Bron: redactie Gelderlander economie 22-10-2005
Den Haag, De energiebedrijven moeten voor het einde van dit jaar de gedragscode opstellen. Daarin moeten regels staan voor de manier waarop nieuwe klanten worden geworven en de manier waarop klanten van de oude naar de nieuwe leverancier worden geleid. Slagen de energiebedrijven er niet in een code op te stellen, Dan zal DTe, de toezichthouder op de energiesector, zelf een code maken. Dat heeft DTe gisteren bekent gemaakt. Aanleiding zijn de 'misleidende en oneerlijke wervingspraktijken' waaraan engeriebedrijven zich schuldig maken volgens de toezichthouder. Sinds afgelopen zomer ontvangt DTe maandelijks enkele tientallen klachten over de manier van klantenwerving en de wijze waarop de overgang naar een andere leverancier word uitgevoerd. Met name de energiebedrijven RWE en de Nederlandse Energie Maatschappij maken zich daaraan schuldig, aldus de woordvoerster van DTE. Met deze bedrijven worden 'stevige gesprekken gevoerd', aldus de woordvoerster. Volgens haar worden klanten soms tegen hun zin overgeheveld naar een andere energieleverancier. Dat gebeurt onder meer tijdens verkoop aan de deur (colportage). Met name de nieuwkomers in de energiesector bezondigen zich aan dergelijke praktijken. Sinds 1 juli 2004 zijn huishoudens vrij in de keuze van hun energieleverancier en vechten de bedrijven heftig om de gunst van de klant. Begin november praten DTe en energiesector voor de eerste keer over de gedragsregels. Bedrijven zijn niet verplicht tot het opstellen van een gedragscode. Maar DTe gaat er vanuit dat een dergelijke code voor de consument als een keurmerk fungeert en dat bedrijven zonder gedragsregels 'met de nek worden aangekeken'. Bedrijven die de gedragsregels aan hun laars lappen worden door de DTe onder verscherpt toezicht geplaatst en lopen het risico van een boete. De energiesector kampte begin dit jaar nog met problemen bij het versturen van jaarrekeningen en de overschrijving van klanten naar een andere leverancier. De toezichthouder vaardigde daarvoor ook al maatregelen tegen de sector uit.
Einde citaat.
ps:En nu maar hopen dat alles goed komt. Nog even een tip,mensen
die klant zijn bij Energie Direct en vragen of klachten hebben moeten
momenteel 70 eurocent betalen voor een telefoontje,wachttijd ongeveer
20 min.Je kunt ze ook bereiken voor 10 eurocent onder nr09002020688
en je komt er bijna gelijk doorheen.
mvg ben
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gedragsregels verplicht voor energiesector
-
-
Re: Gedragsregels verplicht voor energiesector
Zal weinig helpen. De DTE doet veel te weinig voor de consument. De colportage gaat gewoon door. Het zou veel beter zijn als er een boetesysteem zou komen. Bijvoorbeeld zware boetes voor bedrijven die verkeerde bedragen afschrijven, ongeoorloofd afschrijven of geen eindafrekening sturen zoals OXXIO dat doet.
-
.De handelwijze en algemene voorwaarden van Energie:direct zijn goedgekeurd door de DTE, hierdoor is registratie bij de KvK niet noodzakelijk
Dit antwoord kreeg ik toen ik mijn (ongewenste) contract wilde beeindigen, terwijl er op de site van DTE (onder de kop 'uw bescherming') toch echt staat vermeld dat dergelijke overeenkomsten wel bij de k.v.k moeten worden geregistreerd. Die lui hebben me al onnodig bakken met geld gekost en nu dit weer............ Help
-
Ik weet niet waar die onzin vandaan komt (zeker van de Energie:direct criminelen zelf?) maar een colportagecontract dat niet is aangemeld bij de KvK is altijd ongeldig (nietig).