LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energietarieven omlaag per 1-1-2008?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jsp

Energietarieven omlaag per 1-1-2008?

Ongelezen bericht door jsp »

Sneu nieuws voor iedereen die dacht slim te zijn en een contract voor 3 jaar (of langer) af te sluiten:
Energiebedrijf Eneco verrast klanten met prijsverlaging.

Klanten van Eneco zijn volgend jaar goedkoper uit. Gas wordt weliswaar iets duurder, maar daar staat een verlaging van de elektriciteitsprijs tegenover. Ook wordt het vastrecht goedkoper.

Sommige media hadden een prijsverhoging voorspeld, omdat de gasprijs stijgende was. ,,Zie dit als een aangename verrassing,’’ zegt Cor de Ruijter van Eneco. Zijn bedrijf wist de energie slim in te kopen, zegt hij. Dat voordeel wordt doorgegeven aan de klant.

De gemiddelde klant (Eneco gaat uit van 1800 m³ gas en 3350 kWh elektriciteit) is volgend jaar één procent voordeliger uit, rekent De Ruijter voor. Mensen met stadsverwarming hebben nog meer geluk: zij zijn drie procent goedkoper uit. De berekening van het warmtetarief, dat landelijk wordt vastgesteld, pakt dit jaar gunstig uit voor de warmteconsument. Volgens De Ruijter hebben dus ook de warmteklanten van andere bedrijven voordeel.

De nieuwe tarieven gaan op 1 januari 2008 in. Eneco is de eerste leverancier die zijn nieuwe prijzen bekendmaakt. Nuon en Essent kunnen nog niet zeggen of ook zij de tarieven zullen verlagen.

De meeste energiebedrijven verlaagden hun tarieven al op 1 juli 2007. Toen omdat de inkoopprijs voor gas was gedaald.
Bron: AD

De voorstellen voor de nieuwe tarieven zijn aan toezichthouder DTe voorgelegd en begin december verwacht Eneco de exacte bedragen te kunnen geven. Nuon en Essent kunnen nog niet zeggen of ook zij de tarieven zullen verlagen. De meeste energiebedrijven verlaagden hun tarieven al op 1 juli 2007. Toen omdat de inkoopprijs voor gas was gedaald. Ook Eneco kwam toen met lagere gas- en warmtetarieven, maar bevroor de leveringstarieven voor stroom op 9,7 cent per kWh. Eneco houdt de 'groen is grijs' filosofie in ere: ecostroom is ook na 1 januari 2008 even duur als gewone elektriciteit.

diamondvoodoo

Re: Energietarieven omlaag per 1-1-2008?

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Hoi jsp,

De tarieven, die inmiddels bekend zijn bij eneco, liggen nog steeds per 1 januari 2008 (GEMIDDELD) hoger dan de tarieven die zijn afgesloten bij een vast 1- of 3-jarig contract van Eneco.

Dus in zoverre zijn ze nog steeds voordeliger uit.

jsp

@ Diamondvoodoo
De tarieven, die inmiddels bekend zijn bij eneco, liggen nog steeds per 1 januari 2008 (GEMIDDELD) hoger dan de tarieven die zijn afgesloten bij een vast 1- of 3-jarig contract van Eneco.
Zou kunnen. maar kan ik niet controleren. De tarieven die Eneco in het verleden hanteerde voor Garantieprijzen staan namelijk niet meer op de website.

In ieder geval zijn de vastrechttarieven bij garantieprijs momenteel hoger (€ 1,99 p.mnd voor gas en € 1,99 voor stroom) dan bij een flexibel contract (€ 1,67 p.mnd per product).
Voor gas zou ik met garantieprijs t/m 2010 in mijn regio € 0,4080 per kuub betalen (ik betaal nu per 1-1-2008 € 0,3965). Voor stroom (enkeltarief) zou ik met een vast contract garantieprijs t/m 2010 € 0,0917 per KwH betalen (is nu € 0,0914). In alle gevallen zijn alle garantietarieven 2007-2010 dus hoger dan wat ik per 1-1-2008 bij Eneco betaal zonder vast contract. Alle bedragen zijn incl. BTW. Als jij nog een link weet naar de oude garantietarieven van Eneco houd ik me aanbevolen.

diamondvoodoo

jsp,

Per 1 juli 2007 betaal je dan al meer voor gas omdat toen de tarieven zijn gedaald. Zoals ik het zie heb jij dus de GP Zomer afgesloten voor 3 jaar. De prijs voor gas was sinds 1 juli 2007 39,60 (regio 3) en per 1 januari 2008 word dat 39,65 (regio 3). (beide bij een flexibel contract) Je betaald nu dus inderdaad iets meer als de tarieven kloppen. (heb ik nu niet bijdehand)

Voor elektra zal je het verschil echter niet merken. Zal hooguit 3 euro duurder zijn op jaarbasis. Verder is het nog maar de vraag wat de tarieven verder doen tot 2010. Die zullen zeker nog boven jouw tarieven uitkomen.

