LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] einde energiecontract komt in zicht

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harm.calc

einde energiecontract komt in zicht

Ongelezen bericht door Harm.calc »

December vorig jaar ben ik via gaslicht.com overgestapt naar Engie, voor mij toen de mooiste aanbieding. Lagere tarieven + welkomstbonus. Ik ben niet zo van het overstappen, ben eigenlijk een hele trouwe klant maar via die site gaat het donders eenvoudig.

Werd ik deze week door iemand van Engie gebeld. Deze medewerker had voor mij een mooi aanbod wat neerkwam op een korting van €72,-. Dat klinkt me niet echt spectaculair. Vertel ik die medewerker dat ik er even rustig voor wil gaan zitten en toch weer via gaslicht.com ga kijken wat voor mij weer de scherpste aanbieder is.

Maar toen kwam het. Ja, "u moet vooral rekening houden met de einddatum van uw contract want dan gaat u over op de veel hogere variabele tarieven. Ik heb een nieuwe overeenkomst opgesteld, die ontvangt u van mij en als dat niet bevalt is 1 belletje genoeg om die te annuleren".

Nou zeg, wat is dit voor gedram :oops:

Dit is dus iets dat zie ik bij Radar op tv maar maak dat zelf nooit mee. Nu dus wel. Nou Engie, u staat op dit moment met 0-3 achter.

kweenie

Re: einde energiecontract komt in zicht

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat zou voor mij ook een teken zijn om snel naar een ander over te stappen. Trouwens, ik zou sowieso niet gebeld willen worden door mijn energieleverancier.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Harm.calc schreef:Ja, "u moet vooral rekening houden met de einddatum van uw contract want dan gaat u over op de veel hogere variabele tarieven.
Dat 'veel hogere variabele' valt in de praktijk wel mee. Geen een energieleverancier die zich hiermee de markt uit zal prijzen. Het zal iets schelen, maar... op het moment dat je éénjarige contract in een dergelijk contract overgaat, heb je een opzegtermijn van een maand. Kijk....

Gaslicht.com is een mooie site, maar soms moet je eventjes geduld hebben tot er een betere aanbieding is. Een paar weken, een maand... en dan heb je er weer een met een korting van minimaal 170 euro, en als je heel veel geluk hebt een eind boven de 200. Alhoewel dat alweer een paar jaar geleden is.

Het leuke is dat je drie maanden voor afloop van je huidige kennismakingscontract je je al bij een andere energieboer kunt aanmelden zonder dat je met een overstapboete of wat dan ook wordt geconfronteerd.

Harm.calc

@witte angora
Mijn plan was om in ieder geval de jaarafrekening af te wachten omdat daarin mijn welkomstpremie verrekend gaat worden. Dus dan blijf ik misschien een maandje langer hangen bij Engie. Tegen een onbekend tarief, dat dan weer wel. 'k Ga in ieder geval nu die site alvast een beetje in de gaten houden voor een mooie aanbieding. Goed idee!

witte angora

In mijn ervaring is die welkomstpremie nooit een probleem geweest als je twee tot drie maanden voor het aflopen van het contract opzegt. Die premie krijg je hoe dan ook als je een jaar klant blijft, en dat gebeurt dan ook. De nieuwe aanbieder houdt rekening met de opzegtermijn van de oude leverancier. c,q. datum einde contract. Die gegevens liggen bij de netbeheerder.

Vaak zie je ook (maar niet altijd) dat de welkomstpremie apart wordt verrekend zo gauw de laatste betaaltermijn binnen is.

Mocht je besluiten over te stappen, hou er dan rekening mee dat je een termijn van 14 dagen hebt waarin je af kunt zien van het nieuwe contract; en daarna moet er nog van alles geregeld worden, zoals het opsturen van het nieuwe contract, het opnemen van de meterstanden enzovoorts. In mijn ervaring is het het beste ruim een maand voor het einde van het lopende contract op te zeggen (want dat eindigt zonder opzegtermijn sowieso op de laatste dag van het contract), dan komt het met de welkomstpremie ook altijd goed.

Harm.calc

Gisteren werd ik voor de 2e keer gebeld door Engie. Nu was ik wat voorbereid want ik had gaslicht.com al bezocht en ook via de consumentenbond het aanbod bestudeerd. Op die laatste zijn de tarieven lager en ik krijg ook nog eens een welkomstpremie. Toen ik dat vertelde was het telefoongesprek overigens snel afgelopen.
Begrijpen de energiebedrijven niet dat die welkomstpremie (vorig jaar 47% en dit jaar 24%) funest is voor henzelf, en ervoor zorgt dat hun eigen klanten overstappen naar een collega? Het overstappen is zo makkelijk, dat helpt ook mee. Wel moet ik nog zien of Engie een goeie eindafrekening opstelt waarin mijn welkomstpremie verrekend wordt.

Klanten werven, daar gaat het om. Klanten houden is niet belangrijk, blijkbaar. Onbegrijpelijk.

witte angora

Ze begrijpen het heel goed, maar als ze er niet in meegaan raken ze alleen maar klanten kwijt omdat ze te duur zijn...

En geloof me, ze komen heus geen centen tekort. Ze redden zich wel.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

kweenie schreef:Dat zou voor mij ook een teken zijn om snel naar een ander over te stappen. Trouwens, ik zou sowieso niet gebeld willen worden door mijn energieleverancier.

Voor mij gaat dit ook op. als ze zo opdringerig zijn dan zijn er nog andere.

Gesloten