LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Colporteurs Oxxio vallen bejaardenwoning lastig

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Rebel38

Colporteurs Oxxio vallen bejaardenwoning lastig

Ongelezen bericht door Rebel38 »

Enige dagen geleden naar mijn oudtante gegaan die woont in een bejaardenwoning.
Omdat ik de sleutels heb hoef ik niet te bellen zodat de algemene ingang in de hal geopend word maar kan ik gelijk doorlopen.
Toen ik door de gang haar voordeur naderde zag ik dat deze open stond en hoorde iemand hard praten.
Beide zijn vreemd omdat ze de deur praktisch nooit open laat en ik vrijwel iedereen ken die er ook over huis komt en deze stem herkende ik niet.

Toen ik binnen kwam zat mijn tante op een stoel en stond er een jonge man met Oxxio-jas en schrijfgerei tegen over haar.
Verschrikt en zenuwachtig keek ze mij en de man over en weer aan.
Op mijn vraag wat er was zei de man dat ie ''net iets aan het afronden was met mevrouw''
Waarop mijn tante vrijwel meteen ontkennend reageerde en te kennen gaf dat ze geen interesse had maar de man niet weg wilde,

Ik heb de man daarop uit de woning verwijderd (geen geweld maar wel resoluut.) en heb met Oxxio gebeld, ze geven te kennen desbetreffende medewerker aan te zullen spreken.

Maar gisteren zag ik een jongen en een meid weer van Oxxio het gebouw binnen gaan.
Navraag leerde mij dat ze via de intercom andere redenen opgeven ''we zijn van de stroomvoorziening en komen een foutmelding controleren''
Er is in middels vanuit de bewonersraad contact opgenomen met Oxxio en er zouden maatregelen genomen worden.
Maar het gedrag is toch van de gekke.
Laatst gewijzigd door Rebel38 op 06 mar 2015 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Barre Barry

Re: Colporteurs Oxxio vallen bejaardenwoning lastig

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Ze vallen de woning niet lastig, maar de mensen die er wonen. Het is geen huisvredebreuk, want ze worden binnengelaten. Weliswaar onder valse voorwendselen, maar dat kan je niet bewijzen en ook dan is het geen huisvredebreuk. Dat het echter een boevenbende is, staat wel vast. Waar je ze ook tegenkomt steken ze een nepverhaaltje af om je over te halen. Als ze ze er al op aanspreken dan zal het zijn dat ze er voor moeten zorgen dat ze niet betrapt worden.

Rebel38

MichielFRL schreef:Dit soort dingen krijg je met de onrealistische targets die de deur tot deur verkopers hebben.
Onrealistische targets? Je bedoeld de aantallen die ze binnen moeten halen per wijk of per dag?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Rebel38 schreef:
MichielFRL schreef:Dit soort dingen krijg je met de onrealistische targets die de deur tot deur verkopers hebben.
Onrealistische targets? Je bedoeld de aantallen die ze binnen moeten halen per wijk of per dag?
Dat is inderdaad een verkooptarget :lol:

Rebel38

berndv schreef:
Rebel38 schreef:
Dat is inderdaad een verkooptarget :lol:
Ik heb al niet veel goede ervaringen met colporteurs,
Zelfs toen ik vorige zomer in de stad op een terrasje met mijn vriendin een biertje zat te drinken durven de straatcolporteurs je nog aan tafel aan te spreken en je gesprek te verstoren met een hoop bla bla onzin.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Weliswaar onder valse voorwendselen,... en ook dan is het geen huisvredebreuk.
@Barre Barry: Geen verkeerde dingen schrijven, dit valt wel degelijk onder huisvredebreuk:

Artikel 138 van het Nederlandse Wetboek van Strafrecht:

2. Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum, of die........enz.

