Ik ben zo te zien niet de eerste (zie, http://www.klacht.nl/stedin/klacht/buit ... s-in-2013/) met een klacht over de buitenproportionele stijging van de transportkosten van gas en elektriciteit in 2013 t.o.v. 2012 door STEDIN.
Mijn transportkosten van elektriciteit en gas bedroegen in 2012 € 338,17 en in 2013 € 411,57; een STIJGING VAN MAAR LIEFST € 73,40!
En dat terwijl ik in verbruik omlaag ben gegaan, zowel in electriciteit als in gas! Ledlampen ingedraaid, vriezer buiten gebruik gesteld, en dan hogere transportkosten in rekening worden gebracht... Dit betreft dus puur een verhoging van de transportkosten, en dan wel één buiten elke proportie. Dit is niet terecht.
Ik ben niet vooraf geïnformeerd over deze stijging, en betwijfel of dit zomaar kan.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Exorbitante stijging transportkosten electriciteit/gas 2013
Re: Exorbitante stijging transportkosten electriciteit/gas 2013
Vergelijk je geen appels met peren? Als ik bv naar de gastarieven kijk, waar je de meeste kritiek op hebt, die 4 posten gaan, incl 21% btw,in totaal van 168,47 naar 174,65. Da's maar 6,18 meer.
Ik stel voor dat je naar Griekenland verhuist, daar betaal je veel minder transportkosten.PBosma schreef:Ik ben zo te zien niet de eerste (zie, http://www.klacht.nl/stedin/klacht/buit ... s-in-2013/) met een klacht over de buitenproportionele stijging van de transportkosten van gas en elektriciteit in 2013 t.o.v. 2012 door STEDIN.
Mijn transportkosten van elektriciteit en gas bedroegen in 2012 € 338,17 en in 2013 € 411,57; een STIJGING VAN MAAR LIEFST € 73,40!
En dat terwijl ik in verbruik omlaag ben gegaan, zowel in electriciteit als in gas! Ledlampen ingedraaid, vriezer buiten gebruik gesteld, en dan hogere transportkosten in rekening worden gebracht... Dit betreft dus puur een verhoging van de transportkosten, en dan wel één buiten elke proportie. Dit is niet terecht.
Ik ben niet vooraf geïnformeerd over deze stijging, en betwijfel of dit zomaar kan.
Wij hebben 1 van de meest robuuste stroomnetten ter wereld, en Tennet is op dit moment bezig met 2 grote hoogspanningstrajecten (1 nieuw, en 1 grote aanpassing van een bestaand), dus dat moet toch ergens van betaald worden. Idem de lange termijn investeringen in slimmere netten, oa om het en-masse laden van elektrische auto's bij huis, en het terugleveren van zonnepanelenstroom te kunnen faciliteren.
Dat jij als consument die projecten amper ziet, wil niet zeggen dat er van die transportkosten geen heel nuttige dingen worden gedaan.
Ik vind het ook abnormaal hoog.
De graaizucht is kennelijk nog niet voorbij.
Tennet TSO is een bedrijf, met als 100% aandeelhouder de Nederlandse staat, dus áls ze al geld verdienen, dan gaat dat naar "ons" terug..Moedt schreef:Ik vind het ook abnormaal hoog.
Dan zijn er nog de netbeheerders van de middenspanning en laagspanning, oa Stedin en Enexis, dat zijn bedrijven, maar dan grotendeels met private aandeelhouders, alhoewel vanuit de historie sommige provincies en gemeenten ook daar nog aandelen van hebben.
-
stofzuigertje
De Stroom & Gas prijzen kun je zelf bepalen door een aanbieder te kiezen.
Voor het netwerk heb je geen keuze.
Wel kun je door verkeerde Postcode in te voeren kijken wat het elders kost bij jou verbruik!
De energie vergelijking laat zien hoeveel ik bij Nuon / Liander betaal per Kwh of M3.
Dus de netwerk kosten zijn regio gebonden en als jou regio veel duurder is kunnen we kamer vragen stellen.
Maak dus in dit geval een vergelijking met tenminste 3 netwerk aanbieders bij hetzelfde verbruik.
Dan zie je die kosten en kun je zien of het redelijk is of niet.
Verder zijn er bij mijn Netwerk aanbieder Liander zowel vaste als variabele kosten.
Dus meter kosten en voor wat ik verbruikte.
Bij bewezen misbruik kun je via de 2e kamer leden en/of de NMA een klacht indienen als jou plaatselijke aanbieder duidelijk duurder is geworden dan de rest van Nederland.
Ze mogen geen misbruik maken van hun monopoly.
Wel kun je door verkeerde Postcode in te voeren kijken wat het elders kost bij jou verbruik!
De energie vergelijking laat zien hoeveel ik bij Nuon / Liander betaal per Kwh of M3.
Dus de netwerk kosten zijn regio gebonden en als jou regio veel duurder is kunnen we kamer vragen stellen.
Maak dus in dit geval een vergelijking met tenminste 3 netwerk aanbieders bij hetzelfde verbruik.
Verder zijn er bij mijn Netwerk aanbieder Liander zowel vaste als variabele kosten.
Bij bewezen misbruik kun je via de 2e kamer leden en/of de NMA een klacht indienen als jou plaatselijke aanbieder duidelijk duurder is geworden dan de rest van Nederland.
stofzuigertje schreef:De Stroom & Gas prijzen kun je zelf bepalen door een aanbieder te kiezen.
Nee, maar (een deel van) die hogere kosten kunnen ook verklaard worden door grote infrastructurele projecten net in die regio natuurlijk..