LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heffingskortingen Energiebelasting niet ( nooit) berekend

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ericembregts

Heffingskortingen Energiebelasting niet ( nooit) berekend

Ongelezen bericht door ericembregts »

Ik heb sins 1992 een aansluiting wat geregistreerd is als "bouwaansluiting" voor stroom. Dit is een perceel waar een woonwagen, en nog wat bouwwerken, op staat en altijd gebruikt is als recreatie verblijf.

In 2009 ben ik hier gaan wonen en kreeg problemen met de Heffingskorting Energiebelasting die essent te weinig berekend hadden. Na veel bellen hebben ze dit uiteindelijk wel gecorrigeert .

Ik ben gaan kijken op alle jaarafrekeningen die ik kon vinden ( 2003-2009) en daar is nooit enige vorm van een Heffingskorting Energiebelasting verrekend of terug te vinden. Ik heb Essent hierop gewezen en verzocht om een correcte te maken hierover.
Essent gaf aan dat dit perceel gezien was/wordt bij enexis ( netwerkbeheerder) als een " niet verblijfsfuctie" en er zodoende nooit iets berekend/verrekend en daar geen recht op had terwijl het toch altijd een verblijfsfuctie gehad heeft, zelfs op me WOZ waarde staat bebouwing aangegeven.

Als ik bel naar enexis over " wie bepaald/beslist over een verblijfsfuctie en waar haalt u die informatie vandaan" wordt ik weer verwezen naar essent dat die dat moeten regelen en essent verwijst weer naar enexis dat daar "een code veranderd" moet worden wat ik niet kan doen. Als "gewoone stroomverbruiker " wordt je hier gek van.

Essent moet nu blijkbaar eerst bij enexis een verzoek indienen om deze code aan te passen bij enexis zodat ik weer een correctie verzoek in kan dienen bij essent over al die jaren en dat moet dan nog beoordeeld worden door essent of er wel een correcte over die jaren verrekend kan worden. Snappen jullie het nog?

Welke dienst is er verantwoordeljk voor in het "bepalen/toekennen/administratief-verwerken van een verblijfsfunctie" essent of enexis ? Wie kan me dat vertellen.

na wat google vond ik dat er zowiezo al een heffingskorting voor een "verblijfsfuctie" is maar ook een verlaagde heffingskoring voor een "niet verblijfsfunctie".

Essent Heeft vanaf 1992 tot 2009 nooit enige vorm van een heffingskorting toegepast.
Ten goede trouw ben ik er altijd vanuit gegaan dat me jaarafrekeningen klopten en deze heffingskortingen al waren verrekend in mijn energieverbruik. maar niet dus.

Kan iemand me ook vertellen of ik deze "niet verrekende heffings kortingen" nog kan terug vorderen . Leveranciers zijn toch verplicht deze heffingskortingen automatisch te verrekenen. Is dus nooit gedaan.

Ik hoor het graag

Eric

dirkib

Re: Heffingskortingen Energiebelasting niet ( nooit) berekend

Ongelezen bericht door dirkib »

In dit moeilijk leesbare document staan misschien wat antwoorden:

http://www.edsn.nl/docs/Issue/ic038_geb ... -ls1.0.pdf

Daar staat iid in het kort gezegd: de leverancier moet bij een mutatie (verhuizing, andere leverancier) vragen naar al dan niet verblijffunctie, en dit doorgeven aan de netbeheerder. Omdat je blijkbaar sinds 1992 bij (een voorganger van) Essent zit, is dat nooit gebeurd. Ook een correctie moet in dit geval Essent opgeven aan Enexis, dus tot zover klopt het verhaal.

Omdat het om een belasting gaat, denk ik dat je niet langer dan tot 5 jaar terug kan vragen om een herberekening. Je moet dan aantonen dat het al die tijd een verblijfsfunctie had. Ik heb ook ergens gevonden dat de heffingskorting energiebelasting sinds 1996 bestaat, en eerst op basis van het verbruik werd berekend. Vanaf 2001 is het omgezet in een vast bedrag. En dit bedrag is flink verhoogd is bij net invoeren van het capaciteitstarief per 2009, dus dat is dan weer een meevaller.

Tja, en waar het is misgegaan? Ik weet niet hoe je begonnen bent in 1992, of je op een onbebouwd perceel bent begonnen en dat dit zo in de administratie is blijven staan. En verder is een bouwaansluiting meestal voor tijdelijk bedoeld, als de bouw klaar moet je dat zelf doorgegeven zodat deze omgezet kan worden in wat het dan wel is geworden. Om alles bij de leverancier/netbeheerder neer te leggen is wat kort door de bocht. Je constateert nu zelf dat de heffingskorting nooit op je afrekeningen heeft gestaan.