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry »

dhc schreef:
@Barre Barry: Geen verkeerde dingen schrijven, dit valt wel degelijk onder huisvredebreuk:

2. Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum, of die........enz.
Ach ja. Ik bel in een appartementengebouw aan bij één van jouw buren en kom binnen onder valse voorwendselen. Vervolgens kom ik bij jou en vertel ik waar ik voor kom. Leg mij dan maar eens uit hoe dat huisvredebreuk is en welke buur dan voor jou gaat getuigen. Lachen met die bejaarden. Die krijgen de helft niet mee en drukken dan maar om de deur te openen.

lies-oostveen

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Barre Barry schreef:
dhc schreef:

Ach ja. Ik bel in een appartementengebouw aan bij één van jouw buren en kom binnen onder valse voorwendselen. Vervolgens kom ik bij jou en vertel ik waar ik voor kom. Leg mij dan maar eens uit hoe dat huisvredebreuk is en welke buur dan voor jou gaat getuigen. Lachen met die bejaarden. Die krijgen de helft niet mee en drukken dan maar om de deur te openen.
Klopt perfect deden ze ook bij mijn overleden schoonvader die in een bejaarde complex van 180 woningen woonde, dan is er altijd wel een oudere die aan de bel trekt....en dan neemt de directie maatregelen en worden alle valse contracten van Oxxio en andere leveranciers nietig verklaard door de rechter.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Soms zijn deze verhalen tendentieus.

lies-oostveen

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

prem schreef:Soms zijn deze verhalen tendentieus.
En soms de werkelijke wereld.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Rebel38 schreef:Enige dagen geleden naar mijn oudtante gegaan die woont in een bejaardenwoning.
Omdat ik de sleutels heb hoef ik niet te bellen zodat de algemene ingang in de hal geopend word maar kan ik gelijk doorlopen.
Toen ik door de gang haar voordeur naderde zag ik dat deze open stond en hoorde iemand hard praten.
Beide zijn vreemd omdat ze de deur praktisch nooit open laat en ik vrijwel iedereen ken die er ook over huis komt en deze stem herkende ik niet.

Toen ik binnen kwam zat mijn tante op een stoel en stond er een jonge man met Oxxio-jas en schrijfgerei tegen over haar.
Verschrikt en zenuwachtig keek ze mij en de man over en weer aan.
Op mijn vraag wat er was zei de man dat ie ''net iets aan het afronden was met mevrouw''
Waarop mijn tante vrijwel meteen ontkennend reageerde en te kennen gaf dat ze geen interesse had maar de man niet weg wilde,

Ik heb de man daarop uit de woning verwijderd (geen geweld maar wel resoluut.) en heb met Oxxio gebeld, ze geven te kennen desbetreffende medewerker aan te zullen spreken.

Maar gisteren zag ik een jongen en een meid weer van Oxxio het gebouw binnen gaan.
Navraag leerde mij dat ze via de intercom andere redenen opgeven ''we zijn van de stroomvoorziening en komen een foutmelding controleren''
Er is in middels vanuit de bewonersraad contact opgenomen met Oxxio en er zouden maatregelen genomen worden.
Maar het gedrag is toch van de gekke.
Hmmm.... Of was je tante verschrikt omdat je veel te overheersend bent en overal een vinger in de pap wil hebben? Staat ze onder curatele of zo?

Wat ik bedoel te zeggen is: dit verhaal komt maar van één kant. Inderdaad een beetje tendentieus.

Edit: wijziging naar aanleiding van een bericht van Olaf.
Laatst gewijzigd door witte angora op 07 mar 2015 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jimmy2014

Ongelezen bericht door Jimmy2014 »

Zelf heb ik veel ervaring in de colportagewereld, en op dit forum wordt alleen de negatieve kant neer gezet. Zoals in elke sector heb je goede en slechte verkopers (mensen).
Ouderen zijn altijd een aparte doelgroep, bij veel bedrijven mogen mensen boven de 65 niet meer ingeschreven worden. Persoonlijk vind ik dit discriminatie, want waarom zouden 65 plussers niet mogen overstappen.
Wanneer alles netjes en eerlijk wordt uitgelegd kan iedereen zelf een keuze maken.
Vaak zie je bij ouderen dat inderdaad de kinderen zich ermee gaan bemoeien en denken dat hun ouders niet meer zelf kunnen nadenken, en dan heeft ineens de colporteur iets verkeerd gedaan.
Ik weet niet wat hier gebeurt is dus kan hier ook geen oordeel over geven echter de ene colporteur is de andere niet.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook al staat wie dan ook in de centrale hal , wel of niet onder valse voorwendsels , dan noch hoeft niemand zijn eigen voordeur open te maken, toch? Je kunt het zo organiseren dat je voordeur maar een klein stukje open kan gaan of een " spionnetje " plaatsen in de deur of een duidelijk briefje met " ad deur wordt niks gekocht! "
Dit soort praktijken komt voor met soms hondsbrutale colporteurs en kan idd agressief en intimiderend overkomen met vaak kwalijke gevolgen ( zie bv opsporing verzocht ). Ouderen zijn een andere generatie en zijn vaak niet zo assertief.Kinderen willen hun ouders " beschermen " en bemoeien zich er dan mee.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Hmmm.... Of was je moeder verschrikt omdat je veel te overheersend bent en overal een vinger in de pap wil hebben? Staat ze onder curatele of zo?

