| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Extreem hoge eindafrekening Essent na verhuizing
Extreem hoge eindafrekening Essent na verhuizing
Hallo,
Per 1 maart ben ik verhuisd, zoals gebruikelijk heb ik een eindafrekening van Essent ontvangen over de periode tussen de afrekening van 2011-2012 en de verhuizing. In dit geval 18-11-2012 t/m 28-02-2013. Tot mijn grote schrik moet ik over een periode van 103 dagen €491,83 bijbetalen. Dit staat in geen enkele verhouding met mijn (stabiele) verbruik over de afgelopen jaren. Mijn voorschot van €93,- is de afgelopen jaren afdoende gebleken. (115 euro bijbetalen en 40 euro ontvangen de afglopen jaren). Heeft iemand hier ervaring mee, en wat kan ik hier aan doen? De op zich vriendelijke mevrouw van de helpdesk kon me niet veel verder helpen dan 'u zult toch moeten betalen'.
Per 1 maart ben ik verhuisd, zoals gebruikelijk heb ik een eindafrekening van Essent ontvangen over de periode tussen de afrekening van 2011-2012 en de verhuizing. In dit geval 18-11-2012 t/m 28-02-2013. Tot mijn grote schrik moet ik over een periode van 103 dagen €491,83 bijbetalen. Dit staat in geen enkele verhouding met mijn (stabiele) verbruik over de afgelopen jaren. Mijn voorschot van €93,- is de afgelopen jaren afdoende gebleken. (115 euro bijbetalen en 40 euro ontvangen de afglopen jaren). Heeft iemand hier ervaring mee, en wat kan ik hier aan doen? De op zich vriendelijke mevrouw van de helpdesk kon me niet veel verder helpen dan 'u zult toch moeten betalen'.
Re: Extreem hoge eindafrekening Essent na verhuizing
Het voorschot is gebaseerd op het verbruik in 12 maanden en dat dan door 12 gedeeld. In de zomer verbruik je heel weinig, omdat je dan geen verwarming gebruikt en ook veel minder stroom, in de winter verbruik je heel veel. Als je verhuist nadat je alleen de winterperiode hebt gehad, dan zul je dus in het algemeen flink moeten bijbetalen. Maar in je nieuwe huis zul je de erop volgende zomer juist weer relatief weinig hoeven te bealen.
Als je in november 2012 de jaarafrekening hebt ontvangen dan zal deze lopen van november 2011 t/m oktober 2012. Dit betekent dat m.i.v. november 2012 je met de nieuwe maandelijkse voorschoten bent beginnen te betalen voor het verbruikersjaar (november) 2012 – (oktober) 2013. Elke maand 1/12 deel van de totale jaarafrekening. Dit betekent ook dat je waarschijnlijk 4 x (nov, dec, jan en feb) € 93,00 = € 372,00 hebt betaald. En dit is ook nog eens voor levering elektriciteit en gas en voor de netwerkkosten van beide. Als je nu kijkt naar vooral het gasverbruik dan zit je juist in het stookseizoen (nov, dec, jan en feb nemen 56 % van het totale gas jaarverbruik voor hun rekening) waardoor je nu juist het gebruikte en verbruikte gas moet afrekenen. Want je kunt over het oude adres niet meer in de komende zomer voor de afgelopen maanden qua geld inlopen.
Of je in het nieuwe huis relatief weinig moet betalen is afhankelijk van het feit van wanneer tot wanneer daar het verbruikersjaar loopt en hoe hoog daar het voorschot wordt berekend.
En de elektriciteit die je in de zomer verbruikt zal niet veel afwijken van het verbruik in de winter.
Of je in het nieuwe huis relatief weinig moet betalen is afhankelijk van het feit van wanneer tot wanneer daar het verbruikersjaar loopt en hoe hoog daar het voorschot wordt berekend.
En de elektriciteit die je in de zomer verbruikt zal niet veel afwijken van het verbruik in de winter.
Beste mensen, Ik krijg een eindafrekening van Essent voor een huurwoning die ik per 31 januari 2013 heb verlaten. Alles netjes ingevuld. Meterstanden staan op het inspectierapport van de verhuurder. Daarna meterstanden digitaal aangeleverd. Per 25 februari krijg ik een bevestiging dat ik per 25 februari ben afgemeld. Ik dacht, ik zal even persoonlijk checken of de meterstanden goed zijn doorgekomen. Op 3 maart 2013 heb ik telefonisch contact met essent en bespreekt de brief en afmelding inclusief de meterstanden. Ja hoor, alles klopt meneer, u hoeft niets meer te doen. De eindafrekening komt vanzelf naar u toe. Na nog wat email wisseling over de het nog steeds niet ontvangen hebben van de eindafrekening krijg ik per 29 maart 2013 de eindafrekening. Omstreeks 16 april wordt er € 652,72 afgeschreven van uw rekening. Ik schrik me een hoedje. Wat blijkt nu? De meterstanden die ik heb doorgegeven staan keurig in het verbruiksoverzicht vermeld. daarnaast heef essent echter een aanvullende meterstand ingevuld omdat essent van mening is dat ik me per 25 februari heb afgemeld.
