zie mijn reactie op 9 april mbt eindafrekening Budgetenergie.
Inderdaad doen zij er alles aan om op allerlei manieren extra geld te incasseren.
Eens maar nooit weer naar deze club!!!!

michiel6479

Inmiddels contact gehad met de supervisor op de afdeling klantenservice. Ze zijn bij de klantenservice allemaal zeer goed geinstrueerd en vertellen allemaal hetzelfde verhaal Blijven het verhaal van die 12 maanden herhalen wat erin gestampt is.

Maar goed, stand van zaken nu. Ik heb gevraagd mij een nieuwe factuur te sturen voor de maand Maart waarbij de periode 1 t/m 14 maart weggelaten wordt. Ze gaat het overleggen maar de smoes was nu dat hun systeem dat niet kan.....Klinkklare nonsens uiteraard. Dat het systeem voor de maandelijkse voorschotfacturen geautomatiseerd is dat snap ik maar je kunt ten allen tijde een handmatige handeling verrichten. Of ze het willen is een tweede.

Ik merk dat een bedrijf als budgetenergie zijn winst moet halen uit dit soort trucjes : Je laat een contract altijd ingaan ergens in de loop van een maand, nooit op de eerste. Vervolgens begin je wel de volledige eerste maand te factureren. Deze halve maand extra die je incasseert stort je pas terug(verreken je) aan het einde van het contract. In mijn geval komt dit neer op Eur.103,50 welk ik een jaar lang vooruitbetaal (onterecht) aan Budgetenergie. Als ze dit trucje bij alle klanten uithalen kun je toch over een jaar tijd een leuke rente pakken over dit totaalbedrag. Als mensen gaan klagen vertel je ze als eerste dat je het doet om te voorkomen dat mensen aan het einde van het contract bij moeten betalen(kijk eens hoe sympathiek wij zijn). Werkt dat niet dan kom je met het verhaal dat het contract gebaseerd is op 12 volle maanden. Werkt dat niet dan ga je het systeem de schuld geven (het systeem kan alleen volle maanden factureren....yeah right). Allemaal smoezen die er alleen maar op gericht zijn om er maar voor te zorgen dat budgetenergie die extra halve maand een jaar lang op de bank kan houden van elke klant.

Ik heb Budgetenergie gezegd dat ik hier niet aan mee werk en eis mijn halve maand maart terug. Ik heb deze nu immers zowel aan de Nuon betaald , als aan Budgetenergie.

Ik wacht af wat er gebeurd....

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

In mijn geval komt dit neer op Eur.103,50 welk ik een jaar lang vooruitbetaal (onterecht) aan Budgetenergie. Als ze dit trucje bij alle klanten uithalen kun je toch over een jaar tijd een leuke rente pakken over dit totaalbedrag.
Om hoeveel rente in euro's gaat het denk je? En dat op je totaalnota?

Maar als je ze terug wilt pakken, laat dan het contract voortaan rond 1 oktober in gaan. Je betaalt namelijk iedere maand hetzelfde voorschot, maar vanaf oktober wordt de bulk aan gas en elektra geleverd, dan mogen zij dat voorschieten, terwijl jij het pas in de loop van het daaropvolgende jaar maandelijks terugkachelt. :wink:

michiel6479

@ witteangora:

Dat het om een paar centen rente gaat voor mij dat snap ik ook. Het gaat mij om het principe en het feit dat ik gefactureerd wordt over een periode waarin ik geen overeenkomst had met deze energieleverancier.

Als je het over hun hele klantenbestand gaat beschouwen zit er voor Budgetenergie behoorlijk wat rentevoordeel vast aan hun werkwijze, maar het klopt natuurlijk van geen kant. Ik vindt dit een lichtend voorbeeld van consumentenmisleiding puur om winstbejag. En ik heb niets tegen winst maken, ik gun budgetenergie een prima winst, alleen wel op een eerlijke en transparante manier en niet door misleiding.

Energiefreak

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Noem mij 1 energie maatschappij die dit niet doet.
Ze beginnen allemaal met direct een heel maandbedrag te factureren.
Dit wordt verrekend met de jaarnota. Die wordt overigens op basis van verbruik gemaakt. Dus het is niet zeker of je het uberhaupt terugziet. Heb je meer verbruikt dan wat overeenkomt met je termijnbedrag, dan moet je bijbetalen en heb je het nooit teveel betaalt.

