| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco en correctienota's
Eneco en correctienota's
Eneco beweert dat wanneer ze geen meterstanden doorkrijgen deze geschat worden. Was dat maar zo. Bij een wat minder valide familielid van me hebben ze 3 jaar lang geaccepteerd dat er geen meterstanden doorgegeven werden. Sterker nog; Eneco verlaagde tussendoor ook nog het maandelijkse termijnbedrag een aantal malen. Om toen na 3 jaar met moordende correctienota's te komen die betrokkene met een bijstandsuitkering natuurlijk nooit kon betalen. Er werd hem wel een betalingsregeling aangeboden; bij één termijn té laat betalen wordt de stroom afgesloten werd er bijverteld en die willen ze weer aansluiten voor € 900,-
Re: Eneco en correctienota's
Ik heb eerlijk gezegd geen idee welk punt u nou wilt maken.
Geen meterstanden doorgegeven: dan worden ze geschat. Gebeurd overal. Consument is zelf verantwoordelijk voor doorgeven van de meterstanden opdat een correcte jaarafrekening opgemaakt kan worden.
Eens in de drie jaar komt een meteropnemer. Mocht blijken dat de geschatte standen te laag/hoog zijn, zal er vanzelfsprekend een correctie uitgevoerd moeten worden. De schatting vindt plaatst a.d.v de verbruiksgeschiedenis van betreffende woning in combinatie met de 'weersvoorspellingen'.
Betalingsregeling:
Indien de betaler niet voldoet aan de voorwaarden die gepaard gaan met een betalingsregeling, vervalt deze regeling, wat weer gevolgen met zich mee brengt.
In uw verhaal maak ik op dat u feitelijk de nalatigheid van van uw familielid (het niet doorgeven van meterstanden gedurende een periode van 3 jaar) wilt afwimpelen op de netbeheerder en leverancier.
Geen meterstanden doorgegeven: dan worden ze geschat. Gebeurd overal. Consument is zelf verantwoordelijk voor doorgeven van de meterstanden opdat een correcte jaarafrekening opgemaakt kan worden.
Eens in de drie jaar komt een meteropnemer. Mocht blijken dat de geschatte standen te laag/hoog zijn, zal er vanzelfsprekend een correctie uitgevoerd moeten worden. De schatting vindt plaatst a.d.v de verbruiksgeschiedenis van betreffende woning in combinatie met de 'weersvoorspellingen'.
Betalingsregeling:
Indien de betaler niet voldoet aan de voorwaarden die gepaard gaan met een betalingsregeling, vervalt deze regeling, wat weer gevolgen met zich mee brengt.
In uw verhaal maak ik op dat u feitelijk de nalatigheid van van uw familielid (het niet doorgeven van meterstanden gedurende een periode van 3 jaar) wilt afwimpelen op de netbeheerder en leverancier.
Nee, eneco heeft niet geschat in die 3 jaar. Hadden ze maar wel geschat zoals ze zeggen te doen wanneer ze geen meterstanden doorkrijgen. Ze zijn jaar na jaar uitgegaan van een gebruik van 0,0 dus het termijnbedrag werd ook nog eens sterk verlaagd. Met als gevolg na 3 jaar een moordende correctienota. Nalatigheid van beide kanten vind ik. Zulke consumenten kunnen wel Eneco nemen mits ze daarin administratief begeid worden.
Dit is niet een leveranciers aangelegenheid maar maatschappelijk (en familie?!) aangelegenheid. Verwacht nou niet dat levernacier nou ook nog minder validen en geestelijk beperkten in hun administratie gaan begeleiden. Daarvoor zijn andere instellingen verantwoordelijk.Zulke consumenten kunnen wel Eneco nemen mits ze daarin administratief begeid worden.
Maar misschien dat u met onderstaande info iets kan?
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... ing_sturen