LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiemeter kapot maar geen geld terug

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dlaarschot

Energiemeter kapot maar geen geld terug

Ongelezen bericht door dlaarschot »

Van december 2008 t/m februari 2010 hebben mijn vriendin en ik een appartement gehuurd.
We hebben als energieleverancier (gas en elektriciteit) Nuon gekozen. In onze gemeente is Enexis (voorheen Essent) de beheerder en ook eigenaar van de energiemeter.

Op 3 februari 2010 ontvangen wij de jaarafrekening en op 1 april 2010 de eindafrekening. In totaal moesten wij ruim 2000 euro bijbetalen(!).
Na bestudering van beiden afrekeningen komen wij tot de conclusie dat er 17.755 kwH verbruikt is aan energie in de periode december 2008 t/m februari 2010. Dit komt neer op gemiddeld 1183 kwH per maand. Terwijl normaal gesproken voor een tweeverdieners huishouding gemiddeld 208 kwH wordt verbruikt! Het mag duidelijk zijn dat hier iets niet klopt.

Nadat we deze conclusie hadden getrokken hebben wij direct telefonisch contact opgenomen met Nuon. Nuon verwijst ons door naar Enexis omdat dit abnormale verbruik vaak wijst op een kapotte energiemeter, waar Enexis voor verantwoordelijk is.

Enexis meld ons telefonisch dat wij dit moeten opnemen met de huidige bewoner en eigenaar van het appartement. Als blijkt dat inderdaad de meter kapot zou zijn, zouden wij ons geld terug krijgen.

Vervolgens hebben we contact opgenomen met de verhuurder en de huidige bewoner/ huurder. De huidige huurder heeft een afspraak gemaakt met Enexis om de energiemeter te komen controleren. Op 10 juni is een monteur van Enexis langs geweest en heeft geconstateerd dat de meter inderdaad defect is. Op 27 juli 2010 ontvangt de huidige huurder een brief van Enexis met de bevestiging dat de meter inderdaad niet juist functioneert.

Naar aanleiding van deze brief hebben wij op 29 juli contact opgenomen met de klantenservice van Enexis over deze zaak. Enexis meldt tot twee keer toe niks voor ons te kunnen doen omdat wij niet meer in het appartement wonen. Vervolgens nemen wij contact op met Nuon, deze verwijzen ons weer door naar Enexis. Zo komen we niet verder.
Begin augustus schakelen wij juridisch advies in, de jurist stuurt tot 2x toe een aangetekende brief aan Nuon, zonder resultaat. De derde keer reageert Nuon: "u dient Enexis aan te schrijven". De jurist heeft nu een brief gestuurd naar Enexis maar mijn geduld is nu echt op. Zowel Nuon als Enexis nemen geen verantwoordelijkheid.
Wat kan ik nu nog doen???

h@rm@n

Re: Energiemeter kapot maar geen geld terug

Ongelezen bericht door h@rm@n »

De verantwoordelijke voor de meter is inderdaad het meetbedrijf van het Netwerkbedrijf, in dit geval Enexis. Je moet alleen de juiste persoon te pakken krijgen die actie onderneemt. Maar feitelijk doet dit niet ter zake want ik zou me met de wetenschap dat de meter defect was richten tot de geschillencommissie.
Weet je nog wanneer je de mededeling dat indien de meter defect zou zijn en dat je dan je geld terug zou krijgen telefonisch aan jou is medegedeeld? Dit kan overtuigender over komen in je verweer aan. Ook zou ik een kopie van de brief van de huidige huurders vragen waarin Enexis bevestigt dat de meter defect is.
Daarnaast je energierekeningen van jezelf waar het uitzonderlijke verbruik in staat met je huidige rekeningen ter vergelijking.
https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... e&code=ene

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Klopt wat H@rm@n zegt: de netbeheerder Enexis is de meterstanden speler in deze en niet de leverancier Nuon.
Leverancier Nuon krijgt namelijk van de netbeheerder meterstanden doorgegeven (en daarmee dus uw verbruik) waarop de leverancier, in dit geval Nuon haar facturen opmaakt.
Hoe graag de leverancier u in deze ook van dienst zou willen zijn, ze kunnen het niet. De enige die hier de correctie in kan maken is de netbeheerder, waarna de leverancier automatisch zal volgen.
Voor de rest doe inderdaad hetgeen H@rm@n aangeeft.

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte dlaarschot,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u vragen heeft over een jaar- en eindafrekening die u van Nuon ontving.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

Gesloten