LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energierekening verdubbeld door defect in CV ketel

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Noud001

Energierekening verdubbeld door defect in CV ketel

Ongelezen bericht door Noud001 »

Onze rekening van de laatste 10 maanden stroom is 2 x zo hoog als die van de 14 maanden daarvoor!
En dat terwijl we erg energiebewust zijn en erg zuinig met stroom omgaan.

De afrekening dateert van 4 augustus. We hebben de rekening nu binnen gekregen en we waren echt flabbergasted. Vandaag ben ik gaan kijken naar de meter in de kast en die draaide als een tol, zo snel. Ik heb vervolgens de groepen uitgeschakeld en aangekomen bij groep 4 (zolder) zakte de snelheid naar een normale waarde.

Gezocht naar verbruikers op zolder kwam ik al snel aan bij de CV ketel.

Opnieuw de groep aangesloten en de ketel sloeg aan. De meter bleef in eerste instantie normaal (langzaam) draaien en de verbruiksmeter die ik inmiddels had aangesloten tussen CV en stopcontact gaf 105W aan.

Binnen 5 minuten sloeg de electiciteitsmeter echter weer op hol.

Hoewel de verbruiksmeter geen gekke waardes aangaf (157W piek) tolde de meter in de meterkast als een gek.
Nu heb ik de stekker uit de cv ketel getrokken en de meter is weer rustig.

Sinds 4 augustus is de meter echter alweer 8000kWh gestegen, dat is 2000 euro!!!

Wat moet ik doen?

Als ik de cv ketel laat repareren, verlies ik dan de mogelijkheid om eea te claimen? Er zit een onderhoudscontract op de ketel en ze zijn een aantal weken geleden nog geweest (13-6-2008) om de ketel te services.

Gezien de snelheid waarmee de electrciteitsmeter tolt is rond deze tijd het defect opgetreden.

Ik moet op de factuur al 1800 euro bijbetalen en nu zou ik dus alleen over augustus 2000 euro moeten betalen, dit kan toch helemaal niet?

De stroommeter heeft slechts een piek van 157w geconstateerd, waarom tolt die meter in de meterkast dan zo?

Als ik de stekker van de CV uit het contact trek, dan nog blijft de meter in de metrerkast een poos doordraaien.

Iemand een idee?

Noud001

Re: Energierekening verdubbeld door defect in CV ketel

Toevoeging:

We hebben uitgerekend dat het verbruik vanaf 4 augustus tot nu, gedeeld door het aantal dagen uitkomt op 300 kWh per dag!!

Als ik het verschil van de het verbruik van 2006-2007 en 2007-2008 neem en dat deel door 300(kWh) kom ik op een aantal dagen uit dat de afwijking heeft geduurd. Trek ik die dagen af van 4 Augustus, kom ik uit op de datum dat we onderhoud hebben laten plegen aan de CV ketel!

Het lijkt me dan ook duidelijk dat dit gegeven, samen met het defect dat nog door een monteur moet worden gevonden, het bewijs is dat eea buiten onze macht en invloed heeft gelegen.

Zou ik dit bij de ketelreparateur kunnen claimen?

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik heb vervolgens de groepen uitgeschakeld en aangekomen bij groep 4 (zolder) zakte de snelheid naar een normale waarde.
Waren de andere groepen nog uitgeschakeld? Dit impliceerd dat het niet direct aan groep 4 hoeft te liggen, maar dat vermoedelijk de kWh-meter defect is. (Dus zodra er afname is zou de meter "op hol" moeten slaan). Contact opnemen met het Netwerkbedrijf van u en uw probleem voorleggen en per omgaande een controle vragen.
We hebben uitgerekend dat het verbruik vanaf 4 augustus tot nu, gedeeld door het aantal dagen uitkomt op 300 kWh per dag!!
Welke aansluitwaarde heeft u aansluiting? M.a.w. kan deze de gemiddelde belasting van 300/24 = 12 1/2 kW wel aan? Is het een 1 of 3 fase aansluiting? Bij 1 fase is dit 12,5/230= ruim 54 ampere (normaliter is 35 amp de max. aansluitwaarde bij 1 fase van het energiebedrijf), bij 3 fase is dit 18 ampere per fase continu. Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Deze situatie heb ik al eens meegemaakt, zelfs bij een pas nieuw geinstalleerde elektriciteitsmeter door het energiebedrijf.
Indie u 1.800 euro moet bijbetalen, dan is dit ook al langer aan de gang. U moet niet ingaan op een meterijking maar een nieuwe meter "eisen" en vragen naar de juiste verantwoordelijke persoon. Voorstellen dat na een nieuwe geinstaleerde meter de standen een aantal malen kort achter elkaar opgenomen dienen te worden en op basis van deze gegevens een herberekening vragen.
Mij lijkt het raar dat dit door het elektrische gedeelte van uw cv installatie komt, ik wens u veel succes.

Noud001

Bedankt voor de respons.

Ik heb de CV laten nakijken. Bleek bij nader inzien wel defect: de pomp bleef het water rondpompen (dat wordt dus ook nog een leuke gasrekening :)

Echter, de CV is NIET de oorzaak van de hoge stroomrekening. Gelukkig zag de CV reparateur ook de elektra meter rondspinnen.

Dat doet ie min of meer spontaan. Sterker nog, het lijkt dat ie begint te spinnen bij het opkomen van een grote verbruiker (wat dan ook) en vervolgens niet remt. Hij spint, maakt ogelofelijke omwentelingen maar remt nauwelijks af.

Omdat de pomp van de CV installatie steeds opkwam begon de meter te spinnen maar stopte te langzaam.

Inmiddle sheb ik ook Essent gebeld en ze komen de meter controleren. Dat ding is stomweg stuk. Nog maar zien dat eea vergoed wordt!

h@rm@n

Essent? Toevallig in Limburg? Kan ik misschien iets voor je betekenen, daar heb eerder omschreven ervaring opgedaan.

Noud001

Nee, in Noord Brabant (Nuenen).
Ze sturen de aanvraag voor controle toe, ik moet dan vooraf 190 euro betalen. Tsja, als het maar goed komt. Ruim 7500 kWh in alleen Augustus :( (da's bijna 2000 euro!)

h@rm@n

Misschien heb je iets aan de volgende namen in Nuenen: J van D en/of B B. Vragen kost niets en misschien kunnen deze je van dienst zijn.

Gesloten