wie kan mij helpen?
ik heb onlangs van eneco een enorme rekening gekregen met een nieuw enorm hoog termijn bedrag (naar mijn idee). ik heb in 14 maanden tijd 1700 m3 gas verbruikt. de meter geeft dat ook aan.
maar nu mijn vraag: wat is gebruikelijk aan gasverbruik? in mijn situatie lijkt dit mij zo hoog. ik heb een eenpersoonhuishouden in een 2 kamer appartement van ca. 35 m2. ik werk vier dagen in de week. als ik niet thuis ben, staat de thermostaat op 15 graden. als ik 's avonds thuis kom gaat hij op 18 tot 20 graden. mijn verbruik lijkt mij dan niet enorm. koken doe ik niet uitgebreid (ook niet elke dag), douchen 2 keer per dag - 's ochtends even snel, 's avonds wat langer. ik heb zeker niet het idee dat ik in "extremen" leef.
hoeveel kub gas is voor mij normaal om per dag of maand of jaar te besteden? wie kan mij helpen? alvast bedankt!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] gasverbruik 2 kamer appartement
-
Re: gasverbruik 2 kamer appartement
Is zowel de begin als eindstand door U opgenomen, als je verkeerd begon kan dit.
Verder, als kachel uit en je niets kookt moet de meter stil staan, dus als je de kachel erg laag zet, gaat werken moet het vanavond de zelfde stand zijn, behalve eventuele waakvlam, soms is er afgetapt door buren....
Is het een jaar of 14 maanden, want dan zou je 2 winters erin hebben, en in de koude maanden gebruik je veel meer dan in de zomer, elke maand opschrijven, die meterstanden, en je weet het.
Ook de kachel is niet vermeld, een oude of HR ketel kan ook het verbruik verdubbelen, en welke isolatie, enkel, dubbel of HR++ glas, en hoeveel meters, en als je hoog woonde, dus boven bij koude dak heb je koele wind, en een hoek is duurder als midden woning!
Genoeg niet beantwoorde tegenvragen.
Ik vermoed dat die 14 maanden dus 2 koude winter periodes de oorzaak is, maar zonder die aanvulling kan ik niets betrouwbaars melden,
tot zo?
Verder, als kachel uit en je niets kookt moet de meter stil staan, dus als je de kachel erg laag zet, gaat werken moet het vanavond de zelfde stand zijn, behalve eventuele waakvlam, soms is er afgetapt door buren....
Is het een jaar of 14 maanden, want dan zou je 2 winters erin hebben, en in de koude maanden gebruik je veel meer dan in de zomer, elke maand opschrijven, die meterstanden, en je weet het.
Ook de kachel is niet vermeld, een oude of HR ketel kan ook het verbruik verdubbelen, en welke isolatie, enkel, dubbel of HR++ glas, en hoeveel meters, en als je hoog woonde, dus boven bij koude dak heb je koele wind, en een hoek is duurder als midden woning!
Genoeg niet beantwoorde tegenvragen.
Ik vermoed dat die 14 maanden dus 2 koude winter periodes de oorzaak is, maar zonder die aanvulling kan ik niets betrouwbaars melden,
tot zo?
@ Wie weet het
Ik heb een vergelijkbare woonsituatie als jij. Ik woon in dit appartement sinds medio 1999 en heb de standen aardig bijgehouden.
In 7 jaar tijd heb ik 7480 m3 verstookt, dat is gemiddeld 1068 kuub per jaar. Het jaarlijks verbruik varieert van 912 tot 1204 m3. Ik kook (dagelijks) op gas maar heb een electrische oven (die ik ook graag en regelmatig gebruik).
Jouw verbruik over 14 maanden levert een jaarverbruik van 1457 m3 op. Het is niet heel weinig, maar ook weer niet onmogelijk veel... Ligt ook aan de isolatie en de ligging van je flat. Probeer aan de hand van oude rekeningen eens in beeld te krijgen of je verbruik erg gestegen is, en of er ergens toch sprake is van geschatte meterstanden.
Ik heb een vergelijkbare woonsituatie als jij. Ik woon in dit appartement sinds medio 1999 en heb de standen aardig bijgehouden.
In 7 jaar tijd heb ik 7480 m3 verstookt, dat is gemiddeld 1068 kuub per jaar. Het jaarlijks verbruik varieert van 912 tot 1204 m3. Ik kook (dagelijks) op gas maar heb een electrische oven (die ik ook graag en regelmatig gebruik).
Jouw verbruik over 14 maanden levert een jaarverbruik van 1457 m3 op. Het is niet heel weinig, maar ook weer niet onmogelijk veel... Ligt ook aan de isolatie en de ligging van je flat. Probeer aan de hand van oude rekeningen eens in beeld te krijgen of je verbruik erg gestegen is, en of er ergens toch sprake is van geschatte meterstanden.
