LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] EIKEN ELECTRICITEITSMETER
EIKEN ELECTRICITEITSMETER
Hallo
Ik heb, naar aanleiding van een jaarafrekening van Essent die nogal wat vragen opriep, maar die door Essent niet worden beantwoord, al mijn electrische verbruikers in huis gecontroleerd.
Het resultaat was dat ik nu twijfel aan de betrouwbaarheid van mijn electriciteitsmeter.
Essent is betreid om de meter te laten eiken, maar als na eiken de meter goed blijkt te functioneren dan zijn de kosten voor de klant, in dit geval voor mij dus.
Die kosten lopen tegen de 750 euro.!!!!!!!!!!!
Mijn vraag is of dit redelijk te noemen is en wat moet ik daar nu mee?????
groeten rinus
[/b]
Ik heb, naar aanleiding van een jaarafrekening van Essent die nogal wat vragen opriep, maar die door Essent niet worden beantwoord, al mijn electrische verbruikers in huis gecontroleerd.
Het resultaat was dat ik nu twijfel aan de betrouwbaarheid van mijn electriciteitsmeter.
Essent is betreid om de meter te laten eiken, maar als na eiken de meter goed blijkt te functioneren dan zijn de kosten voor de klant, in dit geval voor mij dus.
Die kosten lopen tegen de 750 euro.!!!!!!!!!!!
Mijn vraag is of dit redelijk te noemen is en wat moet ik daar nu mee?????
groeten rinus
[/b]
Re: EIKEN ELECTRICITEITSMETER
Naar Geschillencommissie Openbare Nutsbedrijven, die kunnen de meter ook laten ijken en dan kost het u bijna niets http://www.sgc.nl
Volgens mij gaan de kosten voor het ijken steeds verder omhoog, van een 300 gulden een jaar of vier geleden nu al naar 750 euro.
Zo stellen ze de grens steeds hoger waardoor niemand het meer durft en de klant (zoals gewoonlijk) aan het kortste eind trekt.
Zo stellen ze de grens steeds hoger waardoor niemand het meer durft en de klant (zoals gewoonlijk) aan het kortste eind trekt.
Er zijn wel meer zaken een stuk duurder geworden na de invoering van de euro.
Zag overigens laatst een factuur voor het eiken van een professionele gasmeter - range ong. tot 10.000 m3/h - en dan niet eens op handels spec's maar puur voor indicatie. Liep toch al ruim over de 1200 euro ex.
Zag overigens laatst een factuur voor het eiken van een professionele gasmeter - range ong. tot 10.000 m3/h - en dan niet eens op handels spec's maar puur voor indicatie. Liep toch al ruim over de 1200 euro ex.
Dat is ook zo, maar hier is volgens mij meer sprake van het ontmoedigen van alke vorm van protest van de klant, wie durft nu nog aan om een meter te laten ijken?Er zijn wel meer zaken een stuk duurder geworden na de invoering van de euro.
Zeker wanneer de instantie die hem keurt ook nog eens de tegenpartij zelf is.
In feite zou er een onafhankelijke keuringsinstantie moeten zijn die voor een redelijke prijs de controle verricht en de rekening presenteert aan diegene die ongelijk heeft.
Sommige e-bedrijven verwijzen door naar TNO of Kema. Maar die schijnen ook dit soort prijzen te hanteren.
Maar je moet natuurlijk uitkijken dat je geen wildgroei krijgt en iedereen die maar enigzins het idee heeft dat zijn meter niet in orde is een ijking eist.
Deze manier van werken dwingt je gewoon om heel sterk in je schoenen te staan op het moment dat je de meter wilt laten controleren.
Keuringsinstituut zou inderdaad onafhankelijk moeten zijn.
Maar je moet natuurlijk uitkijken dat je geen wildgroei krijgt en iedereen die maar enigzins het idee heeft dat zijn meter niet in orde is een ijking eist.
Deze manier van werken dwingt je gewoon om heel sterk in je schoenen te staan op het moment dat je de meter wilt laten controleren.
Keuringsinstituut zou inderdaad onafhankelijk moeten zijn.
Misschien eens een item voor een programma of een onderzoek, kijken hoeveel meters echt afwijken, een soort steekproef.
Of je krijgt een uitslag dat het zeldzaam is dat een meter afwijkt, of het blijkt veel vaker voor te komen dan men tot nu toe aannam.
Of je krijgt een uitslag dat het zeldzaam is dat een meter afwijkt, of het blijkt veel vaker voor te komen dan men tot nu toe aannam.
Zou inderdaad een heel goed idee zijn!
Zou je trouwens met assistentie van een electromonteur al niet wat voorwerk kunnen doen op het moment dat je een grote afwijking verwacht. Kan me zo voostellen dat je met de juiste spullen al een aardige indicatie kan krijgen of de meter echt afwijkt. Die 50 euro/h die een electricien mogelijk in rekening brengt is allicht een stuk minder als dat je voor 750 euro het schip in gaat!
Neem niet aan dat je voor een procent of 2 a 3 de meter wilt laten ijken maar dat de afwijking behoorlijk is!?
Zou je trouwens met assistentie van een electromonteur al niet wat voorwerk kunnen doen op het moment dat je een grote afwijking verwacht. Kan me zo voostellen dat je met de juiste spullen al een aardige indicatie kan krijgen of de meter echt afwijkt. Die 50 euro/h die een electricien mogelijk in rekening brengt is allicht een stuk minder als dat je voor 750 euro het schip in gaat!
Neem niet aan dat je voor een procent of 2 a 3 de meter wilt laten ijken maar dat de afwijking behoorlijk is!?
