LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiecoöperaties, wie heeft er ervaring mee?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Wim2007

Energiecoöperaties, wie heeft er ervaring mee?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

In de laatste aflevering van VPRO Tegenlicht (van 8 oktober) is ruimschoots aandacht besteed aan het fenomeen energiecoöperatie. Een aantal van deze coöperaties, zoals Grunneger Power of de Noordhollandse Energie Coöperatie, leveren ook gas en stroom aan niet-leden. Zijn dergelijke coöperaties een goed alternatief voor de grote leveranciers van gas en stroom? Wie heeft hier ervaring mee?

sjohie

Re: Energiecoöperaties, wie heeft er ervaring mee?

Ongelezen bericht door sjohie »

Die jongen in Groningen zijn zo te zien voor stroom duurder qua kWh prijs en vastrecht dan Essent, dus dat lijkt niet zo'n geweldige deal te zijn?

Wim2007

sjohie schreef:Die jongen in Groningen zijn zo te zien voor stroom duurder qua kWh prijs en vastrecht dan Essent, dus dat lijkt niet zo'n geweldige deal te zijn?
Vastrecht is inderdaad aan de hoge kant en de elektriciteit is iets duurder. Gas is, vergeleken met Essent variabel tarief goedkoper. Maar behalve het tarief zijn er voor mij meer zaken van belang bij de keuze voor een energieleverancier. Het gaat mij ook om zaken als bereikbaarheid, klantvriendelijkheid en service.
Petervdw schreef:Als je op deze URL: http://www.energieleveranciers.nl/noord ... s-variabel je gegevens invult kun je precies zien of de NHEC goedkoop is of niet. Maar ik zou daarna een normale vergelijking maken op de homepage en kijken wat echt het goedkoopste is.
Tarieven zijn bij de NHEC voor een variabel contract scherper dan bij mijn huidige leverancier (Greenchoice) voor zowel gas als stroom. Ook het vastrecht is een stuk lager dan bij Grunneger Power. Maar ook hier gaat het mij om meer zaken dan het tarief alleen. Ik vraag mij af of het echt uitmaakt of je stroom en gas betrekt van zo'n coöperatie of van een grote aanbieder.

Wim2007

Petervdw schreef:Variable contracten zijn over het algemeen een stuk duurder dan contracten met een vaste looptijd en een vast tarief. Als ik jou was zou ik nu overstappen naar het goedkoopste variabele contract en dan begin 2013 een jaar contract met vaste prijzen nemen. Blijkbaar gaan de prijzen in 2013 namelijk behoorlijk dalen:
http://www.energieleveranciers.nl/nieuw ... 013-omlaag
Op zich een goed idee, ook al wordt een deel van de winst voor de consument weer teniet gedaan door hogere belastingen. Hoop alleen niet dat de olie- en gasprijzen in de tussentijd zullen stijgen door b.v strijd in het Midden Oosten. Een aantal energiecoöperaties leveren tegen best goede variabele tarieven.

Gesloten