Overigens voorkom je dit probleem alleen door contracten op de 1e te laten starten.

michiel6479

@ energiefreak: Ik begrijp je redenatie. Als inderdaad op een eindafrekening blijkt dat ik meer heb verbruikt dan waar het voorschot op was gebaseerd dan zal de teveel betaalde halve maand worden verrekend.

Blijft echter onverlet dat ik die halve maand nog steeds een jaar lang vooruit heb betaald. Als ik meer heb verbruikt aan het einde van het contract wens ik dat extra bedrag pas DAN te betalen en niet alvast een jaar vooruit. Snap je?, Daar wringt voor mij de schoen.

Tevens heb ik zelf aangegeven bij budgetenergie het contract aan te willen laten vangen op de 1e van de maand. Dan krijg je te horen dat daar geen garantie toe kan worden gegeven ivm de afwikkeling van de voorgaande leveranier enz enz......en uiteraard start het contract midden in de maand.

Ik kom nu misschien over als een moraalridder, ik dacht echter dat dit forum de uitgelezen plaats is om dit soort praktijken aan de kaak te stellen.

n.b.: Budgetenergie vermeld NERGENS in de leveringsovereenkomst en bijbehorende voorwaarden dat zij expliciet 1 volle maand vooruit incasseren....Ergo.....Ze doen niet wat zij in hun overeenkomst bevestigen

Energiefreak

Het forum is inderdaad de uitgelezen plaats hiervoor.
En ja ik vind het wel wat moraalridderig. Het zou voor mij niet een probleem zijn.
Vind het zonde om in dat soort zaken tijd, energie en geld te steken door mijn gelijk te halen bij een leverancier. Er zijn zoveel belangrijkere zaken in de wereld. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

Ze hebben een fout gemaakt door het contract op de verkeerde datum te laten starten. Dat is dom, maar kunnen ze niet met terugwerkende kracht rechtzetten.

Overigens kan een leverancier een contract natuurlijk altijd per een 1e laten in gaan.
Ze kunnen er voor kiezen een contract die bijvoorbeeld bij een oude leverancier op de 13 e van een maand afloopt niet per de 14e over te nemen maar per de 1e van de komende maand. Je hebt dan weliswaar een aflopend contract bij je oude leverancier, maar die kan kortstondig wel overgaan in variabel. Dat ie niet de eerste kon starten vind ik lulkoek.

Pas je wel op met budgetenergie. Je moet niet vergeten na een jaar weer over te stappen. Anders betaal je het jaar erop de korting die je dit jaar krijgt, dubbel en dwars terug. Wat dat betreft zijn het grote afzetters.

michiel6479

Euh.....energiefreak....Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik baal er toch ook wel even als een stekker van dat ik deze maand 103,50 eur extra kwijt ben. Mijn beurs is niet bijzonder breed. Dat kan ook even in ogenschouw genomen worden.

Verder ben ik het wel met je eens dat er belangrijker dingen zijn.

Bedankt voor de tip overigens mbt het aflopen van het contract. Ik hou het in de gaten.

Toevallig had ik overigens vanmorgen 2 colporteurs van Oxxio aan de deur.....Zo aggresief heb ik ze nog nooit meegemaakt. Ik blijf altijd vrij netjes en correct ook al heb ik geen interesse maar bij deze jongens moest ik de deur wel dichtslaan, ze weigerden op te geven......

Energiefreak

Direct een klacht indienen bij Oxxio, zulke gasten moeten van de straat af.
Ik heb geen problemen met colporteurs van welk bedrijf dan ook maar ze moeten wel fatsoenlijk zijn.

Is inderdaad balen dat je nu een extra kostenpost hebt! Kun je het termijnbedrag van de volgende maand niet eenmalig verlagen met 103 euro en de maand daarna weer verhogen? Dan trek je het bedrag ook recht en betaal je volgende maand wat minder.

michiel6479

Nee dat gaat dus niet.....

De dame van budgetenergie verteld mij met droge ogen dat met de technologie van tegenwoordig zij ENKEL EN ALLEEN volle maanden kunnen factureren. Een kulverhaal eerste klas uiteraard en daar mag je het dan weer mee doen.

