LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dure fout Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Manuel86

Dure fout Eneco

Ongelezen bericht door Manuel86 »

Mijn vriendin en ik wonen nu anderhalf jaar samen en onze eerste betalingsperiode was van 01-09-2008 tot 01-04-2009.

Helaas stond ik gister voor een schrikbarende verrassing toen ik mijn meterstanden door moest geven, ik was namelijk van een verbruik van 480m3 naar 2803m3 gegaan.
De hele week zijn er onderzoeken aan de CV-ketel gepleegd en er zijn mensen langs geweest voor controle op gaslekkages.

Nadat dit allemaal in orde was ben ik gaan onderzoeken in mijn agenda en administratie van mijn Eneco gegevens.
Nu ben ik erachter gekomen dat de monteur op 01-04-2009 1 cijfer verkeerd heeft ingevuld waardoor mijn verbruik vorig jaar 1000m3 lager uitviel.

Het grootste nadeel hier van was dat ik mijn maandelijkse bedrag na 01-04-2009 niet meer als 136 euro mocht zijn.
Toen ik gisteren de gasmeterstanden door ging geven kwam ik zelf tot de schikbarende ontdekking dat ik 2803m3 had verbruikt in 1 jaar, dit komt natuurlijk omdat de monteur de gegevens verkeerd had genoteerd en dat ik nu 1000m3 extra voor me kiezen krijg.
Het bedrag dat ik nu terug moet betalen aan de Eneco is rond de 2500 euro omdat mijn maandelijkse bedrag zo laag is.

Ik weet dat ik het gas toch verbruikt heb maar ik had liever vorig jaar geen geld teruggehad en dat mijn maandelijkse bedrag gewoon zo hoog mogelijk was om niet voor een verrassing te staan.

Kan ik deze fout op de Eneco verhalen waardoor er minimaal compensatie kan plaatsvinden?

seagoing racer2

Re: Dure fout Eneco

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Nee je kunt het geld niet terugkrijgen, je hebt het gas immers verbruikt.

Het is wel redelijk om een betalingsregeling te treffen met Eneco, aangezien het niet jouw fout is. Je kunt het beste dit proberen te regelen

JtC

Ongelezen bericht door JtC »

Nee, dat kan niet. Het enige is een evt. betalingsregeling.
Ow, SR was sneller :)

Manuel86

Oke bedankt voor jullie snelle reactie, ik hoop inderdaad dat ik dan een regeling kan treffen om het maandelijks te kunnen aflossen

JtC

Met een beetje geluk zou dat moeten lukken, zeker als het gaat om een mogelijke fout die ontstaan is door toedoen van de energiemaatschappij. Je leeft hier veel verhalen over energiemaatschappijen, al dan niet terecht. Maar gelukkig is er soms nog wel eea te regelen. Vaak heeft het ook te maken met hoe je zelf ermee omgaat en communiceert. Maar dat is een ander onderwerp :wink:

flepp

Ongelezen bericht door flepp »

Het vervelende is dat je geen afschrift van de genoteerde standen van de meter opnemer ontvangt zodat je het kan controleren of de juiste standen door hem zijn genoteerd.
Zelf noteer ik deze voor de zekerheid zodat ik de eind afrekening kan controleren of de juiste meter standen door zijn gegeven.

Manuel86

Ja klopt, het klinkt een beetje als een zwak excuus maar ik woon pas anderhalf jaar samen en de eerste keer dat ik de meterstanden op moest nemen werd het gedaan door een monteur van de Eneco.
Juist daarom ging ik er vanuit dat het goed zou gaan en uiteraard een fout is menselijk maar op deze manier wel een zeer dure fout.

Ik blijf bij me standpunt van ik heb het gas wel verbruikt maar doordat ik mijn maandelijkse bedrag van hun niet mocht verhogen doordat me verbruik vorig jaar veel lager lag zit ik nu met de gebakken peren.

En aan gezien we een aardig strenge winter hebben gehad, 1000m3 van vorig jaar erbij en ik maandelijkse een te laag bedrag aflos komt er een aardige rekening binnen.

Ik hoop dat er minimaal een regeling komt om de betalen over een ( veel ) langere periode te betalen.

flepp

Ongelezen bericht door flepp »

Eneco is verantwoordelijk voor zijn werknemers, het zou corrrect als er een aceptable betalings overeenkomst door eneco toegezegd zou worden.

WilWil

Ongelezen bericht door WilWil »

Als jezelf het bedrag wilde verhogen en Eneco niet, dan had je de verhoging toch zelf kunnen sparen? Je wist eigenlijk wel dat je een te laag voorschot betaalde. En eigenlijk wist je ook wel dat de afrekening van vorig jaar te laag was. Tenminste dat maak ik dan op uit het feit dat je je voorschot al wilde verhogen.

Fouten maken is menselijk, ook voor degene die de meterstanden opneemt. Dat is mensenwerk. Het is zaak deze zelf te controleren, en te kijken of dit realistisch is. Een goede les voor de volgende keer. Je weet dat je ook zelf heel eenvoudig de meterstanden kunt doorgeven en termijnbedrag kunt bijstellen via de website?