Gp herfst 1 jaar en 3 jaar is echter nog steeds goedkoper.

chat

Ongelezen bericht door chat »

Voor gas scheelt het een halve cent per m3 vebruik.
De regio opslag is namelijk wel omhoog gegaan.
Het verschil in vastrecht is ook een halve cent als je uitgaat van een gebruik van 1500m3.
Totaal betaal je zo`n 1 ct meer per m3.
De bijstelling is per half jaar, je hebt dan nog 6 termijnen waar een prijsverandering kan plaatsvinden.
Bij een nieuw inkoopcontract verwacht ik niet dat eneco weer zo voordelig uit is.
Terugkijkend naar eerdere langetermijncontracten zijn de meeste consumenten er iets voordeliger uit geweest.

De tijd zal het leren of deze kleine verlichting voor 2008 de korte contracten voordeliger voordeliger uit zullen zijn na 3 jaar.

We kunnen dit draadje altijd teruggrijpen als er weer wat verandert.
Dit zal rond de zomervakantie zijn.

diamondvoodoo

Klopt chat... echter is het niet 1 eurocent meer per m3. Dat is al veel. Het verschil tussen flexibel GAS en gp GAS herfst 1 jaar (goedkoopste en duurste bij eneco) was 0,004 euro. Oftewel nog geen halve cent per m3

Dit is inclusief regiotoeslag.

Vastrecht is eenmalig per maand natuurlijk.

chat

Dat vastrecht moet je even verwerken naar eigen gebruik, dan heb je inzicht wat je per m3 meer betaald.

Voor de grootvebruikers is dit minder dan voor de zuinige klanten.

Voor een verbruik van 768m3 betaal je 1 ct meer met een 3 jarig contract dan met een los contract.
Het vastrecht is wel gedaalt per maand dit was gelijk aan een 3 jarig contract.

diamondvoodoo

Ik snap je niet echt... waar haal je die info vandaan dan?

jsp

Zoals ik het zie heb jij dus de GP Zomer afgesloten voor 3 jaar.
dat zie je niet goed, Diamondvoodoo. Ik heb geen meerjarig contract en dus ook geen vast tarief. Hierdoor kon ik profiteren van de gasprijsverlaging per 1-7-07 en de stroomprijsverlaging per 1-1-08. Volgens mij betaal ik nu toch echt minder dan wanneer ik najaar 2007, of eerder, een contract voor 1 of meer jaar had afgesloten. Jammer dat ik dit niet meer kan controleren. Niet vanwege die paar euro's, maar om vast te kunnen stellen of Eneco zich indekt over de rug van meerjaren-contractklanten.
Laatst gewijzigd door jsp op 24 dec 2007 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

diamondvoodoo

Per 1 juli zijn de gasprijzen een stuk omlaag gegaan (elektra bleef gelijk) Een half jaar later per 1 januari2008 gaat elektra ietsjes omlaag en gas iets omhoog. (dat laatste blijft bijna gelijk, het verschil is heel weinig) Echter zijn de gp BIJNA altijd lager dan de huidige flexibele contracten van dat moment... het scheelt vaak niet veel maar toch.

Wat ik denk is dat de Gp lente en Gp zomer nu iets duurder zijn en je dus bij een flexibele contract goedkoper uit bent, OP DIT MOMENT. Dit zal ik moeten nakijken want dat weet ik niet zeker. Daarentegen verwacht ik in de komende 2 a 3 jaar zeker hogere prijzen en dan is een vast contract uiteindelijk toch goedkoper geweest.

chat

Je betaald 32 ct per maand minder vastrecht komend jaar als je geen vast contract hebt.
Dit betekend dat je omgerekend naar verbruik 1 ct meer betaald als je gemiddeld maandverbruik 32m3 is als je een 3 jarig contract hebt.
Met een los contract ben je 32 ct minder kwijt per maand, het verschil moet je omrekenen naar je verbruik.

Het hangt er een beetje af wat je verbruik is per maand, neem je veel af dan wordt dit verschil minder.

diamondvoodoo

Oke nu is het helemaal helder... echter gaat dit om centen natuurlijk.
Op jaarbasis is het 12x0,32 per product.

