LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Essent eindafrekening
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 29 jul 2004 15:17
Essent eindafrekening
Sinds vorig jaar juni ben ik verhuisd, maar al die tijd heeft mijn oude huis te koop EN DUS OOK LEEG gestaan. Vrijwel geen energieverbruik zou je zo zeggen. Iedere maand ben ik braaf doorgegaan met het betalen van de rekeningen (€ 77,-/maand) met de gedachte dat ik dat geld bij de afrekening wel weer terug zou zien. NIET DUS! Ik heb mijn huis eindelijk verkocht en verzocht om een eindafrekening per 26 juli (dag van de overdracht). Ik heb vandaag de afrekening gehad en ik mocht alsnog € 46,- BIJBETALEN. Als je vervolgens Essent belt krijg je het standaardverhaal te horen dat de gemeten meterstanden kloppen en wat op de meter staat moet je betalen. Kun je hier nou echt niets tegen doen? Het gaat bij mij gelukkig niet om extreem hoge bedragen, zoals bij verhalen van andere gedupeerden die ik hier op dit forum gelezen heb, maar toch... Essent maakt gewoon misbruik van haar positie.
Re: Essent eindafrekening
Zolang een pand op jouw naam staat ben jij diegene die de energierekening moet betalen.
Aangezien je 1x per jaar een eindafrekening krijgt, in jouw geval dus in juli [de maand van eindafrekeningen schijnt per regio anders te zijn] mag er ook van uitgegaan worden dat de meterstanden kloppen over de periode vorig jaar t/m juli dit jaar. En je moet niet vergeten dat er in zo'n periode ook een stookseizoen (winter) zit. Ook al woon je er niet, er wordt er ook energie verbruikt (zoals je zelf ook aanhaalt: vrijwel geen energieverbruik). Ik weet niet wat 'vrijwel geen' in jouw ogen betekent, maar als je er wel gewoond had had je waarschijnlijk nog meer moeten bijbetalen gezien je maandelijks voorschotbedrag (€ 77).
En vergeet niet dat je los van wel of geen gebruik en hoeveelheid toch een bepaald [vast] bedrag per maand kwijt bent.
Ik weet dus niet hoe het zit met de periode waarover de bijbetaling verschuldigd is, maar ga er van uit dat die periode juni-juni is.
Aangezien je 1x per jaar een eindafrekening krijgt, in jouw geval dus in juli [de maand van eindafrekeningen schijnt per regio anders te zijn] mag er ook van uitgegaan worden dat de meterstanden kloppen over de periode vorig jaar t/m juli dit jaar. En je moet niet vergeten dat er in zo'n periode ook een stookseizoen (winter) zit. Ook al woon je er niet, er wordt er ook energie verbruikt (zoals je zelf ook aanhaalt: vrijwel geen energieverbruik). Ik weet niet wat 'vrijwel geen' in jouw ogen betekent, maar als je er wel gewoond had had je waarschijnlijk nog meer moeten bijbetalen gezien je maandelijks voorschotbedrag (€ 77).
En vergeet niet dat je los van wel of geen gebruik en hoeveelheid toch een bepaald [vast] bedrag per maand kwijt bent.
Ik weet dus niet hoe het zit met de periode waarover de bijbetaling verschuldigd is, maar ga er van uit dat die periode juni-juni is.
Re: Essent eindafrekening
[/b]Wij hebben de energie via Evolta, maar zijn via het netwerk nog wel steeds aan Essent gebonden.
Nu zijn wij op 15 april van dit jaar verhuisd. Dit hebben wij allemaal netjes op tijd bij Evolta doorgegeven en hebben hier ook van Evolta een bevestiging verhuisbericht over terug ontvangen. In deze bevestiging is ook aangegeven dat de verhuizing door Evolta aan Essent ruim op tijd is doorgegeven, zodat wij ons hiervoor niet meer in hoeven te spannen.