Aan de andere kant had je volgens mij wel wel die verlaagde heffingskorting moeten ontvangen. Dus ergens is iets tussen wal en schip gevallen.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Welke dienst is er verantwoordelijk voor in het "bepalen/toekennen/administratief” verwerken van een verblijfsfunctie" Essent of Enexis ? Wie kan me dat vertellen.
Omdat de netbeheerder verantwoordelijk is voor de aanleg van de netten en het transport van elektriciteit en gas registreert hij ook alle aansluitingen en zorgt verder ervoor dat u een aansluiting op het net krijgt. Hierdoor heeft naar alle waarschijnlijkheid het netwerkbedrijf in eerste instantie de aansluiting als “bouwaansluiting” aangemerkt/geregistreerd. Dit mogelijk ook door het feit dat deze in het begin ook zoals het woord aangeeft als bouwaansluiting dienst heeft gedaan.
Het energiebedrijf levert de energie die thuis of in een bedrijf wordt gebruikt. Bij een leveranciersmodel krijgt men een gecombineerde rekening en waarbij het leveringsbedrijf de netwerkkosten met het netwerkbedrijf verrekend.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je bij het leveringsbedrijf moet zijn om veranderingen in berekeningen en betalingen verandert te krijgen.

Lukt dit nog niet, wend je dan tot Angelique, Essent medewerkster, via [email protected]

In 1996 werd deze de energiebelasting voor het eerst ingevoerd met als doel het stimuleren van efficiënt gebruik van energie. Dus eerder dan 1996 is er dan ook geen sprake van Heffingskorting Energiebelasting.
Kan iemand me ook vertellen of ik deze "niet verrekende heffingskortingen" nog kan terug vorderen . Leveranciers zijn toch verplicht deze heffingskortingen automatisch te verrekenen. Is dus nooit gedaan.
Terug vorderen kan natuurlijk altijd, maar waarschijnlijk dat in de aansluit- leveringsvoorwaarden is vast gelegd of je hierop nog aanspraak kan doen over langere perioden dan twee jaar.

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste ericembregts,

In uw bericht van 7 mei op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft over de heffingskorting.
Om samen tot een oplossing te komen, verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om samen tot een oplossing te komen.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent

ericembregts

Heren Dank voor de aanvullende informatie weer iets wijzer

volgens dat moeilijk te lezen document wat hierboven aangelinkt is, is de leverancier verplicht na te gaan/vragen omtrent een verblijfsfuctie en dit te melden bij de netbeheerder.

Maar wat als essent (of voorganger, Ik ben nooit van leverancier veranderd) dit niet doet of nooit gedaan heeft!

Ik heb dit al enige jaren geleden ook al aangekaart bij essent waar gezegd werd dat ik dit zelf bij enexis moest veranderen die me weer op hun beurt terug sturen naar essent. Dit zelfde verhaal meerdere malen.
Ik als klant van essent kan bij enexis niets veranderen.
.
Heb ik nou die keren dat ik bel met essent met 1 of ander "energie-call-girl" te maken gehad die van niets weet/wist?

Of het met een bouwaansluiting te maken heeft, wel of geen verblijfsfuctie heeft, er moet zowieso een heffingskorting berekend worden . Je hebt een normale heffingskorting voor "verbijfsfuctie" maar ook een verlaagde heffingskorting voor "niet verblijfsfuctie" .
Essent ( of voorganger ) heeft geen 1 van de 2 ooit ver/berekend.
Je moet toch altijd zowieso onder 1 van die 2 vallen?

Foutje... bedankt, dan maar! kan toch niet.

Wel of niet een bouwaansluiting is hier ook niet van op toepassing het gaat hier over "de aard van de functie" vaststellen/leggen - verwerken en hiervoor de heffingskorting op toepassen.

Ben nu zover dat ik een medewerker van essent heb verzocht om naar enexis te bellen,wat ze gedaan heeft, om die medewerker van essent te overtuigen dat essent dit moet doen/verwerken via de speciale "leveranciers ingang"' van enexis ( toegangskanaal voor bedrijven onderling schijnbaar)
Toch belachelijk dat ik dat moet regelen?
Dit moest ik zo van enexis aan die essent medewerker doorgeven en hun op attenderen om te doen!

