LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energierekening geen betalingsregeling

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
GS

Energierekening geen betalingsregeling

Ongelezen bericht door GS »

Enige tijd geleden is er in een pand wat door mijn moeder werd verhuurd (apartementenverhuur) iemand van eneco energie langs geweest om de meterstand te controleren.

Na enige dagen werden wij geconfronteerd met een achterstallige betaling van rond de 37.500 euro (in tijdsbestek van 10 jaar)

Door omstandigheden in de familie (sterfgeval) werden wij van de ene dag op de andere dag geconfronteerd met het reilen en zeilen van appartementenverhuur.
Aangezien wij daar nooit enige ervaring mee hadden zijn wij vergeten om de hoofdmeterstand zelf te controleren en door te geven aan eneco.

De standen die werden gehanteerd door eneco waren daardoor geschat en vielen natuurlijk lager uit dan deze werkelijk waren.

Nu weet ik dat wij als familie hier zelf schuldig aan zijn en wilde daardoor ook een betalingsregeling treffen met eneco energie.
Na een paar telefoongesprekken werd er ons een voorstel gedaan van zo'n 500,- per maand (6 jaar lang)

Wij wilden hier mee akkoord gaan alleen werd dit aanbod de volgende dag weer ingetrokken door dezelfde medewerker omdat het anders te lang zou duren.

Het is onmogelijk om dit bedrag in 1 keer te betalen aangezien al het geld naar de hypotheek toe gaat en andere kosten mbt het pand.

* Kan de eneco ons verplichten om dit bedrag in 1 keer te betalen ?

Mocht er geen betalingsregeling worden getroffen wordt alles dan uitbesteedt aan een deurwaarder......hier dacht ik aan omdat het misschien wel mogelijk is om met een deurwaarder een betalingregeling te treffen.

Als eneco ons dus zou afsluiten omdat er geen betaling is zijn ze dan ook weer verplicht tot aansluiten na de betalingsregeling met de deurwaarder ?

Verder vind ik het belachelijk dat men bij de eneco dit soort dingen zo hoog laat oplopen.
Het is toch te gek voor woorden dat men verplicht wordt om 34.000 euro in 1 keer te moeten betalen.
Zeker als men nog nooit een betaling heeft misgelopen..

wicher

Re: Energierekening geen betalingsregeling

Ongelezen bericht door wicher »

@GS:
Kijk eens op de volgende pagina:
http://consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=2850

Het zou mij niet verbazen als daar nuttige info voor u staat :wink:

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Het is geen hulp, maar ehm
Zeker als men nog nooit een betaling heeft misgelopen..
er is welgeteld
een achterstallige betaling van rond de 37.500 euro (in tijdsbestek van 10 jaar)
Vrees dat er dus wel degelijk de nodige jaren betalingen zijn misgelopen.
Ik weet niet beter dan dat een bedrijf bereid is om betalingstermijnen te regelen. Al was het maar omdat ze graag hun centjes zien. Maar, 6 jaar lang een renteloze afbetaling vind ik eerlijk gezegd ook wel wat lang. Temeer omdat er totaal geen garanties zijn.

wicher

Mijn reactie was gebaseerd op de veronderstelling dat er in 10 jaar geen meterstanden zijn opgenomen door de netbeheerder.
Vandaar de link.
Vervolgens komt de vraag of Eneco nog zoveel jaar terug mag factureren....eerlijk gezegd weet ik dat niet, maar ik vermoed dat daar grenzen aan zijn.
Kortom, in uw geval zocht ik juridisch advies (is ook wel de moeite waard voor zo'n bedrag)

GS

Vrees dat er dus wel degelijk de nodige jaren betalingen zijn misgelopen.
Ik had het misschien anders moeten formuleren maar er zijn de afgelopen echt geen betalingen misgelopen.

Het betreft eigenlijk geen achterstalige betaling maar meer een naheffing (na vergelijk geschatte meterstand - werkelijk meterstand).

In ieder geval bedankt allemaal voor de reacties
Laatst gewijzigd door GS op 31 jan 2007 02:10, 1 keer totaal gewijzigd.

lucrecia

Ongelezen bericht door lucrecia »

Vaak willen bedrijven als ze een betalingsregeling treffen hun geld in een periode van anderhalf tot 2 jaar ontvangen, niet langer dus.

Ik heb zelf daar wat ervaring mee waar ik stage liep dus kan wel begrijpen dat ze het intrekken. Ze willen hun geld ook snel innen.

GS

Maar mocht mijn moeder het nu niet het in 2 jaar kunnen betalen zouden zij dan overgaan tot het inschakelen van een deurwaarder ?

Ik geloof namelijk dat een deurwaarder met (bijna) elke redelijke betalingsregeling akkoord zou gaan.

