| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco: verkeerde meterstanden en nu terugbetalen
Eneco: verkeerde meterstanden en nu terugbetalen
Half december jl. viel er bij mijn ouders een nota op de deurmat dat er op 24 december 2009 door Eneco een bedrag van maar liefst € 1.807,44 zou worden geïncasseerd. Uiteraard direct gebeld naar de reden van dit bedrag. De nota was volstrekt onbegrijpelijk (zelfs voor mijn man die al jarenlang werkzaam is als controller in de energiebranche). Wel de incasso stopgezet en omgezet in een (voorlopige) betalingsregeling.
Nu -3 maanden later- zijn wij erachter door een eigen berekening hoe dit bedrag tot stand is gekomen (de nota's en verklaringen bleven onbegrijpelijk). Waar het op neer komt is dat mijn ouders gedurende 3 jaar te veel geld terug hebben ontvangen omdat de meterstanden van de zonne-energie (teruglevering) niet goed waren. Maar deze standen waren door Eneco zelf geschat, en nu komt men dus opeens met andere (lagere) standen op de proppen!
Ben al bezig met een klachtenbrief aan de directie, maar wellicht dat er hier nog insiders zijn die tips/adviezen hebben over de munitie die ik kan gebruiken in mijn brief.
Alvast bedankt!
Nu -3 maanden later- zijn wij erachter door een eigen berekening hoe dit bedrag tot stand is gekomen (de nota's en verklaringen bleven onbegrijpelijk). Waar het op neer komt is dat mijn ouders gedurende 3 jaar te veel geld terug hebben ontvangen omdat de meterstanden van de zonne-energie (teruglevering) niet goed waren. Maar deze standen waren door Eneco zelf geschat, en nu komt men dus opeens met andere (lagere) standen op de proppen!
Ben al bezig met een klachtenbrief aan de directie, maar wellicht dat er hier nog insiders zijn die tips/adviezen hebben over de munitie die ik kan gebruiken in mijn brief.
Alvast bedankt!
-
stofzuigertje
Re: Eneco: verkeerde meterstanden en nu terugbetalen
Is de vorige keer de meterstand ingestuurd of opgenomen of geschat...
Als niet thuis en ze gaan schatten moet je zelf controleren of het enig sinds in de buurt van de werkelijke standen kwam.
Dus U had vorige jaren beter moeten controleren.
Dit geld voor elke leverancier, ze mogen als je niet thuis was en niets zelf instuurde dus de kaart die ze meestal posten bij niet thuis dit schatten....
Dus vermoedelijk eigen fout.
Als niet thuis en ze gaan schatten moet je zelf controleren of het enig sinds in de buurt van de werkelijke standen kwam.
Dus U had vorige jaren beter moeten controleren.
Dit geld voor elke leverancier, ze mogen als je niet thuis was en niets zelf instuurde dus de kaart die ze meestal posten bij niet thuis dit schatten....
Dus vermoedelijk eigen fout.
In dit soort gevallen blijft er altijd 1 feit overeind staan: dat bedrag zult u gewoon moeten betalen. Was er eerst structureel te weinig betaald, dan volgt nu de "verrekening". Zolang uiteindelijk de werkelijke verbruiken kloppen, valt er verder niks aan te doen. Was het een fout van uw ouders? Was het een fout van het energiebedrijf? Uiteindelijk doet dit er niet meer zo heel erg toe. Het enige wat in mijn ogen nog rest is om te verzoeken om een betalingsregeling.
Beste Jolly84,
Ik lees in uw reactie op dit forum dat uw ouders een hoge nota van ons hebben ontvangen omdat we de voorgaande jaren minder in rekening hebben gebracht dan er daadwerkelijk aan energie is afgenomen. Ook lees ik dat u van plan bent om ons een klachtenbrief toe te sturen.
Graag bespreek ik inhoudelijk met u de problemen en gang van zaken in deze situatie. Als u dit op prijs stelt, mailt u dan uw contactgegevens en klantnummer samen met het onderwerp van dit forum naar [email protected].
Met vriendelijke groet,
Mike, medewerker Eneco
Ik lees in uw reactie op dit forum dat uw ouders een hoge nota van ons hebben ontvangen omdat we de voorgaande jaren minder in rekening hebben gebracht dan er daadwerkelijk aan energie is afgenomen. Ook lees ik dat u van plan bent om ons een klachtenbrief toe te sturen.
Graag bespreek ik inhoudelijk met u de problemen en gang van zaken in deze situatie. Als u dit op prijs stelt, mailt u dan uw contactgegevens en klantnummer samen met het onderwerp van dit forum naar [email protected].
Met vriendelijke groet,
Mike, medewerker Eneco
Ik wou dat jullie net zo gereageerd hadden toen ik van jullie een onterechte rekening kreeg van ruim 700 euro omdat jullie geen nieuwe eindafrekening wilden sturen omdat de geschatte standen RUIM te hoog waren..
Vooral volhouden aan je standpunt jolly84, want eneco word slapend rijk van al dat geld waar ze geen recht op hebben..
Vooral volhouden aan je standpunt jolly84, want eneco word slapend rijk van al dat geld waar ze geen recht op hebben..
Athoz, als ze je een afrekening willen sturen met een veel te hoge geschatte stand waar jij je blauw aan moet betalen, dan zul je het jaar erop met een werkelijke stand dan toch een hoop geld terug krijgen. Dus "slapend rijk" worden is in deze context toch niet geheel waar.
Klopt ten dele, je moet in dat soort gevallen tegenwoordig maar hopen dat dat ook zo is, en rente erover krijg je niet. Het is dus heel simpel, zijn wij te laat dan kunnen we dik bijlappen, krijg je geld terug of kloppen je standen niet kan je er een jaar of langer op wachten..
Zoals ik in ander topic vermeld heb, Eneco weigerd stoicijns standen te corrigeren om zo dik (rente) te vangen, op die manier schuiven ze de kosten af op de nieuwe leverancier..
Zoals ik in ander topic vermeld heb, Eneco weigerd stoicijns standen te corrigeren om zo dik (rente) te vangen, op die manier schuiven ze de kosten af op de nieuwe leverancier..
OK, over de rente, daar zul je dan gelijk in hebben 
Bedankt voor de reacties.
@mike van eneco: ik ga je mailen
even voor de volledigheid: het betreft dus terugleververgoeding van zonnepanelen. De meterstanden hiervan zijn voor de jaren 2006-2008 veel te hoog gebleken (mijn ouders hebben dus toen geld teruggehad), deze standen kunnen uitsluitend door een pasje van een eneco-medewerker worden uitgelezen. Thans zijn deze meters ook vervangen, dus blijkbaar was eea niet goed!
@mike van eneco: ik ga je mailen
even voor de volledigheid: het betreft dus terugleververgoeding van zonnepanelen. De meterstanden hiervan zijn voor de jaren 2006-2008 veel te hoog gebleken (mijn ouders hebben dus toen geld teruggehad), deze standen kunnen uitsluitend door een pasje van een eneco-medewerker worden uitgelezen. Thans zijn deze meters ook vervangen, dus blijkbaar was eea niet goed!