Goed kortom:
Essent gaat nu toch " iets " indienen via dat leverancierskanaal van enexis maar of dat goed gaat en ik iets terug kan vorderen is nog maar de vraag!
Gaan weer de nodige weken overheen voor ik uberhaubt hoor of het allemaal goed verwerkt is, wel of niet een verblijfsfuctie heeft, en of ik hier dan nog wel een correctie over kan krijgen.

Als blijkt dat essent geen enige vorm van correctie (de normale of verlaagde heffingskorting) wil toepassen over die jaren moet ik dan naar de geschillencommissie en hun alles voorleggen en heb ik daar kans van slagen?

Zelfs al met alleen een verlaagde heffingskorting (geen verblijfsfuctie) van 2001 tot 2009 die ze nooit verrekend hebben is dit toch een aanzienlijk bedrag denk ik. Met wel een verblijfsfuctie is dit nog veel meer.

Wel kan ik via de WOZ waarde laten zien dat er al veel langer bebouwing (woning) staat/stond waaruit geconcludeerd kan worden dat dit zeker als verblijfsfunctie gezien kan/kon worden.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ben nu zover dat ik een medewerker van essent heb verzocht om naar enexis te bellen,wat ze gedaan heeft, om die medewerker van essent te overtuigen dat essent dit moet doen/verwerken via de speciale "leveranciers ingang"' van enexis ( toegangskanaal voor bedrijven onderling schijnbaar)
Toch belachelijk dat ik dat moet regelen?
Dit moest ik zo van enexis aan die essent medewerker doorgeven en hun op attenderen om te doen!
Niet via Angelique gedaan?
Weet zeker dat het dan in orde komt. Alleen de restitutie zal Angelique waarschijnlijk moeten over laten aan andere (bevoegde) personen.
Wel kan ik via de WOZ waarde laten zien dat er al veel langer bebouwing (woning) staat/stond waaruit geconcludeerd kan worden dat dit zeker als verblijfsfunctie gezien kan/kon worden.
WOZ waarde “formulier” van de gemeente scannen en door mailen naar… Angelique, waarmee je kunt bewijzen dat op enig moment een fout gemaakt is met het wijzigen van de verblijfsfunctie en zodoende foutief is berekend.
Nogmaals vraag/probeer te achterhalen wat er in de leveringsvoorwaarden staat omtrent de tijd waarover terug gevorderd kan worden zodat je weet of naar de geschillencommissie gaan zinvol is.

ericembregts

H@rm@n

Ik heb ook Angelique hierover benadert/ingelicht en wacht even af wat ze hierover te melden heeft.

Wellicht is Angelique wel de reddende " essent-energie-engel " en kan ze me mischien ook vertellen of ik volgens de leveringsvoorwaarden nog recht heb op eventuele terugvordering en van hoeveel jaren.

Het zal allemaal nog wel een staartje krijgen denk ik.

wordt vervolgd!

ericembregts

Er gaan lichtjes branden bij essent!

een update van gang van zaken omtrent de heffingskorting bij essent:

Ik werd bericht ( 9-5-12 ) door een wedewerkster met de mededeling dat haar verzoek via dat leverancierskanaal bij enexis is terug gekomen en dat het nu als een gewoone " met verblijfsfuctie" staat geregistreert. dus dit is aangepast naar haar zeggen tot alle jaren terug!
Bij navraag zei ze dat eventuele terugvorderingen kan plaats vinden tot 20 jaar terug!

Ze gaat nu opnieuw een corretieverzoek indienen bij de afdeling facturatie en het is nu maar afwachten of ze wel een correctie toekennen - en van hoeveel jaren dus ik ben er nog niet - het kan nog altijd afgewezen worden door die afdeling facturatie, deden ze bij de 1e correctieverzoek ook niet - helemaal geen correctie , ook geen verlaagd tarief voor een niet verblijfsfunctie terwijl dat op zijn minst toch hadden moeten toekennen om dat je daar zowieso al gewoon recht op hebt .
Dus ik wacht met spanning af op de afdeling facturatie wat die nu weer gaan beslissen.

Overigens heb ik wel het idee dat ze er iets aan willen doen en wordt er wel aandacht aan besteed dus das wel een pluspuntje voor essent.

Alleen bij die afdeling facturatie kan ik niet komen hoewel hun wel gaan beslissen over een eventuele correctie . Hopen maar dat daar alles goed overkomt.

