LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Drie keer modaal aan gas

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
MLF

Drie keer modaal aan gas

Ongelezen bericht door MLF »

vandaag in De Pers:

Drie keer modaal aan gas

Wat doe je als je een energiejaarnota van anderhalve ton ontvangt? Consumentensites staan vol met klachten over de administratieve rompslomp van energiebedrijven.

Een maand geleden kreeg de productontwerper Tomáš Gabzdil Libertiny (28 ) uit Slowakije, woonachtig in Rotterdam, een vreemd telefoontje van Eneco. De man deelde hem mede dat hij veel energie was gaan verbruiken. Een stuk meer dan het jaar ervoor. ‘Ik legde hem uit dat ik hier vorig jaar nog niet woonde maar dat ging er niet in. Ik werd paranoïde van zijn opmerking, hij wilde niet zeggen hoeveel meer ik was gaan verbruiken. Ik rekende erop dat ik honderd euro moest gaan bijbetalen’, vertelt de Slowaak.

In februari verhuisde Gabzdil Libertiny vanuit Eindhoven naar zijn nieuwe huis van 70 m2 in de Rotterdamse wijk Delfshaven. ‘Ik koos een energieleverancier en gaf netjes mijn meterstand door. Mijn termijnbedrag werd 130 euro per maand. Ik vond dat veel, want ik ben niet veel thuis, heb dubbel glas en ga zuinig om met energie. Toch liet ik het maar. Wat ik te veel betaal krijg ik toch terug, dacht ik nog.’

Absurd bedrag

Ruim een week voor kerst ontving Gabzdil Libertiny zijn jaarnota. ‘Ik moest twee keer kijken en begon te lachen om het absurde bedrag. 130.000 euro? Mijn nieuwe termijnbedrag werd 13.000 per maand, of ik dat even over wilde maken. Ik wist meteen dat er iets fout zat maar probeer maar eens tegen een systeem te vechten.’ Het meeste schrok hij nog van de datum van betaling, die was al drie dagen verstreken. Zijn betrokken buurvrouw Anita Star belde namens hem naar Eneco. ‘Er zijn wel meer mensen die schrikken van hun jaarnota’, zei de vrouw van de klantenservice nonchalant. Ze wilde niet toegeven dat de kans groot was dat er een fout gemaakt was. ‘Ze wist niet wat ze ermee aan moest en liet het probleem bij de klant liggen. Ze zouden terugbellen’, benadrukt Star.

Gabzdil Libertiny werd niet teruggebeld. Dat is volgens Barbara den Uyl, woordvoerder van de Consumentenbond, geen nieuw probleem. ‘Klachten over de administratieve rompslomp van energiebedrijven komen het hele jaar door binnen, dat is al jaren een vast onderwerp van gesprek. Het gaat vaak mis met jaarafrekeningen, termijnbedragen, maar ook het gedrag van energieverkopers is een klacht die wij steeds vaker binnenkrijgen, ze handelen vaak agressief. Het enige dat wij kunnen doen is adviseren en gesprekken houden met toezichthouders uit de energiesector.’ Op de websites van Kassa, Radar en de Consumentenbond spuien mensen hun onvrede. Aangesloten worden zonder zich aangemeld te hebben, torenhoge jaarnota’s die onverwacht op de deurmat verschijnen en schattingen die ver boven de maat zijn. ‘Simpelweg hebben energieleveranciers hun administratie niet op orde’, stelt Den Uyl.

‘Ik weet altijd hoeveel ik verbruik want ik noteer maandelijks de meterstand’, vertelt de gedupeerde. Hij ging zelf op onderzoek uit en ontdekte dat er twee accounts op zijn adres geregistreerd stonden. ‘Ik kwam erachter dat ze de beginstand van de ene meter hadden genomen en de eindstand van de andere. De meter was hierdoor door nul gegaan en dat levert een belachelijk hoog bedrag op. Ik kon ze niet duidelijk maken dat de ingang van mijn huis twee adressen heeft en dus twee meters.’ Hij belde zijn netbeheerder, die over de transport van de energie gaat. Na een paar dagen had netbeheer door dat de berekening gemaakt was op basis van de beginstand van de verkeerde meter. Gabzdil Libertiny is blij nooit akkoord te zijn gegaan met automatische afschrijving anders was het eerste termijnbedrag van 13.000 euro wellicht al afgeschreven.

Cor de Ruyter, woordvoerder van Eneco verbaasd zich erover dat er zoveel heisa gemaakt wordt over een te hoge jaarnota. ‘Als er te weinig in rekening gebracht wordt, hoor je daar niemand over.’ Volgens de Ruyter gaat het vaak om een kommafout. ‘Het is heel simpel. Het verschil tussen je begin- en eindstand is wat je betaalt maar mensen geven vaak onzorgvuldig hun stand door, vaak is het een komma die op de verkeerde plek staat.

Slimme meter

De komst van de slimme meter moet de kommafouten en de verwarring omtrent begin- en eindstanden gaan oplossen. Via een telefoonlijn kan het energiebedrijf dan de juiste meterstand uitlezen. ‘Vanaf 2009 gaan we deze meters plaatsen, in 2014 moet ieder huishouden over een slimme meter beschikken en zullen dergelijke voorvallen niet meer voorkomen’, vertelt De Ruyter optimistisch.

Nota’s boven de duizend euro worden volgens de Eneco zegsman altijd geanalyseerd en de klant wordt daarover geïnformeerd. Toch kwam de nota van Gabzdil Libertiny totaal onverwacht. ‘Ik was me nergens van bewust’, vertelt de gedupeerde. Volgens De Ruyter is het houden van een wietplantage de enige mogelijkheid om aan zo’n hoge jaarnota te komen. ‘Alhoewel, de zekeringen springen als je zoveel verbruikt, daar is het energiesysteem niet op gemaakt. Dus eigenlijk kan het niet. Klanten die denken dat er iets niet klopt moeten contact opnemen, anders gebeurt er niks hè?’

Gabzdil Libertiny kreeg deze week telefonisch te horen dat er een fout gemaakt is, er twee meters door elkaar gehaald zijn en dat hij de acceptgiro naast zich neer kan leggen. ‘Ik wil dit zwart op wit. En ik wil compensatie, ik heb hier last van gehad. Ik ben niet serieus genomen en bovendien zijn ze me nog geld verschuldigd. Ik wil dat iemand een excuusbrief aan mij schrijft en me verzekert dat dit echt opgelost is.’ De Eneco-man die het verlossende telefoontje pleegde vertelde Gabzdil Libertiny dat hij rustig moet wachten op zijn nieuwe jaarnota, die in december op zijn deurmat zal vallen. Dan zal er een nieuwe berekening gemaakt worden.

‘Ik vertrouw het niet meer, ik wil niet nóg zo’n stressvolle periode. Ik overweeg serieus een andere leverancier.’

Henri42

Re: Drie keer modaal aan gas

Ongelezen bericht door Henri42 »

klopt dit artikel of is het de bekende fopspeen van een broodschrijver ?

MLF

Ongelezen bericht door MLF »

Het staat in de krant: De Pers

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

Het staat in de krant: De Pers

Nou en ?? die schrijven wel meer onzin of alleen maar onzin ? :(, link berichten moet jezelf achter kunnen staan,ik scan ook niet de hele krant voor een forum

Gesloten