LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent: Extra kosten bij te laat betalen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
RemyO

Essent: Extra kosten bij te laat betalen

Ongelezen bericht door RemyO »

Na een geslaagde jaarafrekening (gelukkig als ik alles zo lees) krijg ik 6 maanden later een brief dat er betalingen van rond de plm 200 euro open zouden staan. Vreemd aangezien we braaf elke maand betalen.

Navragen levert het volgende op. In augustus en september hebben we een bedrag van 36 euro overgemaakt. Dit had 50 euro moeten zijn.
Op verzoek (na verplicht bij de balie langs te moeten zijn gegaan) krijg ik een aantal overzichten.

Hierin wordt nogmaal bevestigd dat we slechts 28 euro achterstand hebben op de reguliere betalingen. De rest zijn kosten. Kosten waarvan ik het bestaan niet heb geweten. Op een brief na heb ik niks gekregen. En de brief had de strekking:

'Uit onze administratie is gebleken enz. Het kan zijn dat uw betaling de onze heeft gekruist enz.'

Laat het nu zo zijn dat wij idd vlak tevoren een termijnbedrag hadden overgemaakt dus de brief als niet terzake doende hebben bestempeld.

Ik kan nog meer vertellen maar waar het mij om gaat is kan Essent voor een bedrag van 28 euro (2x 14) zomaar kosten in rekening brengen (maandelijks) zonder ons daar ook maandelijks van op de hoogte te stellen. Daarnaast klinkt het me een beetje absurd in de oren dat we voor een achterstand van 28 euro nu ineens 285 euro moeten betalen.

Wat kan ik met dit geval ?

BvD

wicher

Re: Essent: Extra kosten bij te laat betalen

Ongelezen bericht door wicher »

@ RemyO:

Wanneer heeft u die geslaagde jaarafrekening ontvangen?
En die jaarafrekening betrof ook de maand(en) waarin u € 14,00 te weinig heeft betaald?

RemyO

Ongelezen bericht door RemyO »

In juni. Daarna is het voorschot verhoogd van 36 naar 50 euro.
Eerste 2 maanden blijkbaar slechts 36 euro overgemaakt.

Wat verder nog leuk is
Verdeling vooraf was:
E 9
E 13
E 14

Verdeling na
E 9
E 14
E 27

Omdat er slechts 36 euro is overgemaakt worden op alledrie de posten blijkbaar kosten gemaakt. Blijkbaar wordt het bedrag van 36 euro naar rato verdeeld wat op mij overkomt als zijnde het creeren van openstaande posten. Als men de 36 euro had verdeeld over E9 en E27 had ik slechts 1 maal kosten gehad. Als men de bedragen had toegewezen conform het oude had ik iig de E9 volledig betaald en daar geen kosten over gehad.

Tenslotte krijg ik in augustus en september beide malen een bedrag van let wel 14 euro teruggestort onder de vermelding dat er teveel zou zijn betaald. Hoe kan ik nou teveel betalen en toch een achterstand hebben ?

wicher

Blijkbaar wordt het bedrag van 36 euro naar rato verdeeld
Volgens mij werken de meeste geautomatiseerde administraties bij de energiebedrijven zo; in uw geval zou het toevallig min of meer kloppend zijn geweest als het systeem van de betaling van E9 + E27 was uitgegaan, maar dat is puur toeval, immers wat had het systeem moeten doen als u bijv. € 42 had overgemaakt?
Tenslotte krijg ik in augustus en september beide malen een bedrag van let wel 14 euro teruggestort onder de vermelding dat er teveel zou zijn betaald
Hiervan zie ik dus ook de logica niet in........

waar het mij om gaat is kan Essent voor een bedrag van 28 euro (2x 14) zomaar kosten in rekening brengen (maandelijks) zonder ons daar ook maandelijks van op de hoogte te stellen
Nee dus, in ieder geval moet Essent u minstens 1 maal schriftelijk op de hoogte stellen van een evt. achterstand (zie art. 14.7 van hun leveringsvoorwaarden).

Daarnaast klinkt het me een beetje absurd in de oren dat we voor een achterstand van 28 euro nu ineens 285 euro moeten betalen.
Dat is dus ook absurd, hoeft u dus ook niet te betalen.
Als Essent deze achterstand ter incasso had gegeven bij een incassoburo, mag er door dat buro een opslag gerekend worden van 15% (met een bepaald laag minimum bedrag wat ik even niet uit mijn hoofd weet). Ik zie niet in waarom Essent, zonder deze incasso-actie, ruim 900% opslag zou mogen rekenen!

In uw geval zou ik de verschuldigde € 28,00 naar hen overmaken (onder vermelding van de betreffende aanmaningsbrief) en verder een keurige aangetekende brief sturen naar Essent; het hele geval in detail uit de doeken doen; daarin erkennen dat u ongewild inderdaad een achterstand van € 28,00 heeft gehad; vermelden dat u de achterstand inmiddels betaald heeft; duidelijk maken dat u geen tussentijdse aanmaningen heeft ontvangen en dat u ter goede trouw heeft gehandeld.
Verder kunt u in deze brief om bewijs vragen dat men u al eerder heeft aangemaand en hen aanbieden (als ze dit bewijs kunnen leveren) een vergoeding hiervoor te berekenen conform art 14.10 van hun leveringsvoorwaarden ("vergoeding voor de redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte alsmede de wettelijke rente voor iedere kalendag dat betaling te laat is verricht").

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Alleen mag de boete niet hoger zijn dan het te vorderen bedrag!

wicher

Waar staat dat?

wicher

Laat nog even weten hoe dit afloopt aub!

@MAXIEM: ik had deze vraag dus abusievelijk in het andere draadje gedropt :wink:

Gesloten