LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buitensporige jaarafrekening ENECO

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
skyerocky

Buitensporige jaarafrekening ENECO

Ongelezen bericht door skyerocky »

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben de eindafrekening van 2011 ontvangen. Tot onze verbazing is het bedrag ontzettend hoog! We moeten een bedrag bij betalen van 2018,47 euro. Hoe is dit mogelijk? Wij wonen met 2 personen op een flat van 60 vierkante meter en de helft van de dag zijn we niet thuis.

Het schijnt dat wij vorig jaar de meterstanden niet hebben doorgegeven. Dit is wel gebeurd. Maar hoe bewijzen wij dit? Hierdoor schijnt dat jullie zelf een schatting hebben gemaakt van het verbruik. Maar hoe kan de schatting 8x verdubbeld worden?! Waar is dat op gebaseerd?

We hebben nu al een paar keer gebeld en worden elke keer doorverbonden. Eerst hebben we gesproken met [persoonsgegevens verwijderd door moderator] die heeft ons weer doorverbonden maar vond het bedrag wel te hoog. Toen kregen we [persoonsgegevens verwijderd door moderator]aan de telefoon. Ook deze vond het bedrag te hoog en heeft ons weer door verbonden. We werden doorverbonden met[persoonsgegevens verwijderd door moderator], hiermee hebben we anderhalf uur aan de telefoon gezeten. Ze heeft toegegeven dat ze niet snapt waarom jullie tot dit bedrag zijn gekomen. Haar leidinggevende wilde niet aan de telefoon komen. Haar naam is [persoonsgegevens verwijderd door moderator]. [persoonsgegevens verwijderd door moderator] snapte het ook niet en kon ons niet verder helpen. Maar als het ons niet eens kan worden uitgelegd, hoe moeten wij dit snappen?

Eneco legt de bewijslast bij ons neer, maar hoe kunnen wij dit bewijzen??

wie kan ons aub helpen?
Laatst gewijzigd door Radar op 08 nov 2011 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

Jolijn

Re: Buitensporige jaarafrekening ENECO

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als Eneco zegt een schatting te hebben gemaakt, kunnen zij in elk geval niet bewijzen dat dat werkelijk verbruikt is.
Wat betaal je per maand?
Wat is het jaarverbruik de afgelopen jaren? (Ook bij Eneco?)
Een eventueel licht oplopend verbruik is te accepteren, maar 8 x meer dan voorgaande jaren is overdreven, en dat zal Eneco zelf ook zien.
Wat zijn de standen op dit moment?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dus omdat je geen meterstanden vorig jaar (volgens hun) hebt doorgegeven heb je vorig jaar ook geen jaarafrekening gehad ???

Eneco mdw

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Skyerocky,

In uw bericht op dit forum geeft u aan dat u erg bent geschrokken van de bijbetaling op de jaarnota van 2.018,47 euro. U vraagt zich af hoe dit mogelijk is. Verder geeft u aan dat u vorig jaar de meterstanden heeft doorgegeven, maar dat we deze meterstanden niet hebben verwerkt. U heeft een aantal keer met medewerkers van onze Klantenservice gesproken. Helaas hebben deze gesprekken geen duidelijkheid gegeven. Graag geef ik hierop mijn reactie.

Ik kan me goed indenken dat u geschrokken bent van de bijbetaling op de jaarnota. Ik begrijp dat u hier een verklaring voor zoekt. Dat de medewerkers van onze Klantenservice u geen uitleg konden geven is ontzettend vervelend. Misschien kan ik iets voor u betekenen. Mailt u uw klantgegevens naar [email protected].

Ik hoop dat u spoedig uw gegevens doormailt.

Met vriendelijke groeten,

Marjolein, medewerkster Eneco

skyerocky

@Jolijn
Ik heb de meterstanden opgestuurd, maar zij houden vol dat dit niet zo is en hebben geschat.
Oktober 2009 ben ik hier komen wonen. Van oktober 2009 tot oktober 2010 was mijn verbruik 1451 kWh en 1582 M3.
Oktober 2010 is mijn verbruik volgens Eneco 9722 kWh en 1421 M3
Afgelopen periode heb ik 112,- pm betaald.
Het nieuwe termijnbedrag wordt volgens Eneco 269,-

