LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent dreigt met afsluiten vanwege eigen chaos

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
JohnVB

Essent dreigt met afsluiten vanwege eigen chaos

Ongelezen bericht door JohnVB »

Net na kerst ontving ik een brief:
Op bovengenoemd adres verzorgt Essent Netwerk het transport van elektriciteit en/of gas. Uw klantgegevens zijn echter niet bekend in onze administratie. Kunt u zo spoedig mogelijk, voor 11 januari aanstaande, (...) gegevens met betrekking tot uw aansluiting door (...) geven.
Hierbij vragen zij om de standen van gas en elektra, zowel op moment dat ik hier kwam wonen, als de actuele standen, beiden met bijbehorende datum. Verder de meternummers van beide meters.
En dan vervolgt de brief met de gemene dreiging:
Hebben wij voor 11-01-05 geen reaktie van u ontvangen dan sluiten we u af van gas en/of elektriciteit.
Eerst heb ik nog even met mijn leverancier gebeld: Greenchoice. De allerte servicemedewerkster zag direkt de grotere omvang van het probleem, belde eerst zelf met Essent, en belde mij daarna terug. Helaas het probleem ligt bij Essent... toch maar even uw gegevens doorgeven.

De uitleg die ik vervolgens van de Essent medewerker kreeg:
Diverse klanten hadden in het verleden foutieve gegevens doorgegeven (die dan bij andere klanten terecht kwamen, of zo), waarop Essent uiteindelijk maar besloten heeft zelf al die gegevens te wissen. :shock: Daaronder dus ook mijn gegevens. Kennelijk zijn ze de gegevens pas zeer recent gaan controleren! Het toont maar weer eens aan wat voor een administratieve chaos er heerst bij Essent: klopten die oude nota's eigenlijk wel?
Bovendien behoort Essent tenminste iedere drie jaar zelf de meter op te komen nemen, maar ik heb nog nooit een meteropnemer gezien in de ruim acht jaar dat ik hier woon! (Voordeel is wel dat ik daarvoor dan ook niet thuis hoef te blijven.)
De strakke deadline van de brief (zeker in deze vakantieperiode) was er alleen maar om mensen extra aan te sporen, maar ik heb mijn ongenoegen hierover duidelijk geventileerd: de fout ligt gewoon bij Essent (en misschien ook gedeeltelijk bij enkele 'foutieve' klanten), en dan mag de (eerlijke) klant daarvan niet de dupe worden. Ze hadden ook eerst een vriendelijker brief kunnen sturen, maar ja, je netwerkbeheerder kun je toch niet kiezen. :cry:

Ik vermoed dat in het nieuwe jaar Essent (Netwerk) 'goed' zal blijven scoren in de klachtenrubrieken.

harrie112

Re: Essent dreigt met afsluiten vanwege eigen chaos

Ongelezen bericht door harrie112 »

Hoi John, ik zou toch maar die meterstanden aan Essent doorgeven hoe chaotisch het daar ook is (elders ook!) Noteer ook maandelijks alle meterstanden want je kunt van alles verwachten in deze tijd. Overigens hoort de netwerkbeheerder tenminste elke 2 jaar zelf de meters op te nemen. Ik heb getracht de meterstanden aan Eneco door te geven via hun site die daarvoor is. Dat kan echter alleen maar zodra je een oproep daarvoor hebt ontvangen, gemiste kans denk ik dan. Bij mij hadden ze de meterstanden op moment van overgang van Energiebedrijf.com :evil: naar Eneco maar geschat ondanks dat ik die schriftelijk had doorgegeven, gelukkig had ik alle standen maandelijks opgeschreven.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo herri 112 heb je standen ook schriftelijk bevestigd..

kp

Ongelezen bericht door kp »

Dit is in de wet vastgelegd, probeer dit eens.

Een leverancier voert een beleid dat gericht is op het voorkomen van afsluiting van een kleinverbruiker in de periode van 1 oktober tot 1 april van enig jaar.

Artikel 95b, lid 7, Elektriciteitswet 1998

Artikel 44, lid 7, Gaswet

De leverancier moet eigen beleid hierover opstellen.

dit staat op de site van de nma afd dte

JohnVB

Ongelezen bericht door JohnVB »

Even ter nadere verklaring:

Uiteraard noteer ik regelmatig mijn meterstanden. Ik werd jaarlijks door Essent uitgenodigd om telefonisch of via internet mijn standen door te geven voor de eindafrekening.

Van de ditmaal telefonisch doorgegeven details is mij toegezegd dat ik een schriftelijke bevestiging krijg thuisgestuurd.

Mohawkmarcje

Ongelezen bericht door Mohawkmarcje »

Als je overstapt naar een andere energieleverancier (het zogenaamde 'switchen'), dan gebeurt dit ALTIJD met geschatte standen. Als je denkt dat de standen echt niet kloppen kun je vragen om een correctie en de juiste meterstanden doorgeven.

Marc.

m.a.w.bruijns

Ongelezen bericht door m.a.w.bruijns »

Ook hier een klacht van een essent-klant, hadden we vorig jaar de veel te hoge nota's, wij zitten nu vanaf november te wachten op een nota?
Het is onbegrijpelijk dat er zo met klanten wordt omgegaan, inmiddels gebeld (9 januari) vandaag 17 januari nog geen enkel bericht ontvangen.
We moeten in de dagbladen lezen dat klanten wordt geadviseerd om maar geld opzij te leggen, nogmaals ONBEGRIJPELIJK.

Kunnen deze bedrijven nu echt niet eens aangepakt worden.
met vr. groet, een essent klant

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij is er chaos bij alle leveranciers ontstaan sinds de invoering van de vrije markt. Je kunt inderdaad switchen van aanbieder, maar of dat nu werkelijk zoveel scheelt of beter is, denk ik niet.
En afsluiten na 1 brief? Dat geloof ik niet. Dan moet er iets meer aan de hand zijn en moet er al meer gecorrespondeerd zijn.

U heeft een contract met een andere leverancier dan Essent(Greenchoice) en WOONT in een gebied waar Essent Netwerkbeheerder is.
Volgens mij heeft u helemaal niets meer te maken met Essent, anders dan dat in uw tarief (betaalde voorschotten) een deel zit voor gebruik van het netwerk van Essent. U betaalt uiteindelijk aan Greenchoice de voorschotten en krijgt van Greenchoice een eind(jaar)afrekening.
Uw leverancier is dus Greenchoice en niet Essent.

Woonde U in een ander gebied dan was het mogelijk geweest dat U in een gebied woonachtig zou zijn waarvan bijv. Nuon netwerkbeheerder is.
En dan zou U ook Essent als leverancier kunnen kiezen of zelfs Uw huidige levrancier (Greenchoice) behouden. Dat is nu de vrije markt.

eri

Ongelezen bericht door eri »

Ik vind het verschrikkelijk hoe essent met mensen omgaan. Heb sinds vorig jaar augustus nog geen voorschotnota ontvangen. Elke maand bel je er achteraan, maar nee hoor, geen nota. Het enigste wat ze tegen je zeggen is,'mevrouw, het is in behandeling'.Daar kun je het dan mee doen.Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren!

Gesloten