LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie verbruik en het capaciteitstarief

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sreeb

Energie verbruik en het capaciteitstarief

Ongelezen bericht door sreeb »

Beste mensen,

Sinds vorige maand heb ik een eigen appartement gekregen van ongeveer 90m2, een zogenaamde groene woning. Alles is dubbel geïsoleerd, er is een warmte pomp om mijn woning te verwarmen d.m.v. aardwarmte om zo de energiekosten naar beneden te krijgen. Nu heb ik in deze eerste maand mijn verbruik genoteerd en kom tot de ontdekking dat ik 650 kWh heb verbruikt, wat in mijn ogen erg hoog is. Natuurlijk speelt het weer van afgelopen maand ook mee. Het is aardig koud geweest.

Nu was mijn vraag hoeveel het verbruik ongeveer moet zijn? Ik heb het idee dat ik teveel verbruik. In de nacht als ik bijna alles uit heb staan, op de koelkast en digitale ontvanger na, heb ik van 23.00 tot 8.00 een verbruik van 9 kWh. Dit komt neer op gemiddeld 1 kWh per uur.

Heeft iemand een idee hoe dit kan?

Dan heb ik nog iets waar ik behoorlijk pist over ben. Aangezien mijn woning wordt verwarmt doormiddel van een warmte pomp heb ik een aansluiting nodig van 3x35A, maar hierdoor stijgen mijn vaste lasten voor energie met ruim 700 euro per jaar t.o.v een 3x25A aansluiting. Het is toch eigenlijk van de zotte dat je eigenlijk wordt ontmoedigd om een warmtepomp, wat veel beter is voor het milieu, te nemen, omdat je een veel hoger tarief betaald voor de capaciteit die je nodig hebt. Dit allemaal omdat de regering een vast capaciteitstarief heeft ingevoerd. Ik heb dus een verwarmingsinstallatie waarbij mijn maandelijkse kosten eigenlijk lager uit moeten komen, maar omdat ik een veel hoger capaciteitstarief moet betalen, ben ik maandelijks meer kwijt. Hierdoor kan ik in mijn ogen veel beter teruggaan naar een milieuonvriendelijke gas installatie om zo mijn maandelijkse kosten te drukken.

Ik weet niet of er meer mensen zijn die dit probleem ondervinden?

Groetjes Edwin van Beers

kweenie

Re: Energie verbruik en het capaciteitstarief

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat is het electrisch vermogen van de warmtepomp? Als dit lager dan 10 kw is, dan kun je (eventueel na installatie van een piekregelsysteem) waarschijnlijk de capaciteit van je installatie wel verlagen naar 3×25. Dan zit je weer op het lagere tarief.

(Overigens moet je niet vergeten dat je door de electrische warmtepomp geen gasaansluiting meer hoeft te hebben, wat flink scheelt in de lasten. Vooral omdat een hoop vaste kosten komen te vervallen.)

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

650 kWh voor een maand? Dat is wel heel erg veel.

Ik zit in een gewoon goed geïsoleerd appartement van ongeveer 60m3, mijn gas is per jaar ongeveer 600 m3, elektra zal 1600 kWh zijn.

Op het ogenblik meet ik per week een eleketraverbruik tussen de 31 en 40 kWh.

Waarbij er dus ook een mechanische ventilatie is die standaard op stand 2 staat omdat het ding niks doet, de gasketel werkt alleen als er stroom op zit, enzovoorts.

Wel heb ik bijna overal spaarlampen, en een koelkast van 3 jaar oud die relatief zuinig is.

sreeb

Ongelezen bericht door sreeb »

Nou dat is het hem juist, ik heb een ( als ik het goed heb ) een 6 kWh warmtepomp. Ik zit bij een woningbouw verening en deze vertelde mij dat ze perse voor de warmtepomp een 3x35 aansluiting hebben aangevraagd. Niet wetend dat dit extra kosten met zich mee brengt. Wat ik dan ook weer niet snap, want als je zoiets oplevert onderzoek je van te voren toch wat de extra kosten zijn… maar goed
Betreft mijn verbruik. Het klopt dat ik geen gas heb en dat ik deze kosten bespaar. Maar dan nog vind ik 650 Kwh ( gemiddeld 20 kWh ) per dag. Best veel. Ik heb een gloednieuwe koekast ( energielabel A+) een inductiekookplaat die ik afgelopen maand hooguit 1 uur heb gebruikt. Als ik dit + de vaste kosten van mijn energie bij elkaar optel kom ik op een maandbedrag van € 220 euro uit.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ga even rustig zitten...

Ik kom op 70 euro per maand uit, maar dit is eigenlijk nog te hoog omdat ik pas ben overgestapt naar een andere energieleverancier, het juiste bedrag ligt rond de 65 euro. Wel moet ik zeggen dat de thermostaat op 19,5 graden staat.

Persoonlijk denk ik dat de woningbouwvereniging iets zal moeten doen, want dit kan niet zo blijven.

Mensen die bij een woningbouwvereniging huren hebben over het algemeen niet de hoogste inkomens, dus dit soort bedragen voor energie, terwijl de huurprijs waarschijnlijk ook nog eens tegen de max aanligt is natuurlijk niet reëel.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Kijk voor de lol eens op
http://www.senternovem.nl/mmfiles/Toeze ... 303263.pdf
Daarin staat het een en ander van o.a. de minister over warmtepompen en het capaciteitstarief. O.a. dat je voro een systeem van 6 kw (waarschijnlijk) een piekregelsysteem kunt inbouwen, of misschien is het al ingebouwd, waarmee je de capaciteit naar 3×25 kunt verlagen. De kosten daarvan zijn volgens mij in een jaar al terugverdiend.

Een warmtepompverwarming zal gemiddeld per maand ongeveer 50 euro electriciteit verbruiken, maar dit zal met name gebeuren in de witermaanden. Ik denk dat je er dan dus vanuit kunt gaan dat je in een wintermaand tussen de 100 en 150 euro verbruikt, dus zo'n 500 kwh aan verwarmingskosten zou niet heel raar zijn. Tel daar nog een dikke 100 kwh aan normaal verbruik bij op, dan zit je zo aan je 650 kwh voor een maand.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het lijkt mij sterk dat van 23:00 uur tot 08:00 uur 9 kWh verbruik wordt veroorzaakt door de koelkast en een digitale ontvanger. (Ikzelf heb in deze periode een verbruik van 4 kWh en er zijn 2 koelkasten, 1 diepvries, af en toe een buitenlamp, 2 circulatiepompen van de CV/vloerverwarming en enkele apparaten stand-by, video DVD app, aangesloten). Ik denk dat je de warmtepomp die in deze uren toch ook in bedrijf is vergeet. Wat de 650 kWh betreft, andere hebben voor de verwarming gas nodig dat jij niet hebt. Ik denk wel dat het vermogen van de warmtepomp hoger is dan 6 kW. Want hiervoor heb je geen aansluiting van 3 x 35 ampère nodig. Deze heeft per fase ± 8 ampère nodig. Wel is de aanloopstroom, mits begrensd door mogelijk een geinstalleerde automatische ster-driehoekschakelaar, 1,5 a 2 x de bedrijfstroom. Maar dan heb je nog ruimte met een 3 x 25 ampère aansluiting. Hierbij geldt wel natuurlijk een zoveel mogelijke gelijke verdeling van de fasen.

Gesloten