LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreem hoge jaarafrekening Nuon.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
[email protected]

Extreem hoge jaarafrekening Nuon.

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik kreeg vandaag de jaarafrekening Gas van Nuon .
Vilgens Nuon heb ik 6477m3 !!! Gas verbruikt in 2009.
Vorig jaar was dit 738m3 !!
Mijn situatie is niet gewijzigd en ben met 2 personen in een vrijstaand huis, nieuw en prima geisoleerd.
Mijn maandtarief is gewijzigd van 240 euro naar 476 euro !!!
Hoe kan ik dit het beste aanpakken bij mn energieleverancier Nuon ?? Tips

VioletPrue

Re: Extreem hoge jaarafrekening Nuon.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Is er een meteropnemer geweest of zijn de standen geschat?
Als er een meteropnemer is geweest, heeft die mogelijk verkeerde standen doorgegeven.
Ik zou dan de netbeheerder vragen om een meteropnemer langs te sturen.
Als de standen geschat zijn en ze kloppen niet, kunt u een correctie aanvragen bij uw netbeheerder, Nuon staat hier buiten.
Kloppen de standen op uw meter met die op de jaarafrekening, is mogelijk uw meter stuk.
Die zal dan geijkt moeten worden, maar de kosten hiervan zijn voor eigen rekening indien de meter niets mankeert.
Hiervoor neemt u contact op met de Nuon.

Jada08

Ongelezen bericht door Jada08 »

Het kan ook zijn dat de afgelopen jaren de standen zijn geschat, en dan steeds te laag geschat. 783 op jaarbasis voor vrijstaande woning en 2 personen is echt extreem weinig... Misschien zijn dit nu de werkelijke standen waardoor de jaarafrekening zo hoog is.

JtC

Ongelezen bericht door JtC »

Ik denk ook dat er vorig jaar een verkeerde meterstand is gebruikt. Een kleine 800 m3 is natuurlijk belachelijk weinig als je in een vrijstaande woning zit. Ik mag toch aannemen dat u dat ook wel inziet?? Als je dit jaar en vorig jaar bij elkaar optelt zit je op zo'n 3600 m3 per jaar. Lijkt me heel aannemelijk, ook al weet ik niet hoe groot de woning is. Als u nu meer betaalt, dan heeft u vorig jaar gewoon te weinig betaald. Ik snap dan ook niet helemaal dat u bij de vorige afrekening niet aan de bel heeft getrokken... Als ik bij een vrijstaande woning een afrekening zou krijgen met nog geen 800 m3 verbruik erop, dan zou ik zelf toch echt even in de telefoon hangen.

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] »

Sorry,excuses die 800m3 was voor slechts 4 maanden. Omdat ik in 2008 pas 4 maanden klant was bij Nuon en ook 2000 m3 had verbruikt bij Enego.
Totaal dus 2800 m3. En nu een jaarafrekening van 6477 m3 en ruim 3000 euro bij te betalen !!! Nieuwe termijn p.m 480 euro!!!
Ik heb inmiddels het gasverbruik van buurtbewoners gechect met hetzelfde huis en die verbruiken tussen 2500-3500 m3 per jaar. Wat kan ik nu ondernemen om dit recht te zetten, want kloppen doet het van geen kant ???

P.S De meterstanden zijn nooit geschat, die geef ik zelf door en zijn ook hetzelfde als op de factuur.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Als de standen geschat zijn en ze kloppen niet, kunt u een correctie aanvragen bij uw netbeheerder, Nuon staat hier buiten
Helaas is bovenstaande foute info. De juiste info is:
Correctie van de jaarafrekenng en dus meterstanden dient altijd bij de leverancier aangevraagd te worden! In uw geval dus Nuon/Vattenfall.

Uw bijbetaling: Kijk eerst eens of de meterstanden op uw jaarafrekeningen van voorgaande jaren wel inorde waren en, zoals al is aangehaald, niet geschat zijn!
Mij lijkt namelijk ook dat hier de kern van dit 'probleem' zit.

