LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dit kan nooit kloppen!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
djeezmeis
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:44

Dit kan nooit kloppen!

Ongelezen bericht door djeezmeis »

Hoi!

We hebben problemen met de energieleveranciers
We willen van leverancier veranderen en hadden op internet gekeken. United Consumers (Cogas) kwam goedkoop uit de bus. Dus wij dachten dat doen we! Krijgen we een brief waarin staat dat we voor stroom 116,- per maand moeten betalen en voor gas 80,- per maand.
Terwijl dat bij de oude (greenchoice) 24,- en 44,- was. In de brief staat ook dat we voor stroom 3508 dag en 3521 nacht en voor gas 1700 kuub verbruiken per jaar. We hebben een dubbelmeter.

Dat lijkt ons wel een erg hoog verbruik. We hebben een normale eengezinswoning, wel oud, maar toch. En in het afgelopen jaar hebben we niks aangeschaft verder. Dus niks wat extra stroomverbruik kan zijn. En we hebben ook niet de tv de hele dag aan of de pc, in elk geval niet vaker dan we deden.

We zouden nu dus 195 euro betalen per maand bij de nieuwe.(cogas) Nu betaalden we 68 euro (greenchoice), wat blijkbaar weinig is. Maar dat wisten wij niet, want ze hadden alles via meterstanden berekend. Dus wij dachten dat het klopte. Wellicht naief, maar ja.

We hebben net de eindafrekening gehad van Greenchoice; 960 euro, dat kan nooit kloppen!!! Meterstanden die niet kloppen, etc. Hopelijk komt het goed en hoeven we niet veel bij te betalen. En worden de standen gecorrigeerd. We gaan toch maar terug naar Essent. Hopelijk helpt dat!

De standen corrigeren is niet gelukt. Nou heb ik net gebeld met Essent en volgens hen zijn we met een te lage meterstand aangemeld en is het daarom zo hoog.

Hebben wij een poot om op te staan? Aangezien het niet onze schuld is, maar hoe moet je dat in godsnaam bewijzen? Of kun je het hen laten bewijzen?

Dat we een paar honderd euro moeten bij betalen, dat wisten we wel en dat klopt ook. Maar zoveel, mooi niet!

Volgens Essent netwerk hebben wij een verbruik van ca 3300kwh en dus niet 7000 kwh.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Groetjes Ingrid

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: Dit kan nooit kloppen!

Ongelezen bericht door medewerker »

waarschijnlijk werd uw meterstand in de tijd bij Essent al geschat... U heeft zelf altijd de verantwoordelijkheid de meterstanden op de jaarnota te vergelijken met de werkelijkheid (nooit pas bij een hoge jaarnota, want die is dan juist meestal wel terecht omdat er dan wel standen binnen zijn)...

Een schatting wordt gebaseerd op het verbruik in het verleden. Dus als uw verbruik in die tijd toeneemt weet Essent dat niet. Dan stapt u over... Essent weet nog steeds niets van de toename en maakt een schatting van de overstapstand (dat gebeurt altijd, wie gaat anders de kosten van de meteropnemer bij iedere overstap betalen?). Die is dan automatisch te laag... Ergens tijdens uw tijd bij de nieuwe leverancier zijn de meterstanden door Netbeheerder Essent opgenomen en is er vervolgens een nieuwe schatting gemaakt voor uw nieuwe overstap... Het gevolg is een hoge eindnota...

U kunt alleen iets beginnen tegen de geschatte overstapstand als deze werkelijk veel afwijkt van de echte stand... kleine afwijkingen worden niet gecorrigeerd. Corrigeren tot voor de vorige overstap doen ze 99,9% zeker niet... Dat kost verschrikkelijk veel geld en tijd... Tip voor de toekomst: zorg dat de netbeheerder beschikt over uw meterstanden voor u overstapt, dat voorkomt problemen...

In uw geval heeft het aanvragen van een correctie alleen zin als het om een significant verschil gaat. Het gaat hierbij om de meterstanden van dit moment en de meterstanden op die hoge eindnota.

djeezmeis
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:44

Re: Dit kan nooit kloppen!

Ongelezen bericht door djeezmeis »

Bij essent is het niet geschat.

Het corrigeren lukte niet, omdat het 25% verschil was en dat is niet voldoende.

Maar als ik het goed begrijp, zijn we dus de *** om het maar plat te zeggen. En moeten we dus in 1x 960,- aan Greenchoice betalen.

We hebben ons nu aangemeld bij Essent. We moesten zelf de meterstanden doorgeven.
Hoe kunnen we nu voorkomen dat we te weinig betalen? Of gaan ze nu echt van 7000kwh uit?

Iig bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet,

Ingrid

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: Dit kan nooit kloppen!

Ongelezen bericht door medewerker »

Essent gaat uit van verbruik in het verleden als dat telwerk 1 + 2 3300 kwh is, kan u er vanuit gaan dat dat ook werkelijk zo is... Raar dat ze werken met een 25 % regel... niet helemaal fair.. Stel dat u kookgas heeft en u verbruikt alleen maar 50 kuub per jaar... Dan is het logisch dat ze een verschil van bijvoorbeeld 20 kuub niet corrigeren ook al is het meer dan 25%...

Maar als je het bijvoorbeeld hebt over een jaarlijks verbruik van 5000 kuub gas en het wijkt 1000 kuub gas af... Dan corrigeren ze dus niet... IS toch een fiks bedrag...

Raar, maar goed... Misschien kunt u het uitzetten bij de dTe en vragen wat toelaatbare verschillen zijn en of daar richtlijnen voor zijn...

djeezmeis
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 sep 2005 15:44

Re: Dit kan nooit kloppen!

Ongelezen bericht door djeezmeis »

Wat is dte?

Gesloten