LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dubbele meter breinkraker

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
patriciaw

dubbele meter breinkraker

Ongelezen bericht door patriciaw »

Het lijkt wel een raadsel!!! Alle ideeen welkom!
Wij hebben een dubbele meter en nemen stroom af bij de NUON. In 2005 hebben wij een dubbele meter gekregen, en in het begin al 2 keer een probleem gehad, dat door de monteur werd erkend als een installatiefout.
Wij zijn een gezin met 3 kleine kinderen, en zijn steeds energiebewuster gaan worden. In de afgelopen 4 jaren is ons gemiddelde jaarverbruik 4650 kwh, waarvan steeds 55/60 % laagtarief, en dus 45/40% hoog. Sinds anderhalf jaar, ben ik heeel strict geworden in gebruik van laagtarief, dit gaat bij ons in om 21.00 uur. Dan start ik de was, de afwas en een uitzonderlijke keer nog de droger. Zelfs de gsm's worden opgeladen na 21 uur. De babyfoon gaat ook in stopcontact.
Overdag in hoog, hebben wij, laten we gek doen, de koelvriescombi, de computer en de tv aan. Ja, om ongeveer 17 uur, in deze tijd ook wat spaarlampjes, zo'n 4 stuks. De extra vriezer is er sinds een jaar uit, en de droger wordt vrijwel niet meer gebruikt. Alles aan de lijn. Het kost ons wat moeite, maar geld en milieu zijn belangrijk voor ons.
Wij zijn altijd goed van vertrouwen in de meteropnemer, nooit getwijffeld. De laatste metingen zijn correct opgenomen. Meter I: laag (gaat ook lopen om 21 uur), meter II: hoog (loopt overdag).
Gisteren op mijn nuon ons verbruik bekeken. Wat bleek nu!!! Sinds wij zo bewust bezig zijn is:
1. Ons totale verbruik gedaald, naar 4200 kwh!! Hoera!
2. Ons hoogtarief verdriedubbeld!!tov laagtarief. van gemiddeld 2200 naar 3300 kwh!
3. Ons laagtarief is 900 kwh!! ipv gemiddeld, (en nog niet heel bewust gebruik)2500 kwh!!!!!!
Gebeld met NUON, a 10 ct per minuut, wilde deze aardige mevrouw het probleem, ze vond het ook wel vreemd, graag voor ons oplossen. Deze grap werd 50 minuten, zonder oplossing, dat is dus 5, euro. De afdeling meterstanden gaat nu contact met ons opnemen. WIJ ZIJN HEEL ERG BENIEUWD!!!
Gisteravond uiteraard de meterkast open gelaten, steeds kijken of de juiste meter wel liep. En dat doen ze wel.
Onze enige verklaring is dat er toch een hele tijd een ongemerkte omdraaiing/storing in de meter moet zijn geweest. Maar hoe in hemelsnaam ga je dat aantonen?
Wij hebben hier drie buren, die allen problemen met omdraaien van hoog en laag hebben gehad. Soms in hun voordeel, soms in hun nadeel. Onze overburen, hebben nu in hoogtarief, volgens nuon laagtarief, en wassen volop voordelig overdag, om 21 uur gaat daar alles uit, das handig! Op een ander forum gelezen dat een nieuwe zendmast vorig jaar geplaatst, (nog) niet helemaal goed signaal gaf, waardoor switch van hoog-laag niet goed werd doorgegeven tijdelijk.
Nou wie heeft er nog een goede suggestie voor ons???

LadyDaisy

Re: dubbele meter breinkraker

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

Waarom heb je eigenlijk nog steeds dubbel tarief?
Als je verbruik op hoog niet minstens 60% (het beste is meer dan 60%) is dan is dubbel helemaal niet rendabel, en ook dan nog kan het per persoon verschillend zijn op het totale verbruik.
Reken eens uit wat je op enkel tarief met je verbruik kwijt zou zijn, en vergelijk dat eens met je dubbel tarief.

dirkib

Ongelezen bericht door dirkib »

Bij mij kwam de netwerkbeheerder er na 3 jaar erachter dat door een installatiefout het dag/nachttelwerk was verwisseld, net als bij een hoop andere huizen bij mij in de straat. Daar kwam een monteur voor langs, want dat was een fout in de aansluiting van de meter. Gelukkig kreeg ik toen geld terug, met een hele uitgebreide berekening erbij.

Schakelen gebeurt i.h.a. door een puls op het netwerk, en niet van een zendmast. Het is niet NUON wat dit doet, maar je netwerkbeheerder. Het zou sterk zijn dat je meter die schakelpuls zou missen, maar om dit uit te sluiten moet je vaker naar kijken of die correct geschakeld is.

Toch checken of de standen van telwerk 1&2 correct op de rekening zijn gekomen, regionaal wil het wel eens verschillen wat ze als dag/nacht telwerk zien, las ik na wat googelen. En gezien de ervaringen bij jouw en je buren maken ze blijkbaar, net als bij mij, ook installatiefouten.

En anders een tijdje iedere avond om ca 21.00 (het schakelmoment) de standen opnemen, of je echt zoveel dagstroom verbruikt.

En als laatste (als je zo bewust bent waarschijnlijk overbodig, maar je weet nooit) meestal begint om 23.00 het nachttarief, en alleen in sommige gebieden om 21.00.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Er is een verschil, avond tarief gaat om 21 uur in en het goedkopere nachttarief om 23 uur. Heb je nacht tarief moet je alle machines pas na elven starten en niet om negen uur. Nacht en avond tarief is eigenlijk onzin want wie heeft er nog een boiler van 120 liter die 's nachts opwarmt. De meeste stroom wordt toch overdag en in de vroege avond gebruikt.

patriciaw

Ongelezen bericht door patriciaw »

nog even over de optie om gewoon enkel tarief te nemen. Je bedoelt dan toch zeker wel, dat je minstens 60% in laag tarief moet hebben, om voordeliger uit te zijn?
Gezien onze inspanningen alles na 21 uur te doen, denken wij toch echt dat wij dik boven de 60% in laag zijn gekomen. Alleen dat komt niet overeen met de nuon telling. Dat is nu juist het probleem.
Overdag hebben wij echt geen groot verbruik, het kan gewoon niet kloppen. Vooral niet wanneer je dit jaar vergelijkt met voorgaande jaren, waarbij ik meer overdag electriciteit gebruikte, gewoon uit gemak. Ook toen hadden we, zoals ik al zei een hoger verbruik in laagtarief dan hoogtarief. Juist afgelopen jaar zijn we zo bewust geworden.

Ook hebben wij wel 3 keer eerder geverifieerd of wij hier wel echt om 21 uur laag tarief krijgen. En dat is ook zo. Buren weten dit ook allemaal. Wij gaan niet over naar nacht tarief om 23 uur, het blijft vanaf 21 uur hetzelfde tarief tot 07uur. Toch ga ik dit nogmaals een keertje checken.............

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte Patricia,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat uw twijfelt aan de juiste schakeling van de dag en nacht telwerken.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Linda
Nuon Webcare

Gesloten