Wat ik bedoel te zeggen is: dit verhaal komt maar van één kant. Inderdaad een beetje tendentieus.
Lezen is moeilijk. Het ging niet om moeder. Ik geloof TS volledig. Dit soort praktijken is schering en inslag.
De verkopers worden hier zelfs op geinstrueerd. Bij bejaarden heb je nou eenmaal meer kans dat ze ja zeggen op iets dat ze niet willen.

Natuurlijk is mevrouw verschikt omdat er iemand in haar huis staat en niet weg wil gaan.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

moederslink schreef:Ook al staat wie dan ook in de centrale hal , wel of niet onder valse voorwendsels , dan noch hoeft niemand zijn eigen voordeur open te maken, toch? Je kunt het zo organiseren dat je voordeur maar een klein stukje open kan gaan of een " spionnetje " plaatsen in de deur of een duidelijk briefje met " ad deur wordt niks gekocht! "
Dit soort praktijken komt voor met soms hondsbrutale colporteurs en kan idd agressief en intimiderend overkomen met vaak kwalijke gevolgen ( zie bv opsporing verzocht ). Ouderen zijn een andere generatie en zijn vaak niet zo assertief.Kinderen willen hun ouders " beschermen " en bemoeien zich er dan mee.
Ja maar de praktijk is anders. Bejaarden doen nogal snel open omdat het wel goed zal zijn. Dat je je als verkoper van dit soort praktijken moet bedienen vind ik ronduit stuitend en ik zou me 24 uur in de rondte schamen.

Jimmy2014

Ongelezen bericht door Jimmy2014 »

olaf79 schreef:
witte angora schreef:Hmmm.... Of was je moeder verschrikt omdat je veel te overheersend bent en overal een vinger in de pap wil hebben? Staat ze onder curatele of zo?

Lezen is moeilijk. Het ging niet om moeder. Ik geloof TS volledig. Dit soort praktijken is schering en inslag.
De verkopers worden hier zelfs op geinstrueerd. Bij bejaarden heb je nou eenmaal meer kans dat ze ja zeggen op iets dat ze niet willen.

Natuurlijk is mevrouw verschikt omdat er iemand in haar huis staat en niet weg wil gaan.

Schering en inslag? Bij veel bedrijven mogen 65 plussers niet ingeschreven worden!

moederslink

olaf79 schreef: Ja maar de praktijk is anders. Bejaarden doen nogal snel open omdat het wel goed zal zijn. Dat je je als verkoper van dit soort praktijken moet bedienen vind ik ronduit stuitend en ik zou me 24 uur in de rondte schamen.
Ik vind het ook stuitend en ouderen kunnen niet genoeg gewaarschuwd worden, maar ook veel jongeren blijken er even goed niet tegen opgewassen ! En veel colporteurs zijn nu eenmaal hondsbrutaal en opdringerig en worden hier speciaal op getraind , echt ergerlijk.

witte angora

Volgens mij doen bejaarden juist niet meer zo snel open voor vreemden.

witte angora

olaf79 schreef:Bij bejaarden heb je nou eenmaal meer kans dat ze ja zeggen op iets dat ze niet willen.
Ik ken anders meer dan genoeg bejaarden die donders goed weten wat ze willen. Beter nog dan de jongere generatie.

Dat Oxxio bij het bejaardenhuis staat is overigens niet zo heel vreemd: overdag wil je bij bejaardenhuizen nog wel eens mensen thuis treffen, in tegenstelling tot eengezinswoningen waar beide partners vaak de hele dag moeten werken.

moederslink

Jimmy2014 schreef:
Schering en inslag? Bij veel bedrijven mogen 65 plussers niet ingeschreven worden!
65 plussers , bejaard , oud ?? Dacht het niet! Het zijn de nieuwe vijftigers en goed mondig... :D
Het gaat om de 80 en 85 plussers die nog zelfstandig ( moeten ) wonen . Er kan niet genoeg tegen gewaarschuwd worden en gelukkig zijn er al velen die goed alert zijn en niet meer zomaar opendoen.

Gesloten