Nu krijg ik echter een eindafrekening van mijn oude adres tot en met Juli.
Als ik hierover contakt opnemen met Essent, krijg ik na 30 minuten wachten iemand aan de telefoon die mij tot mijn stomme verbazing vertelt dat Evolta pas op 1 juni een verhuisbericht heeft verstuurd.
Dit gaat Evolta nu voor mij uitzoeken.
Betreffende de aansluiting op mijn nieuwe adres (helaas zit ik weer aan Essent vast!) geeft zij eerst aan dat dit nu via Evolta loopt. Als ik haar dan vraag naar de kabel en het contrakt met de GEAS moet zij dit even uitzoeken. ( na opnieuw 15 minuten wachten.) "Ik heb wel een overeenkomst op uw nieuwe adres, echter alleen voor het netwerk" op mijn vraag waarom de kabel en de GEAS niet ook zijn meegenomen, krijg ik een "ik heb geen idee" zij zal er echter voor zorgen dat de kabel weer opgenomen wordt. De GEAS moet ik zelf maar regelen, daar is Essent alleen maar voor de facturatie verantwoordelijk. Op mijn vraag of zij een bevestiging kan sturen of mailen krijg ik een "nee!". Als ik aangeef dit wel op prijs te stellen zegt ze dat ik haar wel kan vertrouwen. Als zij iets toezegt gebeurt dat ook.
[/i]Ik ben van mening dat de politiek iets aan deze machtsposities moet doen. Het is niet normaal hoe je als klant wordt behandelt.
Verder kunnen ze doen en laten waar ze zin in hebben. De netwerkkosten zullen gegarandeerd ieder jaar met +/- 5% stijgen.
Waarvoor? de loonkosten zijn bevroren.
Nu zijn wij op 15 april van dit jaar verhuisd. Dit hebben wij allemaal netjes op tijd bij Evolta doorgegeven en hebben hier ook van Evolta een bevestiging verhuisbericht over terug ontvangen. In deze bevestiging is ook aangegeven dat de verhuizing door Evolta aan Essent ruim op tijd is doorgegeven, zodat wij ons hiervoor niet meer in hoeven te spannen.
Nu krijg ik echter een eindafrekening van mijn oude adres tot en met Juli.
Als ik hierover contakt opnemen met Essent, krijg ik na 30 minuten wachten iemand aan de telefoon die mij tot mijn stomme verbazing vertelt dat Evolta pas op 1 juni een verhuisbericht heeft verstuurd.
Dit gaat Evolta nu voor mij uitzoeken.
Betreffende de aansluiting op mijn nieuwe adres (helaas zit ik weer aan Essent vast!) geeft zij eerst aan dat dit nu via Evolta loopt. Als ik haar dan vraag naar de kabel en het contrakt met de GEAS moet zij dit even uitzoeken. ( na opnieuw 15 minuten wachten.) "Ik heb wel een overeenkomst op uw nieuwe adres, echter alleen voor het netwerk" op mijn vraag waarom de kabel en de GEAS niet ook zijn meegenomen, krijg ik een "ik heb geen idee" zij zal er echter voor zorgen dat de kabel weer opgenomen wordt. De GEAS moet ik zelf maar regelen, daar is Essent alleen maar voor de facturatie verantwoordelijk. Op mijn vraag of zij een bevestiging kan sturen of mailen krijg ik een "nee!". Als ik aangeef dit wel op prijs te stellen zegt ze dat ik haar wel kan vertrouwen. Als zij iets toezegt gebeurt dat ook.
[/i]Ik ben van mening dat de politiek iets aan deze machtsposities moet doen. Het is niet normaal hoe je als klant wordt behandelt.
Verder kunnen ze doen en laten waar ze zin in hebben. De netwerkkosten zullen gegarandeerd ieder jaar met +/- 5% stijgen.
Waarvoor? de loonkosten zijn bevroren.