Ik laat weer wat weten zodra ik bericht krijg van dat 2e correctieverzoek en wat er beslist is.

wordt vervolgd!

EJJML

Ongelezen bericht door EJJML »

Ik heb ook een vraagje hier over.
Wanneer krijg je een energie heffingskorting?

Wij hebben alle rekeningen van essent maar geen enkele "heffingskorting" staat.

forumessent

Beste EJJML,

We zagen dat u op 6 juni een vraag had over de heffingskorting op de jaarafrekeningen. Kunt u ons uw forumnaam en klantnummer mailen? Dan gaan we er zo snel mogelijk mee aan de slag. Natuurlijk houden we u op de hoogte: we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,
Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent

EJJML

Dag Angelique,

Bedank voor je reactie.
Hieronder staat ons klantnummer van essent maar wat is forumnaam (als je het van trosradar bedoeld, het is dan EJJML)?
klant#: 100943244

met vriendelijke groet,
EJJML

forumessent

Beste EJJML,

Ik heb uw jaarafrekeningen nagekeken. Hierin staat wel de heffingskorting.
U ontvangt per post de simpele weergave van de jaarafrekening. Als u kijkt in de MijnEssent omgeving staat daar de uitgebreide versie van de jaarafrekening. Op bladzijde 2 staat onder het kopje Energiebelasting de heffingskorting.

Met vriendelijke groet,

Angelique
Essent Klantenservice
Webcare

EJJML

Dag,

Ik ga nakijken. Bedankt voor de informatie.

ericembregts

update van gang van zaken omtrent de heffingskorting bij essent:

5 juli 2012

Het 2e correctieverzoek zou binnen 6 tot 8 weken afgehandeld zijn .

Vandaag weer zelf moeten bellen hoe het er mee stond omdat er immiddels al 8 weken verstreken zijn.

Je verneemt echt niets van Essent en moet er zelf weer achteraan.

Het verzoek ligt nog steeds bij de afdeling correctie van essent en ze zijn het schijnbaar nog aan het onderzoeken???
( dus niet binnen 6 tot 8 weken afgehandeld zoals eerder gezegd is )
" iemand anders heeft het nu in behandeling " en " u wordt er over terug gebeld meneer " krijg ik te horen.

Dus maar weer wachten tot er weer iemand van essent contact met me opneemt over de stand van zaken omtrent het correctieverzoek heffingskorting energiebelasting.

Wordt vervolgd

ericembregts

update van gang van zaken omtrent de heffingskorting bij essent:

Na 4 maanden wachten en veel bellen is essent bereid de heffingskorting van 2003 tot 2009 te corrigeren/compenseren. Helaas niet vanaf het begin de invoering .
Dit is toch een aanzienlijk bedrag . Maar ja het heeft ook altijd een verblijfsfunctie gehad.

Ze vergoeden het alleen maar vanaf 2003 omdat volgens hun zeggen voor 2003 de netwerkbeheerder de verantwoordelijkheid had voor het registreren en uitvragen van een verblijfsfunctie.

Er zijn dus nog een aantal jaren vanaf het begin dat de heffingskorting is ingevoerd tot 2003 waar ik geen heffingskorting over ontvangen heb.

Wanneer ik de netwerkbeheerder (enexis) hierover bel zeggen ze dat hun geen/nooit heffingskortingen verrekenen/vergoeden en dat het een taak was/is van de leverancier ( essent )

Er zijn dus nog een aantal jaren waar, de netwerkbeheerder en de leverancier , geen verantwoording nemen voor het correct uitvoeren voor het 'registreren -uitvragen - verrekenen ' van de heffingskorting.( vanaf het begin van de invoering van de heffingskorting tot 2003)

De schuiven die verantwoording naar elkaar. Ja wat moet je hiermee als stroomverbruiker!

Ik heb essent dit weer voorgelegd en ze hebben er weer een klacht voor aangemaakt want ze vinden het toch wel vervelend dat ik de hele tijd tussen enexis en essent op en neer gestuurd wordt en gaan alsnog bekijken of ik ook vanaf het begin tot 2003 die heffingskorting terug kan ontvangen.

Dt is volgens mij ook een zaak tussen enexis en essent en zou ik de heffingskortingen terug moeten kunnen ontvangen vanaf het begin van de invoering hiervan. Hoe enexis en essent dit onderling regelen dat is hun zaak. ik ben benieuwd hoe dit verder afloopt.

Wordt vervolgd.

Gesloten