Gezien de situatie zal ik zeker om een betalingsregeling vragen. Het zou Eneco ook sieren om hieraan mee te werken.

JtC

Ik denk dat er bedoeld wordt dat de werkgever verantwoordelijk is voor de werknemer die mogelijk verkeerde standen in de administratie heeft ingevoerd, wat uiteindelijk resulteert in nadelige gevolgen voor de klant.

Manuel86

Klopt, toen ik 1 september 2008 in mijn huis kwam heb ik samen met de vorige bewoners de meterstanden opgenomen en doorgegeven.
Een jaar later 1 april 2009 zijn medewerkers van Eneco langsgeweest om in het hele dorp standen op te nemen.
Ik heb toen circa 600 euro teruggekregen aangezien mijn maandbedrag 226 euro was.
Vervolgens gaven ze mij aan dat de energieprijs omlaag ging en mijn nieuwe maandbedrag 90 euro per maand zou worden die ik gelijk het maximale heb verhoogd.

Ik weet ik heb het gas verbruikt maar het komt niet door nalatigheid of dergelijke dat ik vorig jaar dat niet heb gecontroleerd het is tevens een fout die nooit in mijn voordeel kan uitvallen.
Als er een medewerker van de Eneco langs komt om mijn meterstanden op te nemen verwacht ik dat hij het goed invult zoniet hoort de Eneco vanuit hun standpunt al aan te geven dat een gasverbruik van circa 500m3 onmogelijk laag is.

Maargoed het standpunt zal denk ik blijven dat ik het terug moet betalen, maar als het verkeerd opgeven van meterstanden in mijn voordeel uitvalt en ze komen het controleren is het een vorm van fraude.
Ik kan er verder een boek over schrijven hoe erg ik er van baal maar helaas word ik er niks wijzer van.

Nog bedankt voor de snelle reacties trouwens :)

WilWil

Ongelezen bericht door WilWil »

[quote="Manuel86"]

Maargoed het standpunt zal denk ik blijven dat ik het terug moet betalen, maar als het verkeerd opgeven van meterstanden in mijn voordeel uitvalt en ze komen het controleren is het een vorm van fraude.
/quote]

Dit is dus onzin, jij bent, toen je EUR 600,00 terug kreeg toch niet uitgemaakt voor fraudeur. Er is gewoon een menselijke fout gemaakt, kan gebeuren. Jij maakt nooit fouten? En je wist dat je te weinig betaalde. Had dan gewoon gespaard, had je nu niet die problemen. Daarnaast had je voor jezelf elke maand de standen bij kunnen houden, dat had je ook geweten dat het niet klopte.

Vond je die EUR 600,00 niet wat veel? Je had toen ook de rekening kunnen checken.

Manuel86

Ja zoals je KAN lezen staat er dat ik pas anderhalf jaar op mezelf woon ik heb hier weinig ervaringen mee toen ik 226 euro per maand betaalde had ik ook zeker verwacht dat ik geld zou terugkrijgen, ik woon samen met me vriendin in een tussenwoning de voegen zijn 4 jaar volledig vervangen rondom het huis vervangen ik achter een rolluik dus me huis is goed geisoleerd, tevens werken we allebei fulltime en ik in de continuedienst dus de kachel staat meerendeels zo goed als uit en ik eet/ en douche meerendeels van de week op me werk.
Dus ik had ook zeker verwacht dat ik niet veel had verbruikt maar toendertijd had ik nog geen verstand van zaken.

Ook zoals ik al zei een fout maken is menselijk.
En dat ik wist dat ik te weinig zou betalen is onzin, de berekening is gemaakt door de Eneco dat ik dat bedrag maximaal kan betalen dus zou het toch ook niet nodig zijn om het te verhogen.

Bedankt voor je reactie iig

Eneco mdw

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Manuel86,

Uit uw reactie op dit forum begrijp ik dat u, door een verkeerd opgenomen meterstand in 2009, dit jaar een naheffing van ons heeft ontvangen. Ik kan me goed voorstellen dat u geschrokken bent van de jaarnota.

Het is natuurlijk erg vervelend dat de monteur een verkeerde meterstand heeft opgenomen. Ik adviseer u om in de toekomst de jaarnota ieder jaar te controleren. Vergelijkt u dan de meterstanden met de standen op de jaarnota. Op die manier voorkomt u een afwijkend verbruik.

Graag bekijk ik samen met u de mogelijkheden om een betalingsregeling af te spreken wanneer u dit nog niet heeft gedaan. Als u dit op prijs stelt, geeft u dan uw contactgegevens, samen met het onderwerp van dit forum, aan mij door via het e-mailadres [email protected].

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

WilWil schreef: Vond je die EUR 600,00 niet wat veel? Je had toen ook de rekening kunnen checken.
Hoeft niet.

Dit jaar heb ik, na een jaar van echt veel zuiniger leven, aanpassen van dingen, spaarlampen, verwarming lager etc. het bedrag van 558 euro teruggekregen van de NUON.

Ik moet hierbij wel aantekenen dat ik mijn maandbedrag maximaal heb gehouden (als je er toch aan gewend bent).

De meeste besparingstips kwamen van de NUON zelf trouwens...

Gesloten