LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] energiejaarafrekening
energiejaarafrekening
mijn vraag is kan essent op mijn jaarafrekening aanmaningkosten zetten
Re: energiejaarafrekening
Ja dat kan, is gewoon een extra regeltje er bij printen.
Of het mag? Ja, ook dat, hun eigen voorwaarden stellen dat wanneer je te laat betaalt er aanmaningskosten gerekend mogen worden.
Wanneer je wel een acceptgiro gekregen hebt met aanmaningskosten, maar deze niet betaalt, dan komen deze terug op de jaarafrekening.
Of het mag? Ja, ook dat, hun eigen voorwaarden stellen dat wanneer je te laat betaalt er aanmaningskosten gerekend mogen worden.
Wanneer je wel een acceptgiro gekregen hebt met aanmaningskosten, maar deze niet betaalt, dan komen deze terug op de jaarafrekening.
-
Bij ons heeft Essent geen aanmaningskosten op de afrekening geplaatst, die heb ik in een aparte brief ontvangen. Inmiddels zijn wij overgestapt naar Greenchoice. Van het weekend hebben wij van Essent een correctie afrekening afrekening gestuurd, met de mededeling dat zij per abuis het hoog- en laag-tarief hebben omgewisseld. Of wij dus maar eventjes 400 euro willen bijbetalen. Je snapt wel dat ik moeite heb met deze correctie. Ik had niet meer op deze kosten gerekend. Wat kan ik nu het beste doen?
-
Aanmaningskosten mogen pas in rekening gebracht worden naOf het mag? Ja, ook dat, hun eigen voorwaarden stellen dat wanneer je te laat betaalt er aanmaningskosten gerekend mogen worden.
de eerste aanmaning en niet met. Het kan namelijk zo zijn dat de eerste rekening niet ontvangen is. Van belang is wel dat de hoofdsom zsm voldaan wordt. Ze kunnen leveringsvoorwaarden stellen wat ze willen, de wet prevaleert (staat hier boven) bij consumentenrecht. Aanmaningskosten worden vaak onterecht opgelegd en zijn dan altijd naar redelijkheid te bestrijden.
De partij die verzoekt tot betaling zal bij een juridische procedure eerst moeten bewijzen dat de rekening aangekomen is bij de geadresseerde. Als de oorspronkelijke rekening per reguliere post is verzonden, is dit niet hard te maken, post raak nog wel eens zoek.
Dus heel eenvoudig gezegd:
-bedrijf stuurt rekening,
-na geen betaling te hebben ontvangen stuurt bedrijf aanmaning
en
-deelt mee dat er bij nogmaals niet betalen of betaling binnen bepaalde termijn (meestal twee weken) er aanmaningskosten in rekening gebracht zullen worden.
-Wanneer er dan nog niet of te laat betaald is kunnen er pas aanmaningskosten in rekening gebracht worden.
@simonlebon: Dat doet essent ook hoor, de eerste herinnering is gratis:
http://www.essent.nl/essent/consument/z ... roces.html
@tanjavanzon: de eerste vraag die je zult moeten beantwoorden is of de rekening terecht is. Vergelijk de standen op je meter eens met de standen op je afrekening. Kijk in het weekend bijvoorbeeld eens welke meter loopt, dat is dan de laagtarief meter.
Als de rekening terecht is, kun je er waarschijnlijk weinig aan doen.
Vraag verder zo spoedig mogelijk een betalingsregeling aan als je het geld niet hebt, ook als je nog moet uitzoeken of de rekening wel klopt.
http://www.essent.nl/essent/consument/z ... roces.html
@tanjavanzon: de eerste vraag die je zult moeten beantwoorden is of de rekening terecht is. Vergelijk de standen op je meter eens met de standen op je afrekening. Kijk in het weekend bijvoorbeeld eens welke meter loopt, dat is dan de laagtarief meter.
Als de rekening terecht is, kun je er waarschijnlijk weinig aan doen.
Vraag verder zo spoedig mogelijk een betalingsregeling aan als je het geld niet hebt, ook als je nog moet uitzoeken of de rekening wel klopt.
-
Dank je voor je reactie.
Ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar Greenchoice. Daar zijn wij namelijk sinds kort naar overgestapt. Het is op dit moment niet duidelijk welke teller hoog- of laagtarief is. Dat heb ik dus aan hen gevraagd.
Ook heb ik bij hen de beginstanden opgevraagd.
Bij Essent was teller 1 hoogtarief en teller 2 laagtarief. De meterstanden zijn indertijd opgenomen door Eneco (netwerkbeheerder).
Kijk als het juist is, dan vraag ik uiteraard een betalingsregeling aan.
Ik vind dit een rare fout, omdat de meterstanden met een digitaal-apparaatje zijn opgenomen (aan de deur dus). Essent krijgt de meterstanden ook digitaal doorgestuurd. Het lijkt wel of de meteropnemer de standen al verkeerd heeft ingevoerd.
Het lijkt wel of er meer fouten gemaakt worden, naar mate er meerdere instanties zich ermee bemoeien.
Ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar Greenchoice. Daar zijn wij namelijk sinds kort naar overgestapt. Het is op dit moment niet duidelijk welke teller hoog- of laagtarief is. Dat heb ik dus aan hen gevraagd.
Ook heb ik bij hen de beginstanden opgevraagd.
Bij Essent was teller 1 hoogtarief en teller 2 laagtarief. De meterstanden zijn indertijd opgenomen door Eneco (netwerkbeheerder).
Kijk als het juist is, dan vraag ik uiteraard een betalingsregeling aan.
Ik vind dit een rare fout, omdat de meterstanden met een digitaal-apparaatje zijn opgenomen (aan de deur dus). Essent krijgt de meterstanden ook digitaal doorgestuurd. Het lijkt wel of de meteropnemer de standen al verkeerd heeft ingevoerd.
Het lijkt wel of er meer fouten gemaakt worden, naar mate er meerdere instanties zich ermee bemoeien.
Wanner u na ontvangst van uw jaarafrekening het één en ander met uw energieleverancier afspreekt dan mogen ze u geen verdere kosten in reken brengen mits u niet op tijd was.
-
Helaas is het zo dat in de praktijk de meters wel eens omgedraaid zijn (I Dag en II Nacht terwijl I nacht moet zijn). In sommige regio's (bijv het voormalig RED gebied) komt het zelfs heel veel voor.Bij Essent was teller 1 hoogtarief en teller 2 laagtarief. De meterstanden zijn indertijd opgenomen door Eneco (netwerkbeheerder).
Je kunt het zelf controleren als je naar de meter kijkt, door de weeks op de dag (tot 23:00) is dagtarief en zou het pijltje op de meter dus naar II (het onderste telwerk) moeten wijzen. In het weekend en 's nachts naar I (bovenste telwerk).