LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent/Eneco goocheltruc

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gast

Essent/Eneco goocheltruc

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn ouders zijn al jarenlang klant bij Essent. Vorig jaar zomer werden ze regelmatig gebeld met de koffiezetapparaat aanbieding om klant te worden van Essent. Aangezien zij nooit, zowel telefonisch als schriftelijk, contact hadden gehad met een ander energiebedrijf, zij nog steeds Essent betaalden en daar ook rekeningen van kreeg vonden ze de telefoontjes behoorlijk vervelend. "Wij zijn toch gewoon klant bij jullie". Slechts 1 medewerker van Essent beloofde om het uit te zoeken en dan terug te bellen. Nooit meer iets van gehoord. Afijn rekeningen werden betaald tot in februari de enorme eindafrekening 2004/2005 als een bom insloeg. Sindsdien heb ik me ermee bemoeid want mijn ouders snapten er niets van. Ik heb diverse malen met de klantenservice gebeld en steeds kwamen zij met voorstellen waar wij ons aan hielden. Essent bleef echter steeds brieven sturen. Blijkbaar is er helemaal geen communicatie tussen de klantenservice en de administratie.

Wat blijkt is dat Eneco in februari 2004 mijn ouders heeft afgepakt van Essent zonder dat mijn ouders op wat voor manier dan ook ooit contact met Eneco heeft gehad. Toen Essent hier achterkwam hebben ze mijn ouders weer terug genomen in oktober 2004 en zijn op oude voet verder gegaan met het contract van voor de liberalisatie. Hoe dit kan aangezien Essent mij vorig jaar zelf heeft uitgelegd dat alle contracten per 1 juli 2004 vervielen snap ik ook niet. Daarna begonnen de problemen pas echt. Wat deed Essent namelijk, ze pakten de meterstand van begin 2004 en voerden die op de jaarafrekening 2004/2005 die liep van okt 2004/jan 2005 als beginmeterstand van oktober. Door deze goocheltruc werden het waarschijnlijke stroomverbruik van het hele jaar in die 3 maanden gestopt, dus 1 maand is eigenlijk het werkelijke stroomverbruik voor 3 maanden. Essent wil dus geld innen voor stroom die door Eneco is geleverd. Aangezien het nieuwe maandelijkse voorschot ook nog uitgaat van die eindafrekening moeten mijn ouders ineens € 3636,- voor hun jaarlijkse stroomverbruik betalen, het VIERVOUDIGE. Om zo'n hoog stroomverbruik te krijgen moeten 2 oudere mensen met een AOW-tje een wietplantage of zoiets in hun achtertuin hebben. Bij de klantenservice bereik ik dus niets, U doet dit en dan dat maar voor het zover is liggen er alweer brieven op de mat. Ik heb de oorzaken van de problemen allemaal zelf ontdekt door diverse brieven langs elkaar te leggen. Er is al een voorschot betaald wat bij het werkelijke stroomverbruik de stroom voor een half jaar vooruit is. Sinds vandaag wordt er echter ook nog gedreigd dat de stroom wordt afgesloten.

Waar moet je in godsnaam vinden of dit wettelijk wel allemaal kan. Ik heb al overal op internet gezocht of er regels staan. Eneco levert stroom en het moet aan Essent worden betaald. Dat is als een brood kopen bij de plaatselijke bakker en dan in een andere stad bij de slager daarvoor gaan betalen. En dan het gegoochel met de meterstanden en de voorschotberekening die belachelijk is. "Wij waarschuwen U als Uw stroomgebruik ineens toeneemt". Nou ik geloof er niks meer van, ze zien niet eens dat dit niet kan kloppen. Ik ben zelf invalide en vind het geen probleem om alles te regelen voor mijn ouders maar ondertussen snap ik het ook allemaal niet meer. Al dat bellen en uitzoeken kost mij veel energie en nog proberen ze de stroom af te sluiten.

Gast

Re: Essent/Eneco goocheltruc

Beste gast van hierboven.

Zodra je een conflict hebt met hen, dan is het vechten tegen de bierkaai! Ik weet er alles van! Ik weet niet wie of wat daar achter de telefoon zit, maar dat het een zootje is, is wel duidelijk!

Ik ben ook al een tijde met ze bezig. Alle bewijzen van betalingen opgestuurd, door gefaxt en wat al niet meer. Ik ben slechthorend, kan daarom ook via de telefoon niet goed met ze communiseren, maar daar zijn ze echt DOOF en BLIND.

Ik zit al meer dan 6 weken zonder tv en dreigen voordurend met afsluiting van energie, terwijl ik betaald heb. Ik weet het ook niet meer!

Het is dat IK de weg niet goed weet, maar anders had ik HUN allang voor het gerecht gesleept.

Maargoed, jullie ook sterkte ermee! Ps, In mijn geval, Essent

kit

Ongelezen bericht door kit »

beste gast "goocheltruc"
ik ben werkzaam bij een energiebedrijf en het is zo, alle contracten vervielen inderdaad maar als de klant niet vantevoren had aangegeven dat hij wilde overstappen zit je automatisch weer een jaar vast aan de leverancier in jou regio. Dat is bij de wet verplicht omdat iedereen voorzien moet zijn van stroom!kijk eens in de algemene voorwaarden bij je leverancier daar kun je wel mee verder komen.
veel succes 8)

Gast

Bedankt voor de reacties.
Ik schrik behoorlijk van alle berichten die ik hier overal lees over de klantenservice van Essent, maar mijn eigen ervaringen waren ook heel slecht. Wat ik echter nog niet tegen ben gekomen is of al deze mensen ook schriftelijk een klacht naar het klachtenbureau van Essent hebben gestuurd. Ik heb een dame van de klantenservice hiervoor wel flink onder druk moeten zetten maar uiteindelijk bleek dat er toch een klachtenbureau is.

Gast

Hallo,

Hebben uw ouders wel de stroom aan eneco betaald?? zo ja, dan hebben ze op hun jaarafrekening nu dubbel betaald ......
zo nee.....dan heeft essent het recht om de geleverde stroom in rekening te brengen.
Zij nemen dan nl. met de stand waarmee uw ouders bij essent zijn vertrokken naar eneco (vrijwillig of niet, blijft dan even in het midden) over als weer de beginstand van essent.
Ergens moeten namelijk de geleverde kwh's in rekening gebracht worden, Essent of Eneco, Ik begreep uit uw verhaal dat uw ouders niet wisten dat ze geswitcht waren...dus waarschijnlijk is er ook niet aan eneco betaald.

Gesloten