LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diefstal Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Theok13

Diefstal Oxxio

Ongelezen bericht door Theok13 »

Sinds november 2003 neem ik elektra af via Oxxio (voorheen Durion). Tot op heden heb ik geen jaarafrekening ontvangen. Op meerdere verzoeken kreeg ik eerst standaardantwoorden, waarbij de schuld bij de netbeheerder werd gelegd. Tenslotte gaf Oxxio toe administratieve problemen te hebben.
Ik hou nauwgezet (minimaal 1x/week) mijn verbruik bij en heb berekend dat ik momenteel ruim 500 Euro teveel betaald heb. Aangezien ik van een minimale uitkering moet zien rond te komen heb ik Oxxio laten weten niet langer van plan te zijn hun organisatie te sponsoren.

Opzeggen geeft mij geen garantie op teruggave van mijn geld. Daarom storneer ik sinds 5 maanden mijn termijnbedrag. Tijdig heb ik Oxxio op de hoogte gebracht om ze in de gelegenheid te stellen geen onnodige incasso op te starten. Dat schijnt niet te kunnen, dus is Intrum Justitia ingeschakeld.

2 weken geleden werd ineens een aanzienlijk lager maandbedrag afgeschreven, iets wat veel beter met mijn werkelijke verbruik overeenkomt. Dit gebeurde echter zonder kennisgeving en moet op een berekening (jaarafrekening?) gebaseerd zijn.
Hierover contact opgenomen met Oxxio die excuses aanboden voor de onjuiste volgorde, maar het belangrijkste houden MIJN GELD !! Want bij een aanzienlijke verlaging van het termijnbedrag hoort een teruggave.

Ik kan deze handelwijze niet anders bestempelen dan als DIEFSTAL. Graag verneem ik tips over vervolgstappen.

CCC-agent

Re: Diefstal Oxxio

Ongelezen bericht door CCC-agent »

wachten op de jaarnota

u heeft nu slechts voorschoten betaald en dus nog geen daadwerkelijke rekening
energiebedrijfen rekenen u namelijk 1 keer per jaar af op de jaarnota
deze nota word afgezet tegen uw voorschot bedragen

dit bedrag proberen terug te halen bij oxxio voor de jaarnota heeft maar een gevolg
veel frustraties aan uw kant

succes

Theok13

Beste CCC

Hoe lang wachten is redelijk ? Wanneer is handelen wel verstandig ?
Hoeveel onrecht moet getolereerd worden ?

CCC-agent

is het onrecht.........
dat zal blijken bij de jaarnota
ja het lijkt me waarschijnlijk dat u geld terugkrijgt, maar er is nog geen nota om deze feiten op te baseren

ik werk zelf voor nuon dus ik kan niet voor oxxio spreken, maar er zijn veel redenen te bedenken waarom de maand nota hoog is.
ik stel dan ook voor dat u de jaarnota afwacht

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

We leven in 2006 mijn beste ccc agent. Dit wil zeggen dat er bijna 21/2 jaar geen eindafrekening heeft plaatsgevonden.
Dat noem ik niet onredelijk. maar pure diefstal, immers wie plukt de rnte van al dat geld? Heel goed ccc-agent die oplichters vabn durion oxxio of hoe ze maar mogen heten.

En niet alleen voornoemd bedrijf, maar ook de gevestigde bedrijven maken zich schuldig aan dit soort praktijken sinds het vrijgeven van de energiemarkt.

onbeschoft, onbehouwen, arrogant en geen antwoord krijgen op je brieven.

CCC-agent

als er inderdaad 2 1/2 jaar geen eindafrekening is geweest dan heeft u recht van spreken
u kunt dan zich bij de geschillen commisie vervoegen

succes

flappie

Ongelezen bericht door flappie »

indien er een afrekening met een credit bedrag erop staat kan deze worden vereffend met alle openstaande storno's ook die in de toekomst van je afrekening liggen. Dit betekend dus dat je niet het geld wat op de nota staat krijgt uitbetaald maar het geen zal worden vereffend.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik heb vandaag even wat huiswerk gemaakt en in het kader hiervan het één en ander uitgezocht.
U doet er goed aan om terstond een andere energieleverancier te nemen.
Oxxio vertoont momenteel verschijnselen van geldgebrek en zal daaraan failliet gaan als ze zo doorgaat.
Het resultaat zal zijn dat alle betaalde voorschotten verbeurd verklaard gaan worden en dan hebben de mensen pas echt een probleem.
Mensen stop Uw afname bij Oxxio

flappie

nou als oxxio falliet zou gaan dan stonden ze allang onder toezicht van de DTE.

E.N. Ergie

Ongelezen bericht door E.N. Ergie »

Precies...... neem daar maar "NOTA" van......, als je er geen JOTA van snapt.... :P

Banzai

Ongelezen bericht door Banzai »

@theok13:

Overstappen naar een andere leverancier.
Dan dient een eindafrekening binnen max. 8 weken opgemaakt te worden.
http://tinyurl.com/9eu59
Mag ik www.greenchoice.nl aanbevelen?

