LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enexis bedondert de boel bij gebruik dubbele meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
zaba44

Enexis bedondert de boel bij gebruik dubbele meter

Ongelezen bericht door zaba44 »

Wij hebben een dubbel tarief meter voor onze electriciteit. Nu hoort deze meter tijdens de nachten en in het weekend op tarief 1 (laag tarief) te staan. Ook tijdens extra zon- en feestdagen behoort de meter op laag tarief te staan. Nu gebeurt het regelmatig dat dit niet gebeurt. Zo ook afgelopen 1 Januari 2009. Onze meter heeft net zoals de andere meters in ons dorp, de gehele dag op hoog tarief gestaan. Een monteur kon vertellen dat dit in de algemene schakelkast moest zitten. In onze regio zou in elk geval iedereen dan het hoge tarief hebben gehad.
Mail wordt niet beantwoord, en telefonische klachten afhandeling is er niet bij. Ook op mijn schriftelijke brief wordt niet gereageerd.
Ik heb inmiddels 1 antwoord mogen ontvangen, en daarin staat dat Enexis niet over gaat tot een compensatie, iets wat ze in het verleden wel hebben gedaan (volgens hun brief). Ze geven tevens aan dat het waarschijnlijk alleen onze meter en de meter van de buren is geweest. Wat een onzin!!
Met mij zijn waarschijnlijk vele huishoudens gedupeerd, en strijkt Enexis extra geld op. Juist op een dag als 1 januari wordt extra veel stroom verbuikt. Wie kan mij vertellen hoe ik hier compensatie voor kan krijgen, want dit is diefstal. Zijn er meerdere mensen die hebben gezien dat de meter tussen 7 en 23uur op het hoge tarief heeft gestaan? Mijn advies: Kijk regelmatig op feestdagen naar uw meter, want het is bij ons echt niet de eerste keer. Boeven! :evil:

h@rm@n

Re: Enexis bedondert de boel bij gebruik dubbele meter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ho, Ho, om maar direct te spreken over boeven :shock: , lijkt mij enigszins overdreven. Ten eerste is het dubb. (piek/dal) tarief bestemt voor diegene die in de avond- en nachturen elektriciteit verbruiken. Daarnaast is het nachttarief (laag- of daltarief afhankelijk van waar je woont in Nederland) ook nog eens in het weekend van kracht. Dat dit ook nog eens geldt tijdens zon- en feestdagen in de week is ook mooi meegenomen. Normaliter wordt d.m.v. een signaal met een bepaalde frequentie door het kabelnet te sturen de resp. elektriciteitsmeters omgeschakeld. Hier kan wel eens een storing inzitten en er kan in een verdeelkast en/of transformator bij het laagspanningsrek een veiligheid defect zijn, waardoor het signaal een of meerdere meters niet bereikt.
Voor de meter is inderdaad Enexis (netwerkbedrijf) verantwoordelijk. Deze geeft de standen/verbruik door aan het Leveringsbedrijf waarmee zij dan vervolgens factureren.
Dat juist op nieuwjaarsdag uitzonderlijk veel elektriciteit gebruikt wordt lijkt mij stug, ik dacht meer aan drank :lol: , maar wie ben ik.

Persoonlijk denk ik dat het verschil wel mee zal vallen, de prijzen zijn namelijk 13,47 en 7.74 cent (piek/dal) in Brabant en Limburg en 12,67 en 7,50 (normaal/laag) in de rest van Nederland.
Stel dat je normaal 10 kWh elektriciteit verbruikt en dat dit op 1 januari 2009 nog eens 10 ??? extra zijn geweest. Dan spreek je in Brabant en Limburg over 20 x het verschil in het tarief is 20 x (13,47 – 7,74) = 114,60 cent
En in de rest van Nederland over 20 x (12,67 – 7,50) = 103,40 cent.
Ik hoop voor jou dat je in de rest van Nederland woont dan heb je toch nog iets verdiend :wink: .

Als het je echt de moeite waard vindt kun je nog eens met het Leveringsbedrijf contact opnemen en kijken of deze je tegemoet komen.
En als het een principezaak is of wordt kun je natuurlijk de voorwaarden van beide bedrijven raadplegen of je iets kunt vinden waar je wat aan hebt en waarmee je genoegdoening kunt behalen :idea: .

zjwaemke

Re: Enexis bedondert de boel bij gebruik dubbele meter

Ongelezen bericht door zjwaemke »

hmmms das idd wel heel erg vaag. Is het toevallig een slimme en/of digitale meter? Of gewoon een ouwer wetse meter?

Als je het gevoel hebt dat er dingen niet kloppen moet Enexis hier idd iets mee doen. Probleem lijkt me alleen dat het moeilijk te bewijzen is dat die meter heel af en toe de piek-dal tijden verandert. Als je echt heilig er van overtuigd bent dat de meter kapot is kun je een meterijking bij Enexis aanvragen. Als de meter kapot is, betaald Enexis de kosten. Werkt de meter goed, draai je zelf voor de kosten op. Let hier dus goed op.

en ps. Je kunt ook idd eens proberen bij je leverancier hierover te klagen. Zij factureren namelijk het verbruik, niet netwerk. Misschien dat je hier een correctie kunt aanvragen. Je kunt het proberen...al hoewel dit eigenlijk wel een netwerk aangelegenheid is.

succes ermee!

Gesloten