LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groene stroom, dubieus dat men er voor kan kiezen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Suzanneke

Groene stroom, dubieus dat men er voor kan kiezen

Ongelezen bericht door Suzanneke »

Weet u, Groene Stroom, ergens vind ik het vreemd dat wij als afnemer er voor moeten kiezen.

Ik vind het een taak van de energieproducenten en energie-leveranciers om het product stroom zo schoonmogelijk op te wekken.

Als ik dat vergelijk met andere bedrijven. Zij moeten alles doen om hun pordcut zo schoon mogelijk te produceren. Als hun schoorsteen te veel viezigheid uitstoot worden ze op hun vingers getikt, maar kennelijk gelden er andere regels voor de energie-procenten.

Enne, tuurlijk willen we allemaal het millieu zoveel mogelijk ontzien. Dus eneergie bedrijven, vraag niet naar de bekende weg. En nogmaals. Het is jullie taak, jullie plicht, om het product dat stroom heet zo schoon mogelijk te maken.... :shock:

Suzan

ventje

Re: Groene stroom, dubieus dat men er voor kan kiezen

Ongelezen bericht door ventje »

Wat een rare reactie!! Je kunt toch ook kiezen voor verschillende manieren van afvalverwerking?? Of voor verschillende soorten brandstof voor de auto??

Daarbij is het opwekken van elektriciteit op een onconventionele manier, zoals ook groene stroom, op dit moment nog erg duur. Zonder subsidies van de overheid kost 1 kWh groene stroom ongeveer tweemaal zoveel als normale stroom. Door te 'kiezen' voor groene energie kun je als consument zelf je steentje bijdragen. Het lijkt me geen goed idee om iedereen (dus ook minder bedeelden) direct te laten betalen voor duurdere energie; een keuze hiervoor is beter.

Overigens is een groot deel van onze elektriciteit al enorm schoon, zelfs schoner dan groene stroom: kernenergie. Uit Duitsland en Frankrijk worden enorme hoeveelheden geimporteerd en dragen dus niets bij aan vervuiling zoals de Nederlandse overheid dit meet, namelijk CO2 uitstoot!!

Gast

Re: Groene stroom, dubieus dat men er voor kan kiezen

Ongelezen bericht door Gast »

Eigenlijk zouden ze groene stroom niet moeten subsidieren maar vuile stroom moeten moeten belasten. Soort Ecotax dus. Komen er vanzelf meer milieuvriendelijke alternatieven.
Mocht dit tot prijverhogingen leiden dan komen ook voor huishoudens alternatieven in beeld zoals zonne energie of mini WKK's

Overigens wordt niet veel meer als 10 % van de geimporteerde stroom opgewekt in Kerncentrales dus enorme hoeveelheden is ietwat overdreven

Gesloten