Deze aanvullende stand is schrikbarend hoog. Essent berekend over het gebruik van 1 februari tot 25 februari een verbruik van 574 kWh. Mijn verbruik voor de 6 maanden daarvoor is 1135 kWh. Voor Gas gaat het nog een beetje hoger. Vanaf 31 januari tot 25 februari berekend essent een verbruik van 832 m3 terwijl mijn verbruik van 6 maanden daarvoor 619 m3 is. Ik kan aantonen dat mijn huurcontract per 31 januari is beëindigd. Hoe ga ik dit oplossen? Wie het weet mag het zeggen. Waarom kunnen energiemaatschappijen in Nederland ongestoord hun gang gaan. Omdat ze monopolisten zijn? Graag adviezen hoe nu verder. Arie Klerk
Deze aanvullende stand is schrikbarend hoog. Essent berekend over het gebruik van 1 februari tot 25 februari een verbruik van 574 kWh. Mijn verbruik voor de 6 maanden daarvoor is 1135 kWh. Voor Gas gaat het nog een beetje hoger. Vanaf 31 januari tot 25 februari berekend essent een verbruik van 832 m3 terwijl mijn verbruik van 6 maanden daarvoor 619 m3 is. Ik kan aantonen dat mijn huurcontract per 31 januari is beëindigd. Hoe ga ik dit oplossen? Wie het weet mag het zeggen. Waarom kunnen energiemaatschappijen in Nederland ongestoord hun gang gaan. Omdat ze monopolisten zijn? Graag adviezen hoe nu verder. Arie Klerk
Waarom kunnen energiemaatschappijen in Nederland ongestoord hun gang gaan. Omdat ze monopolisten zijn? Graag adviezen hoe nu verder
Het ligt eraan hoe ver jij het laat komen. Natuurlijk kunnen ze niet ongestoord hun gang gaan, als jij dat niet toelaat.
Laat je rekening blokkeren voor het bankreknr. van Essent, zodat dat bedrag niet geïncasseerd kan worden.
Stel ze daarvan op de hoogte: schriftelijk/mail met de uitleg erbij + dit: Meterstanden staan op het inspectierapport van de verhuurder
Per 25 februari krijg ik een bevestiging dat ik per 25 februari ben afgemeld.
Typfoutje van je?
Of staat dit op de bevestiging die je kreeg? Heb je daarop gereageerd en vermeldt dat de juiste datum 31 januari moet zijn?
Het ligt eraan hoe ver jij het laat komen. Natuurlijk kunnen ze niet ongestoord hun gang gaan, als jij dat niet toelaat.
Laat je rekening blokkeren voor het bankreknr. van Essent, zodat dat bedrag niet geïncasseerd kan worden.
Stel ze daarvan op de hoogte: schriftelijk/mail met de uitleg erbij + dit: Meterstanden staan op het inspectierapport van de verhuurder
Per 25 februari krijg ik een bevestiging dat ik per 25 februari ben afgemeld.
Typfoutje van je?
Of staat dit op de bevestiging die je kreeg? Heb je daarop gereageerd en vermeldt dat de juiste datum 31 januari moet zijn?
Laatst gewijzigd door Jolijn op 29 mar 2013 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Slobberbone
arieklerk schreef:Beste mensen, Ik krijg een eindafrekening van Essent voor een huurwoning die ik per 31 januari 2013 heb verlaten. Alles netjes ingevuld. Meterstanden staan op het inspectierapport van de verhuurder. Daarna meterstanden digitaal aangeleverd. Per 25 februari krijg ik een bevestiging dat ik per 25 februari ben afgemeld. Ik dacht, ik zal even persoonlijk checken of de meterstanden goed zijn doorgekomen. Op 3 maart 2013 heb ik telefonisch contact met essent en bespreekt de brief en afmelding inclusief de meterstanden. Ja hoor, alles klopt meneer, u hoeft niets meer te doen. De eindafrekening komt vanzelf naar u toe. Na nog wat email wisseling over de het nog steeds niet ontvangen hebben van de eindafrekening krijg ik per 29 maart 2013 de eindafrekening. Omstreeks 16 april wordt er € 652,72 afgeschreven van uw rekening. Ik schrik me een hoedje. Wat blijkt nu? De meterstanden die ik heb doorgegeven staan keurig in het verbruiksoverzicht vermeld. daarnaast heef essent echter een aanvullende meterstand ingevuld omdat essent van mening is dat ik me per 25 februari heb afgemeld.
Dit moet toch op te lossen zijn met Essent, anders via Klachtenkompas.
Met Essent besproken dat ik het bedrag van de eindafrekening zal storneren. De opmerking is dan dat alle aanmaningskosten en overige administratiekosten dan wel voor mijn rekening zijn. Ik voel me echt met de rug tegen de muur staan.
Ik kreeg echt een briefvan Essent met d.d. 25 februari 2013 dat ik per 25 februari ben afgemeld. De brief van de eindafrekening heeft geen datum. Beetje vreemd vind ik.
Ik kreeg echt een briefvan Essent met d.d. 25 februari 2013 dat ik per 25 februari ben afgemeld. De brief van de eindafrekening heeft geen datum. Beetje vreemd vind ik.
-
forumessent
Beste arieklerk,
In uw berichten van 29 maart 2013 op dit forum geeft u aan dat u ontevreden bent over de service van Essent. Om samen tot een oplossing te komen, verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om samen tot een oplossing te komen.
Met vriendelijk groet,
Richard
In uw berichten van 29 maart 2013 op dit forum geeft u aan dat u ontevreden bent over de service van Essent. Om samen tot een oplossing te komen, verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om samen tot een oplossing te komen.
Met vriendelijk groet,
Richard