LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent legt bij 2e anmaaning energienota€ 15.= adm.kosten op

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
J.Oldenhof

Essent legt bij 2e anmaaning energienota€ 15.= adm.kosten op

Ongelezen bericht door J.Oldenhof »

Mijn voorschot bedrag op de energienota over de maand julli heb ik op 14 juli betaald. Essent stuurde mij echter al in de eerste week een 1e aanmaning en de trweede aanmaning was gedateerd op 19 juli. Ik heb naar essent gebeld maar men weigerde de administratiekosten te laten vallen, men deelde mij mee dat die € 15.= administratiekosten op de jaarnota zou worden verekend.

Mijn vraag is kan Essent bij de tweede aanmaning zomaar een sanctie van € 15,= administratiekosten opleggen en zijn hier meer mensen de dupe van geworden?

karr-2

Re: Essent legt bij 2e anmaaning energienota€ 15.= adm.kosten op

Ongelezen bericht door karr-2 »

Een tweede aanmaning krijg je niet zomaar, dan moet je ook al een eerste hebben gehad. In dat geval is het inderdaad terecht dat je 15 euro extra betaald. Dit is bedoeld voor al het extra werk dat ze aan je hebben.

Er wordt hier dus niemand "de dupe" van zoals jij het zegt.

J.Oldenhof

karr-2 als je het forum bekijkt zijn er wel degelijk mensen de dupe geworden want zomaar een sacntie op leggen kan wettelijk niet in deze situatie, trouwens ik had ook gemeld dat ik een eerste aanmaning heb gehad en omstreeks 5 juli en dat is wel erg snel voor een voorschot nota over de maand juli.

gaste

Ongelezen bericht door gaste »

Het kan zijn dat je 2 voorschotten ineens moet betalen omdat je 1 of meerder maanden niets in rekening gebracht hebt gekregen en dan heb je inderdaad een kortere tijd om de 1e nota te voldoen. Maar als je belt met de klantenservice, kunnen ze er best wel wat aan doen. Evt uitstel van betaling.
Aanmaankosten krijg je niet zomaar. Dan heb je al 30 dagen de tijd gehad om je normale nota te betalen. Als je een aanmaning krijgt, dan is het logisch om extra kosten te betalen omdat er werk van gemaakt moet worden.
Wat zou je doen al iemand jou te laat betaald? De afspraken staan heel duidelijk in de voorwaarden. Lees deze nog maar eens goed door.
21 dagen na verzending van de nota krijg je een herinnering, daarna een 1e aanmaning met €15 kosten en als je die niet op tijd betaald komt er nog een 2e aanmaning met weer €20 kosten eroverheen.
Ik zou gewoon maar op tijd betalen.

Een medewerk(st)er van de klantenservice hier over uitfoeteren heeft geen zin, die doen ook maar gewoon hum werk. Bovendien als die er niet zijn zou je nergens met je vragen terecht kunnen. Klanten die op een fatsoenlijke manier hun vragen stellen krijgen vaak meer gedaan dan klanten die uit hun dak gaan. (dit ff terzijde)
Succes.

J.Oldenhof

Bedankt voor je reactie.
Kijk hier zit hem nou net de kneep, Essent verzend bv op 8 juni de voorschotnota voor de maand juli. Volgens mij is het niet terecht dat men van de datum uitgaat waneer de factuur verzonden is. Het lijkt me terecht dat de voorschotnota van juli voor 1 juli moet worden betaald en vanaf dat moment moet men 21 dagen rekenen. Komt bij dat het een voorschotnota betreft.
groet, Johan

flappie

Ongelezen bericht door flappie »

indien betaling uit blijft val je in de zogenoemde aanmaanbak van de energie leverancier en wordt er op dat moment aangemaand. Er wordt dan voor alle klanten in die administratie run gedraaid of er openstaande voorschot nota's zijn. Zijn die er dan worden deze aangemaakt als aanmaning en verstuurt naar de consument.

ps. ik werk zelf bij een energie maatschappij dus ik weet hie het er aan toe gaat. Ik noem hiervan echter niet de naam.