Overigens wat gebeurt er nu ineens weer. Ik heb deze week omdat ik het niet eens was met de incasso deze gestorneerd en toen direct gebeld met Budgetenergie. Gisteren heb ik bij de toezegging van Budgetenergie dat ze gaan kijken wat ze voor mij kunnen doen, toegezegd dat ik alsnog het bedrag over zal maken en op basis van hun uitkomst dan wacht op terugstorting van het teveel betaalde. Daarop heb ik haar gevraagd mij de rekeninggegevens en het betalingskenmerk te mailen zodat ik de overschrijving direct kon verrichten.
Wat krijg ik per e-mail binnen?.....een betalingsherinnering...Uiteraard....want in hun voorwaarden staat dat bij twee herinneringen per jaar, mijn extra korting van Eur 250,= komt te vervallen. Dit was dus meteen herinnering nummer 1.....

Ook weer niet zo netjes van ze omdat ik mij zeer cooperatief opstel....

Ik begin er nu al weer flink moe van te worden

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou Michiel, je hebt toch zelf gestorneerd? Die nota moet hoe dan ook betaald worden. Jij vindt dat je je zeer cooperatief opstelt, ik vind van niet. Kun je klagen dat je een betalingsherinnering krijgt, wat had je anders verwacht? Je wilde toch het rekeningnummer en het betalingskenmerk? Staat op de betalingsherinnering. Geen idee waarom dit niet zo netjes is van ze.

Ik snap sowieso de actie niet, storneren, om vervolgens meteen te bellen dat je gaat betalen en dan de gegevens op te vragen (die je ook op je bankafschrift kunt vinden).

En nee, ik werk niet bij budgetenergie.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Goed, gaan we even anders benaderen.
Wat hebt u aan de Nuon betaald aan termijn voor maart? Is die door hun nog in rekening gebracht? Kijk eens op uw eindafrekening?

Goed mogelijk dat u aan Nuon ook een volle termijnbetaling voor de maand maart hebt gedaan. Mogelijk is u dit niet opgevallen omdat u halverwege de maand maart een eindafrekening hebt gekregen en mss zelfs wel iets terug hebt ontvangen. Die teruggave heeft dan niets met de betaalde termijn aan Nuon van maart te maken, maar puur met uw lager verbruik over de verbruiksperiode tov het door u betaalde voorschot.

Termijnbetalingen worden door leveranciers, en wel door allemaal! , als volledige termijnbetalingen steeds in rekening gebracht. Leveranciers, net als netbeheerders, kennen geen halve maand, of 3/4 maandtermijnen als u medio de maand overstapt. Zou u overgestapt zijn naar willekeurig andere leverancier zou hetzelfde plaats hebben gevonden. Dit fenomeen is niet typisch, of alleen maar budgetenergie gerelateerd.

Uw verhaal over de rente is nogal kinderachtig. Als blijkt dat wanneer u aan het einde van de rit bij uw leverancier te weinig hebt betaald, mag de leverancier dan rente aan u vragen om te betalen die ze hierdoor hebben misgelopen??!!

U betaalt aan uw leverancier niet te veel, immers bij de jaarafrekening vindt de verrekening van uw verbruik met de het door u betaalde plaats.

Energiefreak

Bij een eindafrekening is het toch net iets anders shine.
Ik ben het met je eens dat ook de nuon naar alle waarschijnlijkheid nog een vol termijn bedrag heeft afgeschreven. Dit wordt echter wel direct verrekend met je verbruik.

michiel6479

@ Shine: reeds in mijn eerste post schrijf ik:

Eerst heb ik de eindafrekening van de Nuon erbij gepakt en daarop staat duidelijk te lezen dat Nuon per 14-3-2013 het contract heeft beeindigd en dus ook tot en met 14-3 heeft gefactureerd. Dat klopt dus.

Dat is uiteraard het eerste wat ik heb gecheckt.

Voorts ben ik het met iedereen eens dat mijn opmerking over de rente kinderachtig over komt en dat het absoluut spijkers op laag water zoeken is.