JtC

Weet u, het maakt eigenlijk niks uit, of de stand waarmee u begon nu 0 was of 3000 m3. Het punt is namelijk dat u, hoe dan ook, toen voor het verbruik heeft betaald waar men vanuit is gegaan. Geschat, foutief of werkelijk speelt dan geen rol. U heeft dus waarschijnlijk te weinig betaald naar aanleiding van een foutieve stand, en deze achterstand wordt nu met de blijkbaar werkelijke eindstand ingehaald. Daar kunt u echt weinig aan doen hoor... U zult het echt moeten betalen, want voorheen had u dus eigenlijk in werkelijkheid een hoger verbruik, maar heeft u toen daar niet voor betaald.
Het enige wat de energiemaatschappij kan doen is hetgeen dat u nu moet bijbetalen in meerdere termijnen te incasseren ipv ineens.

elmo43

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ik denk dat jullie niet goed lezen, hij kan niet naar voorgaande jaren kijken omdat hij in 2008 nog bij enenco zat.
En nu zit hij sinds sept 2008 bij nuon en had een verbruik voor die 4 maanden van 800m3, + 8 maanden eneco van 2000m3, wat neerkomt op een jaarverbruik van 2800m3. Zoals TS aangeeft in zijn postings.
Nu over het jaar 2009 heeft hij een verbruik van iets meer dan 6400m3, dus hoe kan hij dan kijken wat nuon al die jaren daarvoor heeft berekend.
Dus nu bijna het 3 dubbele verbruik over 2009.

Je zou kunnen kijken of de meterstanden die nuon nu op zijn eindafrekening heeft staan kloppen met de standen op de meter. Als deze kloppen dan is er weinig aan te doen dan een meterijking die geheel voor eigen rekening komt van u mocht de meter goed zijn.

Mochten de standen niet overeen komen met de wat er op de meter staat, dan zou ik nuon wijzen op de daadwerkelijke standen en deze laten corrigeren.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik denk dat jullie niet goed lezen, hij kan niet naar voorgaande jaren kijken omdat hij in 2008 nog bij enenco zat.
Kan hij wel, door simpelweg de jaarafrekening(en) en/of eindafrekening (tgv de switch) van Eneco er bij te pakken.

Als alle meterstanden, ook van uw verleden, daadwerkelijk kloppen op al uw facturen, dan is het raadzaam om eerst zelf op onderzoek uit te gaan.
Alles wat op gas werkt (dus ook uw cv-ketel) helemaal uit doen. Kijk dan wat de gasmeter doet. Deze moet na enkele minuten helemaal stilstaan. Is dit niet het geval weet u dat er ergens gas lekt.
Staat 'ie stil, zet dan de cv weer aan en kijk hoe snel de meter dan draait. Als hij naar uw idee veel te snel draait (zoiets als tollen) dan klopt er iets niet. Dit kan of uw cv ketel zijn, of de meter. Laat dan eerst een installateur komen die naar uw cv kijkt. Als daar het probleem niet blijkt te liggen, kunt u een meterijking overwegen. Indien uit die ijking blijkt dat de meter inderdaad niet deugt, krijgt u de hiervoor gemaakte kosten terug. Anders niet.

JtC

Of ik kan lezen of niet: feit blijft dat daar waar je te weinig betaalt t.o.v. de werkelijke verbruiken, je later de rekening kunt verwachten. Is een misschien een moeilijke gedachtengang voor sommigen, maar toch echt wel de realiteit. In het geval dat de nieuwe eindstand niet zou kloppen (te hoog) om wat voor een reden dan ook, zou je het jaar daarop natuurlijk weer minder moeten betalen.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Shine schreef:
Als de standen geschat zijn en ze kloppen niet, kunt u een correctie aanvragen bij uw netbeheerder, Nuon staat hier buiten
Helaas is bovenstaande foute info. De juiste info is:
Correctie van de jaarafrekenng en dus meterstanden dient altijd bij de leverancier aangevraagd te worden! In uw geval dus Nuon/Vattenfall.
Moet je eens bij Oxxio proberen, ben je zo een jaar verder hoor.
Daarom regel ik dat direct met de netbeheerder, dat gaat veel sneller.

Jada08

Ongelezen bericht door Jada08 »

Klopten de eindstanden van Eneco met de overstap? Vaak worden er met een switch geschatte standen gebruikt. Stel Eneco heeft te lage geschatte standen gebruikt op de eindafrekening en je geeft nu de werkelijke stand door dan kan de jaarafrekening van Nuon ind erg hoog uitvallen. Maar als dat het geval is moet er vaak ook een flinke terugbetaling zijn geweest van Eneco op de eindafrekening.

Gesloten