LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco pikt rente
-
Eneco pikt rente
Vorige week kreeg ik mijn eindafrekening van Eneco en krijg een flink bedrag terug omdat ik mijn termijn heb laten verhogen vorig jaar. Op de eindafrekening staat dat het geld op 12 november 2005 op mijn rekening zou staan. Het is nu inmiddels 23 november en ik heb nog niets gekregen. Heb gebeld en er werd gezegd dat er iets met de computer was maar dat ik het uiterlijk woensdag, vandaag dus op mijn rekening zou krijgen. Nog steeds niets. Ze plukken wel lekker de rente van mijn geld (zo'n 550 euro). Is hier niets tegen te doen?
-
Re: Eneco pikt rente
Je hebt recht op wettelijke rente:
Per 2005-07-01 9.05 %
als je dit niet automatisch krijgt kun je dit eisen
Per 2005-07-01 9.05 %
als je dit niet automatisch krijgt kun je dit eisen
-
-
Vandaag is het de 25 dus bijna 2 weken later en weer gebeld. Ze zeggen: we hebben een computerstoring en we hebben gisteren bericht gekregen dat het nog maximaal 10 werkdagen kan duren en ik krijg geen rente. Kan ik dat misschien wel aan gaan vechten maar dat is ook allemaal niet zo makkelijk denk ik. Heb gezegd dat ik volgend jaar naar een ander ga dat ze niet te vertrouwen zijn. Ze kon alleen haar excuus aanbieden, daar heb ik wat aan zei ik. Schoften zijn het.
-
-
Bedankt mw/heer Coolen voor uw doorverwijzing, heb even gekeken maar het betreft zoals ik op het eerste oog lees 8 weken, in die termijn moeten ze de afrekening sturen maar die heb ik dus al, kan even niets vinden over die terugbetaling maar heb ook niet veel tijd, zit op mijn werk, ik zal later nog eens kijken.
-
anders probeert u even te bellen. Is toch een gratis nummer. Zij kunnen u meer informatie geven dan ik.
-
In principe mag een bedrijf natuurlijk dezelfde termijn aanhouden als ze aan hun klanten geven... Op de factuur staat de betaaldatum... Dit moet binnen een redelijk termijn zijn... zeggen 14-21 dagen.
Pas als er een x- periode na de betaaldatum verstreken is gaat de wettelijke rente tellen... U krijgt bijvoorbeeld ook geen herinneringskosten binnen een maand.
J.S. ik heb die link even bekeken, maar ik zie niet zo snel vanaf welke dag na de betaaldatum de rente gaat lopen... Dit is zeker niet vanaf dag 1...
misschien kun je naast de link even een kort rekenvoorbeeld neerzetten...
groet
Pas als er een x- periode na de betaaldatum verstreken is gaat de wettelijke rente tellen... U krijgt bijvoorbeeld ook geen herinneringskosten binnen een maand.
J.S. ik heb die link even bekeken, maar ik zie niet zo snel vanaf welke dag na de betaaldatum de rente gaat lopen... Dit is zeker niet vanaf dag 1...
misschien kun je naast de link even een kort rekenvoorbeeld neerzetten...
groet
-
J.S.
De link die u gebruikt is dezelfde die meerdere bedrijven gebruiken voor de berekening van de wettelijke rentes... Op deze site kun je de berekening zelf zeer nauwkeurig uitvoeren. U heef wel twee dingen over het hoofd gezien.
De eerste is dat die wettelijke rente inderdaad pas na een standaard periode na het beschikbaar stellen van het bedrag ingaat (beschikbaarheidsdatum is de uitbetaaldatum)
Het tweede is dat u gekozen heeft na het aanklikken van de link voor
een handelstransactie... Je moet niet op ja, maar op nee klikken omdat het een consumentenzaak betreft.. Zie hieronder...
Wanneer geldt de wettelijke rente?
Indien tussen partijen geen afwijkende afspraken zijn gemaakt over een bepaalde rentevergoeding bij betalingsverzuim, geldt de wettelijke rente voor handelstransacties. Deze wettelijke rente is gebaseerd op de zogenaamde herfinancieringsrente van de Europese Centrale Bank (ECB) en wordt op 1 januari en 1 juli van elk jaar aangepast. De dan geldende ECB-rente moet worden vermeerderd met 7 procentpunten. Uitgaande van een op 1 juli 2005 geldende herfinancieringsrente van de ECB van 2,05%, bedraagt de wettelijke rente per die datum (2,05 + 7) = 9,05%.