Bovendien kreeg je bij het afgelopen Gp contract 30% korting op je vastrech wat ook ongeveer op die 0,32 korting komt. Of dat bij eerdere Gp contracten was durf ik niet meer met zekerheid te zeggen.

chat

30% van 1.99 is bij mij een kleine 60ct korting.
Dat klopt als je bij eneco gas en elektra afneemt heb je 30% krting op je vastrecht dus totaal 1 euro 20 totaal.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Elektriciteit zal bij de meeste energiebedrijven omlaag gaan. Gas daarentegen gaat stijgen.
Houdt bij een vergelijken van leverancier even goed in de gaten wat het vastrecht leveranciers gedeelte doet. Sommige energiebedrijven verhogen deze namelijk ook m.i.v. 01-01-2008.
Nuon, bijv.:
Elektriciteit blijft hetzelfde (1,99 p/mnd) Gas daarentegen stijgt miv 01-01-2008 van 1,99 naar 2,49 p/mnd.
Met andere woorden: de vermeende 'winst' die je denkt te gaan halen bij een eventuele overstap kan wel eens vies gaan tegen vallen.

Zie dit als een aanvullend attentiepuntje. :-)

diamondvoodoo

Klopt, maar de gemiddelde prijzen bij Nuon en Essent gaan iets omhoog per 1 januari, voor zowel e als g. Bij essent (bij gemiddeld verbruik) 3,50 euro per maand. Nij Nuon ong. 5- als ik mij niet vergis.

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Die zogenaamde markt komt er toch nooit. Het enige dat de regering hiermee wint, zijn extra inkomsten. Wij worden weer gewoon uitgemolken. Leuk hoor je loon "stijgt" met 1%, maar ja andere instanties binnen de regering en gemeenten pakken het via diverse belastingen in 10 voud weer van je af. Zo hebben wij alsnog verlies en de regering dikke winst.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

De energiebelasting wordt door de overheid toegepast. De energiebedrijven kunnen hier niets aan doen en hebben deze belasting maar te innen en vervolgens af te dragen aan de overheid.

h@rm@n

Sorry Polderboy. Ik was even van mijn situatie uitgegaan. Essent heeft een Netwerkbedrijf en een Leveringsbedrijf. Het Leveringsbedrijf maakt de factuur waarop alle kosten gespecificeerd vermeldt staan. (Eerder zelfs ook van de kabelexploitant @Home en van Volta Limburg.)
Volgens mij is dit ook van toepassing bij andere grote energiebedrijven die eerder operationeel waren, zoals Nuon, Eneco en andere bedrijven die uiteindelijk zijn ontstaan uit de voormalige provinciale energie bedrijven. In Limburg was dit eerst PLEM, na de fusie met Limagas, Mega-Limburg en vervolgens Essent.
Ook als voormalig medewerker van bovengenoemde Limburgse bedrijven weet ik heus wel hoe het een en ander in elkaar steekt.
En laat ons hopen dat de Netwerkbedrijven niet zoals de Leveringsbedrijven geprivatiseerd moeten worden want dan zie ik de bui al hangen wat de continuïteit van de levering en het onderhoud van de diverse netwerken/installaties betreft.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

Harman,zijn de energieprijzen niet een beetje ondoorzichtig voor de gemiddelde klant vanwege ?? (*_*):

wel of geen 3 jarig contract
wel of geen nachttarief groenestroom etc
lokatie afname punt

Het prijsverschil tussen RWE RE Essent Nuon Eneco is buiten gewoon marginaal, wat valt er voor de klant nog te kiezen ?.

h@rm@n

Of de energieprijzen niet een beetje ondoorzichtig zijn is naar mijn mening nog voorzichtig door jou uitgedrukt Henri. Voor de doorsnee klant is door de bomen het bos niet meer te zien. En of je een 3 jarig contract moet afsluiten en wel of geen nachttarief is ook niet duidelijk en moet je voor je zelf maar uitmaken. Volgens mij moet dat niet de bedoeling zijn. Zelf heb ik voordeeltarief. Dan wordt aan het eind van de rit gekeken of ik aan dubbeltarief voordeel heb anders wordt volgens het enkeltarief afgerekend. Moet je wel een dubbeltariefmeter hebben (2 telwerken).
De winst die je kunt maken door te kiezen voor een of ander bedrijf is ook naar mijn mening marginaal. Wel tellen service, zoals bij Essent een gratis telefoonnummer en meerdere lokaties, verdeeld in het land, waar je persoonlijk met je problemen naar toe kunt gaan voor mij zwaar.
Dus ik adviseer Essent, heb jij ook geloof ik. :wink: [/i]

Gesloten