Banzai.

kritisch consument

Ongelezen bericht door kritisch consument »

Gaat OXXIO bijna failliet ? Als het moment daar is hang ik de vlag uit ! En als ED erachteraan gaat trek ik ook nog de champagne over ! :wink:

Het moet nou maar eens gedaan zijn met die onbetrouwbare ranzige energiefirma's. Daar worden jaarlijks veel consumenten het slachtoffer van helaas. :?

Harry B.

Ongelezen bericht door Harry B. »

Chanmaster doet hier volgens mij ongenuanceerde uitspraken die hij op geen enkele wijze kan onderbouwen, althans... daar blijkt niks van.

Ik ben wel erg benieuwd waar je je conclusies op basseert, en wat je huiswerk dan wel was. Verklaar je nader aub. :?:

flappie

nou oxxio zal echt niet falliet gaan en totaal geen onderbouwing.

Theok13

Beste Banzai.

Overstappen heb ik natuurlijk overwogen, maar ook dan zou ik geen enkele garantie hebben op teruggave van mijn geld. Door nu niet meer te betalen voor elektra verklein ik langzaam maar zeker mijn tegoed bij Oxxio. Op deze wijze zal ik nog minstens 5 jaar moeten doorgaan.
Beter is een eindafrekening, waardoor een normale verhouding kan ontstaan, maar daarvoor moet Oxxio eindelijk hun verplichting eens nakomen.

Banzai

Beste Theok13,

Belachelijk dat je zo met je tenen krom moet blijven zitten vanwege een soort terreur van Oxxio.
Jouw geschetste oplossing (langzaam inlopen) is wel een manier, maar laat je uiteindelijk verwikkeld raken in veel grotere narigheid.
Op het laatst kosten de (onterechte) dreigementen en deurwaarders misschien wel je eigen gezondheid.
Dat is het allemaal niet waard.

Ik gaf je 1 manier aan om eenvoudig binnen 8 weken een eindafrekening op te kunnen eisen, waardoor je zwart op wit (jouw verhaal lezende) een vordering op Oxxio hebt.
Da's niet onbelangrijk, lijkt mij.
Met de keiharde vordering kan je weer verder werken.
Nu niet, het blijft maar gissen naar de bedragen.
(Bovendien voorkom je met een overstap een nieuwe ronde van onzekerheid.)

Anderzijds kan je ook een poging doen je verhaal/klacht (alvast) neer te leggen bij www.dte.nl (De Toezichthouder Energiebedrijven).
Alhoewel ik heb gemerkt dat Dte niet erg toeschietelijk is naar afnemers, is je verhaal/klacht daar dan al bekend.
Mochten er ernstige problemen opduiken (rechtbank) kan je in ieder geval aantonen je uiterste best gedaan te hebben de zaken in goede banen te leiden.
Bovendien kan het je afrekening misschien iets versnellen.
Ik zou zeker Oxxio laten weten dat je inmiddels Dte erin betrokken hebt.

Persoonlijk zou ik niet te lang wachten met akties.

Succes.
Banzai.

Theok13

Bedankt Banzai,

Goede adviezen. Ga ermee aan de slag. Zal rapporteren.

flappie

er volgt regelmatig voortgangscontroles bij alle leveranciers op tijdigheid van factureren. Deze controles gebeurt bij de DTE.

Banzai

Ja en, Flappie?

Banzai.

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

Ook ik had wegens een te hoog voorschotbedrag en aftrek van heffingskorting een flink bedrag te goed van OXXIO. Ik heb bijna een jaar herhaaldelijk aangedrongen op een afrekening: telefonisch, per mail en per (aangetekende) brief. Vanzelfsprekend kwam de afrekening niet want OXXIO betaalt nooit vrijwillig teveel betaalde bedragen terug (daar bestaat dit bedrijf namelijk van). Ik kreeg alleen de bekende smoezen en loze beloften te horen. Vervolgens conform de leveringsvoorwaarden de overeenkomst opgezegd en teruggegaan naar Eneco. Toen OXXIO na de vastgestelde termijn van 8 weken (zoals verwacht) nog geen afrekening had gezonden heb ik een officiele klacht ingediend bij de SGC. Binnen een maand had ik mijn geld (€ 330 + € 25 bemiddelingskosten SGC) terug. Kortom: z.s.m. weggaan bij OXXIO (denk wel aan opzegtermijn of betaal 50 boete), 8 weken wachten en met het opgebouwde dossier een klacht indienen. Dit is de enige en snelste manier om een eind te maken aan de frustraties die de voortdurende diefstal en oplichting door OXXIO met zich mee brengen.

Gesloten