Eneco -> geen betalingsregeling -> deurwaarder -> wel betalingsregeling

Het geschil over die betalingsregeling lijkt mij in ieder geval een "verloren" zaak aangezien die er uiteindelijk toch wel komt (met de bijbehorende kosten van de deurwaarder natuurlijk) .
Mijn reactie was gebaseerd op de veronderstelling dat er in 10 jaar geen meterstanden zijn opgenomen door de netbeheerder.
Vandaar de link.
Vervolgens komt de vraag of Eneco nog zoveel jaar terug mag factureren....eerlijk gezegd weet ik dat niet, maar ik vermoed dat daar grenzen aan zijn.
Kortom, in uw geval zocht ik juridisch advies (is ook wel de moeite waard voor zo'n bedrag
Het betreft dus inderdaad de 1e controle in 10 jaar tijd.

Ik zal inderdaad kijken of er ergens nog juridische hulp te krijgen is.

Bedankt voor de hulp.

Ron 2

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Het is inderdaad maar de vraag of Eneco nog zo lang terug mag naheffen, er zit een grens aan het aantal jaren wat men "terug mag gaan", volgens mij 5 jaar en er is een verplichting om zoveel (3??) jaar de werkelijke stand op te nemen.
Twee zaken waarbij ze in gebreke zijn gebleven die de hoogte van het bedrag misschien drastisch kunnen veranderen.

Stel dat ze tot max. 5 jaar mogen gaan, heb je dan misschien een wettelijke grond om de huidige huurders van de appartementen (als ze nog verhuurd worden) een deel mee te laten betalen, omgerekend naar het aantal jaren wat ze van die laatste 5 jaar in het het appartement gewoond hebben? Ik neem aan dat het hun gezamenlijk gebruik is, of hebben zij een eigen meter?

GS

Ze hebben allemaal een eigen meter en het is ook niet mijn bedoeling om het door te berekenen naar de huidige huurders.

(Vanzelfsprekend dat ik in de toekomst natuurlijk wel meer zal vragen ivm de energieprijzen).

Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar het juridische aspect mbt tot de "verjaring" .

Bedankt voor de reactie :wink:

wicher

Laat even weten hoe dit verder afloopt!

Jos500

Ongelezen bericht door Jos500 »

Als ik het goed begrijp dat er wel maandelijks betaald is en dat het een appartementencomplex betreft dan zou je hebben mogen verwachten dat Eneco zelf ook had kunnen constateren dat de maandrekening te laag was. Daarnaast dient Eneco er ook op toe te zien dat er periodiek meterstanden worden gecontroleerd hetgeen kennelijk ook niet gebeurd is. Ergo, Eneco gaat zeker niet geheel vrijuit en dient derhalve ook een deel van de rekening op zich te nemen.
Voor een dergelijk groot bedrag is het raadzaam een advocaat in te schakelen die eerst een redelijk bedrag met de Eneco probeert overeen te komen en aan de hand daarvan een betalingsregeling.
Mocht Eneco nergens toe bereid zijn dan zou ik de zaak die Eneco wel zal aanspannen op me af laten komen en het oordeel van de Rechter afwachten.

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Even rekenen:
37500 delen door 10 jaar is 3750 delen door 12 maanden is 312 euro voorschot electra per maand.
1- Welke bedrijven hebben hier gehuisvest geweest?
2- Iedere 3 jaar dient het energiebedrijf zelf te komen opnemen. Behoorlijk nalatig dus.
3- Na 3 maanden geen betaling te hebben ontvangen wordt men afgesloten
4- Was de rekening incl. gas en water en antenne enz?
5- 312 euro is FL688,70 aan voorschotten per maand!!!!!!!!!!!
6- Afsluiten na 3 maanden en een deurwaarder aan de deur binnen het half jaar.
7- Er zal wel iets niet kloppen in dit verhaal maar betalen deed ik zomaar niet. Ik zocht dit eerst tot op de bodem uit.

GS

Wederom bedankt voor de reacties en ik ga echt de mogelijkheid onderzoeken om dit juridisch aan te pakken.

Houdt bij de rekensom ook rekening met hetgene wat wij wel al die jaren netjes per maand hebben betaald.

Dan zal je uiteindelijk veel hoger uitkomen.
Zeg dat onze betaling de afgelopen 10 jaar zo'n 300,- euro per maand is geweest. (exacte bedrag moet ik even nakijken)

Ron 2

Ongelezen bericht door Ron 2 »

37500 delen door 10 jaar is 3750 delen door 12 maanden is 312 euro voorschot electra per maand.
1- Welke bedrijven hebben hier gehuisvest geweest?
Geen bedrijven, appartementen.
We hebben het dus (denk ik) niet over een gemiddelde eengezinswoning, maar over een groter pand waarvoor hele andere energieverbruiken gelden.
Of het moet een woning zijn waarvan kamers verhuurd worden aan b.v. studenten, wie weet hoe veel electrische kacheltjes en koopkplaatjes er in zo'n huis staan??

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Kijk, deze info, Ron2, wil ik eigenlijk boven tafel krijgen. Je praat nogal over een voorschot destijds van bijna 700 gulden per maand aan electra. Wij hebben diverse bedrijven welke dit niet verbruiken.

Gesloten