Ik lees met vol verbazing het bericht over het eiken en welke prijs dat kost, de reden? mijn schoonmoeder zit met precies hetzelfde verhaal. haar zus woont drie huizen verderop en betaalt een stuk minder dan zij. en nu weet ze niet wat ze moet doen, is het inderdaad misschien een idee om op radar eens een keertje een onderzoekje er over te doen want mijn schoonmoeder heeft precies het zelfde met ook de essent.... Is die essent dan niet gewoon een grote oplichter????
Ik hoop inderdaad dat er eens een keertje hiernaar wordt gekeken want dit is geld van mensen afhandig maken die al niet zo veel hebben. en wie weet zijn er nog wel mensen die met hetzelfde zitten daar moet voor worden opgekomen !!!!!!!!!!
Met vriendelijke groet Annouska van Setten van Leeuwen
Ik hoop inderdaad dat er eens een keertje hiernaar wordt gekeken want dit is geld van mensen afhandig maken die al niet zo veel hebben. en wie weet zijn er nog wel mensen die met hetzelfde zitten daar moet voor worden opgekomen !!!!!!!!!!
Met vriendelijke groet Annouska van Setten van Leeuwen
Je kan natuurlijk ook zelf een geijkte meter aanschaffen en (laten)plaatsen. Ben je gelijk van het vastrecht van dat ding af. Mocht dat ding echter ook af gaan wijken dan ben je alsnog die 750 of meer euro kwijt voor herijking.
Annouska,
om Essent in deze context gelijk een oplichtersbende te noemen gaat erg ver!
De fabrikant ijkt de meter en garandeert dat ding voor een aantal jaren waarna deze in principe uitgewisseld wordt.
Essent heeft geen redenen om aan deze gang van zaken te twijfelen totdat er duidelijk bewezen kan worden dat de meter niet deugt.
Zij kunnen natuurlijk niet voor elke individuele aansluiting gaan bepalen ofdat de meter correct werkt of niet. Jouw leef patroon kan wel heel anders zijn als dat van jouw moeder.
om Essent in deze context gelijk een oplichtersbende te noemen gaat erg ver!
De fabrikant ijkt de meter en garandeert dat ding voor een aantal jaren waarna deze in principe uitgewisseld wordt.
Essent heeft geen redenen om aan deze gang van zaken te twijfelen totdat er duidelijk bewezen kan worden dat de meter niet deugt.
Zij kunnen natuurlijk niet voor elke individuele aansluiting gaan bepalen ofdat de meter correct werkt of niet. Jouw leef patroon kan wel heel anders zijn als dat van jouw moeder.
Dat kun je niet zomaar zonder meer aan de meter toeschrijven.haar zus woont drie huizen verderop en betaalt een stuk minder dan zij.
Stel dat beiden gas én electra afnemen van Essent, de een is een kou
kleum en is veel thuis, de ander is veel weg en stookt het niet zo warm. De een heeft een hoekhuis, de ander een middenwoning. Een verschil in gasverbruik dus.
De een heeft een waterbed, een pc die de hele dag aan staat, een koelkast die twee keer zo groot is, draait meer wassen omdat er meer personen in huis zijn.
Dit zijn maar voorbeelden natuurlijk maar twee verschillende huishoudens hebben nu eenmaal verschillend verbruik.
Wat ook van belang is is het feit of beiden elk jaar de exacte meterstanden aan Essent hebben doorgegeven, of dat Essent bij een van beiden (of allbei) een aantal jaar (te laag of te hoog) de standen geschat heeft waardoor je na een echte meteropname een verrekening en een ander voorschot krijgt.
Puur alleen maar naar bedragen kijken heeft geen zin.
Hallo,
Elk jaar wordt door verispect aan de energiebedrijven een steekproef opgelegd. Uit deze landelijke steekproef is redelijke wijs op te maken of een meterserie (bouwjaar) wel of niet binnen de toleranties vallen. Indien de een meterserie buiten de toleranties valt dan worden de energiebedrijven (de meetbedrijven) verplicht om deze meters voor het eind van het kalender jaar uit het net te halen en de meter te vernietigen.
Ik hoop u hiermee de zaak iets duidelijker heb kunnen maken. Mocht dit niet het geval zijn dan lees ik dat de komende tijd wel.
Vriendelijke groeten,
Een wel willend meetbedrijf
Elk jaar wordt door verispect aan de energiebedrijven een steekproef opgelegd. Uit deze landelijke steekproef is redelijke wijs op te maken of een meterserie (bouwjaar) wel of niet binnen de toleranties vallen. Indien de een meterserie buiten de toleranties valt dan worden de energiebedrijven (de meetbedrijven) verplicht om deze meters voor het eind van het kalender jaar uit het net te halen en de meter te vernietigen.
Ik hoop u hiermee de zaak iets duidelijker heb kunnen maken. Mocht dit niet het geval zijn dan lees ik dat de komende tijd wel.
Vriendelijke groeten,
Een wel willend meetbedrijf
Maar hoeveel meters zitten er in een serie en worden alle series regelmatig gecheckt? Hoeveel series zijn er?
Alle Meetbedrijven moeten hun meterbestand bij verispect aanbieden. Met behulp van het gezamelijk meterbestand kan verispect een programma opstellen om alle bouwjaren, merken, type te onderzoeken. Het spreekt voorzich dit gaat enkele jaren in beslag neemt om alle soorten te onderzoeken.
Dus alle merk, type en bouwjaar meters wordt onderworpen aan een onderzoek. Het aantal meters in een serie is afhankelijk van meetbedrijf (energiebedrijf).
Dus alle merk, type en bouwjaar meters wordt onderworpen aan een onderzoek. Het aantal meters in een serie is afhankelijk van meetbedrijf (energiebedrijf).
Neem eens contact op met het Nederlands Meetinstituut of met de KEMA in Arnhem mogelijk dat die je kunnen helpen
suk6
suk6