LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent Warmte voorschot

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bartteke

Essent Warmte voorschot

Ongelezen bericht door Bartteke »

Hallo,

In april heb ik een appartement gekocht, in november kreeg ik opeens een rekening binnen van Essent warmte dat ik van april tot en met november een bedrag schuldig ben van 132 euro per maand(dit is alleen voor warm water en verwarming) €792,-

Nu heb ik ze verteld dat ik bijna nooit thuis ben en de verwarming bijna nooit aan heb staan dat ze mijn voorschot moesten verlagen.
Nu vertelde de dame achter de telefoon dat ze het alleen kon verlagen naar 120 euro dat is het laagste en het is wetterlijk verplicht dit te betalen.

NU is mijn vraag klopt dit?

Heb inmiddels een betalings-regeling getroffen maar moet dus nu 120 euro aan voorschot betalen en 88 voor de betalingsregeling dus ik ben nu 208 euro kwijt voor alleen warm water en verwarming.
Dit is geld wat ik eigenlijk niet kan missen.

Bartteke

Re: Essent Warmte voorschot

Nooit iets van ze gehoord tot in november:

Geachte heer,

Vandaag heb ik u met terugwerkende kracht per 17 april aangemeld voor het product warmte Het totaal openstaande bedrag is 794,52 ......

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Bartteke,

U geeft aan dat het maandbedrag van € 132 voor warm water en verwarming is. Ik maak hieruit op dat het bedrag voor gas dient. Klopt dat en zo ja, wat kunt u vertellen over het verbruik aan elektriciteit ?

Bij Oxxio heb ik mijn maandbedrag voor elektriciteit na enkele maanden verlaagd tot het minimumbedrag van € 5,- omdat ik een groot deel van mijn elektriciteit zelf produceerde met zonnepanelen. Dat was daar dus mogelijk. Maar misschien is dat voor gas bij Eneco anders.

Kunt u uw verhaal nog aanvullen door te melden wat de meterstand gas was bij de aankoop van het appartement in april, op de einddatum van de jaarrekening en vandaag? Dat geeft inzicht in uw verbruik.

Bartteke

tenorminator schreef:
Bartteke schreef:Nooit iets van ze gehoord tot in november:

Geachte heer,

Vandaag heb ik u met terugwerkende kracht per 17 april aangemeld voor het product warmte Het totaal openstaande bedrag is 794,52 ......
Nou, heeft u toch al die tijd mooi je geld in je zak kunnen houden. Gewoon schokken, had je maar eerder moeten melden dat je geen rekeningen kreeg. Van uw soort hebben we in NL genoeg, altijd maar de schuld op anderen schuiven

Eleonore
Als je niets zinnigs te vertellen heb doe dit dan niet.

Bartteke

e-chec schreef:Bartteke,

U geeft aan dat het maandbedrag van € 132 voor warm water en verwarming is. Ik maak hieruit op dat het bedrag voor gas dient. Klopt dat en zo ja, wat kunt u vertellen over het verbruik aan elektriciteit ?

Bij Oxxio heb ik mijn maandbedrag voor elektriciteit na enkele maanden verlaagd tot het minimumbedrag van € 5,- omdat ik een groot deel van mijn elektriciteit zelf produceerde met zonnepanelen. Dat was daar dus mogelijk. Maar misschien is dat voor gas bij Eneco anders.

Kunt u uw verhaal nog aanvullen door te melden wat de meterstand gas was bij de aankoop van het appartement in april, op de einddatum van de jaarrekening en vandaag? Dat geeft inzicht in uw verbruik.
Nee gaat over alleen warmte dus alleen Warmwater & stadsverwarming
Gas en elektriciteit gaar via energiedirect krijg ik dus een aparte factuur van, vandaar lijkt me die 120 euro nog aan de hoge kant.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Bartteke schreef:

Gas en elektriciteit gaar via energiedirect krijg ik dus een aparte factuur van, vandaar lijkt me die 120 euro nog aan de hoge kant.
Kijk even naar buren die zelfde wonen en wat langer en vraag wat hun betalen, maar dat hele stadswarmte is goede melkkoe dus kijk er niet van op dat u naderhand nog moet bijbetalen.

R1chardS

Ongelezen bericht door R1chardS »

In het kader van de omzetbelasting gelden voor elektriciteit-, gas- en waterleidingbedrijven specifieke regels voor facturering.
Daarin staat dat het uitreiken van facturen over een langere periode (bijvoorbeeld een jaarafrekening) alleen aanvaardbaar is als de afnemer in afwachting van de over die periode uit te reiken factuur een aantal voorschotbetalingen moet doen, die zijn berekend aan de hand van de gegevens over recente verbruiksperiodes. In uw geval de periode april tot en met november.

Wat ik mij afvraag is of het verbruik dat u in november is afgerekend juist is. Hier is immers het voorschot op gebaseerd.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Bartteke schreef:

Volgens mij klopt hier iets niet. Warm water en stadsverwarming, en daarnaast ook nog een gasaansluiting??? Waarvoor is deze dan nog nodig? Normaliter is in deze situatie alleen naast stadsverwarming een elektriciteitsaansluiting. Warm water wordt dan vaak via een elektrische boiler verkregen.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

h@rm@n schreef:
Bartteke schreef:

Volgens mij klopt hier iets niet. Warm water en stadsverwarming, en daarnaast ook nog een gasaansluiting??? Waarvoor is deze dan nog nodig? Normaliter is in deze situatie alleen naast stadsverwarming een elektriciteitsaansluiting. Warm water wordt dan vaak via een elektrische boiler verkregen.
Kookgas?

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het is niet gebruikelijk dat alleen voor koken een gasaansluiting met een gasmeter wordt gemaakt. De kosten, zoals vastrecht, is dan te duur voor alleen koken.
Normaliter is in gebieden waar "stadsverwarming" aangeboden wordt dit geregeld en contractueel vast gelegd in projecten en kun je niet onder deze verwarming uit.
Gekookt wordt dan in de regel op elektriciteit en dit is goed mogelijk op een 1 fase elektriciteitsaansluiting van bijvoorbeeld 1 x 35 ampère.

Bartteke

R1chardS schreef:In het kader van de omzetbelasting gelden voor elektriciteit-, gas- en waterleidingbedrijven specifieke regels voor facturering.
Daarin staat dat het uitreiken van facturen over een langere periode (bijvoorbeeld een jaarafrekening) alleen aanvaardbaar is als de afnemer in afwachting van de over die periode uit te reiken factuur een aantal voorschotbetalingen moet doen, die zijn berekend aan de hand van de gegevens over recente verbruiksperiodes. In uw geval de periode april tot en met november.

Wat ik mij afvraag is of het verbruik dat u in november is afgerekend juist is. Hier is immers het voorschot op gebaseerd.
Ze zijn tot op heden nog nooit langs geweest voor de meterstanden.

R1chardS

Ongelezen bericht door R1chardS »

Dan zal het verbruik dat u in november is afgerekend ook niet juist zijn. Waarschijnlijk is een te hoge meterstand berekend en dus ook meer afgerekend dan u daadwerkelijk heeft verbruikt. Klopt dit?
Met als gevolg dat u nu ook een te hoog voorschot moet betalen.
Als dit klopt, dan lijkt het mij verstandig dat u een foto maakt van de huidige meterstand, deze opstuurt naar uw leverancier zodat een herberekening van het voorschot kan worden uitgevoerd.

Gesloten