Afgelopen week ontving ik via via post van Eneco wat ze nog steeds naar mijn oude adres sturen. Ik ben op 1 april 2005 verhuist. Ik huurde een huis via de woningbouwvereniging en ben naar een koophuis gegaan. Ik heb netjes een Eneco verhuis-kaart aangevraagd en daarop mijn oude en tevens nieuwe adres ingevuld. Dit hoort!
Ik heb ook altijd toen ik er woonde de meterstanden keurig doorgegeven.
Nu krijg ik 1 jaar later....! Via mijn oude buurvrouw, want anders had ik deze post nooit gezien... Een eindafrekening van een bedrag van 493,17 euro. Met 15 euro incassokosten omdat ik niet op tijd heb betaald. Dit had ik voor eind maart moeten betalen anders komt er nog 50 euro incassokosten bij.
Ik heb Eneco gebeld. Daar beweren ze 2 dingen: Dat ik nooit een adreswijziging door heb gegeven en dat ik de meterstanden nooit door heb gegeven en dat ze daarom na een jaar de precieze afrekeing hebben gemaakt en deze bedraagt 493,17 euro. Ik zou altijd te weinig hebben betaald. Dit is een bedrag genomen over 3 jaar. ??????????
Ik heb gewoon altijd keurig Eneco betaald en was bovendien nooit thuis.
Hoe kan ik ooit controleren of deze jaar/eindafrekening klopt?! Heeft iemand tips?!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco Jaar/Eind afrekening
-
Re: Eneco Jaar/Eind afrekening
De enige manier om te controleren of een rekening klopt, is door naar de meterstanden te kijken die er op staan. Als je die niet voor jezelf ergens genoteerd hebt, dan wordt het erg lastig.Hoe kan ik ooit controleren of deze jaar/eindafrekening klopt?! Heeft iemand tips?!
@ Mathilde:
Inderdaad een beetje vreemd verhaal.
Een rekening over 3 jaar lijkt me bijna onmogelijk.
Volgens mij krijg je elk jaar een jaarafrekening en ik zie zo 1, 2, 3 geen reden om die achteraf te corrigeren. Heb je die jaarafrekeningen destijds ook gekregen? Waren daar problemen mee? Heb je ze normaal betaald?
Jouw verhuiskaart zou theoretisch natuurlijk verloren kunnen zijn gegaan.
Er bestaat een kans dat de woningbouwvereniging bij de wisseling van huurders ook de meterstanden heeft genoteerd.
Verder is natuurlijk de nieuwe huurder (bij Eneco of een andere leverancier) ook weer begonnen met een beginstand. Deze zijn waarschijnlijk ook bekend bij de netbeheerder (en misschien weet de nieuwe huurder ook nog zijn/ haar beginstanden)..
Verder kun je Eneco eens vragen of jouw betalingen op je oude adres (sinds 1 april 2005) ooit bij hen zijn binnengekomen? Nee dus, want uit je verhaal maak ik op dat je niets meer van hen gehoord hebt tot nu toe.
Dan zou er dus al lang bij Eneco een belletje hebben moeten rinkelen.
Of is die 493 Euro misschien ook opgebouwd uit termijnbedragen over de rest van 2005 + boetes????
Kortom, in jouw geval zou maar eens gaan rondbellen om te zien of je eea. boven tafel kunt krijgen.
Hou ons svp op de hoogte, en succes!
Inderdaad een beetje vreemd verhaal.
Een rekening over 3 jaar lijkt me bijna onmogelijk.
Volgens mij krijg je elk jaar een jaarafrekening en ik zie zo 1, 2, 3 geen reden om die achteraf te corrigeren. Heb je die jaarafrekeningen destijds ook gekregen? Waren daar problemen mee? Heb je ze normaal betaald?
Jouw verhuiskaart zou theoretisch natuurlijk verloren kunnen zijn gegaan.
