Heb hier 3 eindafrekeningen van de laatste jaren ,maar zag op deze van 2005 pas dat er iets niet klopt.
Ten eerste is elke afrekening anders ( anders geformuleerd en tariefen op andere plaatsen ) waardoor je ze moeilijk kunt vergelijken.
Ten tweede als ik mijn calculator pak en daarin toets vebruik 1773kWh x Tarief 0,0272 dan is de uitkomst bij ENECO Eur 48,22 bij mij is dit 48,2256 dus afgerond Eur 48,23.
normaal tarief is correct
Gas berekent Eneco 1 cent teweinig ( moest ik dus eigenlijk meer betalen ) .
Maar het eindresultaat is dat ik dus dit jaar 10 eurocent vorig jaar 39 eurocent te veel heb betaald doordat er niet goe wordt vermenigvuldigd.
Ik zit niet in over de 49 cent maar hoeveel klanten heeft eneco 2.000.000 ??? x 0,49 = 980.000 Euro dit wordt dus totaal ten onrechte in rekening gebracht.
Ik hoop dat er meer mensen zijn die het verbruik met het tarief willen vermenigvuldigen om te zien of het structureel is dat men daar computers heeft die niet met getallen kunnen omgaan.
Dan snappen we ook direct waarom zoveel mensen vreemde bedragen moeten bijbetalen zonder uitleg.
Ik lees de reacties
Groet Ben
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco rekening narekenen
Re: Eneco rekening narekenen
Beste Ben,
Voor jou constatering is een eenvoudige verklaring. Het afgedrukte bedrag onder de kolom Tarief is een afgerond bedrag van het naar tijd of gebruik gewogen gemiddelde van de toegepaste tarieven. Bij de vermenigvuldiging is dus een tarief met meer decimalen gebruikt.
Maar Eneco stelt een heldere en duidelijke rekening te presenteren.
Een voorwaarde is dat je dan de gehele rekening tot op de cent nauwkeurig kan narekenen. Dat is transparantie. Maar daarvoor heb je alle echte toegepaste tarieven in de af te rekenen periode nodig. En die zijn niet of nauwelijks te achterhalen. Ik heb als soort uitdaging een poging gewaagd. Uit alle hoeken en gaten heb ik de tariefselementen opgehaald, zoals:
- Eneco, hun tarieven sinds 1 jan 2005;
- Dte voor sommige historische tarieven;
- min van financien voor energieheffingen;
- Tennet voor systeemdiensten;
- min economische zaken voor MEP tarieven 2004 en 2005;
- e.o.a. centrale sie met watertarieven 2004;
- Evides voor water vanaf 1 jan 2005;
- KWA adviseurs t.b.v. graaddagen bij gas;
- tarieven Delfland in 2004;
- tarieven UPC.
En dan gaan we rekenen, 1 voorbeeld.
Afrekening 1 februari 2004 t/m 31 januari 2005 (2004 is schrikkeljaar)voor bijvoorbeeld de post Vermindering Energiebelasting
Jaarbedrag 2004 EUR 181,00
Jaarbedrag 2005 EUR 194,==
Derhalve (335/366)*181,00 + (31/365)*194,00 = 182,15. En dat klopt ook nog!
Soms ontstaat er toch een afwijking, soms is een regel helemaal niet na te rekenen, omdat een tarief in een bepaald tijdvak NIET bleek te achterhalen.
Je kan er dus eventueel een afstudeerwerk van maken.
Eneco vindt haar rekening Helder en Duidelijk. Ik bestrijd dat. en vindt dat alleen gelden voor blad 1 met Totalen. De specificatie deugt van geen kanten en schittert in niet-transparantie.
Voor jou constatering is een eenvoudige verklaring. Het afgedrukte bedrag onder de kolom Tarief is een afgerond bedrag van het naar tijd of gebruik gewogen gemiddelde van de toegepaste tarieven. Bij de vermenigvuldiging is dus een tarief met meer decimalen gebruikt.
Maar Eneco stelt een heldere en duidelijke rekening te presenteren.
Een voorwaarde is dat je dan de gehele rekening tot op de cent nauwkeurig kan narekenen. Dat is transparantie. Maar daarvoor heb je alle echte toegepaste tarieven in de af te rekenen periode nodig. En die zijn niet of nauwelijks te achterhalen. Ik heb als soort uitdaging een poging gewaagd. Uit alle hoeken en gaten heb ik de tariefselementen opgehaald, zoals:
- Eneco, hun tarieven sinds 1 jan 2005;
- Dte voor sommige historische tarieven;
- min van financien voor energieheffingen;
- Tennet voor systeemdiensten;
- min economische zaken voor MEP tarieven 2004 en 2005;
- e.o.a. centrale sie met watertarieven 2004;
- Evides voor water vanaf 1 jan 2005;
- KWA adviseurs t.b.v. graaddagen bij gas;
- tarieven Delfland in 2004;
- tarieven UPC.
En dan gaan we rekenen, 1 voorbeeld.
Afrekening 1 februari 2004 t/m 31 januari 2005 (2004 is schrikkeljaar)voor bijvoorbeeld de post Vermindering Energiebelasting
Jaarbedrag 2004 EUR 181,00
Jaarbedrag 2005 EUR 194,==
Derhalve (335/366)*181,00 + (31/365)*194,00 = 182,15. En dat klopt ook nog!
Soms ontstaat er toch een afwijking, soms is een regel helemaal niet na te rekenen, omdat een tarief in een bepaald tijdvak NIET bleek te achterhalen.
Je kan er dus eventueel een afstudeerwerk van maken.
Eneco vindt haar rekening Helder en Duidelijk. Ik bestrijd dat. en vindt dat alleen gelden voor blad 1 met Totalen. De specificatie deugt van geen kanten en schittert in niet-transparantie.
Je kunt het simpel samenvatten.
De afrekening van Eneco is niet precies controleerbaar en voldoet daarmee feitelijk niet aan de eisen die je aan een rekening mag stellen.
Zelfs na een flinke inspanning lukt het nog niet de rekening volledig te fileren.
De afrekening van Eneco is niet precies controleerbaar en voldoet daarmee feitelijk niet aan de eisen die je aan een rekening mag stellen.
Zelfs na een flinke inspanning lukt het nog niet de rekening volledig te fileren.
Dit onderwerp bestaat al en is daarom gesloten. Met de zoekfunctie bovenaan het forum kunt u het onderwerp terugvinden.
TROS Radar Internetredactie
TROS Radar Internetredactie