Indien geen sprake is van een handelstransactie geldt een andere wettelijke rente. Deze andere rente is per 1 februari 2004 verlaagd van 5% naar 4%. Deze rente is met name van belang voor consumenten en niet voor bedrijven.
De link die u gebruikt is dezelfde die meerdere bedrijven gebruiken voor de berekening van de wettelijke rentes... Op deze site kun je de berekening zelf zeer nauwkeurig uitvoeren. U heef wel twee dingen over het hoofd gezien.
De eerste is dat die wettelijke rente inderdaad pas na een standaard periode na het beschikbaar stellen van het bedrag ingaat (beschikbaarheidsdatum is de uitbetaaldatum)
Het tweede is dat u gekozen heeft na het aanklikken van de link voor
een handelstransactie... Je moet niet op ja, maar op nee klikken omdat het een consumentenzaak betreft.. Zie hieronder...
Wanneer geldt de wettelijke rente?
Indien tussen partijen geen afwijkende afspraken zijn gemaakt over een bepaalde rentevergoeding bij betalingsverzuim, geldt de wettelijke rente voor handelstransacties. Deze wettelijke rente is gebaseerd op de zogenaamde herfinancieringsrente van de Europese Centrale Bank (ECB) en wordt op 1 januari en 1 juli van elk jaar aangepast. De dan geldende ECB-rente moet worden vermeerderd met 7 procentpunten. Uitgaande van een op 1 juli 2005 geldende herfinancieringsrente van de ECB van 2,05%, bedraagt de wettelijke rente per die datum (2,05 + 7) = 9,05%.
Indien geen sprake is van een handelstransactie geldt een andere wettelijke rente. Deze andere rente is per 1 februari 2004 verlaagd van 5% naar 4%. Deze rente is met name van belang voor consumenten en niet voor bedrijven.
Hoi,
Ik heb op het moment hetzelfde probleem, zou 26 nov. 547 euro ontvangen, het begin dec. gebeld, de belofte was dat t r 6 dec. op zou staan, 13e gemaild geen antw ontvangen, vandaag (15e) weer gebeld, geld is nog helemaal niet gestort vanwege een nw systeem. De kleine bedragen hebben ze wel op de 6e gestort, maar de grote "voor de zekerheid laten staan totdat klant zelf contact opneemt", te gek voor woorden. Wij zijn een gezin met 3 kinderen met 1 salaris, had gerekend op dat bedrag rond de 26e en had nogal wat uitgaven, met als gevolg dat de hypotheek begin vd maand niet afgeschreven kon worden...Foutje...Het zou nu met spoed gestort worden, kon nog wel een dag of 10 duren. Toevallig sprak ik een vriendin die hetzelfde verhaal ook heeft bij de Eneco, ook de 26e zou zij rond de 400 euro ontvangen en heeft ook niets ontv. Had toevallig gisteren gebeld en haar is verteld dat er een storing was bij de bank en dat het nog wel 2 weken ging duren.....Dat betekend dus wel dat we het geld dit jaar niet meer gaan ontvangen....Ik vind het schandalig!!!!
Volgens de telefoniste zijn er nog honderden mensen, ze kreeg de hele dag boze telefoontjes...Je kan er niets meer, ze geven alleen excuses.
Dit gaat toch om heel veel geld, en dus heel veel rente.
Kan daar echt niets aan gedaan worden????
Ik hoop dat er meer mensen reageren en dat we misschien met zn allen iets kunnen ondernemen. (Kan Radar er geen onderwerp van maken?????). Danielle.