Er bestaat een kans dat de woningbouwvereniging bij de wisseling van huurders ook de meterstanden heeft genoteerd.
Verder is natuurlijk de nieuwe huurder (bij Eneco of een andere leverancier) ook weer begonnen met een beginstand. Deze zijn waarschijnlijk ook bekend bij de netbeheerder (en misschien weet de nieuwe huurder ook nog zijn/ haar beginstanden)..
Verder kun je Eneco eens vragen of jouw betalingen op je oude adres (sinds 1 april 2005) ooit bij hen zijn binnengekomen? Nee dus, want uit je verhaal maak ik op dat je niets meer van hen gehoord hebt tot nu toe.
Dan zou er dus al lang bij Eneco een belletje hebben moeten rinkelen.
Of is die 493 Euro misschien ook opgebouwd uit termijnbedragen over de rest van 2005 + boetes????
Kortom, in jouw geval zou maar eens gaan rondbellen om te zien of je eea. boven tafel kunt krijgen.
Hou ons svp op de hoogte, en succes!
Gebeurt ook niet zo snel, behalve wanneer duidelijk is dat ze niet kloppen. Waarschijnlijker is dat hier een eindafrekening gecorrigeerd is, omdat eneco na de eerste standen te zijn kwijtgeraakt, op de een of andere manier later wel de juiste standen heeft weten te achterhalen.Volgens mij krijg je elk jaar een jaarafrekening en ik zie zo 1, 2, 3 geen reden om die achteraf te corrigeren.
Bijvoorbeeld omdat de nieuwe bewoner ze heeft doorgegeven.
Of, bij gebrek aan gegevens heeft er een schatting moeten plaatsvinden op basis van de wel aanwezige gegevens. Maar als je dan zelf de meterstanden niet meer hebt sta je vrij zwak.
@wicher: je doet een heleboel suggesties over dingen uitzoeken als het ware geen (eind)afrekening geweest, terwijl ze zelf al aangeeft dat het bedrag om een (eind)afrekening gaat. Goedbedoeld advies ongetwijfeld, maar het zaait alleen maar meer verwarring.
@mathilde: in aanvulling op mijn meterstanden tip, wat je verder nog kunt doen is je nieuwe eindafrekening vergelijken met je oude. Mocht je dan nog vragen hebben, dan kun je wellicht met wat meer gegevens komen, want op basis van wat je nu gepost hebt zul je vrees ik alleen maar erg vage gissingen krijgen van de mensen hier.
jimmie, er wordt gesproken over een bedrag genomen over 3 jaar.......
Dat is dus geenzins een normale eindafrekening!!
Vandaar mijn stortvloed aan suggesties, en ik hoop dat ik Mathilde daar niet mee in verwarring heb gebracht; ik wilde haar alleen maar een aantal opties geven om de zaak aan te pakken.
Dat is dus geenzins een normale eindafrekening!!
Vandaar mijn stortvloed aan suggesties, en ik hoop dat ik Mathilde daar niet mee in verwarring heb gebracht; ik wilde haar alleen maar een aantal opties geven om de zaak aan te pakken.
Volgens Van Dale Onlinewoordenboek betekent eindafrekening: "definitieve afrekening met een tegenstander."
Dit houd dus in dat er maar één eindafrekening kan zijn; dat na het betalen / ontvangen van het vermelde bedrag er geen betalingsverplichting meer is.
Eventuele verschillen zijn voor de leverancier (bedrijfsrisico) en kunnen niet meer verhaald worden op de afnemer.
Dit houd dus in dat er maar één eindafrekening kan zijn; dat na het betalen / ontvangen van het vermelde bedrag er geen betalingsverplichting meer is.
Eventuele verschillen zijn voor de leverancier (bedrijfsrisico) en kunnen niet meer verhaald worden op de afnemer.
-
Leuk opgezocht, maar zo werkt het niet. Dat weet jij, dat weet ik en dat weet iedereen.