@chocomelk
Het staat er een beetje onhandig, maar vorig jaar hebben we wel een jaarafrekening gehad, toen hebben we bij moeten betalen.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Zijn de meterstanden nu op dit moment minder dan de geschatte eindstanden van Eneco?
( bijv. geschatte eindstand op de meter door Eneco 21.494, meterstand nu daadwerkelijk 18.352)?

skyerocky

als eneco nou is met een voorstel komt

energie1984

Ongelezen bericht door energie1984 »

Hebt u vorig jaar niet zelf op de jaarafrekening gecontroleerd of de meterstanden juist zijn? Als de meterstand is berekend en de berekende meterstand staat ook op de jaarafrekening van vorig jaar dan hebt u vorig jaar waarschijnlijk veelste weinig betaalt wat zich dit jaar weer recht trekt.

Wanneer consumenten geen meterstanden aaleveren tja dan worden de meterstanden berekend, dat doen leveranciers niet zomaar.

Trouwens zeer kwalijk dat u in eerste instatie echt de namen van medewerkers hier neerzet... Echt te triest voor woorden,

elhoeko

Ongelezen bericht door elhoeko »

Ik heb nu op dit moment precies hetzelfde met eneco, alleen ik woon alleen en eet al 3 jaar elke dag bij vrienden, ik had eneco tot 25-10-11, dat contract is toen gestopt en ben toen opnieuw aangemeld als nieuwe klant bij eneco, en krijg nu de jaarnota van 25-10-2011 tot 03-02-2012, en moet dus 1994,00 bijbetalen omdat ze zeggen dat ik mijn meterstanden niet doorgegeven heb, heel belachelijk maar ze willen mij alleen een betalingsregeling aanbieden, lang verhaal maar ik ben benieuwd hoe het met u afgelopen is.

Guardian72

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Maar...

als je een jaarafrekening hebt gehad, zijn er toch meterstanden bekend - al dan niet geschat?

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

probleem bij eneco is dat je in hun systeem online de meterstanden kunt in voeren
en daar krijg je desgewenst een reactie op je kan de meterstanden die je hebt in gevoerd ook per mail bevestigd krijgen
zelfs dan beweren ze nog dat je niets hebt in gevoerd
ik heb toen het bewijs aan geleverd (hun mail door gestuurd) melden ze dood leuk meneer u heeft deze mail zelf aan gepast wat dit is de oude opmaak van de mail van vorig jaar ja geke he als je in december de stande door geeft
maar hun melden dat ze niets hebben
en ik heb het bewijs dat het wel zo is
ik heb al gemeld dat de zaak wel voor de rechter breng

ben maar overgestapt naar een nader nu het kon want ik had het nieuwe contract nog niet getekend
kijken wat daqt in de loop der tijd opleverd

elhoeko

Ongelezen bericht door elhoeko »

ik ben vandaag bij de raadslieden geweest, en volgens hun klopt er helemaal niets van de standen en bedragen......ik heb zelfs de beginstand van toen ik er kwam wonen (juni 2009) een stand van begin februari 2011, zelfs een eindnota van oktober 2011, en nog hebben ze mij geschat (zeggen ze) ondanks ik per 25-10-2011 aangemeld ben als nieuwe klant (en dus de standen doorgegeven heb) , moet ik toch voor die periode van 3 maanden 1994,00 euro betalen..... nou... ik betaal helemaal niets.....

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Eneco beweerde dat ze jarenlang uitgegaan zijn van te lage schattingen en dat ze dit in één keer corrigeren. Tussendoor was d eoud emeter ook vervangen door een nieuwe digitale meter dus hoe en wat weet ik zelf ook niet precies. Omdat elk jaar de heffingen/belastingen ook weer hoger worden, viel die correctie extra hoog uit.

Ik heb het maar betaald maar sindsdien ben ik extra alert op de meterstanden. Afgelopen twee jaar kreeg ik dus behoorlijk veel geld terug.

Onlangs ben ik overgestapt naar Nuon (ze beloofde 10 procent korting), en je voelt hem aankomen, wederom kreeg ik een eindafrekening van Eneco op basis van veel te hoog geschatte meterstanden. Terwijl ik netjes de standen heb doorgegeven aan Nuon. Aan Stedin (Eneco) doorgeven ging niet, daar Eneco dat eerst aan Stedin moet doorgeven. Ik stuur ze maar weer een bezwaarschrift.

Gesloten