LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent = bless' end

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
witte angora

Essent = bless' end

Ongelezen bericht door witte angora »

Vorig jaar overgestapt van Dong naar Essent. De eindafrekening van Dong liep tot en met 3 oktober 2013. Dus dan ga je ervan uit dat Essent vanaf 4 oktober 2013 energie gaat leveren.

Overstap liep vlekkeloos, leuke korting, leuke prijsjes. Een zekerheidsgarantie van 1 jaar. Tot zover voel je je gezegend met zo'n leverancier.

Op 5 oktober jl de meterstanden doorgegeven; en op 14 oktober lag de nota al in de 'Mijn Essent'-box. Prima. Tot....

Bij controle bleek dat de zekerheidsgarantie tot en met 31 augustus liep. Vanaf 1 september werd het variabele tarief berekend. Niet alleen dat: in plaats van enkeltarief werd het dubbeltarief in rekening gebracht.

Hier komen de verschillen:

laagtarief zekerheidsgarantie: 0,0366 ec
laagtarief variabel: 0,0546

normaal tarief zekerheidsgarantie: 0,0519
normaal tarief variabel: 0,0733

gas zekerheidsgarantie: 0,3233
gas variabel: 0,3414

Dit is dan ex BTW.

Kijk, dat zijn nog al even verschillen. Essent gecommuniceerd, blijkt dat het contract van 1 september tot 31 augustus loopt (dus de zekerheidsgarantie liep ook tot 31 augustus), maar dat de levering plaats vond vanaf 4 oktober 2013, en dan tot 24 september 2014, de dag dat ik me aanmeldde voor de verlenging. Ja zo lust ik er nog wel een paar...

Ik had al verlengd (levert 25 euro op), en daardoor kwam ik weer in de tarieven van de zekerheidsgarantie terecht. Advies van de call-center medewerker: ieder jaar verlengen, dan houdt je je lage zekerheidstarief. Maar iemand die dit niet weet of door heeft dan, en om die reden niet ieder jaar een nieuw contract afsluit? Die betaalt ongemerkt veel meer dan nodig is.

Ik voel me nu toch niet meer zo gezegend, integendeel, eerder belazerd...

czarczar

Re: Essent = bless' end

Ongelezen bericht door czarczar »

witte angora schreef:Ik voel me nu toch niet meer zo gezegend, integendeel, eerder belazerd...
Ja, dat zijn zeker nogal verschillen, procentueel gezien dan. Even voor de duidelijkheid: het zijn natuurlijk de bedragen excl. opslagen van de overheid.
Ik zie de zin niet zo in van het concurreren met elkaar als verreweg het grootste deel van de rekening toch al vast ligt voor de overheid en de netwerkleverancier. Dan zou ik liever de netwerkleverancier en de overheid kiezen. Ons wordt een worst voorgehouden en sommige mensen trappen daar in.
Vervolgens halen we de afspraken van 20% (alweer bijgesteld naar 14%) duurzame energie in 2020 natuurlijk bij lange na niet. Met een beetje beleid hadden we daar zelfs goed aan kunnen verdienen, zoals onze oosterburen hebben gedaan.

Gesloten