Ik heb op het moment hetzelfde probleem, zou 26 nov. 547 euro ontvangen, het begin dec. gebeld, de belofte was dat t r 6 dec. op zou staan, 13e gemaild geen antw ontvangen, vandaag (15e) weer gebeld, geld is nog helemaal niet gestort vanwege een nw systeem. De kleine bedragen hebben ze wel op de 6e gestort, maar de grote "voor de zekerheid laten staan totdat klant zelf contact opneemt", te gek voor woorden. Wij zijn een gezin met 3 kinderen met 1 salaris, had gerekend op dat bedrag rond de 26e en had nogal wat uitgaven, met als gevolg dat de hypotheek begin vd maand niet afgeschreven kon worden...Foutje...Het zou nu met spoed gestort worden, kon nog wel een dag of 10 duren. Toevallig sprak ik een vriendin die hetzelfde verhaal ook heeft bij de Eneco, ook de 26e zou zij rond de 400 euro ontvangen en heeft ook niets ontv. Had toevallig gisteren gebeld en haar is verteld dat er een storing was bij de bank en dat het nog wel 2 weken ging duren.....Dat betekend dus wel dat we het geld dit jaar niet meer gaan ontvangen....Ik vind het schandalig!!!!
Volgens de telefoniste zijn er nog honderden mensen, ze kreeg de hele dag boze telefoontjes...Je kan er niets meer, ze geven alleen excuses.
Dit gaat toch om heel veel geld, en dus heel veel rente.
Kan daar echt niets aan gedaan worden????
Ik hoop dat er meer mensen reageren en dat we misschien met zn allen iets kunnen ondernemen. (Kan Radar er geen onderwerp van maken?????). Danielle.
Een energiebedrijf is verplicht een eindafrekening binnen 8 weken af te handelen. Bron: www.Dte.nl
Maar wat doe je er tegen? Mijn vriendin heeft gisteren weer gebeld, haar was de dag ervoor ook toegezegd dat ze de 440 euro meteen zouden storten, toen ze de dag erna weer belde bleek er nog niets gestort te zijn. Bovendien hebben ze ook maar meteen een tweede voorschot eraf gehaald omdat ze zo laat waren, dus krijgt ze nog maar 270 euro gestort. Doen ze gewoon! De medewerker zegt doodleuk dat het nu nog 10 dagen gaat duren (dus na de kerst e.d.) en dat hij er ook niets aan kan doen dat zijn collega gisteren hetzelfde beloofd heeft.
Hoe weet je dan of het ook gestort wordt? Je kan alleen afwachten en bellen voor 10 cent p/min..
De brutaliteit ook dat ze er meteen nog maar een voorschot afhalen! Mag dat zomaar ongestraft? Er moeten nog honderden mensen zijn die ook op hun geld zitten te wachten... Ik ben zeer gefrustreerd!!!!
Hoe weet je dan of het ook gestort wordt? Je kan alleen afwachten en bellen voor 10 cent p/min..
De brutaliteit ook dat ze er meteen nog maar een voorschot afhalen! Mag dat zomaar ongestraft? Er moeten nog honderden mensen zijn die ook op hun geld zitten te wachten... Ik ben zeer gefrustreerd!!!!
Aan Pasdaan,
Wat je er aan kan doen?
Weggaan bij Eneco met je gas-, electriciteitsverbruik en transportkosten van beiden!
Mag ik (voorlopig) www.greenchoice.nl aanbevelen?
Alles op 1 nota, goed aanspreekbaar via een 'normaal' tel.nr.
Een overzicht en berekeningen van alle leveranciers kan je vinden op:
www.energieprijzen.nl
Let op: niet ieder bedrijf neemt ook de transportkosten mee de afrekening.
Zodoende krijg je dan van je huidige leverancier een aparte nota voor het 'transport'.
Nog meer voordeel bij Greenchoice is te halen door het kontakt eventueel aan te vragen via: www.vastelastenbond.nl
De computer van Eneco heeft al heeeeel lang last van slechte of lege batterijen.
Met vriendelijke groet,
Banzai
[email protected]
Wat je er aan kan doen?
Weggaan bij Eneco met je gas-, electriciteitsverbruik en transportkosten van beiden!
Mag ik (voorlopig) www.greenchoice.nl aanbevelen?
Alles op 1 nota, goed aanspreekbaar via een 'normaal' tel.nr.
Een overzicht en berekeningen van alle leveranciers kan je vinden op:
www.energieprijzen.nl
Let op: niet ieder bedrijf neemt ook de transportkosten mee de afrekening.
Zodoende krijg je dan van je huidige leverancier een aparte nota voor het 'transport'.
Nog meer voordeel bij Greenchoice is te halen door het kontakt eventueel aan te vragen via: www.vastelastenbond.nl
De computer van Eneco heeft al heeeeel lang last van slechte of lege batterijen.
Met vriendelijke groet,
Banzai
[email protected]