De zaken welke mij als consument tegen de borst stuiten zijn:
-Ik heb deze maand ongevraagd Eur. 103,50 extra uitgaven
-Er word een afschrijving gedaan over een periode waarin ik geen contract had met budgetenergie
-Er worden zaken gedaan welke niet op papier staan nog bevestigd zijn van tevoren door budgetenergie

Dat elke energieleverancier alleen volle maanden factureert wil nog niet zeggen dat ik dat maar normaal moet vinden. Als ieder van jullie bij de bakker staat en een half wit besteld a 1 euro en vervolgens 2 euro moet afrekenen en de bakker zegt, Ja sorry ik kan alleen hele broden aanslaan op mijn kassa...maar dan heb je alvast betaald voor het volgende halve brood wat je morgen komt halen....dan geven jullie allemaal zonder uitzondering het brood terug en ga je naar een andere bakker... ;)
Feitelijk dezelfde situatie.
In een B to B omgeving waar ik zelf in opereer hoef je deze praktijken ook absoluut niet te proberen, kom je niet mee weg.

Er wordt alleen een voorschotnota per maand vastgesteld, prima. Ben ik het mee eens. Vervolgens wordt er nergens op papier duidelijk vermeld dat er ten allen tijde alleen volle maanden kunnen worden gefactureerd. Nergens wordt dit omschreven. Ik mag toch verwachten dat op zijn minst zaken duidelijk op papier worden gezet. Als ik vantevoren nergens lees dat er alleen volle maanden worden gefactureerd, dan ga ik er dus van uit dat er ook gewoon naar rato gefactureerd wordt. Vervolgens gebeurd dat dus niet. Dat klopt simpelweg niet, hoe je het ook wend of keert. Zelfs een rechter zal daar gehakt van maken. Als een leverancier zaken factureert welke niet in overeenstemming met een overeenkomst zijn, hoef je dat niet te accepteren....punt.
Ook factureren over een periode waarin er geen contract was gaat niet. Mag wettelijk gezien niet.
En dat ik nu die ene moeilijke consument ben die daar over klaagt daar kan ik niets aan doen.
Sommige consumenten willen gewoon graag belazert worden lijkt het wel....

Overigens wil ik toevoegen dat na de toezegging op papier dat ze naar mijn klacht gaan kijken om te zien of ze tegemoet kunnen komen aan mijn wens, ik netjes het gestorneerde bedrag over heb gemaakt, direct dezelfde dag. En ja, het gehele bedrag incl de halve maand maart. Wanneer ze tegemoet komen aan mijn wens dan kunnen ze het bedrag terugstorten. Dus ja.....ik stel mij wel degelijk cooperatief op.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

U heeft vanaf 15 maart 2013 een overeenkomst gesloten met BudgetEnergie. Echter, heeft BudgetEnergie van u voor de hele maand een voorschot verlangt. Ik zie niet in waarom u over de periode 1 maart t/m 15 maart 2013 een voorschot zou moeten betalen. U staat mijn inziens in uw recht om het voorschotbedrag te storneren en de helft over boeken. Maar u kunt natuurlijk ook verzoeken of ze uw voorschotbedrag willen aanpassen.

michiel6479

Het heeft even geduurd, maar......

Budgetenergie heeft mij gelijk gegeven in mijn klacht en brengt het teveel betaalde in mindering op de eerstvolgende termijnfactuur.

Voor de sceptici..het kan dus wel.

Tevens blijkt daar dus uit dat er gewoon wel afgeweken kan worden van de facturatie van alleen volle maanden en dat dat argument dus inderdaad gezwets was.
Daar wil ik vooral forumlid shine even op wijzen gezien de eerdere opmerking dat alle aanbieders dat doen en dat dat maar geaccepteerd moet worden. Foute stellingname dus waarmee je verkeerde adviezen aan forumlezers geeft.

Ik krijg deze maand dus gewoon een halve maand gefactureerd dus het kan gewoon. Niet meer accepteren dus wanneer er onterecht een volle maand wordt afgeschreven, maar een correctie naar rato eisen en doorverwijzen naar dit draadje. Overigens lezen ALLE leveranciers hier mee dus dit wordt ook gelezen.

Compliment aan budgetenergie voor het correct oplossen van deze klacht, ook al duurde het lang.

Gesloten