LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eindnota Eneco correct?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
HansKr

Eindnota Eneco correct?

Ongelezen bericht door HansKr »

Hallo,

Per 1 Januari overgestapt van Eneco naar Energie direct.

Op 5 februari de eindafrekening gekregen van Eneco € 735,20!! te betalen.

De eindmeterstanden zijn correct verwerkt en het verbruik is correct berekend.

Ik heb Eneco gevraagd hoe het mogelijk is dat ik zo'n eindafrekening krijg terwijl ik toch elke maand de rekeningen betaald heb en minder verbruikt heb van zowel gas als elektriciteit. Op mijn mailtjes wordt niet inhoudelijk ingegaan.

Doordat de verbruiksperiodes van Gas en Elekriciteit niet gelijk lopen wordt alles er niet overzichtelijker op.

Wie herkent dit probleem en heeft een oplossing.

Groeten,

Hans

Energiefreak

Re: Eindnota Eneco correct?

Ongelezen bericht door Energiefreak »

sowieso heb je er verstandig aan gedaan eerst de standen te checken. Als deze correct zijn kunnen we een bijbetaling hierdoor uitsluiten.

Er kunnen meerdere oorzaken zijn.
- je termijn bedrag is te laag afgesteld. Je hebt dan het hele jaar te weinig betaald. Dit zou je dan nu moeten bijbetalen.
- je stapt over in de winterperdiode. Het termijnbedrag wordt afgesteld over een heel jaar. In deze situatie zijn met name de winter periode afgerekend. Het verbruik (en daarmee inherent ook het termijnbedrag) heeft zich nog niet met de zomermaanden gelijk kunnen trekken. (dit is mij ook al een paar keer gebeurd bij een overstap)

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Allereerst zou ik op de eindafrekening kijken hoeveel voorschotnota ’s je tot de eindafrekening betaald hebt. (Van wanneer tot wanneer loopt het verbruikersjaar.) Indien dit eerst enkele zijn dan heb je geen gelegenheid gehad om in de zomer als er “geen” stookseizoen is al een zogenaamde buffer op te bouwen. Want de voorschotnota ’s zijn 1/12 van de te verwachten jaarafrekening. Dit betekent dat je over de maanden waar niet of weinig in gestookt wordt te veel betaald en in de wintermaanden als er volop gestookt wordt, te weinig. Dit wordt nu, mogelijk, met een eindafrekening in de winter rechtgetrokken, immers je moet betalen wat je verbruikt hebt. Het kan zijn dat dit aan de hand is. En zoals Energiefreak ook al opmerkt kan het zijn dat de maandelijkse voorschotbedragen te laag zijn geschat. Maar ik denk niet dat dit het geval is want dan zou je voorgaande jaren bij de jaarafrekening hebben moeten bijbetalen. En zou dit het geval zijn geweest wordt het nieuwe voorschotbedrag van het nieuwe verbruikersjaar “automatisch” aangepast en verhoogd. Een te laag voorschot zou volgens mij alleen maar mogelijk zijn als je in het huidige verbruikersjaar veel meer bent gaan verbruiken. En dit is niet het geval want je geeft aan dat je minder verbruikt hebt. Vreemd vind ik dat de periodes niet gelijk of parallel lopen?

HansKr

Ongelezen bericht door HansKr »

Beste Energiefreak en h@rm@n,

Bedankt voor jullie reactie.

ik zal wat meer informatie geven:
Elektriciteit:
Verbruik periode 13/10/2011 -3/10/2012. Jaarnota ontvangen op 31/12.
Termijn bedragen waar ze mee gerekend hebben 01/12 t/m 31/12.
Ze laten de betalingstermijnen dan waarschijnlijk niet gelijk lopen met de verbruiksperiode.
Bedrag terug te ontvangen € 114,- .

Op de eindnota verschijnt dan de periode 3/10/2012 t/m 1/1/2013 En 1/1/2013 t/m 2/1/2013.
Voor de periode 1/1/2013 t/m 2/1/2013 gelden de nieuwe tarieven.
Voor deze periode mis ik dus blijkbaar de betaalde maandelijkse termijnen á € 128,-
NB:We hebben een dubbele meter dus voor elektr. 6 verbruiken en de bijbehorende tarieven

Gas:
Verbruik periode 12/11/2011 - 15/11/2012(15/11 opname datum meetbedrijf) en 15/11/2012 - 1/1/2013 en 1/1/2013 - 2/1/2013. Hier geen jaarnota van ontvangen maar dit staat alleen op de eindnota.
Notadatum 5/2/2013.
Maandelijkse bedragen waarmee op de eindnota gerekend wordt 02/12 t/m 12/12 á €152,-.

Het lijkt er op? dat er in de 3 jaar dat we bij Eneco zijn geweest de verbruiksperiode's en de betalingsperiode's helemaal niet gelijk lopen en dat er een verschil is ontstaan van € 735,-
(€ 735,- gedeeld door het maandbedrag van € 280,- = 2,6 maand verschil?)

Als dit voor iedereen geldt dan krijgt iedereen een naheffing?
Wat volgens mij nooit een belemmering mag zijn om over te stappen naar een goedkopere aanbieder.

Of zie ik het allemaal verkeerd?

Eneco mdw

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

@hanskr,

Ik lees in uw reactie dat er onduidelijkheid bestaat over de eindnota die u van ons heeft ontvangen. Graag stel ik voorop dat het niet onze intentie is om met de eindnota en de naheffing voor onduidelijkheid te zorgen. Ik kijk graag samen met u mee naar de eindnota en de naheffing. Als u dit op prijst stelt, vraag ik u om uw klantnummer en contactgegevens met een verwijzing naar dit topic te mailen naar [email protected]. We nemen dan contact met u op.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

Gesloten