J.Oldenhof

Dank je wel voor je reactie.
Toch zou ik graag van iemand weten hoe dit wettelijk geregeld is met andere woorden waneer mogen de energie bedrijven zelf een sanctie opleggen waneer het voorschot bedrag te laat is betaald en wat van termijn is daar aan verbonden?.

flappie

Het ligt er aan welke betaal termijn er wordt gehanteerd door de leverancier. Bij sommige is het betalen binnen 30 dagen en bij andere weer binnen bijv. 7 dagen. Niet betalen val je automatisch in de incassobak omdat er een saldo openstaat in het systeem en wordt je meegenomen om te worden aangemaand. 1e keer is dat zonder kosten. Blijft betaling dan nog steeds open staan wordt er automatisch verhoogd. Bij uitblijvende betaling wordt de zaak overgedragen aan een incassoburo.

J.Oldenhof

Ja maar..een betaal termijn is toch bij wetgeving vastgesteld, ik dacht dat daar 30 dagen voor staan, het kan toch niet zo zijn dat de leveranciers dat zelf kunnen bepalen.

flappie

dat is niet in de wet vast gelegd.

gaste

Ongelezen bericht door gaste »

Flappie, je maakt me wel nieuwsgierig voor welk leveranciersbedrijf jij dan wel werkt als je de naam niet durft te zeggen... :wink: (ik zou het ook niet doen hoor)
Wat ik weet is dat elke leverancier zijn eigen regels hanteert, die genoemd staan in de voorwaarden. Dit is inderdaad niet wettelijk geregeld. Als je een contract aangaat neemt de wet aan dat je de voorwaarden gelezen hebt en daarmee akkoord gaat.

Bij Essent is dit betaling binnen 30 na factuurdatum. Deze zijn altijd de 8e of de 15e van de lopende maand. Het hangt er van af in welk gebied je woont.
De voorschotnota van 8 juni is ook daadwerkelijk voor de maand juni en moet betaald worden binnen 30 dagen. Als je automatisch betaald zal dit rond de 20ste van de maand van je rekening geschreven worden. Essent verstuurt zijn/haar nota's geen maand te vroeg. Wel kan het eens gebeuren dat je in bv juli de nota voor juni nog krijgt, maar dan komt die samen met de nota voor juli. Je betaald dus niet een maand vooruit, maar voor de maand zelf. Voorschot wil zeggen dat het een voorschot is op de jaarrekening en niet op een maandfactuur.

Mijn advies nogmaals voor jou, Johan: Neem contact op met de klantenservice. Gelukkig is dit nog steeds een gratis nummer, dus dat scheelt dan weer. Bij de meeste andere leveranciers hang je uren aan de lijn, betaal je per minuut, wat de meeste mensen dan weer afschrikt en ze liever die aanmaankosten betalen.

Groetjes en succes,
een gaste

flappie

het ligt er inderdaad aan hoe de bedrage geincasseerd worden en bij welke leverancier je zit.

doddeltje

Ongelezen bericht door doddeltje »

Je moet de algemene voorwaarden er maar eens op naslaan. Als daar een dergelijke 'boeteregeling' in staat vermeld en je betaalt inderdaad niet op tijd ben je gewoon de pineut. Bij het aangaan van het contract ben je ook akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en dus heeft klagen achteraf weinig zin.Je kunt van het incassobeleid vinden wat je wilt en als je het daar niet mee ens bent is de enige oplossing van leverancier veranderen.

medewerker

Ongelezen bericht door medewerker »

J.Oldenhof

Even een tip,
let aub niet op termijnnamen. U ontvangt 11 termijnen in een jaar, de 12e zit op de jaarnota... nummer ze voor u zelf... was de voorgaande een maand eerder? dan maakt het dus niets uit hoe die heet, het is de volgende...

Vraag hun incassoprocedure op... bij ons geldt dezelfde 15,00...
21 dagen na factuurdatum eerste kostenloze herinnering. Na 35 dagen 15,00... Betalingen mag u nooit achterhouden omdat de naam u toevallig niet aanstaat...

Ik kan m u trouwens ook nog uitleggen... De factuur heeft u in juni gehad? Mooi, dan moet ie dus uiterlijk in juli betaald worden. Hij heet daarom termijn juli... Voorheen hebben ze misschien geheten naar de maand waarin ze in rekening werden gebracht... In dat geval "mist" er een naampje... Heeft u toen ook aan de bel getrokken...?

Gesloten