LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energie direct bah bah

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
EagleOne2002

energie direct bah bah

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Na jarenlang trouwe gebruiker te zijn geweest, gaat het opeens mis.
Doordat mijn pc 10 dagen niet werkte, kon ik niet op de site, dus ook niet op die van energie direct.
Op de bank kon het maandelijkse bedrag niet tijdig afgeschreven worden door een tekort, dit door een loonbeslag, maar wist niet dat dat de rekening voor de energylevering niet kon plaatsvinden.
Nadat de pc gemaakt is zie ik dat er een acceptgiro per email gestuurd is, dus wil ik die gebruiken, echter deze werkt niet meer omdat de vervaldata net gepasseerd is.
Dus bel ik naar energie direct om het uit te leggen en om een nieuwe acceptgiro te sturen.
Dame aan de telefoon: Helaas meneer we hebben de rekening al uit handen gegeven naar incasso inspectrum.
Ik zei van hadden jullie niet even een gewone brief kunnen sturen zodat ik tenminste iets geweten had.
Tevens is dit alles binnen 10 dagen, ik vind dat jullie snel naar incasso stappen zeg.
Dame aan de telefoon: Sorry meneer dat doen we niet meer, alles gaat tegenwoordig per email, en daarbij is de termijn ook verstreken van betalen, en u had ook bij uw familie in kunnen loggen.
Ik zei dus al ik heb dus een leverancier nu, die uiteindelijk 48 euro duurder is per maand, omdat incasso bedrijven meteen forse verhoging erop zetten.
Dame aan de telefoon:Ja als u het zo wil zien dan is dat zo!
Ik zei dus dat ik hier niet van gediend ben en op zoek ga naar een andere, en dit ook op forum van radar zou zetten.
Dame aan de telefoon: Nou je doet maar hoor.

Nou tot zover de vertrouwde energie leveraar, dat wordt dus overstappen voor mij!
Ik betaal normaal mijn rekeningen, en door een offline foutje van de pc word je in de pan gehakt.

Nou Energie Direct jullie deugen van geen kanten, en laat het volk tenminste weten dat jullie niets schriftelijks meer doen, maar alleen nog via internet!!
Tevens dat na 10 dagen jullie een incasso op de mensen af sturen!!!
Wat mij betreft zijn jullie afgedaan. :!:

stofzuigertje

Re: energie direct bah bah

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U had Uw mail ook op Uw werk of bij vrienden kunnen bekijken.
Energie Direct gaat van een betrouwbare verbinden uit....
Dat U te laat is, daar tekende U ooit voor, U ging akkoord met deze voorwaarden.

Helaas maar als de PC er enige tijd uit licht is de Bibliotheek of Internetcafé ook een mogelijkheid.
En heeft U dan geen goede buren, collega of zo?
Ze sturen geen post omdat porto, envelop en brief printen ook geld kost en U had het bij het tekenen van dit contract kunnen lezen!

Tassadar

Ongelezen bericht door Tassadar »

Het is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid om je rekeningen op tijd te betalen, dus ben ik bang dat er weinig aan te doen valt.

Controleer wel of de extra kosten (alle kosten bovenop het oorspronkelijke maandbedrag) niet te hoog zijn volgens Voorwerk II. Energiebedrijven staan erom bekend om te hoge kosten te berekenen. Wat was het oorspronkelijke bedrag en wat is er aan extra kosten bijgekomen?

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

@EagleOne2002

Volgens mij doet Energie Direct dit niet helemaal zoals het hoort. BW 6 art. 82 lid 1:
Artikel 82
1
Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... 6.html#237
Ze zouden je toch eerst schriftelijk in gebreke moeten stellen en je dan een redelijke termijn moeten geven om de rekening te betalen alvorens ze kosten in rekening kunnen brengen, lijkt mij. In ieder geval nu eerst snel het oorspronkelijke bedrag betalen (als je dat al niet gedaan hebt) en Energie Direct confronteren met de wettelijke eisen m.b.t. het in 'verzuim stellen' van een debiteur.

Tassadar

Ongelezen bericht door Tassadar »

@WillemV: per e-mail is ook schriftelijk. Volgens mij is daar dus wel aan voldaan door EnergieDirect, hoe vervelend het ook is voor EagleOne2002.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Voorop gesteld: U bent zelf in gebreke gebleven, dus zelf verantwoordelijk.
Als u wist dat er loonbeslag zou plaatsvinden (zoiets gebeurd niet zomaar en van de een op de ander dag zonder uw kennis) kon u weten dat dit ook gevolgen heeft voor uw reguliere betalingen zoals de energierekening.
E.D. is niet verplicht om coulance toe te passen. Iets wat u wel eist als ik uw 1ste schrijven lees.
Maar goed dit alles even terzijde...

Ik heb op E.D website gezocht hoe hun verloop is inzake herinneringskosten/aanmaaninkosten en incasso. Nergens kan ik informatie vinden over hun gehanteerde betaalproces en de termijnen die hiermee gemoeid gaan. Of het moet in het gedeelte staan wanneer u als klant inlogt. (ben geen klant van ED dus heb daar geen zicht in)

De herinnering gestuurd per e-mail kan ook worden gezien als schriftelijke waarschuwing. Maar of dit nou het juiste kanaal is.........
Nergens kan ik op hun site ontdekken dat ze alléén nog via e-mail dergelijke zaken versturen. Het kan natuurlijk zijn dat u hiervan op een eerder moment over geinformeerd bent. En mogelijk dat dit óók weer in uw 'Mijn Energie Direct staat vermeld'. Of zelfs dat dit bij uw contractvorm hoort.
Wat discutabel is, is het snel toepassen van incasso. Ik mis de tussenstap van het versturen van een aanmaning. Hier gaan ook extra kosten meegemoeid, maar die liggen anders dan de zaak gelijk bij een incassobureau deponeren.

Ik zou dus zeker eens achter hun betalingsproces voorwaarden aan gaan, volgens mij kan dit veel verklaren en inzicht geven.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Tassadar schreef:@WillemV: per e-mail is ook schriftelijk.
Nee per e-mail is niet schriftelijk, althans juridisch gezien niet. Wellicht dat dat in de toekomst gaat veranderen.

Hier nog wat meer achtergrond informatie:
Een ingebrekestelling per e-mail is dus "niet rechtsgeldig", oftewel voldoet niet aan de wettelijke eisen en "telt" dus niet. Hoewel, er was 1 rechter die eigenlijk vond van wel. Op zich terecht wat mij betreft: we communiceren zo vaak per e-mail dat ik werkelijk niet zie waarom die ene brief nu per se op papier moet.
http://www.security.nl/artikel/30674/Ju ... ig%3F.html
Die ene rechter vond eigenlijk van wel, maar kon niets anders doen dan artikel 82 volgen, lees ik hieruit.

Gesloten