-
mijn ketel is vrij nieuw (met waakvlam). dat is het volgens de installateur van de CV niet. ik heb verder een hoekappartement (beneden). een kant buren, andere kant berging. boven mij is ook een woning (wel onbewoond sinds 12 maanden). ik heb verder dubbel glas. de installateur heeft wel de branderdruk verhoogd, omdat het uren (letterlijk) duurt mijn ruimte te verwarmen.
de meterstand (beginstand) was inderdaad geschat. vandaar dat ik eerst te weinig betaalde en nu terug moet betalen. blijft naar mijn gevoel toch nog een hoop verbruik, hoewel ik wisselende reacties hoor. voorheen woonde ik altijd "all-in" dus heb weinig vergelijk. mijn buur heeft zo'n 700 m3 verbruikt afgelopen jaar en ik zal eens verder informeren.
dit is inderdaad de tweede winter, hoewel tot zover nog niet zo koud. echt extra gestookt heb ik nog niet.
ik ben nu de teller aan het bijhouden en het valt me op dat de meter elke keer doortikt als de thermostaat op uit staat = 14 tot 15 graden. hij tikt van 1 tot eenmaal 8 kub door! ook nu blijft hij om het half uur aanslaan (thermostaat staat op 18.5).
(alvast) bedankt voor jullie meedenken en reacties!
de meterstand (beginstand) was inderdaad geschat. vandaar dat ik eerst te weinig betaalde en nu terug moet betalen. blijft naar mijn gevoel toch nog een hoop verbruik, hoewel ik wisselende reacties hoor. voorheen woonde ik altijd "all-in" dus heb weinig vergelijk. mijn buur heeft zo'n 700 m3 verbruikt afgelopen jaar en ik zal eens verder informeren.
dit is inderdaad de tweede winter, hoewel tot zover nog niet zo koud. echt extra gestookt heb ik nog niet.
ik ben nu de teller aan het bijhouden en het valt me op dat de meter elke keer doortikt als de thermostaat op uit staat = 14 tot 15 graden. hij tikt van 1 tot eenmaal 8 kub door! ook nu blijft hij om het half uur aanslaan (thermostaat staat op 18.5).
(alvast) bedankt voor jullie meedenken en reacties!
Ik vind dit altijd zo koffie dik kijken. Het zijn vragen die bijna niet te beantwoorden zijn omdat het van zoveel factoren afhankelijk is.
Welke temperatuur hanteert iemand.
Hoeveel is iemand thuis,
Ligging van het huis
Niet/wel goed geisoleerd
Veel wind?
Lange zomer?
Strenge winter?
Hoelang douched iemand? (in geval van combiketel)
De thermostaat staat weliswaar uit, maar de waakvlam brandt. Die brand dus op GAS!
U geeft al aan dat u op een hoekwoning woont, een berging naast u hebt (niet verwarmd) een een buur hebt die niet thuis is. Dat zijn factoren die ook invloed hebben. Vergelijken met de buren is leuk, maar hoe is hun stookgedrag? En wonen zij in eenzelfde situatie?
1700m3 in 14 maanden tijd. Ik vind dit netjes. En dus niks raars aan.
Welke temperatuur hanteert iemand.
Hoeveel is iemand thuis,
Ligging van het huis
Niet/wel goed geisoleerd
Veel wind?
Lange zomer?
Strenge winter?
Hoelang douched iemand? (in geval van combiketel)
De thermostaat staat weliswaar uit, maar de waakvlam brandt. Die brand dus op GAS!
U geeft al aan dat u op een hoekwoning woont, een berging naast u hebt (niet verwarmd) een een buur hebt die niet thuis is. Dat zijn factoren die ook invloed hebben. Vergelijken met de buren is leuk, maar hoe is hun stookgedrag? En wonen zij in eenzelfde situatie?
1700m3 in 14 maanden tijd. Ik vind dit netjes. En dus niks raars aan.
Het duurde uren om 35 m2 te verwarmen van 15 naar 20 graden?????....de installateur heeft wel de branderdruk verhoogd, omdat het uren (letterlijk) duurt mijn ruimte te verwarmen.
Dan heeft u of een heel koud appartement of er hangen te weinig of te kleine radiatoren of (en dat lijkt me waarschijnlijker) er is iets mis met de CV-ketel.
Dit laatste kan zijn dat de capaciteit van de ketel niet voldoende is (welke heeft u?), of de ketel staat constant te "pendelen", of.........vul maar in.
Ik ben geen CV-technicus, maar de branderdruk verhogen om deze lange opwarmtijd te verkorten????? Klinkt mij ook een beetje vreemd in de oren.
Mee eens, het lijkt me niet onmogelijk hoog.1700m3 in 14 maanden tijd. Ik vind dit netjes. En dus niks raars aan.
Wat ik wel raar vind is dat het (letterlijk!) uren duurt om je ruimte warm te krijgen. Ik heb ook een tweekamerappartement en binnen het kwartier na thuiskomst zet ik vaak de thermostaat al lager...
Ergens moet bij jou dan toch warmte verloren gaan, zou je zeggen. Misschien eens folie achter de radiatoren proberen?
Wat ik ook wel vreemd vind is dat je buur maar 700 m3 per jaar verstookt (zegt-ie). Dat is wel heel erg weinig, zeker als hij/zij een soortgelijke woning heeft als jij (of ik). Maar misschien loopt die buur overdag wel rond in een bontjas ...